Nog een Column uit de krant van vandaag :
Brief aan Raymond Goethals (1921-2004)
,, La mort, daar denk ik niet aan. Ast mut wil ik iniens weg zaan. Boef. Duud. Gien kluteraa int gasthuis .''
Wie het op zijn tachtigste, tussen een spelletje kaart en een wedstrijdanalyse, zo bekijkt, heeft de match tegen het leven al bij voorbaat gewonnen. Drie jaren later wisten velen dat het u fysiek niet meer goed ging. Maar de kluteraa - therapeutische hardnekkigheid in het Nederlands - is u in elk geval bespaard gebleven. Zondag opgenomen. Maandag dood.
VTM heeft u als een staatsman begraven. Sprekers hebben u zelfs één van de architecten van de Belgische identiteit toegedicht. Meer mededelingen werden daar niet over verstrekt. Ik heb er me tijdens de uitzending slechts een paar seconden aan geërgerd. Omdat ik begrafenissen nu eenmaal heel mooi vind.
Merckx, Thielemans, Verhofstadt, Chabert, Anciaux, alle bobo's van het Belgische en Europese voetbalwezen, verenigd in een moment van stilte, elk met hun gedachten elders of bij u. De tovenaar komt nooit meer terug.
Uw liefdes, uw verdriet, uw kwetsuren en frustraties, daar weten we weinig over. Wij zien: een regenjas, een verwaaide haardos, een sigaret. Ademloos hebben we naar u geluisterd. Duizend keren heeft u uw Van Batsen -sketch opgevoerd. Ik kon het op den duur niet meer aanzien of horen. Maar u speelde het spel mee, omdat het moest, omdat het uw ijdelheid streelde, omdat dit nu eenmaal de wetten van de media zijn.
Ter compensatie kregen we veel beelden en foto's uit de ouwe doos te zien. Heimwee maakte zich van velen meester. Zelfs van mij, een geïnteresseerde voetballeek. Shirts zonder reclame. Enthousiasme dat niet in hufterigheid ontaardt. En op de bank één man die de tent controleert, Raymond Goethals. Van de wereld weg, gefocust op 2 X 45 minuten. Eén enkele keer zelfs op een enveloppe geld, maar soît, daar kunnen we niet blijven over zieveren . Zo ging het toen, zo gaat het vandaag, zo zal het morgen nog wel even blijven.
Weet u wat u heeft gemist? De honderden condoléances op het net. Ontroerend in al hun eenvoud en spelfouten. Eén minuut stilte ook, her en der toch weer vernield door lieden die noch van u, noch van het voetbal houden.
En jawel, huugh speele ! Wat moet een mens in de hemel anders? Maar maak u geen zorgen: hier beneden worden ongetwijfeld nog wat straten en pleinen naar u genoemd. (Mda)
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)