abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23765573
Deze vraag kwam bij mij boven nav het gevalletje 'geluidsbarriere' eerder deze week boven Zuid Holland. Wat is ongeveer de minimale snelheid die een gevechstvliegtuig moet hebben om in de lucht te kunnen blijven?

BVD,

Divel
pi_23765599
Ligt eraan wat voor straaljager......... stalled ongeveer rond de 80kts afhankelijk van gewicht
pi_23765653
quote:
Op zaterdag 4 december 2004 21:24 schreef Rietvaerder het volgende:
Ligt eraan wat voor straaljager......... stalled ongeveer rond de 80kts afhankelijk van gewicht
En wat is stalled? Volledig bewapend of zo?
pi_23765689
Stallen is geen lift meer..... dus valt ie letterlijk uit de lucht
  zaterdag 4 december 2004 @ 23:12:48 #5
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_23767940
0kts natuurlijk als het een harrier betreft althans
pi_23768012
2000 km per uur....

(dacht ik zo)

De geluidsbarriere ligt geloof ik op 612 mijl per uur....
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_23768021
Oh sorry verkeerd gelezen
Ik geloof 216 km per uur....

Hij stijgt meestal op iig met 216 km/per uur....
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_23776489
Dat ligt aan het type straaljager en het gewicht dat het vliegtuig op dat moment heeft.
Een f-16 heeft ca. 100 kts (is ongeveer 185 km/h) nodig om fatsoenlijk te blijven vliegen dacht ik. Maar dan moet je geen motorstoring krijgen, dan val je bijna direct als een baksteen uit de lucht.
V10
  zondag 5 december 2004 @ 14:15:51 #9
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_23777627
Saab Gripen zit op een stallspeed van rond de 170 tot 180 Km/u. Maar die heeft "canards" (de kleine vleugels ter hoogte van de cockpit) om de karakteristieken bij lage snelheid te verbeteren. En dat heb je wel nodig op de Zweedse start/landingsbanen van soms maar 600m.

De meeste straaljagers moeten sneller vliegen om in de lucht te blijven.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_23777671
Valt niets over te zeggen. Als de lift maar gelijk is aan zijn gewicht. Die lift is weer afhankelijk van vleugeloppervlak, vorm e.d.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_23778400
Hangt puur af van het type. Een starfighter moet al hard gaan, wegens die kleine vleugeltjes.
Terwijl een Harrier zelfs achteruit kan vliegen.
Love, nothing more than sugarcoated hate
  zondag 5 december 2004 @ 15:25:15 #12
70795 GiSH
waiting for sun
pi_23778949
0 km per uur , harrier
Made love to an Angel, but her wings are in the way
pi_23779538
Waarom al die harrier antwoorden? Dat is een uitzondering en heeft NIETS met de vraag te maken. De harrier heeft een krachtbron die hem omhoog duwt en dat heeft niets meer met vliegen te maken.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zondag 5 december 2004 @ 16:03:10 #14
101860 Tique
strictly seated concert
pi_23779639
quote:
Op zondag 5 december 2004 15:57 schreef StefanP het volgende:
Waarom al die harrier antwoorden? Dat is een uitzondering en heeft NIETS met de vraag te maken. De harrier heeft een krachtbron die hem omhoog duwt en dat heeft niets meer met vliegen te maken.
Een helikopter vliegt toch ook!

Het gaat om het horizontaal vliegen dan...
- Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
|
Laat 11 september uw sporttas staan !
Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
pi_23779902
Ik heb wel eens een sukhoi 27 of 37 zien vliegen met +-20 km/u.
pi_23780387
quote:
Op zondag 5 december 2004 14:15 schreef D-FENS het volgende:
Saab Gripen zit op een stallspeed van rond de 170 tot 180 Km/u. Maar die heeft "canards" (de kleine vleugels ter hoogte van de cockpit) om de karakteristieken bij lage snelheid te verbeteren. En dat heb je wel nodig op de Zweedse start/landingsbanen van soms maar 600m.

De meeste straaljagers moeten sneller vliegen om in de lucht te blijven.
die canards heeft hij altijd nodig om stabiel te kunnen vliegen. daarom zitten ze er op. heeft niets te maken met langzaam vliegen
V10
  zondag 5 december 2004 @ 17:06:34 #17
79435 matjas
***********
pi_23780906
quote:
Op zondag 5 december 2004 13:11 schreef M5 het volgende:
Dat ligt aan het type straaljager en het gewicht dat het vliegtuig op dat moment heeft.
Een f-16 heeft ca. 100 kts (is ongeveer 185 km/h) nodig om fatsoenlijk te blijven vliegen dacht ik. Maar dan moet je geen motorstoring krijgen, dan val je bijna direct als een baksteen uit de lucht.
er zwerft ergen sop internet een filmpje rond van een straaljager (weet niet ofdta het een f16 was) die dus een motor probleempje had en dus ffkes moest gaan gliden
  zondag 5 december 2004 @ 18:21:43 #18
13077 JoeKurr
DFDT Flight Lead
pi_23782278
Een F-16 heeft zonder motor de vlieg eigenschappen van een baksteen.
Geen motor = geen stroom = geen computer = geen besturing meer.

De langzaamste straaljager die ik heb gezien is de Sukhoi Su-30MKI. Die kan een slow-pass doen met een AoA (Angle of Attack = invalshoek) van 90 graden, en een snelheid van 40 km/h.
Het leuke is dat hij bij die invalshoek en snelheid nog gewoon bestuurbaar is, hij maakte een complete 360 boven het veld.

Een F-16 heeft (zonder bewapening) een stall snelheid van 160 kts * 1,8 = 288 km/h.
Maar zoals hierboven al is gezegd, de stall-speed of overtreksnelheid hangt af van het type vliegtuig en het gewicht wat hij op dat moment mee zeult.
Past niet in een MiG-21, maar wél in een MiG-29
Tweede overall bij het Europees Kampioenschap Lock On: Flaming Cliffs
pi_23782332
quote:
Op zondag 5 december 2004 18:21 schreef JoeKurr het volgende:
Een F-16 heeft zonder motor de vlieg eigenschappen van een baksteen.
Geen motor = geen stroom = geen computer = geen besturing meer.
Koe koe.

Dacht je nou echt dat een F16 geen accu's heeft.

Als in je auto de motor uitvalt doen de controlelampjes op je dashboard het zeker ook niet?

Laat ik het anders zeggen. Mijn Citroen gebruikt een hydraulische pomp voor de wagenhoogte, stuurbekrachtiging en remmen. Als mijn motor stilvalt, doen mijn remmen het nog als ie ingezakt is.

En deze hydraulische systemen worden ook gebruikt in de luchtvaart, hell ik gebruik zelfs hydraulische olie uit de luchtvaart in mijn auto.

[ Bericht 24% gewijzigd door Alcyone op 05-12-2004 18:31:16 ]
pi_23782383
quote:
Op zondag 5 december 2004 16:16 schreef vanOekelen het volgende:
Ik heb wel eens een sukhoi 27 of 37 zien vliegen met +-20 km/u.
lijkt me erg sterk verhaal, k bedoel geef sukhoi feiten
pi_23782425
quote:
Op zondag 5 december 2004 18:21 schreef JoeKurr het volgende:
Een F-16 heeft zonder motor de vlieg eigenschappen van een baksteen.
Geen motor = geen stroom = geen computer = geen besturing meer.

De langzaamste straaljager die ik heb gezien is de Sukhoi Su-30MKI. Die kan een slow-pass doen met een AoA (Angle of Attack = invalshoek) van 90 graden, en een snelheid van 40 km/h.
Het leuke is dat hij bij die invalshoek en snelheid nog gewoon bestuurbaar is, hij maakte een complete 360 boven het veld.

Een F-16 heeft (zonder bewapening) een stall snelheid van 160 kts * 1,8 = 288 km/h Maar zoals hierboven al is gezegd, de stall-speed of overtreksnelheid hangt af van het type vliegtuig en het gewicht wat hij op dat moment mee zeult.
klopt niet wat je hier schrijft,

Een F-16 heeft een Emergency Power Unit, soort van mini-Auxilary Power Unit, die het vliegtuig van stroom en hydraulische kracht voor ziet, zo kan een f-16 na een flame out bestuurbaar blijven, proberen de motor opnieuw te starten, of in zweef vlucht te landen (laatste is meestal geen optie).

AoA van 90 graden kan niet, dan staat de aanstroming van de lucht op de vleugel haaks op het profiel, zo kun je geen lift krijgen. je kan wel proberen op de stuwkracht van de motoren te blijven vliegen maar echt goed bestuurbaar ben je niet. Slow-passes van straaljagers tijden demo's zijn meestal ronde de 90 a 110 kts (keer 1,852 voor km/h).

F-16 Demo van de KLu voert de slowpass uit op ongeveer 110 kts op een AoA van 25 graden en 85% van Full militairy power (thrust setting)


dus die stall speed van 160 kts is bullshit.

[ Bericht 2% gewijzigd door M5 op 05-12-2004 18:33:01 (typo) ]
V10
pi_23782433
met 20 km /h flikkerd elk toestel uit de lucht
  zondag 5 december 2004 @ 18:37:52 #23
13077 JoeKurr
DFDT Flight Lead
pi_23782553
quote:
Op zondag 5 december 2004 18:31 schreef M5 het volgende:

[..]

klopt niet wat je hier schrijft,

Een F-16 heeft een Emergency Power Unit, soort van mini-Auxilary Power Unit, die het vliegtuig van stroom en hydraulische kracht voor ziet, zo kan een f-16 na een flame out bestuurbaar blijven, proberen de motor opnieuw te starten, of in zweef vlucht te landen (laatste is meestal geen optie).
Weet ik, zat net een reactie te typen hierover, maar drukte op het verkeerde knopje - weg reactie.
Die EPU is een gasturbine die loopt op hydrazine.
quote:
AoA van 90 graden kan niet, dan staat de aanstroming van de lucht op de vleugel haaks op het profiel, zo kun je geen lift krijgen. je kan wel proberen op de stuwkracht van de motoren te blijven vliegen maar echt goed bestuurbaar ben je niet.
Jij hebt duidelijk nog nooit van de Su-30MKI gehoord.
Is een kist met TVC (Thrust Vector Control) die de elevator, rudder en ailerons ondersteunt (3D TVC).
Zijn ook filmpjes van te vinden waar hij dat doet (eerst een loop, dan uit die loop een 90 graden slow pass met 360 graden bocht.
quote:
Slow-passes van straaljagers tijden demo's zijn meestal ronde de 90 a 110 kts (keer 1,852 voor km/h).

F-16 Demo van de KLu voert de slowpass uit op ongeveer 110 kts op een AoA van 25 graden en 85% van Full militairy power (thrust setting)
dus die stall speed van 160 kts is bullshit.
Was idd een foutje, zat weer es te klooien met kts <-> km/h.
Past niet in een MiG-21, maar wél in een MiG-29
Tweede overall bij het Europees Kampioenschap Lock On: Flaming Cliffs
pi_23782690
quote:
Op zondag 5 december 2004 18:37 schreef JoeKurr het volgende:
Jij hebt duidelijk nog nooit van de Su-30MKI gehoord.
Is een kist met TVC (Thrust Vector Control) die de elevator, rudder en ailerons ondersteunt (3D TVC).
Zijn ook filmpjes van te vinden waar hij dat doet (eerst een loop, dan uit die loop een 90 graden slow pass met 360 graden bocht.
Van die kist heb ik wel van gehoord, en ik weet heel goed wat Thrust Vectoring is op welke kisten het wel en niet zit en wat je er mee kunt. Maar het heeft alleen niets met AoA te maken. En ik blijf er bij dat je maar minimale controle over je vliegtuig hebt zolang er geen aerodynamische besturing mogelijk is. Als je met 90 graden nose-up vliegt en je valt door een flinke windvlaag meer dan 15 graden over links of rechts weg heb je niet veel meer aan je mooie 3D-Thrustvectoring, die kan dat niet corrigeren.
V10
  zondag 5 december 2004 @ 18:51:24 #25
13077 JoeKurr
DFDT Flight Lead
pi_23782809
quote:
Op zondag 5 december 2004 18:45 schreef M5 het volgende:

[..]

Van die kist heb ik wel van gehoord, en ik weet heel goed wat Thrust Vectoring is op welke kisten het wel en niet zit en wat je er mee kunt. Maar het heeft alleen niets met AoA te maken. En ik blijf er bij dat je maar minimale controle over je vliegtuig hebt zolang er geen aerodynamische besturing mogelijk is. Als je met 90 graden nose-up vliegt en je valt door een flinke windvlaag meer dan 15 graden over links of rechts weg heb je niet veel meer aan je mooie 3D-Thrustvectoring, die kan dat niet corrigeren.
Dat heb je bij ieder vliegtuig als je op de limiet vliegt.
Zelfs aerodynamische controls helpen dan niet meer, die hebben een luchtstroom nodig om te kunnen functioneren.
Als je op stall-speed vliegt, zit je over het algemeen ook aardig op max AoA, dus dan is het gewoon altijd einde verhaal als er iets gebeurt.
Past niet in een MiG-21, maar wél in een MiG-29
Tweede overall bij het Europees Kampioenschap Lock On: Flaming Cliffs
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')