abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1645710
Zoals jullie weten is de stemming in Amerika en in beperkte mate in Nederland, aan het omslaan. Van verbijstering, verdriet en machteloosheid tot haat, woede en vooral agressie.
Moslims, Islamieten en Arabieren worden (en wellicht zijn) het doelwit van een kolkende mensenmassa die vergelding eisen voor het verdriet wat hen is aangedaan. Onschuldige moslims worden op straat boos nagekeken, obscene gebaren vliegen ze om het hoofd en soms, heel soms, worden ze agressief bejegend. Powell en Kok zeiden nog: "laten we vooral ons hoofd niet verliezen, heb respect voor de Arabische dan wel Islamitische medemens". Mooie woorden, maar de uitvoering daarvan, laat heel wat tenwege over...

Ik zie een groot onheil in de zaken die zich voor mijn ogen ontwikkelen. Rassenhaat, waar komt dat ook al weer bekend voor? Heel misschien zat er een achterliggende gedachte op de aanval op de VS; laat er maar een grote agressie broedden tussen de Westerlingen en de Islamiten, een nieuwe jihad tot gevolg, een nieuwe counterstrike laat niet op zich wachten.
Persoonlijk zie ik weer een nacht voor me, die het begin van het einde heeft betekend voor vele Joden. De Kristalnacht, de aanval op Joodse winkels en bedrijven; de haat jegens de Joodse mensen.
Zien jullie het ook zo ver escaleren of zal het allemaal wel meevallen? Zullen de emoties gaan spreken of zullen ze onderdrukt worden? Is dit het begin van het einde?

It takes a minute to have a crush on someone,
an hour to like someone,
and a day to love someone,
but it takes a lifetime to forget someone.
pi_1645723
Nee, mensen zullen toch wel iets geleerd hebben van 60 jaar geleden? Hoop ik?
pi_1645734
Tijdens de kristalnacht kwam de uitbarsting die angemoedigd werd door een regering. Bush heeft duidelijk aangegeven dat dit in amerika niet getolereerd zal worden. Ik denk dat de meerderheid het verstand heeft om in te zien dat deze mensen ook deze ramp niet gewilt hebben.
  zaterdag 15 september 2001 @ 22:03:22 #4
15288 _Beertje_
Heb JIJ je land al verraden ?
pi_1645773
's wel een idee : allemaal een steen door de ruit van de shoarmazaak
If I swallow anything evil, put your finger down my throat
pi_1645806
Ik heb die reacties van verschillende mensen gelezen die idd zeggen dood aan alle moslims en dergelijke.

Jammer dat de geschiedenis deze mensen geen les heeft geleerd. Je wilt toch zelf ook niet worden aangerekend op de handelingen van een paar dwazen uit een groep waartoe je behoort ?

Jammer ...

pi_1645988
Ik denk wel dat de emoties van mensen meer zullen gaan spreken en dat er ook wel veranderingen zullen plaatsvinden, wat voor veranderingen en in wat voor mate en hoe lang de mensen zo zullen blijven denken hangt af van wat er komen gaat. Ik denk dat het nu op zich nog meevalt hier en dat het niet zomaar zonder meer opeens veel erger zal worden. Nogmaals: hangt er een beetje vanaf wat komen gaat.
pi_1646413
Belangrijk is inderdaad dat het nu strafbaar gedrag betreft. Het ontstane sentiment kun je niet laten verdwijnen maar de autoriteiten dienen wel te zorgen dat dat sentiment niet omgezet wordt in daden.
pi_1646425
Er was al een hoop haat richting extremistische anti-westerse groeperingen, nu wordt dit alleen uitgesproken. Vroeger werd het verborgen, of alleen redelijk anoniem op Fok! neergegooid.

Op zich goed, als er problemen zijn moeten ze uitgesproken worden. Slechte vergelijking trouwens met die Joden:
de Joden riepen niet op tot een oorlog tegen de Duitsers, de extremistische moslims wel. Laat één ding duidelijk zijn: gewone moslims heb ik geen moeite mee, zolang ze mensen met andere geloven niet lastigvallen. Dat vind ik ook gelijk het grootste nadeel van de islam: elke andere godsdienst zou uitgeroeid moeten worden. Nou, niet om het één of ander, maar dan moet er nog wel wat gebeuren voordat godsdienst hier in het westen politiek gaat overheersen. En dat is maar goed ook...

pi_1646469
Gaan nu van alle shoarma zaken de ruiten ingegooid worden? Lijkt me niet, en al helemaal niet in nederland. Er zullen altijd een stelletje extremisten zijn die hun haat jegens de Islam kracht bij zetten door vernielingen maar het overgrote gedeelte van de bevolking zal zijn hoofd koel houden.
This is this. This ain't something else, this is this!
  zondag 16 september 2001 @ 01:41:44 #10
272 R@b
No-nonsens
pi_1647529
quote:
Op zaterdag 15 september 2001 21:56 schreef L-X het volgende:
Ik zie een groot onheil in de zaken die zich voor mijn ogen ontwikkelen. Rassenhaat, waar komt dat ook al weer bekend voor?
Kristalnacht? Rassenhaat?

Twee totaal misplaatste termen in dit verband. Ten eerste werd de kristalnacht veroorzaakt en ondersteund door de Duitse regering, terwijl Bush, Kok en andere premiers nu oproepen tot verdraagzaamheid.
Ten tweede is het geen rassenhaat maar een haat tegen de islam. Iedereen kan moslim worden ongeacht ras of afkomst. Als jij als blanke met een hoofddoekje gaat lopen kun je ook ten prooi vallen aan agressie.

quote:
Persoonlijk zie ik weer een nacht voor me, die het begin van het einde heeft betekend voor vele Joden. De Kristalnacht, de aanval op Joodse winkels en bedrijven; de haat jegens de Joodse mensen.
Zien jullie het ook zo ver escaleren of zal het allemaal wel meevallen? Zullen de emoties gaan spreken of zullen ze onderdrukt worden? Is dit het begin van het einde?
Je loopt wel erg hard van stapel en haalt allerlei geschiedeniszaken erbij die totaal niet zakendoende zijn in dit geval.

Ik deel jouw angst ook totaal niet.

Wel zie ik een verharding tussen moslims en niet-moslims ontstaan wanneer Amerika samen met de Navo gaat aanvallen. Hier wonende moslims moeten dan ook goed bedenken dat Nederland acties tegen moslimfundamentalistische terroristen steunt, en niet ons beleid gaan afvallen. Dan zullen de spanningen inderdaad toenemen.

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  maandag 17 september 2001 @ 14:09:42 #11
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_1658365
Het begint er steeds meer op te lijken. Zeker nu de amerikanen operatie noble eagle hebben uitgelegd als een 'crussade against terrorism'. dat ze juist die historisch beladen term 'kruistocht' kiezen. nu wordt het helemaal een pseudo-religieus conflict.

is dit dommigheid of bewust gekozen rethoriek?

‘Black Flag’ is an allusion to a famous Israeli court ruling following the 1956 Kafr Qasm massacre. In this ruling, the judges said that any soldier has the right and obligation to refuse clearly illegal commands, above which ‘hangs a black flag’. In the
  maandag 17 september 2001 @ 14:11:28 #12
15651 HeindeKort
Is solidair met de Amerikanen
pi_1658377
quote:
Op maandag 17 september 2001 14:09 schreef don_quichot het volgende:
Het begint er steeds meer op te lijken. Zeker nu de amerikanen operatie noble eagle hebben uitgelegd als een 'crussade against terrorism'. dat ze juist die historisch beladen term 'kruistocht' kiezen. nu wordt het helemaal een pseudo-religieus conflict.

Je kan ook overal wat achter zoeken he?
Dat het gewoon de correcte Engelse benaming is, is zeker niet in je opgekomen?
Osama Bin Laden is een varken
  maandag 17 september 2001 @ 14:20:17 #13
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_1658469
quote:
Op maandag 17 september 2001 14:11 schreef HeindeKort het volgende:

[..]

ik ben mij niet bewust van een ruimere betekenis van het woord crusade in het Engels. vooralsnog neem ik aan dat het met kruistocht te vertalen is, maa ik zal het even opzoeken.

opvallend vind ik echter wel, aangezien Amerikanen over het algemeen woorden van meer dan een lettergreep proberen te vermijden. 'war' is redelijk neutraal, 'crusade' heeft als betekenis wel degelijk een religieuse lading... zou je het normaal vinden als CNN tijdens haar uitzendingen constant de text AMERICA'S NEW CRUsADE, zou vertonen?

‘Black Flag’ is an allusion to a famous Israeli court ruling following the 1956 Kafr Qasm massacre. In this ruling, the judges said that any soldier has the right and obligation to refuse clearly illegal commands, above which ‘hangs a black flag’. In the
  maandag 17 september 2001 @ 14:48:51 #14
272 R@b
No-nonsens
pi_1658817
quote:
Op maandag 17 september 2001 14:09 schreef don_quichot het volgende:

Volgens mij slaat jouw linkse brein nu compleet op hol.

De oorlog tegen extremistische moslim fundamentalisten begint te lijken op een kristalnacht....

pi_1658857
quote:
Op maandag 17 september 2001 14:48 schreef R@b het volgende:

[..]

Volgens mij slaat jouw linkse brein nu compleet op hol.

Heej, respecteer elkaars mening wil je?
  maandag 17 september 2001 @ 15:01:57 #16
272 R@b
No-nonsens
pi_1659002
quote:
Op maandag 17 september 2001 14:52 schreef MrBig het volgende:

[..]

Heej, respecteer elkaars mening wil je?

Dat doe ik ook, maar ik hoef niet iedere maffe mening normaal te vinden.

Een vergelijking met de kristalnacht vind ik sowieso ongepast.

pi_1659031
quote:
Op maandag 17 september 2001 15:01 schreef R@b het volgende:

[..]

Dat doe ik ook, maar ik hoef niet iedere maffe mening normaal te vinden.

Een vergelijking met de kristalnacht vind ik sowieso ongepast.

Nee, maar een in jouw ogen ongepaste mening hoef je niet met een dergelijke opmerking te beantwoorden. Als je de opmerking ongepast vind, kan je dus ook op een normale manier laten weten dat de vergelijking scheef is.
pi_1672056
Crusade <-> Jihad (holy war)?

'War' is oorlog met een mogelijke rationele einde.
'Crusade' is kruistocht met doel tot onderwerping en bekeren van heidenen tot aan einde des dage.

Crusade is idd een beladen woord. Voor de moslims lijkt het weer op de kruistocht tegen moslims.

dinsdag 18 september 2001 @ 21:13:08 #19
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_1672192
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 21:00 schreef Zamba het volgende:
Crusade <-> Jihad (holy war)?

'War' is oorlog met een mogelijke rationele einde.
'Crusade' is kruistocht met doel tot onderwerping en bekeren van heidenen tot aan einde des dage.

Crusade is idd een beladen woord. Voor de moslims lijkt het weer op de kruistocht tegen moslims.

dank.

ze lieten gisteren in twee vandaag ook dergelijke krantekoppen zien van New Yorkse tabloids die de term van stal hadden gehaald.

pi_1672683
quote:
Op maandag 17 september 2001 14:11 schreef HeindeKort het volgende:

[..]

Voor HeindeKort speciaal (www.dictionary.com):

cru·sade

1. often Crusade Any of the military expeditions undertaken by European Christians in the 11th, 12th, and 13th centuries to recover the Holy Land from the Muslims.
2. A holy war undertaken with papal sanction.
3. A vigorous concerted movement for a cause or against an abuse. See Synonyms at campaign.

intr.v. cru·sad·ed, cru·sad·ing, cru·sades
To engage in a crusade.

Voor niet zo beladen woord hadden de amerikanen kunnen kiezen voor campaign.

dinsdag 18 september 2001 @ 22:31:22 #21
15660 chocolatemoeze
Is that a gun in your pocket?
pi_1673223
Eerlijk gezegd zie ik het nog niet zo'n vaart lopen, i.i.g. in Nederland niet. Zoals al gezegd, het wantrouwen (haat?) was er al en wordt nu pas uitgesproken, maar zal daar ook bij blijven. Nederlanders zijn tóch nog nuchter genoeg en er wordt volop gediscussieerd, dankzij dat we zo'n kleine, maar hechte samenleving zijn. Daarbij, het zal ook echt niet getolereerdd worden als wij ook op 'crusade' gingen naar alle moslims.
Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
  dinsdag 18 september 2001 @ 23:40:11 #22
10752 clarify
maakt het wel duidelijk.......
pi_1673780
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 21:46 schreef Zamba het volgende:

[..]

Voor niet zo beladen woord hadden de amerikanen kunnen kiezen voor campaign.

Tuurlijk, maar je moet het in het licht zien van het Amerikaanse taal gebruik. Daar is al snel iets een War of een Crusade. Bv the crusade against apartheid, war against child abuse, war on drugs en zo zijn er nog wel meer te noemen. Nergens zie je de tanks door de straten rollen of defcon 5 worden afgekondigd.

It's just a figure of speech.

[b]C'est pas facile de savoir pourquoi.[/b]
  dinsdag 18 september 2001 @ 23:46:05 #23
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1673820
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 23:40 schreef clarify het volgende:
of defcon 5 worden afgekondigd.
Het is toch de bedoeling dat het op DEFCON 5 blijft?
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  dinsdag 18 september 2001 @ 23:47:05 #24
10752 clarify
maakt het wel duidelijk.......
pi_1673826
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 23:46 schreef links234 het volgende:

[..]

Het is toch de bedoeling dat het op DEFCON 5 blijft?

Was op school al slecht met getallen, moet idd 1 zijn.
[b]C'est pas facile de savoir pourquoi.[/b]
  dinsdag 18 september 2001 @ 23:50:20 #25
9566 Midioot
Gecertificeerd verslaafd
pi_1673844
quote:
Op zaterdag 15 september 2001 22:07 schreef gelly het volgende:
Je wilt toch zelf ook niet worden aangerekend op de handelingen van een paar dwazen uit een groep waartoe je behoort ?
Kun je van twee kanten zien.

Slachtoffer worden van een paar idioten, die het nodig vinden duizenden onschuldige mensen de dood in te jagen, daar zit ik persoonlijk eerlijk gezegd ook niet op te wachten........

Hevig kunne kwatsu is een gave
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')