De ministerraad steunde de gouverneur niet echt in zijn pogingen de Duitse vlag binnen te houden. Boogman over de meningen van een aantal ministers (p.352-353)quote:Op sommige plaatsen kwam het tot opstootjes en werden de auotriteiten door de bevolking gedwongen de Duitse vlag te hijsen op torens en andere Openbare gebouwen. In Sittard nam de gemeenteraad zelf het initiatief: op grond van een raadsbesluit werd daar op het gemeentehuis de Duitse driekleur uitgestoken.
De gouverneur deinsde er niet voor terug het overheidsgezag krachtig te doen gelden. Door druk uit te oefenen op de gemeentebesturen wist hij gedaan te krijgen dat de Duitse vlag op vele openbare gebouwen, onder andere op het stadhuis in Sittard, weer werd ingehaald. In Heerlen en Eysden, waar de openbare orde het meest in gevaar scheen, liet hij militairen inkwartieren.
Het lijkt erop dat Knippenberg & de Pater het Heerlense en het Sittardse vlagincident door elkaar hebben gehaald.quote:Toch konden zij [de ministers] het uit vrees voor verwikkelingen met Duitsland niet over zich verkrijgen de gouverneur te machtigen het uitsteken van de Duitse vlag op opnebare gebouwen te verbieden. Volgens Nepveu diende men niet uit het oog te verliezen dat de Duitse vlag overal in Duitsland boven openbare gebouwen wapperde, zonder dat dat beschouwd werd als een inbreuk op de autonomie der afzonderlijke staten. Donker merkte nog op, dat het misschien het beste zou zijn het uitsteken vand e Duitse vlag in Limburg eenvoudigweg voor te schrijven. Voorzitter Schimmelpenninck gaf tenslotte als zijn mening te kennen dat een beslissing diende te worden uitgesteld, teneinde de zaak nog eens nader te kunnen overwegen. Met dit advies ging de raad gaarne accoord.
Grappig! Die geldkwestie kende ik niet. Een vriend van mij is afgestudeerd op Belgisch Annexionisme na WOI met betrekking tot Limburg. Ik zal het hem eens vragen.quote:Op vrijdag 17 december 2004 15:06 schreef Harro_Schulze_Boysen het volgende:
Veel Limburgers werden pas na WO1 pro-Nederlands uit financiële noodzaak: het Duitse geld dat gangbaar was in Limburg (slechts één keer per jaar gebruikten ze guldens: om de belastingen te betalen) werd in de jaren twintig volkomen waardeloos en daarmee was overstappen op gebruik van de gulden de enige oplossing.
Die scriptie is destijds gepubliceerd in een of ander blad van het Limburgs Historisch Genootschap (ofzo). Ik zal het hem eens vragen. Ik heb hem trouwens twee dagen terug helpen verhuizen en mij een breuk gesjouwd aan die doos met alle scriptiespullen.quote:Op vrijdag 17 december 2004 16:32 schreef ultra_ivo het volgende:
Koobus, is de scriptie van die vriend van je nog ergens te krijgen? (evt. in electronische vorm)
Dat zou kunnen. Ik weet het niet meer precies.quote:Op zondag 19 december 2004 16:52 schreef ultra_ivo het volgende:
Het Limburgs Geschied en Oudheidkundig Genootschap mischien? Dan moet het niet te moeilijk zijn via hen wat te krijgen. Leiden is een eindje verder weg.
Overigens, maar één doos met scriptiespullen? Ben blij dat je mij niet moet helpen, hier zijn het bijna twee kasten.
bedankt ! boek besteld !quote:Op maandag 13 december 2004 19:00 schreef Harro_Schulze_Boysen het volgende:
Geen idee Ivo. Knippenberg & De Pater noemen in hun boek "De eenwording van Nederland" (ISBN 906168286X) op bladzijde 27 "[...] bekend zijn ongeregeldheden in onder meer Roermond en Heerlen en het uitsteken van de Duitse vlag in Sittard, waartegen de marechaussee en cavalerie optraden."
De Friezen zitten dan ook al wat langer onder de Hollandsche duim dan de Limburgers.. er is meerdere malen met geweld geprobeerd Friesland onafhankelijk te houden, uiteindelijk niet gelukt. Ik wist ook niet dat dit zo geleefd heeft in Limburg? Verklaart toch wel waarom ze zich altijd zo openlijk distantiëren van Holland.quote:volgens mij leeft het onafhankelijkheidsidee in Limburg nog sterker dan in Friesland whaahaaha. Maar erg interessant om dit zo te lezen.
Toch zijn er wel meer perifere provincies die moeite hebben met Nederland (en dan vooral Holland), Zeeland en Brabant zijn hier voorbeelden van.quote:Op donderdag 28 juni 2007 11:03 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
De Friezen zitten dan ook al wat langer onder de Hollandsche duim dan de Limburgers.. er is meerdere malen met geweld geprobeerd Friesland onafhankelijk te houden, uiteindelijk niet gelukt. Ik wist ook niet dat dit zo geleefd heeft in Limburg? Verklaart toch wel waarom ze zich altijd zo openlijk distantiëren van Holland.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |