wat mij erg geholpen heeft naast dit topic (ben een redelijke n00b op fotografeer gebiedt)quote:Op vrijdag 25 februari 2005 13:01 schreef ceteetje het volgende:
Arrrgghhh ... ik word helemal gek![]()
Ik heb nu een Sony DSC P93. Een prima camera! Alleen fotograferen bij concerten zonder flits is niet mogelijk (althans; mij lukt het niet! lelijke rode kleur en bewogen beelden; camera niet snel genoeg?). Dus ik maak foto's met flits. Ben dat alleen beu en kan me voorstellen dat de band die ik fotografeer dat ondertussen ook beu is![]()
Dus ik wil een andere camera, maar weet niet wat ik nou het beste kan doen. Wat betreft hoeveel ik ervoor uit wil geven : maximaal mijn vakantiegeld (zo tegen de 1000 euro geloof ik), maar liever minder.
Nu zit ik ook te twijfelen : spiegelreflex of 'compact'. Indien spiegelreflex : Canon EOS 300D of Nikon D70. Maar waarom zou ik spiegelreflex nemen? Ik neem aan dat er genoeg 'compacte' camera's zijn die zonder flits snel en goed zijn. Maar welke? Ik niet weet. Wie kan mij adviseren??
Naast concerten fotograferen gebruik ik de camera heel veel om mijn katten, mijn neefje en nichtje (1 en 2 jaar oud) te fotograferen en gaat mijn camera mee als ik naar de dierentuin ga. Dat is het eigenlijk wel.
Alvast bedankt,
Cindy
Je camera hoeft niet snel te kunnen zijn, maar wel lichtsterk. Het nadeel van een concert (of voordeel zo je wil) is dat het er nogal donker is. Wil je dan nog fatsoenlijke foto's maken moet je ervoor zorgen dat je sluitertijd op een aanvaardbaar niveau terechtkomt. In de praktijk komt dit op 1/80 of sneller uit, voor een drummer heb je al een lichte beweging in z'n drumstokken op 1/160. Wat je dus nodig hebt is een camare waar je de ISO waarde kan instellen (bv. ISO 1600) en met een lens waar je een grote diafragma opening kan kiezen (bv. 1.8 of 1.4) Met deze combinatie blijft je sluitertijd snel genoeg om scherpe foto's te maken zonder flits.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 13:01 schreef ceteetje het volgende:
......heel verhaal.........
Alvast bedankt,
Cindy
you lost mequote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:08 schreef knuppelhout het volgende:
en aangezien er geen compactcams zijn met 'snellere' lenzen dan f/2.0 maar meestal zelfs 2.8 wordt het een instap dslr denk ik.
zoomlenzen met 1.4/1.8 zijn niet te betalen dus zal het zoeken worden naar een f/1.8 of f/1.4 50mm of 85mm prima denk ik zo. Of je zet de iso op 3200 (300d alleen met hack) en gebruikt de kitlens voorlopig.
het F-getal bepaalt hoever je diafragma open staat en dus hoe veel licht er binnen komt -> kortere sluitertijden. Hoe kleiner het F/ getal hoe sneller de lens.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:25 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
you lost mekun je dit ook uitleggen zodat ik het ook snap
en in hoeverre gaat dit voor mijn keus uitmaken (canon A95 of Powershot A520)
is dit de data wat je bedoeld?
A95
Sensor • 1/1.8" CCD, 5.3 million total pixels
of
Lens
• 38 - 114mm equiv. (3x optical zoom)
• F2.8-F4.9
Powershot A520
Sensor • 1/2.5" Type CCD
en/of
Lens • 4x optical zoom
• 35 - 140 mm equiv.
• F2.6 - F5.5
verdere verschillen A95
3x optische zoom en 4,1 digitaal
5 MP (5,3 effectief)
Powershot A520
4x optische zoom en 3,2 digitaal
4 MP effectief
gezien deze verschillen welke is dan allround de beste volgens jouw?
klopt helemaal. ik heb zelf geen dslr, maar wat je er over leest is altijd: ze zijn allebei erg goed, de 300d iets kleiner maar er bestaat een grip voor. de d70 iets groter, en steviger.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:20 schreef ceteetje het volgende:
Okay een (digitale) spiegelreflex wordt het dan. Maarre, welke ... zit er veel verschil tussen de Canon EOS 300D of Nikon D70 of zjin ze gelijkwaardig?
Hmmm, vergeet dat "maarre, ......" maarIk ga zelf wel eens uitzoeken hoe en wat.
Er zullen toch altijd mensen voor de een en mensen voor de ander zijn neem ik aan.
Euh... volgens mij kan je op de *ist DS ...die naam... zo ongeveer allles monteren dat Pentax ooit aan glaswerk heeft geslepen. Het aanbod is juist enorm en zeker het wat oudere (manual focus spul) is op fotobeurzen voor wènig op de kop te tikken!quote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:42 schreef knuppelhout het volgende:
[..]
--- 8< ---
voor mij zou momenteel dus de pentax *ist DS een goeie optie zijn, alleen is het lenzenaanbod hier weer wat beperkter voor.
thnx. ik ga voor de Powershot A520quote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:32 schreef knuppelhout het volgende:
[..]
het F-getal bepaalt hoever je diafragma open staat en dus hoe veel licht er binnen komt -> kortere sluitertijden. Hoe kleiner het F/ getal hoe sneller de lens.
Tegelijkertijd heb je baat bij een hoge ISO om meer licht te vangen (in dit geval: versterken, tenkoste van beeldkwaliteit)
in concertfotografie wil je dus
1) het diafragma zo wijd mogelijk open
2) de hoogst mogelijke ISO setting (die nog wel acceptabel is qua kwaliteit)
om scherpe, onbewogen platen te schieten
de A95 heeft als laagste F/ getal F.2.8 (wide) en als hoogste ISO 400
de A520 heeft als laagste F/ 2.6 en als hoogste ISO neem ik aan ook 400 (er zijn een paar duurdere compacts die 800 hebben maar deze denk ik niet).
vrijwel geen verschil tussen die 2 dus.
Kijk je nou naar een D70 met een 1.4 50mm lens op3200 iso, dan kan je veel kortere sluitertijden gebruiken, maar: je betaalt er wel voor.
het hangt dus af van hoe serieus je je hobby neemt...
en wat betreft A95 of A520: ik zou voor de nieuwste gaan. 2x 2 batterijen gaat wrsch langer mee dan 1x 4, en 4x zoom ipv 3x merk je echt wel. Het kantelschermpje van de a95 is wel weer leuk, maar toch: ik zou denk ik voor de a520 zijn gegaan
Klopt, Pentax heeft juist het voordeel dat vrijwel alle lenzen die ze ooit hebben gemaakt ook steeds op de nieuwe modellen camera's passen.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:47 schreef CompuMess het volgende:
Euh... volgens mij kan je op de *ist DS ...die naam... zo ongeveer allles monteren dat Pentax ooit aan glaswerk heeft geslepen. Het aanbod is juist enorm en zeker het wat oudere (manual focus spul) is op fotobeurzen voor wènig op de kop te tikken!
En bedanktquote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:42 schreef knuppelhout het volgende:
voor mij zou momenteel dus de pentax *ist DS een goeie optie zijn
Had ik zelf ook al aan zitten denken! Idem voor "Portretteer je huisdier", want mijn kattenbeesten fotografeer ik ook vaak!quote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:49 schreef Bowiefan het volgende:
@ceeteetje: aangezien je aangeeft veel concertfotografie te willen doen zou ik Concert-fotografie. doornemen en dan aan de makers van die foto's vragen wat voor apparatuur ze gebruiken. Denk dan ook aan de lensen.
idd, ik bedoelde het aanbod van volledig werkende lenzen. Ik las gister nog ergens dat het aanbod voor canon en nikon groter was. Wel netjes van pentax dat ze dezelfde vatting blijven gebruiken! Jammer wel dat de oudere lenzen bijv. geen lichtmeting of autofocus meer ondersteunen.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:47 schreef CompuMess het volgende:
[..]
Euh... volgens mij kan je op de *ist DS ...die naam... zo ongeveer allles monteren dat Pentax ooit aan glaswerk heeft geslepen. Het aanbod is juist enorm en zeker het wat oudere (manual focus spul) is op fotobeurzen voor wènig op de kop te tikken!
Gezien het feit dat je geïntereseerd bent in een DSLR zou je ook in [Centraal] Canon (D)SLR *2* én [Centraal]Nikon DSLR kunnen lurken. Daar heb je meer aan dan een vermelding van wie een dergelijk toestel heeft.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 15:00 schreef ceteetje het volgende:
Is er trouwens überhaupt al een "welke camera heb jij" topic (geweest)? Ben nog maar net in het onderdeel fotografie terechtgekomen, dus heb er geen idee van. Wil geen topic starten die (onlangs) al geweest is.
ach wie weet zit er een loslippige insider hier op Fok! he?quote:[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/634816/3/100#25251724]vrijdag 25 februari 2005
@DaveM; dat weet vast wel iemand bij het kruidvat
Via hun website verkopen ze ook nog aardig wat camera's, iets waar ik ook gisteren pas achter kwam. Alleen het lijkt erop dat ze alleen stunten met camera's die ze in de winkel hebben liggen...quote:meestal zijn het wel lekker scherpe aanbiedingen daar, dus gewoon w88 tot er weer een leuke voorbij komt. weet je wel zeker dat het de zelfde is? meestal verkoopt dat spul erg snel daar
mij werdt vanmiddag in de winkel gezegd:quote:Op vrijdag 25 februari 2005 17:35 schreef de_priester het volgende:
heb nu wel de canon powershot A95 gekocht. heerlijk dingetje.
Echter 1 vraag: tot welke grootte kan ik met die 5 Mp een goeie kwaliteit afdruk maken?
In het boekje staat A4 perfect iig, maar nog groter?
Van deze twee zou ik absoluut de Olympus nemen om zijn zoomtoetertje en algehele kwaliteit.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |