abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 september 2001 @ 16:54:22 #1
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_1677995
Vraagje:

Ik ben vandaag even bij de bedrijfsarts geweest voor pijn in mijn arm in verband met typen (beginnende RSI).
Het is allemaal nog niet zo erg maar preventief moet ik nu een tijdje maximaal 4 uur per dag echt typen.

Aangezien ik dit soort beginnende klachten nogal aardig serieus neem (heb bij eerdere werkgever een collega gehad die een half jaar in de ziektewet zat wegens RSI) vroeg ik me af of die zogenaamde ergonomische toetsenborden nou wel of niet echt bijdragen aan vermindering van klachten.

Ik doel hier met name op de toetsenborden die twee helften hebben die vrij instelbaar zijn qua hoek en afstand van elkaar, zowel verticale als horizontale hoek.

Deze leek me wel wat:

http://www.kinesis-ergo.com/max-spec.htm

Zijn er hier mensen die zo'n (soort) toetsenbord hebben en mij iets kunnen vertellen over of het bijdraagt aan een vermindering van klachten of niet?

I'm definitely caught up in the wrong universe.
Oh, and The Net is Dead too...
pi_1678029
Het zal wel iets verminderen aan klachten maar niet helemaal weghalen... (RSI is eigenlijk niet meer te genezen)

Als je constant typt maakt het niet uit hoe je toetsenbord staat, wat wel belangrijk is, is dat je af en toe pauze neemt en wat rek en strekoefeningen doet met je handen. Er zijn diverse progjes voor die het aangeven (wat op zich reuze irritant is ) Maar het helpt wel tegen RSI

[Dit bericht is gewijzigd door Blue Thunder op 19-09-2001 16:57]

pi_1678032
Ik vind ze zelf nogal RSI bevorderend, maar als je tien-vingerig kunt typen, schijnen ze wel beter te zijn.

Zoals met alle RSI-middeltjes, als JIJ er lekker mee kan werken zijn ze voor JOU geschikt, maar ik zweer zelf nog bij de "gewone" toestenborden.

May the road rise to meet your feet
  woensdag 19 september 2001 @ 17:03:34 #4
13250 Lod
Sapere aude!
pi_1678086
Heb een logitech variant daarvan, en zou niks anders meer willen. Je moet wel met 10 vingers kunnen typen. Of het tegen RSI helpt durk ik niet te zeggen.
GNU Terry Pratchett
  woensdag 19 september 2001 @ 17:04:03 #5
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_1678090
quote:
Op woensdag 19 september 2001 16:57 schreef zaiga het volgende:
Ik vind ze zelf nogal RSI bevorderend, maar als je tien-vingerig kunt typen, schijnen ze wel beter te zijn.

Zoals met alle RSI-middeltjes, als JIJ er lekker mee kan werken zijn ze voor JOU geschikt, maar ik zweer zelf nog bij de "gewone" toestenborden.

Ik kan prima 10 vingerig en blind tikken dus wat dat betreft zit het goed. Ik kan me inderdaad voorstellen dat het voor 1-vinger tikkers eerder slechter is dan beter.
Gevoelsmatig lijkt mij vooral het "schuin staan" van de twee helften minder spanning op de armen te geven dan een gewoon toetsenbord waarbij je in feite je handen in een rare houding forceert.

Overigens: de verschijnselen bij mij zijn gelukkig waarschijnlijk niet heel erg en niet van blijvende aard en veroorzaakt door een tikkie veel overwerken de afgelopen tijd. Het is nu al minder dan aan het begin van de week.
Wel wil ik in de toekomst toestanden proberen te voorkomen, vandaar dat ik wat info probeer in te winnen over dit soort dingen.

pi_1678682
Ik gebruik zelf ook zo'n gesplits toetsenbord, en kan er perfect mee werken. Wel wil ik benadrukken, dat dit soort toetsenborden de klachten NIET zullen verminderen. Dit soort ergonomische toetsenborden zijn er om de klachten te voorkomen.

Het is veel belangrijker dat je op je zithouding let. Zit recht en je ellebogen niet veel lager dan je polsen. En probeer af en toe pauze te nemen.

[ [URL=http://www.ipimuu.org/araphor]araphor[/url] ] [ [url=http://ipimuu.blindjustice.nl/araphor/dpf]Doctor Phlox Fanclub[/url] ] [ ircnet - #wicca.nl ]
  woensdag 26 september 2001 @ 17:34:14 #7
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_1746562
Ik hegb inmiddels nu dit toetsenbord.
Het is wel effe opnieuw leren typen maar het voelt wel ERG relaxed. Er is duidelijk veel minder spanning op de bovenarmen dan met een normaal toetsenbord.

http://www.kinesis-ergo.com/professional.htm

woensdag 26 september 2001 @ 17:52:57 #8
12856 NiHiels
Zo, nu eerst een bak koffie...
pi_1746719
quote:
Op woensdag 26 september 2001 17:34 schreef TheMarco het volgende:
Ik hegb inmiddels nu dit toetsenbord.
Het is wel effe opnieuw leren typen maar het voelt wel ERG relaxed. Er is duidelijk veel minder spanning op de bovenarmen dan met een normaal toetsenbord.

http://www.kinesis-ergo.com/professional.htm

wow dit is echt een ander toetsenbord ja
ik zat/zit erover te denken een 'ergonomisch' ding aan te schaffen. zit namelijk veel achter pc en heb geen zin in RSI
(links en rechts 'muizen' heb ik mezelf aangeleerd omdat ik last kreeg van mijn rechter arm)
maar dit is nog 'ergonomischer'ding dat zon 'gebroken'microsoft toetsenbord.

hopelijk is dit de oplossing voor je RSI klachten

Hand over the coffee and no one gets hurt.
pi_1746725
Iedereen die er aan denkt om zo'n gesplitst toetsenbord te kopen raad ik wel aan om een toetsenbord te kopen waar je zelf de splitsing kan instellen want die standaardbreuk is standaard. Dus nooit goed
  woensdag 26 september 2001 @ 18:05:50 #10
12856 NiHiels
pi_1746858
quote:
Op woensdag 26 september 2001 17:54 schreef Uiruru het volgende:
Iedereen die er aan denkt om zo'n gesplitst toetsenbord te kopen raad ik wel aan om een toetsenbord te kopen waar je zelf de splitsing kan instellen want die standaardbreuk is standaard. Dus nooit goed
en wat voor toetsenborden kan jij dan aanraden?
pi_1746882
bijvoorbeeld die eerste wat TheMarco aanraadt die kan je zelf instellen
  woensdag 26 september 2001 @ 18:15:09 #12
12856 NiHiels
pi_1746954
quote:
Op woensdag 26 september 2001 18:08 schreef Uiruru het volgende:
bijvoorbeeld die eerste wat TheMarco aanraadt die kan je zelf instellen
Heb het ff gelezen wat erbij word gemeld en het lijkt me geen verkeerde keus.
Ik zal eens verder gaan rondneuzen en laat mijn bevinden hier wel horen
  woensdag 26 september 2001 @ 18:31:19 #13
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_1747106
Extra note:

Je kunt deze NIET instellen qua hoek van de toetsen enzo.
Dit toetsenbord heeft een heel andere filosofie.

Het fijne eraan is dat je voor geen ENKELE toetsaanslag een vinger hoeft uit te strekken en dat je vingers, doordat de twee delen in een "putje" liggen, in een veel natuurlijker houding liggen. Vooral de spanning die ik steeds voel aan de bovenkant van mijn onderarmen tijdens typen op een normaal toetsenbord is echt VEEL minder.

Overigens: dit is alleen weggelegd voor degenen die al vrij goed blind en met 10 vingers kunnen tikken. Ik ben een vrij goede typer en ik heb er zelfs nog best moeite mee.
Over een paar daagjes zal ik nog wel es posten wat mijn eindoordeel is over dit uiterst opmerkelijke toetsenbord. (dat overigend ook IDIOOT duur is!)

pi_1747136
Nihiels ik weet niet of het mogelijk is bij het bedrijf waar je werkt maar vraag eens aan de bedrijfsarts en de arboknakker of je een paar toetsenborden kan proberen. Wel niet maar een dagje ofzo maar een weekje minimaal want meestal moet je ff erin komen
pi_1747175
Gewoon enkele toetsenborden testen waarna je de beste eruit kiest...ik zou geen logitech keyboards aanraden wegens het RSI-bevorderende karakter van die dingen....
Het voordeel van het snuiven van coke = Je raakt nooit de lijn in je leven kwijt!!!!
  woensdag 26 september 2001 @ 18:54:37 #16
12856 NiHiels
pi_1747269
Bedankt Uiruru voor de tip!!

nog een vraag: TheMarco, waar heb jij dat toetsenbord aangescaft? online of in een winkel

fenks in advance

pi_1747278
1 0 0 0 piek?!
  woensdag 26 september 2001 @ 19:20:53 #18
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_1747471
quote:
Op woensdag 26 september 2001 18:54 schreef NiHiels het volgende:

nog een vraag: TheMarco, waar heb jij dat toetsenbord aangescaft? online of in een winkel

Het is via internet besteld in de VS.
Ik heb het zelf niet besteld maar het was door een collega besteld die inmiddels weg is. Het toetsenbord was dus "vrij" en ik heb mijn kans gegrepen en het in gebruik genomen.

Overigens als het er niet was geweest dan had ik het uiteraard gewoon mogen bestellen van de baas.
Gezondheid op de 1e plaats natuurlijk.

woensdag 26 september 2001 @ 20:01:08 #19
12856 NiHiels
pi_1747751
quote:
Op woensdag 26 september 2001 19:20 schreef TheMarco het volgende:

[..]

Het is via internet besteld in de VS.
Ik heb het zelf niet besteld maar het was door een collega besteld die inmiddels weg is. Het toetsenbord was dus "vrij" en ik heb mijn kans gegrepen en het in gebruik genomen.

Overigens als het er niet was geweest dan had ik het uiteraard gewoon mogen bestellen van de baas.
Gezondheid op de 1e plaats natuurlijk.

dat is zeker waar
bedankt voor je info!
  woensdag 26 september 2001 @ 20:17:17 #20
3771 lzandman
The Man NOR the Myth
pi_1747875
Ik heb een Logitech Cordless Desktop Pro en vooral het toetsenbord bevalt mij uitstekend. Ik krijg tegenwoordig kramp in mijn polsen als ik op een gewoon toetsenbord typ.
Het werkt gewoon een stuk relaxter en het voelt natuurlijker aan.
What's the speed of Dark?
pi_1748072
quote:
Op woensdag 26 september 2001 18:56 schreef ikbenveldmuis het volgende:
1 0 0 0 piek?!
dat is helemaal niet duur voor zulke ergonomische spullen. Ik heb van de zomer op een ICT magazijn gewerkt en daar hadden we muizen van 900 gulden liggen.
pi_1748096
quote:
Op woensdag 26 september 2001 20:17 schreef lzandman het volgende:
Ik heb een Logitech Cordless Desktop Pro en vooral het toetsenbord bevalt mij uitstekend. Ik krijg tegenwoordig kramp in mijn polsen als ik op een gewoon toetsenbord typ.
[afbeelding]Het werkt gewoon een stuk relaxter en het voelt natuurlijker aan.
Zo'n desktop geval heb ik ook, en het bevalt me uitstekend Was alleen lastig toen ik keer last had van m'n rechterarm (had niets met RSI te maken) en ik dus niet lekker kon muizen
  woensdag 26 september 2001 @ 21:34:05 #23
12856 NiHiels
pi_1748848
quote:
Op woensdag 26 september 2001 20:36 schreef Uiruru het volgende:

[..]

dat is helemaal niet duur voor zulke ergonomische spullen. Ik heb van de zomer op een ICT magazijn gewerkt en daar hadden we muizen van 900 gulden liggen.

het is prijzig maar als het RSI vermindert werkt of zorgt dat je RSI niet krijgt heb ik het er zeker wel voor over.
  woensdag 26 september 2001 @ 22:03:13 #24
16340 kukuruz
wieze kat is dat
pi_1749178
Ik snap het niet, waarom krijgen pianisten geen RSI??

Ik speel al vanaf 10 jaar soms wel 4 uur op een dag.

wieze kat is dat
pi_1749452
quote:
Op woensdag 26 september 2001 22:03 schreef kukuruz het volgende:

quote:
Op woensdag 19 september 2001 16:54 schreef TheMarco het volgende:
Het is allemaal nog niet zo erg maar preventief moet ik nu een tijdje maximaal 4 uur per dag echt typen.
4 uur per dag is dus wat minder dan de hele werkdag achter je pc..
  vrijdag 28 september 2001 @ 08:33:14 #26
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_1761927
quote:
Op woensdag 26 september 2001 22:03 schreef kukuruz het volgende:

Pianisten zijn wel degelijk een risicogroep. In principe is er een risico bij ELKE activiteit waarbij een steeds repeterende beweging gemaakt wordt.

Het komt ook wel voor onder muzikanten.

pi_1768876
En bij kappers, metaalbewerkers, etc.

Iedereen kan het krijgen

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')