quote:
Hij hield volgens mij ook van het Nederlands voetbal , maar hij kreeg het sinds '73 nooit meer over zijn lippen om dat te zeggen ...
Maar waar hij nog het meeste van genoot was altijd om slimmer te zijn dan de "tegenstander" , hij was een enorme fan van aanvallend mooi voetbal , maar hij speelde het niet. Hij wilde beter zijn dan zo'n voetbal.
Daarom ook dat die match in '73 hem zo zwaar op de maag lag. Hij was er rotsvast van overtuigd dat hij dé manier had gevonden om met een ploeg die zo'n voetbal niet kon spelen toch het "Totaalvoetbal" van de Cruyff-ploeg te kloppen.
Goethals genoot er altijd zo van om hetgene hij zo bewonderde te kunnen kloppen.
In '92 zwaaide hij ook zo de loftrom over "Gullit" , "Van Batsen" en "Rijkaars" bij Milan. Hij aanbad die voetballers, nadien ook nog altijd , hij vertelde fenomenaal en echt gemeend over hoe goed ze toen speelden , maar om altijd te besluiten met "en ik em ze geklopt toen héin"
Ach , ik zie hem nog altijd dit jaar op Sporza, hij zag er toen al ziek uit , midden de eerste ronde van het EK voorspellen dat "de Grekken" het toernooi zouden winnen. Hij had er honderden redenen voor , de favorieten waren uit vorm , het seizoen was te lang , Rehhagel was de enige die nog "zijn" soort voetbal speelde, ... en iedereen verklaarde hem dement en seniel , maar zelfs toen nog had hij gelijk ...