quote:
Op maandag 17 september 2001 17:53 schreef Troeltje het volgende: Je komt in de knoei vriend, je kan wel heel hard blijven roepen dat wij amerika ten alle tijde moeten helpen, dat is gewoon niet zo![]()
En daar kan geen suf loesje zinnetje wat aan doen.
quote:hahahahahahaha jij lult echt maar een eind in de ruimte he? Iks tel voor dat je het topic eens opnieuw leest, misschien dat je dan duidelijk wordt waar we het over hebben
Op maandag 17 september 2001 18:01 schreef HeindeKort het volgende:[..]
Dat heb ik ook nooit gezegd!
Wat ik wel gezegd heb, is dat bij een aanval op een NAVO-land de aanval beschouwdt wordt als een aanval op alle NAVO-staten.
Zoals nu.
En de VS staat geheel in zijn recht een vergeldingsactie uit te voeren, waar ook Nederland aan meedoet en zijn gehele toezegging aan heeft gegeven, of je het nu leuk vind of niet.En daar kan geen suf loesje zinnetje wat aan doen.
quote:En hoe bedoel je, niet gezegd? Staat er toch?
Op maandag 17 september 2001 17:23 schreef HeindeKort het volgende:[..]
Waarom hebben we nog nooit van de meeste gehoord?
OMDAT ZE GEEN AANSLAGEN PLEGEN IN DE NAVO GEBIEDEN! (en iig niet op grote schaal!)
Daarmee is dus gelijk je gehele betoog omvergeworpen.
Ik kan ook wel de Nation of Islam uit de VS gaan neerpennen als terreurbeweging, maar dat zijn ze net zo min als de groep die je hierboven neerpende.PS. The Mujahedin-e Khalq Organization (MEK or MKO) is wel islamitisch, maar dat terzijde.
quote:
Op maandag 17 september 2001 18:36 schreef Troeltje het volgende:[..]
En hoe bedoel je, niet gezegd? Staat er toch?
quote:Jij stelt in deze reply dat ik roep dat we de VS ten alle tijden moeten steunen.....
Op maandag 17 september 2001 17:53 schreef Troeltje het volgende: Je komt in de knoei vriend, je kan wel heel hard blijven roepen dat wij amerika ten alle tijde moeten helpen, dat is gewoon niet zo
en dan haal je deze
quote:quote aan, waarin ik dat zou zeggen?
Op maandag 17 september 2001 17:23 schreef HeindeKort het volgende:
[..]Waarom hebben we nog nooit van de meeste gehoord?
OMDAT ZE GEEN AANSLAGEN PLEGEN IN DE NAVO GEBIEDEN! (en iig niet op grote schaal!)
Daarmee is dus gelijk je gehele betoog omvergeworpen.
Ik kan ook wel de Nation of Islam uit de VS gaan neerpennen als terreurbeweging, maar dat zijn ze net zo min als de groep die je hierboven neerpende.PS. The Mujahedin-e Khalq Organization (MEK or MKO) is wel islamitisch, maar dat terzijde.
Leg eens uit....
PS. Jij weet zeker niet dat de Nation of Islam een politieke beweging uit de VS is he? ![]()
[Dit bericht is gewijzigd door HeindeKort op 17-09-2001 18:52]
quote:Het heeft wel degelijk met het geloof(islam) te maken. De islam "belooft" dingen die ze niet waar kan maken. Een superieur geloof waarbij moslims zijn "verheven" boven alle andere mensen. Dit zou dan inhouden dat moslims "succesvol" zouden zijn en het "goed(bv welvaart)" zouden hebben.
Op maandag 17 september 2001 16:15 schreef Lake het volgende:
Ik heb eens na zitten denken en ik denk dat ik niet de enige ben. Overal ter wereld waar gezeur, gezeik en gezanik is, waar mensen rechten worden geschonden, waar doden vallen etc, zijn vaak moslims bij betrokken. (moetwillig of niet)
Wat eigenlijk mijn vraag/stelling is:
Ligt het nu aan de moslims, of is dit puur toeval?!? Denk het niet.
Als je naar de praktijk kijkt is het totaal anders: veel moslimlanden zijn 3e wereldlanden waar ze nog in het "stenen tijdperk" leven. Het geloof houdt "modernisering" grotendeels tegen. Die combinatie zorgt mede voor "wrok" en "jaloezie" dat zich uit in bijv. een aanval op Amerika. Zie het als een wanhoopsdaad.
Uiteraard spelen meer factoren een rol(conflict Israel-Palestijnen, aanwezigheid Amerikaanse troepen in de Arabische wereld...) Maar ik denk toch dat de botsing tussen het "moderne westen" en de "achtergestelde islamitische wereld" een cruciaal punt is.
De jongeren in veel van die landen zouden niets liever willen dan ook "vrij zijn", "een eigen mening mogen hebben", "hetzelfde doen wat wij hier ook in het westen mogen". Sommige jongeren daar gaan ook naar de disco, drinken ook alcohol, dragen ook de nieuwste merkkleding etc. Maar doen dat dan veelal stiekem(helaas).
Onderling zijn er ook veel verschillen in "islamitische-geloofsstromingen" en een land als Indonesie is zeker niet gelijk aan Saoudi Arabie, maar het merendeel van die landen is toch vrij conservatief en heeft grote moeite met "moderniseren".
Neem als voorbeeld eens Saoudi Arabie(zeer conservatief): mensen worden daar nog in het openbaar "onthoofd" of op andere wijze geexecuteerd, vrouwenrechten bestaan niet==> vrouwen moeten zwaar gesluierd door het leven, democratie is er niet. Zo zijn nog veel meer landen: VAE, Jemen, Soedan(waar al jaren een Jihad gevoerd wordt vanuit de regering tegen de christenen), Pakistan, Libie...Indonesie is misschien een grote uitzondering hierop met een zeer gematigde moslimbevolking.
Waar "wij" in het westen een scheiding hebben gemaakt tussen "staat" en "kerk(geloof)" is dat in veel islamitische landen niet het geval. Wat dit soort zaken betreft loopt de "islamitische wereld" wel een paar eeuwen achter. Turkije heeft die scheiding wel gemaakt en dat heeft geresulteerd in een vrij westers georienteerde moderne samenleving.
Dat het ook anders kan bewijzen andere geloven: bijv het boeddisme of hindoeisme(bijv India en veel aziatische landen die toch over het algemeen "beschaafder" zijn): Beide geloven hebben vele miljoenen aanhangers over de hele wereld. Dit zijn over het algemeen geloven die "vreedzamer" zijn en tegelijkertijd beter om kunnen gaan met "democratie" en "modernisering".
wat ook gezegd wordt: armoede is de bron van het extremisme. Hier ben ik het niet mee eens. Neem als voorbeeld eens China en India, samen goed voor ruim 1/3 van de wereldbevolking(meer dan 2,3 miljard mensen en over het algemeen arme landen. Ze kennen weliswaar moderne steden, maar het merendeel van de bevolking leeft net op of onder de armoede grens(bijv chinese platteland). Deze landen brengen nou niet bepaald veel fundamentalisten voort....deze landen zijn eigenlijk hard op weg om een moderne beschaving te worden.
Tot slot, wat hier door sommigen nog wel eens makkelijk gezegd wordt: terreurbewegingen als ETA, IRA enz worden voor het gemak meteen maar even op een hoop gegooid met islamitische fundamentalisten die de aanslag op Amerika hebben gepleegd.
Mijns inziens is dat dus iets totaal anders en dat kan dus echt niet met elkaar worden vergeleken(appels met....vergelijken). Alleen de omvang al waarop dit soort terrorisme zich afspeelt is "levensgroot".
[Dit bericht is gewijzigd door zeddie op 17-09-2001 20:47]
Moslimhaat: Begrijpelijke oplossing, maar dat is niet meer dan je lafjes verschuilen achter vooroordelen die gevormd worden door het milieu waar je in leeft in jouw hoofdje. Terwijl jij doodleuk denkt dat je zo zelfbewust kunt nadenken.
Op hun beurt is het voor de moslim wereld de moslimreligie het perfecte excuus om achter te schuilen om een statement te maken. Het gaat niet om het moslim geloof, als de geschiedenis anders had gelopen had het net zo goed het katholicisme kunnen zijn. Zwart-wit denken is een sterk punt bij sommige, begrijpelijk na al de emoties van het recente afschuwelijke incident. Maar daarbij niet minder open voor discussie.
quote:Wat is dit nou weer voor een domme reactie. De meeste mensen zijn gewone mensen zoals jij en ik. Maar als JIJ honger hebt en ziet dat ze in het westen het eten WEGGOOIEN dan krijg je echt wel een gevoel voor ongelijkheid. Als dan het westen je ook nog medicijnen weigeren en je grenzen gaat bepalen en je land gebruiken om een oorlog er op uit te vechten, en dat een paar eeuwen lang, dan vergaat bij jou ook wel de lust hoor. Ze willen daar gewoon normaal leven. Zoals jij en zoals ik. En die zieke geesten kun je ook hier in het westen vinden, en zelfs op fok.
Op maandag 17 september 2001 18:52 schreef Sikke-Bosse het volgende:
Wat willen ze dan wel? Geef het MO alles wat het westen heeft en nog is het probleem niet opgelost. En zijn daar een aantal zeer zieke geesten die macht willen en alles aangrijpen om volgelingen te krijgen. Macht mag best, zolang een grote meerderheid van de wereld het er mee eens is.....
quote:Amen!
Op dinsdag 18 september 2001 00:47 schreef Hagelslag het volgende:[..]
Wat is dit nou weer voor een domme reactie. De meeste mensen zijn gewone mensen zoals jij en ik. Maar als JIJ honger hebt en ziet dat ze in het westen het eten WEGGOOIEN dan krijg je echt wel een gevoel voor ongelijkheid. Als dan het westen je ook nog medicijnen weigeren en je grenzen gaat bepalen en je land gebruiken om een oorlog er op uit te vechten, en dat een paar eeuwen lang, dan vergaat bij jou ook wel de lust hoor. Ze willen daar gewoon normaal leven. Zoals jij en zoals ik. En die zieke geesten kun je ook hier in het westen vinden, en zelfs op fok.
quote:Geweldig hoe jij de dingen om kan draaien
Op maandag 17 september 2001 18:51 schreef HeindeKort het volgende:[..]
[..]Jij stelt in deze reply dat ik roep dat we de VS ten alle tijden moeten steunen.....
en dan haal je deze
[..]quote aan, waarin ik dat zou zeggen?
Leg eens uit....
PS. Jij weet zeker niet dat de Nation of Islam een politieke beweging uit de VS is he?
Alle bijkomende regeltjes en gebruiken, interpretaties van mensen, zijn meestal het probleem. Waarom? omdat er altijd mensen zijn die via religie of levensovertuiging (politiek) proberen om zichzelf te verrijken met geld of macht. Je kunt altijd een heilig boek (bijbel, koran, tora, noem maar op) op een manier uitleggen die in jouw straatje te pas komt. En dat is wat er gebeurt in het geval van de extremisten.
Wat we niet moeten vergeten is dat er buiten die extremisten nog een heleboel moslims zijn die graag in vrede en respect willen leven. De islamitische vriende, buren en familie die ik heb, zijn daar voor mij absoluut het bewijs van. Ik ben dan ook niet van plan om zomaar klakkeloos te zeggen dat de islam een probleem is. Het probleem is volgens mij alleen wat sommige mensen er van maken.
quote:Hey, in de Bronx, Harlem en South Central is de Nation of Islam actief!
Op maandag 17 september 2001 17:50 schreef Ringo het volgende:
Ruanda. Burundi. Zuid-Afrika. The Bronx. L.A. South. Harlem. Chicago. Brazilië. El Salvador. Peru.Om maar wat willekeurige locaties te noemen waar moslims geen hol mee te maken hebben maar waar het geweld niet van de lucht is (geweest).
quote:De Nation of Islam is niet eens een echte Islamitische groepering. Deze zijn ongeveer vergelijkbaar met de Ku Klux Klan. Maar deze groep heeft echt niks met het geweld te maken.
Op dinsdag 18 september 2001 10:50 schreef links234 het volgende:[..]
Hey, in de Bronx, Harlem en South Central is de Nation of Islam actief!
quote:Ja ja, straks ga je nog beweren dat daar zoveel criminaliteit en geweld is doordat de bewoners van South Central arm zijn!
Op dinsdag 18 september 2001 10:58 schreef SilverSpirit het volgende:[..]
De Nation of Islam is niet eens een echte Islamitische groepering. Deze zijn ongeveer vergelijkbaar met de Ku Klux Klan. Maar deze groep heeft echt niks met het geweld te maken.
quote:Eehm? Onderandere? Ik weet niet of dat in South Central zo is maar in ieder geval wel in de "ghetto's" van Amerika. Als je de homeys hoort rappen in oldschool plaatjes hebben ze het over de ongelijkheid en de armoede waar tegen ze zogenaamd vechten (of heette het nu gangbangen en drive-by's?)
Op dinsdag 18 september 2001 11:01 schreef links234 het volgende:[..]
Ja ja, straks ga je nog beweren dat daar zoveel criminaliteit en geweld is doordat de bewoners van South Central arm zijn!
quote:Zo dom is die reactie niet hoor. Stel dat het westen zich helemaal terugtrekt uit het MO. Blijven die zieke geesten die beletten dat de bevolking een normaal leven kan leiden nog steeds aan de macht. Geld geven haalt ook weinig uit, komt niet bij de mensen terecht die het nodig hebben. Zal alleen maar gebruikt worden om de bevolking nog verder te onderdrukken. Natuurlijk is het westen mede-verantwoordelijk voor de gehele situatie, maar zou de situatie echt zoveel anders zijn geweest, als het westen zich er helemaal niet mee bemoeit zou hebben?
Op dinsdag 18 september 2001 00:47 schreef Hagelslag het volgende:[..]
Wat is dit nou weer voor een domme reactie. De meeste mensen zijn gewone mensen zoals jij en ik. Maar als JIJ honger hebt en ziet dat ze in het westen het eten WEGGOOIEN dan krijg je echt wel een gevoel voor ongelijkheid. Als dan het westen je ook nog medicijnen weigeren en je grenzen gaat bepalen en je land gebruiken om een oorlog er op uit te vechten, en dat een paar eeuwen lang, dan vergaat bij jou ook wel de lust hoor. Ze willen daar gewoon normaal leven. Zoals jij en zoals ik. En die zieke geesten kun je ook hier in het westen vinden, en zelfs op fok.
quote:Misschien zouden we dat eens moeten doen en eerst onze eigen zaken moeten oplossen, alvorens zo dom te wijzen naar anderen en hoe zij de zaken aanpakken.
Op dinsdag 18 september 2001 19:57 schreef Sikke-Bosse het volgende:[..]
Zo dom is die reactie niet hoor. Stel dat het westen zich helemaal terugtrekt uit het MO. Blijven die zieke geesten die beletten dat de bevolking een normaal leven kan leiden nog steeds aan de macht. Geld geven haalt ook weinig uit, komt niet bij de mensen terecht die het nodig hebben. Zal alleen maar gebruikt worden om de bevolking nog verder te onderdrukken. Natuurlijk is het westen mede-verantwoordelijk voor de gehele situatie, maar zou de situatie echt zoveel anders zijn geweest, als het westen zich er helemaal niet mee bemoeit zou hebben?
Het Westen heeft er een handje naar om alleen naar eigen belang te handelen een daarmee de zaken alleen erger te maken. Ok ik kom terug van de handen terugtrekken, ik denk dat we eens goed naar de belangen moeten kijken en daarbij onze vooroordelen over bepaalde volkeren eens opzij mogen zetten.
Ik ben nu ziek, en heb dus alle tijd om praat programma's en nieuws te kijken en wat mij continu opvalt is dat wij zonder enig inzicht in de situatie in de US en daarbuiten volkeren en andere beoordelen. Bin Laden is volgens vele al de schuldige voordat er ook maar iets bekend is. "Dit is ook een aanslag op Nederland" hoor ik vaak voorbij komen. Nee, dat is het niet, want ik heb nergens vliegtuigen op Nederlands grondgebied zien neerkomen of een ander soort aanslag op de Nederlandse samenleving gezien. We weten niet wie het gedaan heeft en we weten niet het morief waarom het gedaan is. We moeten eerst eens alle feiten op een rij zetten en daarna met vingers gaan wijzen.
Ik denk dat wij als "het grote Westen" eens goed naar zichzelf moeten kijken wat we doen en hoe we het doen.
Ik wil tevens opmerken dat ik ook hier weer enorm domme opmerkingen tegenkom van mensen en dat ik me er stevig aan irriteer.
Out.
quote:Ik ben iemand uit het andere kamp, maar ik begrijp best dat mensen "domme" opmerkingen maken. Het jaagt toch iedereen angst aan dat zoiets kan gebeuren? Ik irriteer me er niet snel aan en zal ze zeker niet snel uitschelden, dat recht heb ik toch ook niet. Sommigen zoeken inderdaad heil in een ander soort extremisme, zoals een of andere moslimhaat.
Op dinsdag 18 september 2001 20:59 schreef slakkie het volgende:
Ik wil tevens opmerken dat ik ook hier weer enorm domme opmerkingen tegenkom van mensen en dat ik me er stevig aan irriteer.Out.
quote:terrorisme komt NIET door de islam. Die wijst juist geweld af!
Op dinsdag 18 september 2001 00:32 schreef chocolatemoeze het volgende:
Ik denk dat de grondslag van terrorisme echt niet in een geloof kan liggen. Zoals eerder aangehaald wordt dat vuur aangewakkerd door zieke geesten, die de door armoede geteisterde zwakke bevolking kan manipuleren. Nee, niet de armoede is in deze dan de oorzaak, maar ik denk eerder voorlichting. Het westen moet in al zijn rijkdom de middelen aanwenden om de armere landen de fundamenten van de mensen rechten duidelijk te maken, omdat deze van significant belang zijn voor de samenlevende mensheid. Fundamenten zoals, red iemand en je red de wereld, dood iemand en je vernietigd de wereld. En het recht op meningsuiting, en vrije censuur. Erg belangrijk voor een volk. Want in deze armere staten wordt het volk simpelweg gevormd. Ze zijn GEBRAINWASHED. Besef dat nou eens, voor hun is sterven naar het paradijs gaan. Als je Bin Laden afschiet, doe je hem het grootste plezier die je hem maar kan gunnen, een enkeltje paradijs.... Hier kun je gewoon simpelweg niet omheen, door maar te zeggen het geloof heeft het gedaan, het westen heeft het gedaan, of wat voor bekrompen mening dan ook. We moeten zaken wat meer in het humanitaire licht zien willen we écht de problemen voor op de lange termijn op kunnen lossen.Moslimhaat: Begrijpelijke oplossing, maar dat is niet meer dan je lafjes verschuilen achter vooroordelen die gevormd worden door het milieu waar je in leeft in jouw hoofdje. Terwijl jij doodleuk denkt dat je zo zelfbewust kunt nadenken.
Op hun beurt is het voor de moslim wereld de moslimreligie het perfecte excuus om achter te schuilen om een statement te maken. Het gaat niet om het moslim geloof, als de geschiedenis anders had gelopen had het net zo goed het katholicisme kunnen zijn. Zwart-wit denken is een sterk punt bij sommige, begrijpelijk na al de emoties van het recente afschuwelijke incident. Maar daarbij niet minder open voor discussie.
btw:mijn vorige post in dit Topic was een samenvatting van Bolkestein waar ik het NIET mee eens was. (maar kon het bericht niet meer veranderen) ik wilde nog de bron:Bolkestein erbij zetten+ commentaar wat hier staat.Misschien kan een moderator dat doen of Golfer. Thanx:)
quote:Uit het andere kamp? Verklaar u nader.
Op woensdag 19 september 2001 18:32 schreef chocolatemoeze het volgende:[..]
Ik ben iemand uit het andere kamp,
quote:Ja, het jaagt angst in, maar dat betekend niet gelijk dat je dan maar op andere kan afgeven en dat het allemaal maar geslikt moet worden. En waar scheld ik ze uit? Ik zeg alleen dat ik me eraan irriteer. Sinds wanneer is dat uitschelden?
maar ik begrijp best dat mensen "domme" opmerkingen maken. Het jaagt toch iedereen angst aan dat zoiets kan gebeuren? Ik irriteer me er niet snel aan en zal ze zeker niet snel uitschelden, dat recht heb ik toch ook niet.
quote:Mja, niet echt een overtuigend antwoord, vind je ook niet.
Sommigen zoeken inderdaad heil in een ander soort extremisme, zoals een of andere moslimhaat.
quote:Beste man, je hebt niet echt goed begrepen wat ik bedoelde. Ik bedoelde dat ik het met U eens was. Ik doelde op de mensen die wél liepen te schelden
Op woensdag 19 september 2001 21:30 schreef slakkie het volgende:
Een aantal vragen nav je posting:
[..]Uit het andere kamp? Verklaar u nader.
[..]Ja, het jaagt angst in, maar dat betekend niet gelijk dat je dan maar op andere kan afgeven en dat het allemaal maar geslikt moet worden. En waar scheld ik ze uit? Ik zeg alleen dat ik me eraan irriteer. Sinds wanneer is dat uitschelden?
[..]Mja, niet echt een overtuigend antwoord, vind je ook niet.
quote:Wat een kortzichtigheid.
Op dinsdag 18 september 2001 20:59 schreef slakkie het volgende:
"Dit is ook een aanslag op Nederland" hoor ik vaak voorbij komen. Nee, dat is het niet, want ik heb nergens vliegtuigen op Nederlands grondgebied zien neerkomen of een ander soort aanslag op de Nederlandse samenleving gezien
Natuurlijk is dit ook een aanval op Nederland want het is een aanval op de vrije westerse samenleving, haar economie en haar normen en waarden.
Alleen het feit al dat de aandelen KLM met 40% in waarde zijn gezakt, en dat bin Laden daar waarschijnlijk ook flink aan verdiend heeft, maakt dit al tot een aanval op ons land.
Vandaag New York, morgen Amsterdam. Onzin? Welnee, nog geen jaar terug werd ter nauwer nood een aanslag met Sarin-gas (zenuwgas) op het Europese Parlement voorkomen.
Maar je kunt natuurrlijk met je armen over elkaar gaan zitten wachten tot uiteindelijk ook jij aan de beurt bent......
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |