abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1673616
Art, veel meer dan alleen een overlevingsstrategie. Ik probeerde dat te schetsen in mijn lange verhaal hierboven. Diane reageert op een hele vrouwelijke manier -en vooral op de manier van een vrouw die vroeger nare sociale ervaringen heeft gehad, zoals het pesten op school- ze voelt zich schuldig, ze gelooft Frank dat ze er zelf om heeft gevraagd, en denkt waarschijnlijk dat ze zelf schuldig is omdat ze het uiteindelijk maar heeft laten gaan. Frank speelt briljant in op al haar schuldgevoelens. Juist tegen dit beeld (het meisje daagt uit, ze lust er wel pap van, ze zegt niet dat ze zich misbruikt voelt) proberen instellingen als Blijf-van-mijn-lijf en de Rutgersstichting als jarenlang te strijden, en daarom is dit zo'n belangrijk punt dat Voyeur er iets mee wil doen. Omdat zo verschrikkelijk veel jongens en meisjes, mannen en vrouwen, denken dat het zo in elkaar zit en elkaar misbruiken of zich laten misbruiken. Diane's geval heeft een voorbeeldfunctie, omdat het uitzonderlijk goed is gedocumenteerd, door veel mensen is gezien en nu wordt gepresenteerd alsof het een normale gang van zaken is.

Ik vind het nog steeds erg opvallend (heb het ook al op andere plekken gezegd) dat van de mensen die die nacht streams zaten te kijken, niemand twijfelt aan wat er te zien was: een aanranding. De montage is knap, als ik alleen de uitzending had gezien zou ik ook twijfelen. Maar de vastberadenheid van alle stream-kijkers zegt mij heel veel...

[Dit bericht is gewijzigd door phileine op 18-09-2001 23:20]

mooi he, alles
  dinsdag 18 september 2001 @ 23:20:06 #52
2432 Nimue
keep your magic
pi_1673633
Ik heb de streams niet gezien, vandaag wel de streamverslagen gelezen en kom nu deze topics tegen. Uit de streamverslagen kan ik niet opmaken dat er een verkrachting heeft plaatsgevonden. Ik kon namelijk niet opmaken of Diane echt werd vastgehouden door Frenk. En uit een eerder stuk kon ik duidelijk opmaken dat ze zichzelf behoorlijk goed fysiek kan verdedigen. Waarom doet ze dat dan niet als er iets gebeurd wat ze echt niet wil? Waarom stapt ze dat bed niet uit? Waarom knijpt ze hem niet keihard op een gevoelige plaats, waarom geeft ze hem geen ram voor zijn hoofd? Ik hoop dat als ik ooit in die positie kom dat er naar mijn nee geluisterd word, maar ik weet ook heel heel zeker dat mijn nee dan ook heel ondubbelzinnig nee zal zijn. Keihard geschreeuwd en voorzien van alle mogelijke fysieke tegenwerking. Ook bij date-rape, want als er sexueels iets gebeurd wat ik ECHT niet wil dan reageer ik zeer duidelijk. En misschien durft ze dat niet, maar een paar uur daarvoor nog wel? Heel eerlijk gezegd is mijn beeld van haar meer van iemand die echt niet weet wat ze wil en ontzettend dronken en dus geil was, maar het daar zelf behoorlijk moeilijk mee heeft.

Maar goed, ik heb het niet gezien en een aantal die het wel gezien hebben hebben duidelijk het idee dat ze het echt niet wilde. En dat is inderdaad een vreselijk idee.

It takes all sorts to make the world (Keri Hulme, The bone people)
pi_1673644
Het zat me toch ff niet lekker, na ff nadenken zag ik wat stukjes die aansluiten bij m'n gedachten hierover:
quote:
Tinkepink:
Diane het zelf niet als date-rape ziet (wat het volgens mij overigens wel is)
quote:
Simba:
Er moet toch zeker ook iets tegen yorin/hummie te doen zijn?
-gelegenheid geven tot,
-niet ingrijpen (medeplichtigheid of zo?)
quote:
fashionably_late het volgende:
dat de redactie al veel eerder had moeten ingrijpen.... Toen zij hem aanvloog bv.
quote:
MarcoTC:
Yorin snapt kennelijk dat hier nogal wat verwarring over kon ontstaan en heeft nogal zitten te manipuleren met de beelden.
Frenk is fout, heel erg fout maar Yorin is verantwoordelijk voor de gevolgen en gemoedstoestanden die uit dit project voortkomen. Ze hebben een stel karakters bij elkaar gezocht met als doel om vanalles te laten gebeuren.

De redactie had moeten ingrijpen
Alles wat er gebeurd in huis valt onder hun verantwoording.
Ik geloof meer in akties tegen Yorin. Deze verzuimden om Diane (en Frenk) in bescherming te nemen.

En dat laatste vind ik nu dus ook.
Ik vind alleen "verzuimden" zwak uitgedrukt.
ms mogelijk zelfs opzet?
't gaat om hoe je ermee omgaat
  dinsdag 18 september 2001 @ 23:23:23 #54
379 GeGs
Oh what the hell...
pi_1673654
Bep, in geval van date-rape is er vrijwel altijd een band tussen dader en slachtoffer die in de ogen van de meeste mensen raar over komt. Het gaat bij date-rape niet alleen om de 'rape' zelf maar ook over het psychologische machts-spel dat er aan vast zit. Slachtoffers weten heel vaak niet meer hoe ze het hebben en hoe ze eigenlijk moeten/willen reageren ten opzichte van de dader. Onzekerheid en schuldgevoel geven dan aanleiding tot bizar ogend gedrag.

Je hoeft ons niet te geloven, pak een willekeurig boek over de psychologie van machtsverhoudingen waar het onderwerp aan de orde komt.

Ik hoop wel van harte dat de hoofd-schuldige aangepakt gaat worden: de redactie. Hoeveel clausules er ook in een contract staan, ze zijn niet beschermd tegen strafrechtelijke zaken. Ze zijn dubbel schuldig in deze om de volgende redenen:
- Ze hebben duidelijk aangetoond in de eerste 2 BB's dat ze via psychologische profilering precies weten wat voor types ze in huis hebben en hoe die met elkaar interacties zullen aangaan. Dat betekent dat ze dit als scenario klaar hadden moeten liggen inclusief een _goede_ reactie. Nalatig dus.

- Ze hebben niet ingegrepen toen ze getuige waren van een misdrijf. Jammergenoeg is het probleem hier dat de enigen die waarschijnlijk daarvoor terecht kunnen staan de camera-mensen en de nacht-redactie zullen zijn. Ons aller Hummie zal haar handen wassen in onschuld onder het roepen van de onsterfelijke woorden: "Ich habe es nicht gewust".

Ik hoop dat de aanklacht in een veroordeling resulteert en dat dat het weer mogelijk maakt om Diana alsnog een civiele procedure aan te laten spannen tegen Yorin. (Is ongetwijfeld in de clausules uitgesloten maar met een strafrechtelijke veroordeling zou dat wel eens anders uit kunnen pakken. As always, IANAL.)

Gaby

Live young, die fast.
pi_1673674
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 23:12 schreef Patsy het volgende:

[..]

Ik ben het hier volkomen mee eens!Ik begrijp dat hier een heleboel mensen 'hun verantwoordelijkheid' willen nemen, maar persoonlijk lijkt me die toch vooral bij Diane zélf liggen. Als zij géén aanklacht in wil dienen en het hele voorval het liefst wil vergeten is dat toch haar goed recht? Wie is wie dan ook hier om dat voor haar te doen?

Dat bedoel ik dus, ze heeft toch duidelijk laten horen en zien dat ze niet bepaald op haar bekkie is gevallen.

Ik zal nu wel helemaal de boel over me heen krijgen maar hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik hier van overtuigd raak dus ik zeg het toch, ik zou het zelf een belediging vinden als iemand voor mij aangifte zou gaan doen van iets waarvan ik zelf niet vind dat dat gedaan zou moeten worden, daarmee behandel je haar toch ook alsof ze niet helemaal spoort, of niet?

dinsdag 18 september 2001 @ 23:28:55 #56
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_1673698
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 23:18 schreef phileine het volgende:
Veel ware woorden.....
phileine, je hebt zo ontzettend gelijk.....
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_1673703
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 23:25 schreef Tante Bep het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus, ze heeft toch duidelijk laten horen en zien dat ze niet bepaald op haar bekkie is gevallen.

Ik zal nu wel helemaal de boel over me heen krijgen maar hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik hier van overtuigd raak dus ik zeg het toch, ik zou het zelf een belediging vinden als iemand voor mij aangifte zou gaan doen van iets waarvan ik zelf niet vind dat dat gedaan zou moeten worden, daarmee behandel je haar toch ook alsof ze niet helemaal spoort, of niet?

Je hebt helemaal gelijk!!!
Maak je niet druk! Morgen is vandaag al weer gisteren....
  dinsdag 18 september 2001 @ 23:33:32 #58
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_1673730
quote:

[..]

Tante Bep, ik zou de woorden 'niet helemaal spoort' niet willen gebruiken, maar er is volgens mij inderdaad meer aan de hand met Diana.

Ik heb eigenlijk niet zo veel zin om het op het forum te gooien, maar het doet me pijn om te lezen dat wat er met Diane gebeurd als 'haar eigen schuld wordt gezien'. Ze doet me heel erg aan mezelf denken toen ik een jaar of 10 jonger was dan ik nu was, en ik heb meer dan eens in vergelijkbare situaties verkeerd. Heb geen zin om dieper in te gaan op achterliggende redenen, maar dit meisje kan er op het moment niets aan doen dat ze zo reageert. Het enige wat haar kan helpen is een goede therapie waarin ze leert haar grenzen te stellen etc. (zie posts van phileine).

dinsdag 18 september 2001 @ 23:35:11 #59
2946 femfatale
Lets party!!!!
pi_1673739
quote:

[..]

Bep, ik ben het helemaal met je eens hoor. Het is zeker een rare gewaarwording als er aangifte wordt gedaan voor je, terwijl je daar niet achter staat. Justitie kan hier volgens mij ook weinig mee. Zelf zou ik het ook niet waarderen als iemand voor mij aangifte zou doen, terwijl ik daar helemaal niet achtersta. Dan krijg je zeker het gevoel alsof je niet voor vol wordt aangezien, maar meer als een gestoorde die geen eigen mening heeft.
En van wat ik heb gelezen cq gezien heb van Diana lijkt zij mij toch wel een type wat echt niet op haar mondje is gevallen
never play games........
pi_1673751
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 23:33 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Tante Bep, ik zou de woorden 'niet helemaal spoort' niet willen gebruiken, maar er is volgens mij inderdaad meer aan de hand met Diana.

Ik heb eigenlijk niet zo veel zin om het op het forum te gooien, maar het doet me pijn om te lezen dat wat er met Diane gebeurd als 'haar eigen schuld wordt gezien'. Ze doet me heel erg aan mezelf denken toen ik een jaar of 10 jonger was dan ik nu was, en ik heb meer dan eens in vergelijkbare situaties verkeerd. Heb geen zin om dieper in te gaan op achterliggende redenen, maar dit meisje kan er op het moment niets aan doen dat ze zo reageert. Het enige wat haar kan helpen is een goede therapie waarin ze leert haar grenzen te stellen etc. (zie posts van phileine).

Dit kan je ook van Frenk zeggen.
  dinsdag 18 september 2001 @ 23:38:52 #61
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_1673766
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 23:36 schreef fokje het volgende:

[..]

Dit kan je ook van Frenk zeggen.

Dat kan je volgens mij ook. Wordt ook weleens 'ontoerekeningsvatbaar' genoemd.
  dinsdag 18 september 2001 @ 23:41:38 #62
2946 femfatale
Lets party!!!!
pi_1673793
quote:

[..]

maar dit meisje kan er op het moment niets aan doen dat ze zo reageert. Het enige wat haar kan helpen is een goede therapie waarin ze leert haar grenzen te stellen etc. (zie posts van phileine).

WIj kunnen niet in het hoofd van Diana kijken en dus voor haar uitspreken wat er in haar hoofd omgaat. Het zou kunnen zijn dat er meer met haar aan de hand is, maar zeker weten doen we het niet. Dat zijn de conclusies die wij hieruit op zouden kunnen maken.
Yorin heeft dan wel een grote fout gemaakt, want dan hadden ze de selectie veel strenger moeten maken en de personen echt een goede psychologische keuring moeten geven. Met een goede psycholoog zouden dit soort dingetjes dan naar boven kunnen komen, wat dan voor Yorin een reden zou kunnen zijn om haar niet in het huis te plaatsen. Dat is dan niet verantwoord.
never play games........
pi_1673802
Ben benieuwd hoe dit afloopt.
"Twenty-six times, I've been trusted to take the game winning shot and missed. I've failed over and over and over again in my life. That is why I succeed." Michael Jordan
pi_1673804
quote:

[..]

Ik ben het helemaal met je eens maar dat betekent toch niet dat je dan maar aangifte voor haar hoeft te gaan doen??
Wie zijn wij? Om hier aangifte van te doen???
Ik vind het rot voor je dat je deze situaties herkent en ik weet niet hoe oud je 10 jaar geleden was maar ik ben net zo oud als Diane en ik zou me zeer verontwaardigd voelen als wildvreemden na het zien van deze beelden aangifte gingen doen... De boel wordt dan zo opgeblazen en ik kan me indenken dat Diane zich dan nog schuldiger en bezoedelder gaat voelen.....

Ik zit eigenlijk te wachten op haar familie die haar er uit komt halen om haar tegen zichzelf te beschermen....

dinsdag 18 september 2001 @ 23:50:36 #65
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_1673847
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 23:41 schreef femfatale het volgende:

[..]

WIj kunnen niet in het hoofd van Diana kijken en dus voor haar uitspreken wat er in haar hoofd omgaat. Het zou kunnen zijn dat er meer met haar aan de hand is, maar zeker weten doen we het niet. Dat zijn de conclusies die wij hieruit op zouden kunnen maken.

Ben het met je eens dat we het inderdaad niet zeker kunnen weten wat er met Diana aan de hand is. Aan de andere kant; ik heb een 'neus' voor 'beschadigde' meisjes (kan er ook niets aan doen, is nu eenmaal zo) en ik kreeg bij Diana direct het gevoel dat er meer aan de hand is. Uit ervaring weet ik dat ik dan gelijk heb, en zal dus niet van mening veranderen.
quote:

Yorin heeft dan wel een grote fout gemaakt, want dan hadden ze de selectie veel strenger moeten maken en de personen echt een goede psychologische keuring moeten geven. Met een goede psycholoog zouden dit soort dingetjes dan naar boven kunnen komen, wat dan voor Yorin een reden zou kunnen zijn om haar niet in het huis te plaatsen. Dat is dan niet verantwoord.

Hierin moet ik je helemaal gelijk geven. Eerlijk gezegd begin ik me af te vragen voor wie van de huidige bewoners het wel verantwoord is geweest om ze in het huis te plaatsen. Gert Jan lijkt af en toe wat paranoia trekjes te hebben, hoe het met Aldrico is afgelopen weten we allemaal, Frank lijkt ook de nodige problemen te hebben....
Andries en Kelly komen op mij (nog) redelijk stabiel over, maar misschien heb ik het wat hun betreft ook wel helemaal mis.
pi_1673863
quote:

[..]

Dat ben ik met je eens, dat die psychologische keuring niks voorstelt, dat zie je maar aan zo'n Aldrico, die trok het ook niet en zat duidelijk psychisch in de knoop, ik heb zelfs van een streamer gehoord die hem een paar dagen had gevolgd dat hij overkwam als een regelrechte psychopaat, dat zou dan toch met goeie psychologische screening wel naar buiten komen dacht ik zo.

Maar of dat met Diane ook het geval is weet ik niet hoor, ze komt bij mij heel zeker over, dat zei ook haar broer dat ze een hele sterke eigen wil heeft en geen blad voor de mond neemt en dat was ook wel te horen ook.

pi_1673867
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 23:50 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Ben het met je eens dat we het inderdaad niet zeker kunnen weten wat er met Diana aan de hand is. Aan de andere kant; ik heb een 'neus' voor 'beschadigde' meisjes (kan er ook niets aan doen, is nu eenmaal zo) en ik kreeg bij Diana direct het gevoel dat er meer aan de hand is. Uit ervaring weet ik dat ik dan gelijk heb, en zal dus niet van mening veranderen.

Ja, das duidelijk. Maar niet per defenitie door misbruik oid. Het lage zelfbeeld kan heel veel oorzaken hebben.
  dinsdag 18 september 2001 @ 23:56:25 #68
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_1673875
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 23:43 schreef fashionably_late het volgende:

[..]

Ik ben het helemaal met je eens maar dat betekent toch niet dat je dan maar aangifte voor haar hoeft te gaan doen??
Ik vind het rot voor je dat je deze situaties herkent en ik weet niet hoe oud je 10 jaar geleden was maar ik ben net zo oud als Diane en ik zou me zeer verontwaardigd voelen als wildvreemden na het zien van deze beelden aangifte gingen doen... De boel wordt dan zo opgeblazen en ik kan me indenken dat Diane zich dan nog schuldiger en bezoedelder gaat voelen.....

Ik zit eigenlijk te wachten op haar familie die haar er uit komt halen om haar tegen zichzelf te beschermen....

Eigenlijk hebben jullie wel gelijk (o.a. jij en Tante Bep). Waar ik vooral boos om ben zijn de mensen die zeggen dat het allemaal de schuld is van Diane en die Frank helemaal vrij pleiten. De redenatie dat Diane zichzelf wel goed kan redden ('ze schreeuwt toch aardig van zich af') gaat volgens mij namelijk niet op.
Maar eigenlijk ben ik vooral kwaad op de redactie van BB. Dat ze dit soort beschadigde mensen in dat huis zetten (heb het nu ook over Frank), niet ingrijpen als het fout gaat en alles in de doofpot proberen te stoppen.
Ik weet wel dat ik me dit alles waarschijnlijk te persoonlijk aantrek, maar ik word kwader en kwader.
  dinsdag 18 september 2001 @ 23:58:53 #69
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_1673887
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 23:54 schreef Tante Bep het volgende:

[..]

....

Maar of dat met Diane ook het geval is weet ik niet hoor, ze komt bij mij heel zeker over, dat zei ook haar broer dat ze een hele sterke eigen wil heeft en geen blad voor de mond neemt en dat was ook wel te horen ook.

Sommige mensen zullen nu wel heel hard 'projectie' gaan roepen, maar bovenstaande gold voor mij ook en ik heb toch vaak genoeg in de penarie gezeten.
pi_1673898
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 23:43 schreef fashionably_late het volgende:

Wij zijn de getuigen van geweld (fysiek en psychisch), en wat hebben we geleerd om dan te doen:

1. Bel het alarmnummer 1-1-2
2. Onthoud kenmerken van de dader
3. Laat het slachtoffer niet alleen

Dus direct een aangifte hoeft niet, maar op z'n minst wel een melding maken.

pi_1673899
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 23:56 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

<knipje>Maar eigenlijk ben ik vooral kwaad op de redactie van BB. Dat ze dit soort beschadigde mensen in dat huis zetten (heb het nu ook over Frank), niet ingrijpen als het fout gaat en alles in de doofpot proberen te stoppen.
Ik weet wel dat ik me dit alles waarschijnlijk te persoonlijk aantrek, maar ik word kwader en kwader.

Dan delen wij geheel en al hetzelfde gevoel en dezelfde mening!!!
  woensdag 19 september 2001 @ 00:00:51 #72
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_1673903
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 23:54 schreef fokje het volgende:

[..]

Ja, das duidelijk. Maar niet per defenitie door misbruik oid. Het lage zelfbeeld kan heel veel oorzaken hebben.

Ik probeer nu mijn posts te checken, maar ik geloof niet dat ik het woord misbruik in de mond genomen heb. Dit soort gedrag kan vele andere oorzaken hebben, o.a verwaarlozing als kind, mishandeling, ernstige pesterijen door klasgenoten etc.
pi_1673911
quote:
Op woensdag 19 september 2001 00:00 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Ik probeer nu mijn posts te checken, maar ik geloof niet dat ik het woord misbruik in de mond genomen heb. Dit soort gedrag kan vele andere oorzaken hebben, o.a verwaarlozing als kind, mishandeling, ernstige pesterijen door klasgenoten etc.

Pardon, ik heb het woord misbruik vele malen langs zien komen, vandaar.
  woensdag 19 september 2001 @ 00:05:30 #74
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_1673927
quote:
Op woensdag 19 september 2001 00:02 schreef fokje het volgende:

[..]

Pardon, ik heb het woord misbruik vele malen langs zien komen, vandaar.

Is al goed. Toen ik het intikte had ik al door dat de manier waarop ik het zei niet zo aardig overkwam, maar het lukte me op dat moment maar niet om het vriendelijker te formuleren. Bedoelde het niet lullig in ieder geval.
pi_1673951
quote:
Op woensdag 19 september 2001 00:00 schreef Pjederdy het volgende:

[..]

Wij zijn de getuigen van geweld (fysiek en psychisch), en wat hebben we geleerd om dan te doen:

1. Bel het alarmnummer 1-1-2
2. Onthoud kenmerken van de dader
3. Laat het slachtoffer niet alleen

Dus direct een aangifte hoeft niet, maar op z'n minst wel een melding maken.

Geweld is een ruim omvattend woord. Fysiek geweld kan je zien, maar psychisch geweld? hoe bepalen wij wat psychisch geweld is? daar kunnen wij toch niet zomaar over oordelen?
never play games........
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')