abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23930546
Op veler verzoek uit het PHP voor dummies-topic: het (My)SQL voor dummies-topic. Voor al je kleine vragen, onduidelijkheden of dingen die je even vergeten bent .

quote:
The MySQL database server is the world's most popular open source database. Over five million installations use MySQL to power high-volume Web sites and other critical business systems — including industry-leaders like The Associated Press, Google, NASA, Sabre Holdings and Suzuki.

MySQL is an attractive alternative to higher-cost, more complex database technology. Its award-winning speed, scalability and reliability make it the right choice for corporate IT departments, Web developers and packaged software vendors.
Handige linkjes:
MySQL.com
MySQL documentatie
SQL quiz
Webmonkey PHP/MySQL tutorial
PHPMyAdmin
Devshed
PostgreSQL
PHP MySQL commando's

Fok!topics:
[PHP] voor dummies
[PHP] voor dummies - Deel 2
[PHP] voor dummies - Deel 3
MySQL -topics in DIG
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 13 december 2004 @ 08:36:41 #2
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_23930562
Nette op, en zeker een topic waard.
Immers is SQL een compleet andere....taal...(?) dan php.

Daarnaast vind ik persoonlijk de documentatie van de MySQL manual veel onduidelijker dan bv php.net
pi_23930613
nog een handige tutorial <--- dit is de beste
pi_23930616
De documentatie is inderdaad erg vaag. En volgens mij is er ook geen Nederlandse vertaling, maar ik kan me vergissen.

Voor wie met MySQL wil beginnen en er tegen op ziet om de hele documentatie door te spitten zijn hier de belangrijkste hoofdstukken (naar mijn mening):
Beginners Tutorial (de basis)
Storage requirements (uitleg over de verschillende typen kolommen)
Optimization (optimaliseren)

-edit- Timing Ik moet eens wat sneller op het invoerenknopje raggen.
pi_23931039
quote:
Op maandag 13 december 2004 08:36 schreef Swetsenegger het volgende:
Nette op, en zeker een topic waard.
Immers is SQL een compleet andere....taal...(?) dan php.
ja het is idd een taal, zie de afkorting sql maar:
Structured Query Language
quote:
Daarnaast vind ik persoonlijk de documentatie van de MySQL manual veel onduidelijker dan bv php.net
ben ik het ook mee eens
ik loop me een slag in de rondte tu surfen om het uiteindelijk maar op een forum te vragen
pi_23931062
dit ook een goeie:
w3schools
pi_23931095
TvP,

inderdaad erg handig zo'n topic
DE ONTEMBARE LEEUWEN
WOPWOPWOP
  maandag 13 december 2004 @ 09:46:48 #8
29223 giMoz
M-Power empowered
pi_23931310
Idd, goed topic.
* giMoz zal hier vaak ff kijken of ik oplossingen weet voor de gepostte problemen.
Het probleem van virussen spy- en adware is niet de browser maar bevind zich tussen toetsenbord en rugleuning.....
www.zoekopdekaart.nl
pi_23939724
quote:
Op maandag 13 december 2004 09:27 schreef mschol het volgende:

[..]

ja het is idd een taal, zie de afkorting sql maar:
Structured Query Language
[..]
SQL is meer een taal dan PHP
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_23940861
quote:
Op maandag 13 december 2004 13:04 schreef existenz het volgende:

[..]

SQL is meer een taal dan PHP
Dan ben ik benieuwd naar jouw definitie van "is meer een taal dan". Je gaat snel appels en peren vergelijken als je functionaliteit van 2 totaal verschillende talen gaat vergelijken.
pi_23941619
*tvp*
pi_23941866
quote:
Op maandag 13 december 2004 14:00 schreef devzero het volgende:

[..]

Dan ben ik benieuwd naar jouw definitie van "is meer een taal dan". Je gaat snel appels en peren vergelijken als je functionaliteit van 2 totaal verschillende talen gaat vergelijken.
C++ wordt ook vaak met Delphi vergeleken, dit zou volgens jou dan ook appels met peren vergelijken zijn, maar dat is het dus niet. Ook SQL en PHP hebben hetzelfde doel: data weergeven. Het grote verschil is, is dat je bij PHP een grafische schil eromheen kan maken.

Dat bedoel ik dus, PHP is namelijk geen taal, maar puur een (gedistribueerde) frontend van database. Der zit geen enkel principe van programmeren in verwerkt. Pas nu PHP5 uit is begint dat een beetje te komen, maar het wordt nog steeds niet afgedwongen.

SQL daarintegen dwingt wel vanalles af (zoals een INTEGER is ook echt een INTEGER, tenzij je typecast) en ook daar kun je je data mee manipuleren (stored procedures, triggers etc...).

Maar eigenlijk zijn allebei geen echte programmeertalen, maar gewoon scripttaaltjes.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_23942607
quote:
Op maandag 13 december 2004 14:42 schreef existenz het volgende:

[..]

C++ wordt ook vaak met Delphi vergeleken, dit zou volgens jou dan ook appels met peren vergelijken zijn, maar dat is het dus niet. Ook SQL en PHP hebben hetzelfde doel: data weergeven. Het grote verschil is, is dat je bij PHP een grafische schil eromheen kan maken.

Dat bedoel ik dus, PHP is namelijk geen taal, maar puur een (gedistribueerde) frontend van database. Der zit geen enkel principe van programmeren in verwerkt. Pas nu PHP5 uit is begint dat een beetje te komen, maar het wordt nog steeds niet afgedwongen.

SQL daarintegen dwingt wel vanalles af (zoals een INTEGER is ook echt een INTEGER, tenzij je typecast) en ook daar kun je je data mee manipuleren (stored procedures, triggers etc...).

Maar eigenlijk zijn allebei geen echte programmeertalen, maar gewoon scripttaaltjes.
Ook niet eens, met PHP kun je wel degelijk meer als een grafische schil om databases heenmaken. Maar het is inderdaad een script taal.
C++ kan ook 1 ding, data op je scherm toveren (dat kunnen ze uiteindelijk allemaal)

SQL is een database manipulatie taal (zoals de naam al zegt)
PHP is een webscripttaal (zoals de naam al zegt)
pi_23942667
quote:
Op maandag 13 december 2004 15:18 schreef VeerMans het volgende:

[..]

Ook niet eens, met PHP kun je wel degelijk meer als een grafische schil om databases heenmaken. Maar het is inderdaad een script taal.
C++ kan ook 1 ding, data op je scherm toveren (dat kunnen ze uiteindelijk allemaal)

idd... geef deze man een sigaar !!!!!!!!!!!!
pi_23943054
quote:
Op maandag 13 december 2004 15:18 schreef VeerMans het volgende:

[..]

Proficiaat, je kunt werken met standaard functies die elke taal heeft. C++ daarintegen kent object orientatie, inheritance en veel meer. Een C++ applicatie kan ook aansturen (zoals je afwasmachine), probeer dat maar eens te doen met PHP. En dan niet aansturen met een andere taal er tussen, maar gewoon direct op de poorten.
quote:
Je hebt idd wel gelijk, maar beide zijn wel degelijk talen. En die kun je toch echt vergelijken, alleen niet op de gebieden waar jij aan denkt en waarbij je bij PHP in eerste instantie aan denkt.
pi_23943056
quote:
Op maandag 13 december 2004 14:42 schreef existenz het volgende:
C++ wordt ook vaak met Delphi vergeleken,
Het zijn beiden "procedural languages". Hoewel een echte purist dit niet met mij eens is, kun je C++ en Pascal best met elkaar vergelijken.
quote:
Ook SQL en PHP hebben hetzelfde doel: data weergeven. Het grote verschil is, is dat je bij PHP een grafische schil eromheen kan maken.
Ik denk niet dat je dan PHP helemaal hebt begrepen. In php kun je veel meer doen dan alleen "data weergeven". Met SQL geef je ook geen data weer, maar het is een methode waarmee je data kunt opvragen.
quote:
Der zit geen enkel principe van programmeren in verwerkt.
Je kunt variabelen waardes toekenen/uitlezen, (conditionele) jumps doen en berekeningen doen. Meer heb je eigenlijk niet nodig om te programmeren. Jumps heb je overigens niet in sql.
quote:
Pas nu PHP5 uit is begint dat een beetje te komen, maar het wordt nog steeds niet afgedwongen. SQL daarintegen dwingt wel vanalles af (zoals een INTEGER is ook echt een INTEGER, tenzij je typecast) en ook daar kun je je data mee manipuleren (stored procedures, triggers etc...).
Als een taal voor jou pas een taal is als hij type-strictheid afdwingt dan zijn we snel uitgepraat Kan SQL ook samengestelde structuren aan?
quote:
maar gewoon scripttaaltjes.
Mjah.
pi_23943143
quote:
Op maandag 13 december 2004 15:37 schreef devzero het volgende:

Ik denk niet dat je dan PHP helemaal hebt begrepen. In php kun je veel meer doen dan alleen "data weergeven". Met SQL geef je ook geen data weer, maar het is een methode waarmee je data kunt opvragen.
PHP's hoofddoel is data weergeven, de rest is maar minimaal uitgewerkt en bevat niet veel meer dan het standaard werk dat eigenlijk elke taal op de wereld bevat.
quote:
[..]

Je kunt variabelen waardes toekenen/uitlezen, (conditionele) jumps doen en berekeningen doen. Meer heb je eigenlijk niet nodig om te programmeren. Jumps heb je overigens niet in sql.
[..]

Als een taal voor jou pas een taal is als hij type-strictheid afdwingt dan zijn we snel uitgepraat Kan SQL ook samengestelde structuren aan?
[..]

Mjah.
SQL kent wel degelijk jumps (Ligt gewoon aan welke versie je gebruikt) en met SQL kun je ook vormen van structuren maken, alleen niet zo uitgebreid als in echte programmeertalen.
pi_23943158
quote:
Op maandag 13 december 2004 15:37 schreef existenz het volgende:

[..]

Proficiaat, je kunt werken met standaard functies die elke taal heeft. C++ daarintegen kent object orientatie, inheritance en veel meer. Een C++ applicatie kan ook aansturen (zoals je afwasmachine), probeer dat maar eens te doen met PHP. En dan niet aansturen met een andere taal er tussen, maar gewoon direct op de poorten.
[..]

Je hebt idd wel gelijk, maar beide zijn wel degelijk talen. En die kun je toch echt vergelijken, alleen niet op de gebieden waar jij aan denkt en waarbij je bij PHP in eerste instantie aan denkt.
Ik was hier ook niets met C++ aan het vergelijken

maargoed ik vind dit een zinloze discussie in dit topic... het ging over SQL voor dummies
pi_23943166
quote:
Op maandag 13 december 2004 15:37 schreef existenz het volgende:
Een C++ applicatie kan ook aansturen (zoals je afwasmachine), probeer dat maar eens te doen met PHP.
Ging het nou over SQL vs PHP of over C++ vs PHP?
pi_23943234
quote:
Op maandag 13 december 2004 15:41 schreef devzero het volgende:

[..]

Ging het nou over SQL vs PHP of over C++ vs PHP?
Volgens mij dwalen we een heel eind van de eigenlijke topic af Maar over talen als PHP/ASP vs de rest zullen mensen het nooit eens worden. Oa vanwege de zo lage instap bij PHP/ASP dat er heel veel prutswerk aanwezig is, waarbij je bij andere taal toch wel enige kennis nodig hebt (al hoewel prutswerk maken ook nog steeds heel goed lukt).
pi_23943270
Waarom staat My tussen haakjes, het gaat toch over MySQL?
pi_23943331
quote:
Op maandag 13 december 2004 15:44 schreef Triloxigen het volgende:
SQL is redelijk universeel. MySQL, Oracle, MSSQL e.d. wijken op een aantal dingen van elkaar af, echter de syntax is 90% hetzelfde. Maar de meeste mensen waar dit topic voor bedoeld is, hebben mysql, omdat de rest niet gratis is en mysql gewoon goed gedocumenteerd op het web is.
pi_23943347
quote:
Op maandag 13 december 2004 15:44 schreef Triloxigen het volgende:
Omdat mysql "slechts" een van de vele implementaties is van een SQL server?
pi_23943439
quote:
Op maandag 13 december 2004 15:47 schreef existenz het volgende:
Maar de meeste mensen waar dit topic voor bedoeld is, hebben mysql, omdat de rest niet gratis is
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel mensen die andere gratis server gebruiken postgresql.
quote:
en mysql gewoon goed gedocumenteerd op het web is.
In dat geval kan er wel een slotje op dit topic
pi_23943570
SQL is zeer basis, en MySQL is zo uitgebreid dat het amper verglijkbaar is met de standaard MySQL.
PHP en Perl heeft ook overeenkomsten, maar het lijkt verder maar weinig op elkaar...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')