abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1648573
..Ik weet niet of het hier thuishoort, een beetje wel denk ik. Ik zat toevallig vanochtend zo'n Amerikaans godsdienstprogramma te kijken. En weer vroeg ik mij af: als dit gekleurde mensen waren geweest in een ander land: waren wij dan niet heeel erg geschrokken van de woorden van de voorganger? (woorden als: vrijheid is het hoogste goed, mensen die vrijheid in hun hart dragen, zijn rijken en staan dichter bij God). Fundamentalisten hebben in mijn ogen een aantal kenmerken:
- Ze zien hun eigen geloof/overtuiging als het enige juiste en willen dit over de hele wereld verspreiden; Films, diplomatieke wegen.

- Dit geloof zit diep in de cultuur geworteld en komt terug in alle aspecten van het bestaan (politiek, cultuur, enzovoorts);kijk bijv. naar Amerikaanse films, de president die altijd gelovig is, enzovoorts.

- Ze zijn bereid tot geweld om hun geloof over te dragen aan de anderen (militairen die gaan vechten voor geloof en vaderland, bijvoorbeeld) en zien anderen die niet dezelfde instelling hebben als 'fout', 'minder' ..en proberen deze over te halen.

Allemaal van toepassing op de USA, wat mij betreft. Wat denken jullie? Graag gefundeerde meningen!

DANYEL EN THIJS
....maar daarna ben ik weer triestig...
pi_1648613
quote:
Op zondag 16 september 2001 10:31 schreef Catootje het volgende:
..Ik weet niet of het hier thuishoort, een beetje wel denk ik. Ik zat toevallig vanochtend zo'n Amerikaans godsdienstprogramma te kijken. En weer vroeg ik mij af: als dit gekleurde mensen waren geweest in een ander land: waren wij dan niet heeel erg geschrokken van de woorden van de voorganger? (woorden als: vrijheid is het hoogste goed, mensen die vrijheid in hun hart dragen, zijn rijken en staan dichter bij God). Fundamentalisten hebben in mijn ogen een aantal kenmerken:
- Ze zien hun eigen geloof/overtuiging als het enige juiste en willen dit over de hele wereld verspreiden; Films, diplomatieke wegen.

- Dit geloof zit diep in de cultuur geworteld en komt terug in alle aspecten van het bestaan (politiek, cultuur, enzovoorts);kijk bijv. naar Amerikaanse films, de president die altijd gelovig is, enzovoorts.

- Ze zijn bereid tot geweld om hun geloof over te dragen aan de anderen (militairen die gaan vechten voor geloof en vaderland, bijvoorbeeld) en zien anderen die niet dezelfde instelling hebben als 'fout', 'minder' ..en proberen deze over te halen.

Allemaal van toepassing op de USA, wat mij betreft. Wat denken jullie? Graag gefundeerde meningen!

Onzin.

"woorden als: vrijheid is het hoogste goed, mensen die vrijheid in hun hart dragen, zijn rijken en staan dichter bij God)"

Hier schrik jij van??

Niet echt te vergelijken met "Ongelovigen zullen de brandstof zijn voor een eeuwig brandend vuur" of iets van die strekking wat gewoon op Nederlandse TV te zien is.

1) Willicht willen zij hun visie over de wereld verspreiden, wat ik al betwijfel trouwens. De methode zal niet zijn het opblazen van andersdenkenden, een geliefde methode van de fundamentalist.

2) Dat het geloof diep in de cultuur zit vind ik nou ook niet een fundamentalistisch kenmerk. Je kunt je ook in te vreemde bochten wringen om Amerika als Evil te kunnen aanmerken.

3) Als zij mensen willen overhalen zullen ze dat niet met geweld doen. Amerika begint echt geen kruistocht. Daar moet je toch echt voor in het MO zijn.

zondag 16 september 2001 @ 10:42:38 #3
15651 HeindeKort
Is solidair met de Amerikanen
pi_1648624
Zolang ze geen passagiersvliegtuigen in stadscentra boren vind ik het best.
Osama Bin Laden is een varken
  zondag 16 september 2001 @ 11:14:04 #4
10655 SilverSpirit
Laatste kans.....
pi_1648827
quote:
Op zondag 16 september 2001 10:40 schreef Sniper het volgende:

[..]

Onzin.

"woorden als: vrijheid is het hoogste goed, mensen die vrijheid in hun hart dragen, zijn rijken en staan dichter bij God)"

Hier schrik jij van??

Niet echt te vergelijken met "Ongelovigen zullen de brandstof zijn voor een eeuwig brandend vuur" of iets van die strekking wat gewoon op Nederlandse TV te zien is.

En jij wil dus zeggen dat de amerikanen niet dat soort taal gebruiken? OK, ze hebben er geen officieel boek voor.
quote:
1) Willicht willen zij hun visie over de wereld verspreiden, wat ik al betwijfel trouwens. De methode zal niet zijn het opblazen van andersdenkenden, een geliefde methode van de fundamentalist.
Hallo?? Weet je de betekenis van een fundamentalist???
Als iemand een moslim-fundamentalist is, wil dit nog niet zeggen dat degene zich bezighoudt met terrorisme.
quote:
2) Dat het geloof diep in de cultuur zit vind ik nou ook niet een fundamentalistisch kenmerk. Je kunt je ook in te vreemde bochten wringen om Amerika als Evil te kunnen aanmerken.
Geloof zit diep in de cultuur? Dat is een goede vereiste voor FUNDAMENTalisme
quote:
3) Als zij mensen willen overhalen zullen ze dat niet met geweld doen. Amerika begint echt geen kruistocht. Daar moet je toch echt voor in het MO zijn.
Moslims zullen mensen ook nooit met geweld overhalen tot hun godsdienst. Er is geen dwang in religie, dat weet elke moslim.
Laatste kans.....
pi_1648850
quote:
Op zondag 16 september 2001 11:14 schreef SilverSpirit het volgende:

[..]

Moslims zullen mensen ook nooit met geweld overhalen tot hun godsdienst. Er is geen dwang in religie, dat weet elke moslim.

Niet allemaal.
  zondag 16 september 2001 @ 11:23:22 #6
10655 SilverSpirit
Laatste kans.....
pi_1648876
quote:
Op zondag 16 september 2001 11:18 schreef Sniper het volgende:

[..]

Niet allemaal.

Wie dan niet??
Laatste kans.....
pi_1648883
quote:

[..]

En jij wil dus zeggen dat de amerikanen niet dat soort taal gebruiken? OK, ze hebben er geen officieel boek voor.
[..]

Het ging erom dat iemand geschokt was om deze tekst, gebezigd in religieus georganiseerd verband:

Deze tekst was de aanleiding tot de absurde vraag "Zijn Amerikanen fundamentalisten?" en geschoktheid.

Hoezo in uiterst vreemde bochten wringen?

pi_1648889
niet elke moslim is een fundamentalist en inderdaad niet elke fundamentalist is een terrorist.
Dit is het tig-duizendste voorbeeld waarin het negatief denken tot standaard wordt verheven (vergelijk: alle voetbalsupporters zijn relschoppers).
Elk volk heeft zo zijn extremen. Niet alleen de moslims, maar inderdaad ook amerikanen. Maar dat wil niet zeggen dat zon'n extremistische groep ook representatief is voor een volk.
pi_1650377
Laten we niet vergeten dat ook christenen en zelfs atheisten flink fundamentalistisch kunnen zijn. Dit is echt niet voorbehouden aan de moslims. Maar wij zien dat vaak niet want fundamentalime bestaat alleen bij de vijand. Zelf heb je per definitie het gelijk aan jou zijde dus zelf zit je "nooit" fout.

(Net als "klef doen" tussen geliefden ook alleen bij anderen bestaat, je vindt jezelf nooit klef als je zit te zoenen met je vriend of vriendin)

Maar Amerika is net zo fundamentalistisch als de moslims, met haar patriottisch en christelijk gebral. Alleen omdat wij westerlingen grotendeels dezelfde belangen als Amerika hebben, vinden we dat over het algemeen niet erg.

Unox, the worst operating system.
pi_1650405
quote:
Op zondag 16 september 2001 11:23 schreef SilverSpirit het volgende:

[..]

Wie dan niet??

DE TALIBAN?????
  zondag 16 september 2001 @ 15:02:47 #11
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_1650437
EENS (met de topicheader)

[Dit bericht is gewijzigd door Nyrem op 16-09-2001 15:09]

zondag 16 september 2001 @ 15:05:07 #12
15979 PimFortuyn
For President!
pi_1650461
Zoals ik al eerder vermeld heb "Een koude oorlog aan de Islam, de grootste bedreiging voor de wereldvrede, is onvermijdelijk."

Amerika kan het niet verkopen aan zijn burgers om niet terug te slaan tegen de dader.

Heeft in mijn opzicht niks met fundamentalisme te maken

[Dit bericht is gewijzigd door PimFortuyn op 16-09-2001 15:14]

Dit is gewoon een understatement
  zondag 16 september 2001 @ 15:12:06 #13
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1650529
fundamentalisme is een amerikaanse uitvinding. Een reactie op het darwinisme.

http://www.catholic.com/answers/tracts/what_fun.htm

quote:
The history of Fundamentalism may be viewed as having three main phases. The first lasted a generation, from the 1890's to the Scopes "Monkey Trial" of 1925. Fundamentalism emerged as a reaction to liberalizing trends in American Protestantism; it broke off, but never completely, from Evangelicalism, of which it may be considered one wing. In its second phase, it passed from public view, but never actually disappeared or even lost ground. Finally, Fundamentalism came to the nation's attention again about twenty years ago, and it has enjoyed remarkable growth since.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  zondag 16 september 2001 @ 15:42:57 #14
262 Re
Kiss & Swallow
pi_1650830
Poll vanCNN

Should U.S. law be changed to allow the assassination of hostile foreign
leaders?
Yes
69%
75579 votes
No
31%
33639 votes
Total: 109,218 votes

04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 16 september 2001 @ 16:14:47 #15
10655 SilverSpirit
Laatste kans.....
pi_1651142
quote:
Op zondag 16 september 2001 15:05 schreef PimFortuyn het volgende:
Zoals ik al eerder vermeld heb "Een koude oorlog aan de Islam, de grootste bedreiging voor de wereldvrede, is onvermijdelijk."

Amerika kan het niet verkopen aan zijn burgers om niet terug te slaan tegen de dader.

Heeft in mijn opzicht niks met fundamentalisme te maken

Iemand die Pim Fortuyn als president zou willen kan ik helaas niet serieus nemen. Dus ik heb hier niets op te zeggen eigenlijk.
Laatste kans.....
pi_1651296
quote:
Zijn Amerikanen ook fundumentalisten ?
Ja. In feite wel. Amerikanen zijn fundumentalistisch wat betreft het kapitalisme.

Het land waar 1 op de 4 kinderen last heeft van overgewicht is in die zin net zo fout bezig als een volledig religieus gerichte fundumentalist.

"When the last tree is cut, the last river poisoned, and the last fish dead, we will discover that we can't eat money."
  zondag 16 september 2001 @ 16:37:48 #17
14339 Tiggle
ik heb altijd een alibi
pi_1651382
Amerika is minstens net zo fundamentalistisch als welk willekeurig Islamitisch land dan ook.
Ooit van de Christian Coalition gehoord? Pat Robertson? Rush Limbaugh? Pro-Life?? Allemaal heel onfris.
psies
pi_1651464
Ik ben het wel met de stelling eens. Ik heb altijd het gevoel alsof de meeste amerikanen denken dat hun maatschappij de beste is en alles wat anders is inferieur is.

Maar er zijn natuurlijk wel verschillende gradaties in hoe fundamentalistisch je kunt zijn.

This is this. This ain't something else, this is this!
  zondag 16 september 2001 @ 18:19:17 #19
14315 illusion
Clone van Danny
pi_1651955
nou zo fundamentalistisch zijn ze ook alweer niet.

Zijn we dat kleine rolletje vergeten van die Russische astronaut in de film Armageddon???

zondag 16 september 2001 @ 18:19:38 #20
15979 PimFortuyn
For President!
pi_1651961
quote:
Op zondag 16 september 2001 16:14 schreef SilverSpirit het volgende:

[..]

Iemand die Pim Fortuyn als president zou willen kan ik helaas niet serieus nemen. Dus ik heb hier niets op te zeggen eigenlijk.

Als u het nodig acht niet met mijn denkbeelden eens te zijn, waarom richt u dan geen eigen politieke partij op?
Dit is gewoon een understatement
pi_1652157
.. "Moslims zullen mensen ook nooit met geweld overhalen tot hun godsdienst. Er is geen dwang in religie, dat weet elke moslim."

lees dit nog eens over..en begin dan erg hard te lachen..

zondag 16 september 2001 @ 18:45:24 #22
272 R@b
No-nonsens
pi_1652183
quote:
Op zondag 16 september 2001 18:41 schreef Koos Voos het volgende:
.. "Moslims zullen mensen ook nooit met geweld overhalen tot hun godsdienst. Er is geen dwang in religie, dat weet elke moslim."

he he.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  maandag 17 september 2001 @ 11:48:19 #23
10655 SilverSpirit
Laatste kans.....
pi_1657159
quote:
Op zondag 16 september 2001 18:41 schreef Koos Voos het volgende:

Leg dat eens uit dan. Of kun je alleen erg hard lachen??
Laatste kans.....
  maandag 17 september 2001 @ 11:51:58 #24
15651 HeindeKort
Is solidair met de Amerikanen
pi_1657185
quote:
Op maandag 17 september 2001 11:48 schreef SilverSpirit het volgende:

[..]

Leg dat eens uit dan. Of kun je alleen erg hard lachen??

Vraag dat maar aan die fundamentalistische moslimgroeperingen die geweld verheerlijken en aanslagen op niet-moslims plegen en de Jihad uitroepen.
Osama Bin Laden is een varken
  maandag 17 september 2001 @ 11:55:16 #25
10752 clarify
maakt het wel duidelijk.......
pi_1657216
quote:

[..]

Sure,

Ga jij maar eens in Soedan lopen verkondigen dat je Christen bent, of in Saoedi Arabie, Jemen, Afganistan. Dan mag je zelf de boom uitzoeken.

[b]C'est pas facile de savoir pourquoi.[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')