Ok hier dus het verhaal van mij
![]()
ik ben samen met 12 klasgenoten van mij afgelopen dinsdag naar de Spykerfabriek geweest in de polder.
het kwam door een opdracht vanuit school om een klasreis te organiseren, er waren 4 groepen gemaakt. 2 van de groepen hadden bedacht om naar de salon van parijs te gaan, één groep had bedacht om te gaan survivalen in de ardennen, en één groep had bedacht, dat het wel leuk zou zijn om naar de Fabriek van Spyker te gaan, daarna door te knallen naar Donkervoort, om daarna te gaan stappen in Utrecht. het was dus de opdracht om gewoon zo iets te verzinnen en dat mooi te presenteren, en in de eerste instantie niet om het daadwerkelijk ook te gaan doen. maargoed, iedereen was dusdanig enthusiast van het laatste plan dat de groep is gaan bellen met de Heren en dames van Spijker en Donkervoort.
Zo gezegd zo gedaan zou je denken. nou niet helemaal. Spijker zei eerst doodleuk dat het geintje 1200 euro voor onze groep van 12 man en een vrouw zou kosten, en donkervoort zag het al helemaal niet zitten. maargoed wij doen een opleiding voor Autoverkoopleiding, dus zijn we natural born onderhandelaars. na veel gebel is er geregeld dat het hele spul gratis naar binnen mocht, maar dat de catering doorgefactureerd zou worden!
Met het Donkervoort verhaal zijn we nog niet klaar. zij doen een stuk moeilijker, terwijl onze school nota bene al contacten met Donkervoort schijnt te hebben en met Spijker niet. maargoed we blijven proberen, en mischien dat we het voor elkaar krijgen. want ook donkervoort is een nederlandse topfabrikant die we graag beter zouden willen kennen.
zo dat was het voorverhaal een beetje. nu the real shit:
dinsdag was het dus zo ver; In een Mitsubishi Ausländer, een Peug 407 SW en een Laguna 2.2DCI (koppel niet normaal meer, want gechipt
![]()
) gingen we vanaf Apeldoorn naar Zeewolde.
eenmaal aangekomen begon het genieten al snel.. voor de deur stonden de AM Vanquish van de eigenaar Victor Muller en een Hummer H2, die Vielen dus echt als eerste op.
![]()
toen we onder de bekende voorgevel het pand binnen liepen liepen we ook nog tegen een dasboard aan. even goed kijken want we waren nog niet binnen geweest
![]()
zag er allemaal erg mooi uit, en later bleek dat je dit dashboard kan kopen om in je slaapkamer te zetten, er zitten ook echte klokken in van Cronoswiss, en het normale (spijker)horloge van hun kost al 7000 euro, dus wat dit kost. geen idee, maar goedkoop zal ie niet wezen
![]()
![]()
Daarna moesten we even wachten op de mijnheer die ons rond zou leiden, en konden we ondertussen door een raam naar de raceafdeling kijken
![]()
niet erg, want ondertussen hoorden we ook dat ze een motor aan het testen waren. later bleek dat een W12 biturbo (Bentley) te zijn voor een nieuw topmodel
![]()
Primeur dus! dat heeft namelijk nog nergens in de bladen gestaan, maar op Fok kan je het lezen
![]()
de motor klonk uiteraard erg goed.
daarna kwam Hans ons ophalen. hij stelde zich voor en vertelde trots als een pauw, dat hij de PR-man was, en tevens testrijder, omdat hij al 23 jaar raceteams in oa American Le mans series heeft geleid. Het raceteam van Spyker leidt hij overigens ook.
verder wist hij te vermelden, dat omdat hij testrijder was, waarschijnlijk de meeste kilometers van iedereen ooit in een moderne Spijker heeft gereden. hij heeft ook meegereden in de Quote Challenge (in een Spijker) en reed privé ook in een Spijker "om achter de zwakke puntn te komen" een droombaan dus.
maargoed hij ging ons dus rondleiden, en vanaf hier ga ik jullie niet meer vervelen met allemaal text, want de foto's vertellen meer.
![]()
Dit is een overzicht van de linkerhal, waar de productieauto's worden gebouwd. al het laswerk wordt verricht in Engeland
![]()
![]()
![]()
![]()
De persauto, en tevens het dagelijks vervoer van onze guide
![]()
![]()
![]()
De nieuwe (2de) Spyker van Busta Rhymz, de 2de omdat de eerste nog niet vanwege een typegoedkeuring niet in de states de weg op mocht. maar als rapper boeit dat niet, het gaat om de Heb. met zijn 2de mag hij straks wel de weg op in de states.
![]()
Diverse Spykers in diverse stadia van opbouw, wat overigens schitterend is, is dat ze altijd de deuren openhebben staan, echt een prachtig gezicht om al die vleugeldeuren op een rij open te zien staan.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Interieur shots van een spyker C8 Double 12 voor een Rus. als kleuren kruiste hij Chocolade vla, en vanillevla aan. overigens is het zo dat er een Spyker komt met een volledig op wens gemaakt interieur met als voorbeeld de Eurofighter. ALLES kan bij Spyker, als er maar betaald wordt.
![]()
De Bijbehorende Luis Vuitton (zo schrijf je dat toch
![]()
) kofferset is ook al klaar. overigens is deze standaard bij elke Spijker, een oude traditie, want dat hadden de spijkers van voor de oorlog ook (ook LV dus)
![]()
![]()
![]()
Een Spyker C8 Spyder klaar voor aflevering. in een schitterende kleur, die oorspronkelijk was voor historische Alfa Romeo's!
![]()
![]()
![]()
![]()
In deze auto is de Quote Challenge gereden
![]()
Volgens al mijn klasgenoten was dit de mooiste, een C8T (T voor twin-Turbo) verder had hij gepolijste velgen, en heeft de T een stuk bredere kont. het beestje is getest door onze guide, en hield op de A27 bij 330 (zover is hij gekomen) nog lang niet op. hij schatte de top op "een goede 350"
![]()
![]()
Volgens de mensen van Spyker een "overwinning" met deze auto reed Spijker afgelopen jaar Le-mans uit, een Absolute topprestatie! je kan aan de hele auto zien dat hij goed gebruikt is!
![]()
en tot slot een Filmpje om het af te maken!
http://brunswijck.no-ip.com/karboforum/uploads/01010043.AVIMochten jullie vragen hebben, over spyker dan hoor ik het graag! ondertussen weet ik namelijk behoorlijk veel