abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1653042
Aangifte tegen Moslimomroep

Een 38-jarige man uit Zaandam heeft zaterdag bij de politie aangifte gedaan tegen de Nederlandse Moslimomroep (NMO). Volgens de man heeft de NMO zich afgelopen vrijdag in het programma Arabesque schuldig gemaakt aan discriminatie.

Het bewuste programma, een herhaling van de zondag ervoor, werd vrijdag uitgezonden direct na de drie minuten stilte die op het middaguur in acht werden genomen.

Koranvers

Voor aanvang werd eerst een koranvers uitgesproken, dat handelt over ongelovigen voor wie geen plaats in de hemel is en die als brandstof voor het vuur zullen dienen. Volgens de aangifte van de man, wiens identiteit niet is bekendgemaakt, werd tevens gesteld dat "alle ongelovigen moeten branden in de hel".

De NMO stelde vorige week al de gang van zaken te betreuren. "Een menselijke fout waarvoor ik de volledige verantwoordelijkheid neem", zo zei directeur F. Williams.

Excuses

"Wij hebben onze uitzendingen zo veel mogelijk aangepast aan de gewijzigde omstandigheden na de aanslagen in Amerika. Maar niemand heeft aan de herhaling van het programma van afgelopen zondag gedacht." Via het scherm bood de NMO vrijdag al haar excuses aan.

© Nu.nl
================================

Aangifte tegen de NMO

Een 38-jarige man uit Zaandam heeft zaterdag bij de politie aangifte gedaan tegen de NMO, de Nederlandse Moslimomroep. Volgens de man heeft de omroep zich in het programma Arabesque schuldig gemaakt aan discriminatie.

Het bewuste programma werd vrijdag uitgezonden, direct na de drie minuten stilte die op het middaguur in acht werden genomen. Voor aanvang werd eerst een koranvers uitgesproken, dat handelt over ongelovigen voor wie geen plaats in de hemel is en die als brandstof voor het vuur zullen dienen.

De bewuste uitzending was een herhaling van de zondag ervoor. De NMO stelde de gang van zaken te betreuren.Voorzitter Williams van de NMO: "Een menselijke fout waarvoor ik de volledige verantwoordelijkheid neem."

http://teletekst.nos.nl/cgi-bin/tt/nos/page/317
====================================================================

Wel over de gang van zaken betreffende dit incident hebben we al uitgebreid gediscussieerd in Walgelijke tekst de Heilige Koran op Nederland 1 (welke zolangzamerhand wel dicht kan).

In dat topic bood user Topic al aan dat ik een aanklacht tegen de NMO moest indienen en dat hij die aanklacht dan financieel zou steunen.

Ik ben daar niet op ingegaan omdat volgens mij een dergelijke klacht kansloos is (vrijheid van godsdienst, én uiting werd gedaan in uitzending over de Koran) en omdat ik liever heb dat de mensen wel gewoon zeggen wat ze denken en vinden, zodat ik er notie van kan nemen. Voor het zelfde geld verkondigen ze dit wekelijks in het Arabisch in alle moskeeën en weten wij er niets van.

Maar wat zijn de meningen hier? Terechte aanklacht of valt dit onder de vrijheid van godsdienst?

Alle ongelovigen moeten branden in de hel

"Zeg tegen hen die ongelovig zijn: jullie zullen overwonnen worden en in de hel verzameld. Dat is pas een slechte rustplaats".

"Zij die ongelovig zijn: hun bezittingen en hun kinderen zullen hun bij Allah volstrekt niet baten. Zij zijn brandstof voor het vuur."

---

Er zijn in de Koran (maar ook in de bijbel) wel meer intolerante teksten te vinden die eigenlijk niet door de beugel kunnen.

[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 16-09-2001 20:34]

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1653054
En nu wil jij in aansluiting op dat topic dat nog open is, de discussie hier nog eens dunnetjes over doen?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_1653063
Dan lees je slecht. Ik wil nu weten of een aanklacht een kans maakt. Hele andere kwestie. Ook meer algemeen.
pi_1653076
Ach laat R@b nou ff lekker z'n topics omhooggooien.

Hij is de laatste tijd een beetje de weg kwijt, zal de schok zijn.

In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
pi_1653077
Ik denk niet dat die knakker gaat winnen, dat zou volgens mij namelijk ook impliceren dat de koran niet mag. En ik denk niet dat ze zo snel het heilige boek van een van de grootste religies ter wereld verbieden of veranderen.
This is this. This ain't something else, this is this!
pi_1653109
Een kansloze aangifte. In Nederland mag je onder noemer van vrijheid van meningsuiting veel. Of met die uitingen grenzen worden overschreden (uitzending, Ede) doet niet terzake. We leven immers in het tolerante Nederland.
pi_1653113
quote:
Op zondag 16 september 2001 20:34 schreef R@b het volgende:
Dan lees je slecht. Ik wil nu weten of een aanklacht een kans maakt. Hele andere kwestie. Ook meer algemeen.
Kansloos.

Zeker als ie de insteek kiest om een aanklacht wegens "discriminatie" in te dienen.
Er was en is geen sprake van discriminatie, slechts van het op een ongelukkig moment uitzenden van een Korantekst die al honderden jaren in de Koran te vinden is.

Dan kan je net zo goed een aanklacht tegen de KRO of de NCRV indienen als die teksten uit de bijbel citeren.

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_1653116
Sorry hoor, maar kunnen we een keer ophouden met dat eeuwige gedoe over discriminatie. Weten we eigelijk wel wat dat betekent? Door continu het woord discriminatie te gebruiken heeft het woord al snel last van "inflatie".
pi_1653131
quote:
Op zondag 16 september 2001 20:36 schreef Mza het volgende:
Ik denk niet dat die knakker gaat winnen, dat zou volgens mij namelijk ook impliceren dat de koran niet mag. En ik denk niet dat ze zo snel het heilige boek van een van de grootste religies ter wereld verbieden of veranderen.
Ja inderdaad. Maar er zijn grenzen aan citaten uit de bijbel en de koran.

Kijk maar naar die rechtszaak tegen het tweede kamer lid Van Dijke Homo's zijn net dieven volgens de bijbel dat homo's gelijk stelden aan dieven en moordenaars. Het mocht alleen omdat hij dat in de context van een bijbeltekst plaatste. Zomaar botweg had hij het niet mogen zeggen. Terwijl het botweg gezegd, eigenlijk ook een citaat zou zijn natuurlijk.

Verder betwijfel ik ten zeerste of de Koran een heilig boek is volgens de Nederlandse wet. De islam is ook geen officiële godsdienst volgens de Nederlandse wet, dat is alleen het christelijke geloof.

zondag 16 september 2001 @ 20:45:54 #10
272 R@b
No-nonsens
pi_1653154
quote:
Op zondag 16 september 2001 20:40 schreef golfer het volgende:
Dan kan je net zo goed een aanklacht tegen de KRO of de NCRV indienen als die teksten uit de bijbel citeren.
Citeren die dan anno 2001 vergelijkbare teksten uit de bijbel op tv, is de vraag??? En zijn er vergelijkbare teksten in de bijbel te vinden?? (Nieuwe Testament).
pi_1653170
Ach, nu hoeft topic die aanklacht niet meer te financieeren
credo in un dio crudel
  zondag 16 september 2001 @ 20:49:56 #12
272 R@b
No-nonsens
pi_1653181
quote:
Op zondag 16 september 2001 20:40 schreef Sniper het volgende:
Een kansloze aangifte. In Nederland mag je onder noemer van vrijheid van meningsuiting veel.
Nu verwar je vrijheid van meningsuiting met vrijheid van godsdienst.

Lees vooral even dat bericht over de zaak tegen Van Dijke door, wat ik net aanhaalde.

zondag 16 september 2001 @ 20:53:12 #13
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_1653211
quote:
Op zondag 16 september 2001 20:43 schreef R@b het volgende:

Verder betwijfel ik ten zeerste of de Koran een heilig boek is volgens de Nederlandse wet. De islam is ook geen officiële godsdienst volgens de Nederlandse wet, dat is alleen het christelijke geloof.

Welke wet doel jij op?
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 16 september 2001 @ 20:57:54 #14
15098 El-Lupe
Sick of you!
pi_1653263
Ik vind het op zich wel een interessant gegeven, ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre het in het openbaar bezigen van dergelijke teksten juridisch gezien aan te vechten is.

Volgens mij -maar ik ben GEEN jurist dus pin me er niet op vast- is het uiterste wat er uit zo'n proces te halen valt, dat er een algemeen verbod komt om dergelijke teksten voortaan in het openbaar te citeren en wel omdat dergelijke teksten -zoals dit koranvers- mogelijk als beledigend en wellicht ook bedreigend ervaren kunnen worden voor de mensen die hier mee bedoeld worden en die er dus mogelijk aanstoot aan zouden kunnen nemen.

Geef mijn taartpunt maar aan Pim!
  zondag 16 september 2001 @ 21:02:38 #15
572 Sniper
Gull Catcher
pi_1653330
quote:
Op zondag 16 september 2001 20:49 schreef R@b het volgende:

[..]

Nu verwar je vrijheid van meningsuiting met vrijheid van godsdienst.

Lees vooral even dat bericht over de zaak tegen Van Dijke door, wat ik net aanhaalde.

De lijn van die zaak doortrekkend zou je kunnen concluderen -aangezien de teksten gebezigd zijn in context van de religie, citaat uit de Koran- dat de zaak die nu aangespannen is weinig kans heeft.
  zondag 16 september 2001 @ 21:07:27 #16
272 R@b
No-nonsens
pi_1653384
quote:
Op zondag 16 september 2001 20:53 schreef golfer het volgende:

[..]

Welke wet doel jij op?

Ja ik weet ook niet precies op welke wet ik doel

Maar ik meen dat christelijke feestdagen officiële feestdagen zijn in Nederland en feestdagen uit de Koran niet. Je kunt dacht ik bij een rechter wel eisen dat je vrij moet hebben met kerstmis, maar bijvoorbeeld niet met een islamitisch offerfeest. Nu zal dat niet vaak voorkomen dat er daar een rechtszaak over wordt gevoerd, omdat personeel daar wel met de baas uit zal komen neem ik aan. Maar goed principiëel gesteld dan.

zondag 16 september 2001 @ 21:17:22 #17
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_1653505
quote:
Op zondag 16 september 2001 21:07 schreef R@b het volgende:

Ja ik weet ook niet precies op welke wet ik doel

Maar ik meen dat christelijke feestdagen officiële feestdagen zijn in Nederland en feestdagen uit de Koran niet. Je kunt dacht ik bij een rechter wel eisen dat je vrij moet hebben met kerstmis, maar bijvoorbeeld niet met een islamitisch offerfeest. Nu zal dat niet vaak voorkomen dat er daar een rechtszaak over wordt gevoerd, omdat personeel daar wel met de baas uit zal komen neem ik aan. Maar goed principiëel gesteld dan.

Deze misschien?

De Nederlandse Grondwet:

quote:
Artikel 1
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.
Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Artikel 6
1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 16-09-2001 21:22]

Poef.....gone! ©golfer
  zondag 16 september 2001 @ 21:26:49 #18
8369 speknek
Another day another slay
pi_1653630
Ik hoop dat hij een kans maakt. Er moet maar eens een eind gemaakt worden aan het prediken van haat om vervolgens te schermen met een archaïsch geschrift.
Ik vrees alleen dat hij geen kans maakt.

[Dit bericht is gewijzigd door speknek op 16-09-2001 21:28]

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_1653648
quote:
[b]
Ik hoop dat hij een kans maakt. Er moet maar eens een eind gemaakt worden aan het prediken van haat en vervolgens te schermen met een archaïsch geschrift.
Ik vrees alleen dat hij geen kans maakt.
Gelijk heb je!
  zondag 16 september 2001 @ 21:56:36 #20
15945 basgitaar
'Als muziek in de oren!&#
pi_1654019
Ik vind dit wel een goeie zaak!!! EINDELIJK mogen wij als Nederlanders ook eens een discriminatie-aanklacht indienen tegen hen die (in het algemeen) altijd over ons zeggen dat wij alochtonen discrimineren... ))

GOEIE ZZZZZZZAAK!!!

laat je gaan en blijf bestaan :)
  zondag 16 september 2001 @ 22:09:59 #21
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_1654219
quote:
Op zondag 16 september 2001 21:56 schreef basgitaar het volgende:
Ik vind dit wel een goeie zaak!!! EINDELIJK mogen wij als Nederlanders ook eens een discriminatie-aanklacht indienen tegen hen die (in het algemeen) altijd over ons zeggen dat wij alochtonen discrimineren... ))

GOEIE ZZZZZZZAAK!!!

Je mag altijd een aanklacht indienen hoor, dat heeft niets met eindelijk te maken.

De vraag die R@B hier stelt is of je met zo'n aanklacht wegens "discriminatie" enige kans van slagen hebt om door de rechter in het gelijk gesteld te worden, hetgeen ik niet waarschijnlijk acht.

Poef.....gone! ©golfer
pi_1654257
Mensen.. ik wil graag julie reactie hierop.
Ik kan best begrijpen dat ze een foutje maken door zo'n text te laten staan.

MAAR DAN NOG: HET IS EEN ACHTERLIJKE TEXT!

Ook al was de aanslag niet gebeurd vind ik het nog steeds achterlijk om te zeggen dat mensen en hun kinderen die niet geloven "brandstof" zijn voor het vuur.

zondag 16 september 2001 @ 22:16:27 #23
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_1654299
quote:
Op zondag 16 september 2001 22:13 schreef cyberjoy het volgende:

Ook al was de aanslag niet gebeurd vind ik het nog steeds achterlijk om te zeggen dat mensen en hun kinderen die niet geloven "brandstof" zijn voor het vuur.

Daar loopt deze discussie al over:
Walgelijke tekst de Heilige Koran op Nederland 1

Het gaat hier om iets anders.

Poef.....gone! ©golfer
pi_1654407
Zal wel geen kans maken , omgekeerd had het waarschijnlijk wel een kans gehad ....
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=oAVjF_7ensg" rel="nofollow" target="_blank">“We simply do not understand our place in the universe and have not the courage to admit it”</a>
  zondag 16 september 2001 @ 22:26:22 #25
15098 El-Lupe
Sick of you!
pi_1654445
quote:
Op zondag 16 september 2001 22:13 schreef cyberjoy het volgende:

Dan heb jij zeker nog nooit een bijbel gelezen?

Nah, wat er staat is dat ongelovigen in de hel terecht zullen komen. Mensen die niet volgens de regels van de islam leven zullen branden in de hel en hun kinderen dus ook. Voor een gelovige is dat de normaalste zaak van de wereld en waarschijnlijk gewoon een feit vanuit zijn/haar standpunt gezien.

Het wordt anders als er gelovigen zijn die menen dat ze de ongelovigen daar wel een handje bij mogen helpen en dat staat nou weer net niet in de koran. Dus in wezen is het jouw zaak of je naar de hel of de hemel wil gaan. Ze wijzen je er alleen maar op.

Geef mijn taartpunt maar aan Pim!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')