abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23996183
Op p. 355 en 356 geeft Boogman wat meer informatie over het aantal stemmen. Hij citeert een Memoriaal van 15 Mei 1848.
Op 158.458 inwoners telde Limburg 16.559 stemmers. Op basis van andere bronnen (brief van Beerenbroeck aan de min. van BuZa) meldt 33.280 stemgerechtigden., net minder dan 50% ging dus stemmen. De opkomst was het hoogst in de voormalige Gulikse gebieden.
De kiesmannen waren voornamelijk boeren, burgemeesters/schepenen/raadslieden en kleine ambachtslieden.
pi_23996358
Op p. 352 beschrijft Boogman wat andere vlagincidenten:
quote:
Op sommige plaatsen kwam het tot opstootjes en werden de auotriteiten door de bevolking gedwongen de Duitse vlag te hijsen op torens en andere Openbare gebouwen. In Sittard nam de gemeenteraad zelf het initiatief: op grond van een raadsbesluit werd daar op het gemeentehuis de Duitse driekleur uitgestoken.
De gouverneur deinsde er niet voor terug het overheidsgezag krachtig te doen gelden. Door druk uit te oefenen op de gemeentebesturen wist hij gedaan te krijgen dat de Duitse vlag op vele openbare gebouwen, onder andere op het stadhuis in Sittard, weer werd ingehaald. In Heerlen en Eysden, waar de openbare orde het meest in gevaar scheen, liet hij militairen inkwartieren.
De ministerraad steunde de gouverneur niet echt in zijn pogingen de Duitse vlag binnen te houden. Boogman over de meningen van een aantal ministers (p.352-353)
quote:
Toch konden zij [de ministers] het uit vrees voor verwikkelingen met Duitsland niet over zich verkrijgen de gouverneur te machtigen het uitsteken van de Duitse vlag op opnebare gebouwen te verbieden. Volgens Nepveu diende men niet uit het oog te verliezen dat de Duitse vlag overal in Duitsland boven openbare gebouwen wapperde, zonder dat dat beschouwd werd als een inbreuk op de autonomie der afzonderlijke staten. Donker merkte nog op, dat het misschien het beste zou zijn het uitsteken vand e Duitse vlag in Limburg eenvoudigweg voor te schrijven. Voorzitter Schimmelpenninck gaf tenslotte als zijn mening te kennen dat een beslissing diende te worden uitgesteld, teneinde de zaak nog eens nader te kunnen overwegen. Met dit advies ging de raad gaarne accoord.
Het lijkt erop dat Knippenberg & de Pater het Heerlense en het Sittardse vlagincident door elkaar hebben gehaald.
pi_24032506
Zeer interessant
"Wenn wir stolz sein wollen auf Deutschland, müssen wir auch stolz sein auf Harro Schulze-Boysen."
pi_24033355
Goed stuk tekst, zeker interessant om te lezen.
  vrijdag 17 december 2004 @ 14:58:26 #30
66029 Koobus
Le Grange Marais
pi_24037009
Leuk stuk!

Overigens werden veel Limburgers pas na 1914 pro-Nederlands, omdat Nederland buiten de Eerste Wereldoorlog bleef. Na WOI wilde Belgie onder andere Zeeuws Vlaanderen en Limburg annexeren, om de verdedigbaarheid van het land te vergroten. Toen hebben de Limburger massaal actie gevoerd om bij Nederland te blijven!
Master of my domain
pi_24037193
Veel Limburgers werden pas na WO1 pro-Nederlands uit financiële noodzaak: het Duitse geld dat gangbaar was in Limburg (slechts één keer per jaar gebruikten ze guldens: om de belastingen te betalen) werd in de jaren twintig volkomen waardeloos en daarmee was overstappen op gebruik van de gulden de enige oplossing.
"Wenn wir stolz sein wollen auf Deutschland, müssen wir auch stolz sein auf Harro Schulze-Boysen."
  vrijdag 17 december 2004 @ 15:11:44 #32
66029 Koobus
Le Grange Marais
pi_24037299
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 15:06 schreef Harro_Schulze_Boysen het volgende:
Veel Limburgers werden pas na WO1 pro-Nederlands uit financiële noodzaak: het Duitse geld dat gangbaar was in Limburg (slechts één keer per jaar gebruikten ze guldens: om de belastingen te betalen) werd in de jaren twintig volkomen waardeloos en daarmee was overstappen op gebruik van de gulden de enige oplossing.
Grappig! Die geldkwestie kende ik niet. Een vriend van mij is afgestudeerd op Belgisch Annexionisme na WOI met betrekking tot Limburg. Ik zal het hem eens vragen.
Master of my domain
pi_24039000
Koobus, is de scriptie van die vriend van je nog ergens te krijgen? (evt. in electronische vorm)
pi_24039042
Iets anders waar ik zo aan dacht toen ik de verschillende stukken aan het herlezen was.
Hoe zou Duitsland er hebben uitgezien als inderdaad een groot Duitsland was ontstaan onder leiding van Leopold von Saksen-Coburg met een liberale politiek?
Nu werd het kleine Duitsland snel overheerst door Pruissen dat langzaam haar eigen militarisme op geheel Duitsland overzette. Die kans zouden ze niet zo snel hebben gekregen.
  zondag 19 december 2004 @ 14:11:04 #35
66029 Koobus
Le Grange Marais
pi_24080617
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 16:32 schreef ultra_ivo het volgende:
Koobus, is de scriptie van die vriend van je nog ergens te krijgen? (evt. in electronische vorm)
Die scriptie is destijds gepubliceerd in een of ander blad van het Limburgs Historisch Genootschap (ofzo). Ik zal het hem eens vragen. Ik heb hem trouwens twee dagen terug helpen verhuizen en mij een breuk gesjouwd aan die doos met alle scriptiespullen.

Het Duitse geld-verhaal, zoals dat een paar posts hierboven beschreven staat, zei hem niets.

Als je wel eens in Leiden komt zou je navraag kunnen doen bij de vakgroepsbibliotheek geschiedenis. Die hebben de meeste afstudeerscripties staan.
Master of my domain
  FOK!fotograaf zondag 19 december 2004 @ 16:52:28 #36
73911 ultra_ivo
pi_24084223
Het Limburgs Geschied en Oudheidkundig Genootschap mischien? Dan moet het niet te moeilijk zijn via hen wat te krijgen. Leiden is een eindje verder weg.
Overigens, maar één doos met scriptiespullen? Ben blij dat je mij niet moet helpen, hier zijn het bijna twee kasten.
  maandag 20 december 2004 @ 17:15:38 #37
66029 Koobus
Le Grange Marais
pi_24104418
quote:
Op zondag 19 december 2004 16:52 schreef ultra_ivo het volgende:
Het Limburgs Geschied en Oudheidkundig Genootschap mischien? Dan moet het niet te moeilijk zijn via hen wat te krijgen. Leiden is een eindje verder weg.
Overigens, maar één doos met scriptiespullen? Ben blij dat je mij niet moet helpen, hier zijn het bijna twee kasten.
Dat zou kunnen. Ik weet het niet meer precies.

Ja, het is alweer een aantal jaren geleden dat hij afstudeerde. Hij zal een hoop weggegooid hebben.
Master of my domain
pi_24104541
fucking interessant man
  dinsdag 18 januari 2005 @ 23:36:11 #39
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24631230
tvp
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_24864278
ik ga mijn spreekbeurt over Limburg houden
  FOK!fotograaf dinsdag 1 februari 2005 @ 21:56:18 #41
73911 ultra_ivo
pi_24871355
Gewoon standaard, of meer geschiedkundig?

Ik heb veel informatie gevonden in het Rijksarchief LImburg in Maastricht. Daar ligt o.a. het familiearchief van de familie Scherpenzeel-Heusch.
In de Maastrichtse stadsbibiliotheek vond ik een aantal geschriften van Scherpenzeel-Heusch.
Interesant zou zijn, gezien je woonplaats, wat extra onderzoek naar het vlagincident. Raadsnotulen van Sittard en het stadsrachief kunnen je verder helpen. Probeer met de conservator te praten, die mensen geven een schat aan informatie aan iedereen die een beetje geïntereseerd is.
Van 1830-39 was Valkenburg de Limburgse hoofdstad. Daar kun je mischien ook nog wat vinden, maar daar ben ik niet zeker van.
In ieder geval heb je mijn originele paper, doe er je voordeel mee.

Ivo
  FOK!fotograaf dinsdag 1 februari 2005 @ 21:57:17 #42
73911 ultra_ivo
pi_24871376
En nog iets anders, het is een goede traditie in de geschiedschrijving dat je iets toevoegd aan de collectieve kennis
pi_24883112
Ik ga het over de geschiedenis houden en dan gebruik ik de info die je me een tijd terug hebt toegestuurd.
pi_24886376
dat bedoelde ik, zoek wat nieuwe info, dan kun je de collectieve kennis nog verbeteren. Het vlagincident bijv.
pi_24886876
quote:
Op maandag 13 december 2004 19:00 schreef Harro_Schulze_Boysen het volgende:
Geen idee Ivo. Knippenberg & De Pater noemen in hun boek "De eenwording van Nederland" (ISBN 906168286X) op bladzijde 27 "[...] bekend zijn ongeregeldheden in onder meer Roermond en Heerlen en het uitsteken van de Duitse vlag in Sittard, waartegen de marechaussee en cavalerie optraden."
bedankt ! boek besteld !
pi_50909111
tvp
Modern technology has its origins in an altogether non-practical search for useless knowledge.
http://www.gibburt.com
pi_50922262
volgens mij leeft het onafhankelijkheidsidee in Limburg nog sterker dan in Friesland whaahaaha. Maar erg interessant om dit zo te lezen.
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  donderdag 28 juni 2007 @ 00:28:56 #48
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_50923352
tvp
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
  donderdag 28 juni 2007 @ 11:03:00 #49
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_50930652
quote:
volgens mij leeft het onafhankelijkheidsidee in Limburg nog sterker dan in Friesland whaahaaha. Maar erg interessant om dit zo te lezen.
De Friezen zitten dan ook al wat langer onder de Hollandsche duim dan de Limburgers.. er is meerdere malen met geweld geprobeerd Friesland onafhankelijk te houden, uiteindelijk niet gelukt. Ik wist ook niet dat dit zo geleefd heeft in Limburg? Verklaart toch wel waarom ze zich altijd zo openlijk distantiëren van Holland.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_50931128
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 11:03 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

De Friezen zitten dan ook al wat langer onder de Hollandsche duim dan de Limburgers.. er is meerdere malen met geweld geprobeerd Friesland onafhankelijk te houden, uiteindelijk niet gelukt. Ik wist ook niet dat dit zo geleefd heeft in Limburg? Verklaart toch wel waarom ze zich altijd zo openlijk distantiëren van Holland.
Toch zijn er wel meer perifere provincies die moeite hebben met Nederland (en dan vooral Holland), Zeeland en Brabant zijn hier voorbeelden van.
Lawamena hitihala Lawamena haulala
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')