Ik zie een groot onheil in de zaken die zich voor mijn ogen ontwikkelen. Rassenhaat, waar komt dat ook al weer bekend voor? Heel misschien zat er een achterliggende gedachte op de aanval op de VS; laat er maar een grote agressie broedden tussen de Westerlingen en de Islamiten, een nieuwe jihad tot gevolg, een nieuwe counterstrike laat niet op zich wachten.
Persoonlijk zie ik weer een nacht voor me, die het begin van het einde heeft betekend voor vele Joden. De Kristalnacht, de aanval op Joodse winkels en bedrijven; de haat jegens de Joodse mensen.
Zien jullie het ook zo ver escaleren of zal het allemaal wel meevallen? Zullen de emoties gaan spreken of zullen ze onderdrukt worden? Is dit het begin van het einde?
Jammer dat de geschiedenis deze mensen geen les heeft geleerd. Je wilt toch zelf ook niet worden aangerekend op de handelingen van een paar dwazen uit een groep waartoe je behoort ?
Jammer ...
Op zich goed, als er problemen zijn moeten ze uitgesproken worden. Slechte vergelijking trouwens met die Joden:
de Joden riepen niet op tot een oorlog tegen de Duitsers, de extremistische moslims wel. Laat één ding duidelijk zijn: gewone moslims heb ik geen moeite mee, zolang ze mensen met andere geloven niet lastigvallen. Dat vind ik ook gelijk het grootste nadeel van de islam: elke andere godsdienst zou uitgeroeid moeten worden. Nou, niet om het één of ander, maar dan moet er nog wel wat gebeuren voordat godsdienst hier in het westen politiek gaat overheersen. En dat is maar goed ook...
quote:Kristalnacht? Rassenhaat?
Op zaterdag 15 september 2001 21:56 schreef L-X het volgende:
Ik zie een groot onheil in de zaken die zich voor mijn ogen ontwikkelen. Rassenhaat, waar komt dat ook al weer bekend voor?
Twee totaal misplaatste termen in dit verband. Ten eerste werd de kristalnacht veroorzaakt en ondersteund door de Duitse regering, terwijl Bush, Kok en andere premiers nu oproepen tot verdraagzaamheid.
Ten tweede is het geen rassenhaat maar een haat tegen de islam. Iedereen kan moslim worden ongeacht ras of afkomst. Als jij als blanke met een hoofddoekje gaat lopen kun je ook ten prooi vallen aan agressie.
quote:Je loopt wel erg hard van stapel en haalt allerlei geschiedeniszaken erbij die totaal niet zakendoende zijn in dit geval.
Persoonlijk zie ik weer een nacht voor me, die het begin van het einde heeft betekend voor vele Joden. De Kristalnacht, de aanval op Joodse winkels en bedrijven; de haat jegens de Joodse mensen.
Zien jullie het ook zo ver escaleren of zal het allemaal wel meevallen? Zullen de emoties gaan spreken of zullen ze onderdrukt worden? Is dit het begin van het einde?
Ik deel jouw angst ook totaal niet.
Wel zie ik een verharding tussen moslims en niet-moslims ontstaan wanneer Amerika samen met de Navo gaat aanvallen. Hier wonende moslims moeten dan ook goed bedenken dat Nederland acties tegen moslimfundamentalistische terroristen steunt, en niet ons beleid gaan afvallen. Dan zullen de spanningen inderdaad toenemen.
is dit dommigheid of bewust gekozen rethoriek?
quote:Je kan ook overal wat achter zoeken he?
Op maandag 17 september 2001 14:09 schreef don_quichot het volgende:
Het begint er steeds meer op te lijken. Zeker nu de amerikanen operatie noble eagle hebben uitgelegd als een 'crussade against terrorism'. dat ze juist die historisch beladen term 'kruistocht' kiezen. nu wordt het helemaal een pseudo-religieus conflict.is dit dommigheid of bewust gekozen rethoriek?
quote:ik ben mij niet bewust van een ruimere betekenis van het woord crusade in het Engels. vooralsnog neem ik aan dat het met kruistocht te vertalen is, maa ik zal het even opzoeken.
Op maandag 17 september 2001 14:11 schreef HeindeKort het volgende:[..]
Je kan ook overal wat achter zoeken he?
Dat het gewoon de correcte Engelse benaming is, is zeker niet in je opgekomen?
opvallend vind ik echter wel, aangezien Amerikanen over het algemeen woorden van meer dan een lettergreep proberen te vermijden. 'war' is redelijk neutraal, 'crusade' heeft als betekenis wel degelijk een religieuse lading... zou je het normaal vinden als CNN tijdens haar uitzendingen constant de text AMERICA'S NEW CRUsADE, zou vertonen?
quote:Volgens mij slaat jouw linkse brein nu compleet op hol.
Op maandag 17 september 2001 14:09 schreef don_quichot het volgende:
Het begint er steeds meer op te lijken. Zeker nu de amerikanen operatie noble eagle hebben uitgelegd als een 'crussade against terrorism'. dat ze juist die historisch beladen term 'kruistocht' kiezen. nu wordt het helemaal een pseudo-religieus conflict.is dit dommigheid of bewust gekozen rethoriek?
De oorlog tegen extremistische moslim fundamentalisten begint te lijken op een kristalnacht....
quote:Heej, respecteer elkaars mening wil je?
Op maandag 17 september 2001 14:48 schreef R@b het volgende:[..]
Volgens mij slaat jouw linkse brein nu compleet op hol.
quote:Dat doe ik ook, maar ik hoef niet iedere maffe mening normaal te vinden.
Op maandag 17 september 2001 14:52 schreef MrBig het volgende:[..]
Heej, respecteer elkaars mening wil je?
Een vergelijking met de kristalnacht vind ik sowieso ongepast.
quote:Nee, maar een in jouw ogen ongepaste mening hoef je niet met een dergelijke opmerking te beantwoorden. Als je de opmerking ongepast vind, kan je dus ook op een normale manier laten weten dat de vergelijking scheef is.
Op maandag 17 september 2001 15:01 schreef R@b het volgende:[..]
Dat doe ik ook, maar ik hoef niet iedere maffe mening normaal te vinden.
Een vergelijking met de kristalnacht vind ik sowieso ongepast.
'War' is oorlog met een mogelijke rationele einde.
'Crusade' is kruistocht met doel tot onderwerping en bekeren van heidenen tot aan einde des dage.
Crusade is idd een beladen woord. Voor de moslims lijkt het weer op de kruistocht tegen moslims.
quote:dank.
Op dinsdag 18 september 2001 21:00 schreef Zamba het volgende:
Crusade <-> Jihad (holy war)?'War' is oorlog met een mogelijke rationele einde.
'Crusade' is kruistocht met doel tot onderwerping en bekeren van heidenen tot aan einde des dage.Crusade is idd een beladen woord. Voor de moslims lijkt het weer op de kruistocht tegen moslims.
ze lieten gisteren in twee vandaag ook dergelijke krantekoppen zien van New Yorkse tabloids die de term van stal hadden gehaald.
quote:Voor HeindeKort speciaal (www.dictionary.com):
Op maandag 17 september 2001 14:11 schreef HeindeKort het volgende:[..]
Je kan ook overal wat achter zoeken he?
Dat het gewoon de correcte Engelse benaming is, is zeker niet in je opgekomen?
cru·sade
1. often Crusade Any of the military expeditions undertaken by European Christians in the 11th, 12th, and 13th centuries to recover the Holy Land from the Muslims.
2. A holy war undertaken with papal sanction.
3. A vigorous concerted movement for a cause or against an abuse. See Synonyms at campaign.
intr.v. cru·sad·ed, cru·sad·ing, cru·sades
To engage in a crusade.
Voor niet zo beladen woord hadden de amerikanen kunnen kiezen voor campaign.
quote:Tuurlijk, maar je moet het in het licht zien van het Amerikaanse taal gebruik. Daar is al snel iets een War of een Crusade. Bv the crusade against apartheid, war against child abuse, war on drugs en zo zijn er nog wel meer te noemen. Nergens zie je de tanks door de straten rollen of defcon 5 worden afgekondigd.
Op dinsdag 18 september 2001 21:46 schreef Zamba het volgende:[..]
Voor niet zo beladen woord hadden de amerikanen kunnen kiezen voor campaign.
It's just a figure of speech.
quote:Het is toch de bedoeling dat het op DEFCON 5 blijft?
Op dinsdag 18 september 2001 23:40 schreef clarify het volgende:
of defcon 5 worden afgekondigd.
quote:Was op school al slecht met getallen, moet idd 1 zijn.
Op dinsdag 18 september 2001 23:46 schreef links234 het volgende:[..]
Het is toch de bedoeling dat het op DEFCON 5 blijft?
quote:Kun je van twee kanten zien.
Op zaterdag 15 september 2001 22:07 schreef gelly het volgende:
Je wilt toch zelf ook niet worden aangerekend op de handelingen van een paar dwazen uit een groep waartoe je behoort ?
Slachtoffer worden van een paar idioten, die het nodig vinden duizenden onschuldige mensen de dood in te jagen, daar zit ik persoonlijk eerlijk gezegd ook niet op te wachten........
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |