En wat is stalled? Volledig bewapend of zo?quote:Op zaterdag 4 december 2004 21:24 schreef Rietvaerder het volgende:
Ligt eraan wat voor straaljager......... stalled ongeveer rond de 80kts afhankelijk van gewicht
Een helikopter vliegt toch ook!quote:Op zondag 5 december 2004 15:57 schreef StefanP het volgende:
Waarom al die harrier antwoorden? Dat is een uitzondering en heeft NIETS met de vraag te maken. De harrier heeft een krachtbron die hem omhoog duwt en dat heeft niets meer met vliegen te maken.
die canards heeft hij altijd nodig om stabiel te kunnen vliegen. daarom zitten ze er op. heeft niets te maken met langzaam vliegenquote:Op zondag 5 december 2004 14:15 schreef D-FENS het volgende:
Saab Gripen zit op een stallspeed van rond de 170 tot 180 Km/u. Maar die heeft "canards" (de kleine vleugels ter hoogte van de cockpit) om de karakteristieken bij lage snelheid te verbeteren. En dat heb je wel nodig op de Zweedse start/landingsbanen van soms maar 600m.
De meeste straaljagers moeten sneller vliegen om in de lucht te blijven.
er zwerft ergen sop internet een filmpje rond van een straaljager (weet niet ofdta het een f16 was) die dus een motor probleempje had en dus ffkes moest gaan glidenquote:Op zondag 5 december 2004 13:11 schreef M5 het volgende:
Dat ligt aan het type straaljager en het gewicht dat het vliegtuig op dat moment heeft.
Een f-16 heeft ca. 100 kts (is ongeveer 185 km/h) nodig om fatsoenlijk te blijven vliegen dacht ik. Maar dan moet je geen motorstoring krijgen, dan val je bijna direct als een baksteen uit de lucht.
Koe koe.quote:Op zondag 5 december 2004 18:21 schreef JoeKurr het volgende:
Een F-16 heeft zonder motor de vlieg eigenschappen van een baksteen.
Geen motor = geen stroom = geen computer = geen besturing meer.
lijkt me erg sterk verhaal, k bedoel geef sukhoi feitenquote:Op zondag 5 december 2004 16:16 schreef vanOekelen het volgende:
Ik heb wel eens een sukhoi 27 of 37 zien vliegen met +-20 km/u.
klopt niet wat je hier schrijft,quote:Op zondag 5 december 2004 18:21 schreef JoeKurr het volgende:
Een F-16 heeft zonder motor de vlieg eigenschappen van een baksteen.
Geen motor = geen stroom = geen computer = geen besturing meer.
De langzaamste straaljager die ik heb gezien is de Sukhoi Su-30MKI. Die kan een slow-pass doen met een AoA (Angle of Attack = invalshoek) van 90 graden, en een snelheid van 40 km/h.
Het leuke is dat hij bij die invalshoek en snelheid nog gewoon bestuurbaar is, hij maakte een complete 360 boven het veld.
Een F-16 heeft (zonder bewapening) een stall snelheid van 160 kts * 1,8 = 288 km/h Maar zoals hierboven al is gezegd, de stall-speed of overtreksnelheid hangt af van het type vliegtuig en het gewicht wat hij op dat moment mee zeult.
Weet ik, zat net een reactie te typen hierover, maar drukte op het verkeerde knopje - weg reactie.quote:Op zondag 5 december 2004 18:31 schreef M5 het volgende:
[..]
klopt niet wat je hier schrijft,
Een F-16 heeft een Emergency Power Unit, soort van mini-Auxilary Power Unit, die het vliegtuig van stroom en hydraulische kracht voor ziet, zo kan een f-16 na een flame out bestuurbaar blijven, proberen de motor opnieuw te starten, of in zweef vlucht te landen (laatste is meestal geen optie).
Jij hebt duidelijk nog nooit van de Su-30MKI gehoord.quote:AoA van 90 graden kan niet, dan staat de aanstroming van de lucht op de vleugel haaks op het profiel, zo kun je geen lift krijgen. je kan wel proberen op de stuwkracht van de motoren te blijven vliegen maar echt goed bestuurbaar ben je niet.
Was idd een foutje, zat weer es te klooien met kts <-> km/h.quote:Slow-passes van straaljagers tijden demo's zijn meestal ronde de 90 a 110 kts (keer 1,852 voor km/h).
F-16 Demo van de KLu voert de slowpass uit op ongeveer 110 kts op een AoA van 25 graden en 85% van Full militairy power (thrust setting)
dus die stall speed van 160 kts is bullshit.
Van die kist heb ik wel van gehoord, en ik weet heel goed wat Thrust Vectoring is op welke kisten het wel en niet zit en wat je er mee kunt. Maar het heeft alleen niets met AoA te maken. En ik blijf er bij dat je maar minimale controle over je vliegtuig hebt zolang er geen aerodynamische besturing mogelijk is. Als je met 90 graden nose-up vliegt en je valt door een flinke windvlaag meer dan 15 graden over links of rechts weg heb je niet veel meer aan je mooie 3D-Thrustvectoring, die kan dat niet corrigeren.quote:Op zondag 5 december 2004 18:37 schreef JoeKurr het volgende:
Jij hebt duidelijk nog nooit van de Su-30MKI gehoord.
Is een kist met TVC (Thrust Vector Control) die de elevator, rudder en ailerons ondersteunt (3D TVC).
Zijn ook filmpjes van te vinden waar hij dat doet (eerst een loop, dan uit die loop een 90 graden slow pass met 360 graden bocht.
Dat heb je bij ieder vliegtuig als je op de limiet vliegt.quote:Op zondag 5 december 2004 18:45 schreef M5 het volgende:
[..]
Van die kist heb ik wel van gehoord, en ik weet heel goed wat Thrust Vectoring is op welke kisten het wel en niet zit en wat je er mee kunt. Maar het heeft alleen niets met AoA te maken. En ik blijf er bij dat je maar minimale controle over je vliegtuig hebt zolang er geen aerodynamische besturing mogelijk is. Als je met 90 graden nose-up vliegt en je valt door een flinke windvlaag meer dan 15 graden over links of rechts weg heb je niet veel meer aan je mooie 3D-Thrustvectoring, die kan dat niet corrigeren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |