abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23679559
Geen woord wordt zo misbruikt als racisme.
Racisme betekende oorspronkelijk slechts: discrimineren op basis van ras.
het discrimineren op basis van afkomst betekent al de definitie oprekken.
Wat vinden jullie?
Hoe abject uw mening ook is, ik zal altijd uw recht verdedigen om deze te verdedigen
- Voltaire
pi_23679720
Potentieel zout-op-slakken-leg-topic.
pi_23679738
Geen politiek, daarom schopje GC.

Wat jij zegt. Discriminatie op basis van ras. Net als seksisme discriminatie op gebied van geslacht is.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_23679742
En wat doet dit in POL ?
  dinsdag 30 november 2004 @ 21:48:22 #5
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_23679786
Racisme is idd discrimineren op basis van ras. Dat weet iedereen wel.

Maar het lastige zit hem in de definitie van ras. Ras is niet enkel huidskleur, zoals vaak wordt gedacht. De Vandale definieert het als volgt: "bevolkingsgroep die zich op andere dan erfelijke wijze onderscheidt"

Volgens een uitspraak van de Hoge Raad is een asielzoeker ook een 'ras':
quote:
Asielzoekers een ras apart? - Hoge Raad bevestigt ruime uitleg term ‘ras’

door Najat Bochhah en Jacky Nieuwboer
[Dit artikel is verschenen in Zebra-Magazine 0 / november 2000]

Ook asielzoekers worden beschermd door het discriminatieverbod in het Wetboek van Strafrecht, zo bepaalde de Hoge Raad onlangs. Een discotheek weigerde toegang aan bewoners van een verwijdercentrum, om problemen met plaatselijke jongeren te voorkomen. De strafzaak die hierop volgde doorliep drie instanties. De Hoge Raad bestendigde zijn vaste jurisprudentie en oordeelde dat asielzoekers vallen onder het begrip ‘ras’ in het verdrag tegen rassendiscriminatie. Het weigeren van asielzoekers in horecagelegenheden is daarom strafbaar.

http://www.lbr.nl/wetgeving/wg_ras_apart.htm
Moslims wordt denk ik ook als 'ras' gezien, net als Joden. Alleen racisme jegens Joden wordt anti-semitisme genoemd, en verschilt zo eigenlijk alleen in naam van andere vormen van racisme.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_23679794
discrimineren is onderscheid maken (D=b^2-4ac voor de wiskundigen onder ons)
racisme is discrimineren op ras/huidskleur/overtuiging/geaardheid/andere duffe menselijke eigenschap zodat jij je beter voelt dan die ander.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_23679808
Duidelijk toch
pi_23679878
Racisme is een aan verandering onderhevig begrip. Racisme wordt vooral misbruikt door lieden die claimen dat islamhaat er niet onder valt om zich zodoende te kunnen vrijpleiten van racisme.
  dinsdag 30 november 2004 @ 22:07:50 #9
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_23680369
quote:
ra·cis·me (het ~)
1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde => rassendiscriminatie, rassenhaat
2 rassentheorie
Aangezien rassen niet bestaan is het dus jezelf op basis van uiterlijke kenmerken superieur voelen aan andere ethnische groepen.

Moslimhaat is dus niet racistisch omdat het niet over uiterlijkheden gaat.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
pi_23680642
Misschien moet je de definitie van 'ras' even opzoeken :
quote:
ras1 (het ~, ~sen)
1 groep mensen, dieren of planten die zich door dezelfde erfelijke eigenschappen onderscheiden van andere groepen van dezelfde biologische soort
2 bevolkingsgroep die zich op andere dan erfelijke wijze onderscheidt
3 dier met zuivere teeltkenmerken
  dinsdag 30 november 2004 @ 22:17:07 #11
106056 Landmass
pi_23680681
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 22:15 schreef gelly het volgende:
Misschien moet je de definitie van 'ras' even opzoeken :
[..]
Dus mensen met hetzelfde geloof behoren ook tot 1 ras.
Ik denk dat er dan met de definitie van ras iets mis is.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23680734
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 22:17 schreef Landmass het volgende:

[..]

Dus mensen met hetzelfde geloof behoren ook tot 1 ras.
Ik denk dat er dan met de definitie van ras iets mis is.
Ik denk dat je gewoon niet wil inzien dat je een racist bent.
pi_23680805
Je moet niet de fout maken te denken dat racisme in het dagelijks taalgebruik betrekking heeft op de definitie van ras die biologen hanteren.
  dinsdag 30 november 2004 @ 22:21:05 #14
106056 Landmass
pi_23680820
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 22:18 schreef gelly het volgende:

[..]

Ik denk dat je gewoon niet wil inzien dat je een racist bent.
Ik vind de definitie gewoon onzinnig. Als ik dus in Jomanda geloof en een papua ook dan zijn wij dus van hetzelfde ras. Geloof je het zelf.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  dinsdag 30 november 2004 @ 22:24:41 #15
106056 Landmass
pi_23681008
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 22:20 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Je moet niet de fout maken te denken dat racisme in het dagelijks taalgebruik betrekking heeft op de definitie van ras die biologen hanteren.
Nee inderdaad. In het dagelijks taalgebruik is het tot iets verworden om je tegenstander zwart te maken omdat je het niet met hem eens bent of omdat hij jouw ideaal beeld verstoort.

btw: Discrimminatie:
quote:
dis·cri·mi·ne·ren (ov.ww., ook abs.)
1 (iem.) achterstellen op grond van niet ter zake doende kenmerken
2 onderscheiden
Het geloof kan in veel gevallen wel degelijk ter zaken doen dus veel moslim "gebash" is geen discrimminatie omdat het geloof een essentiele rol speelt in de kritiek op die groep in de samenleving (de moslims dus).
Daar ga je Sizzler.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  dinsdag 30 november 2004 @ 22:28:51 #16
106056 Landmass
pi_23681166
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 21:51 schreef gelly het volgende:
Racisme is een aan verandering onderhevig begrip. Racisme wordt vooral misbruikt door lieden die claimen dat islamhaat er niet onder valt om zich zodoende te kunnen vrijpleiten van racisme.
ah ... er zijn groepen in de samenleving (ik zeg linkse columnisten) die het woord racisme geleidelijk aan aan het veranderen zijn zodat ze het kunnen gebruken om iedereen de mond te snoeren met wie zij het niet eens zijn.

De terreur van links.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23681373
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 22:24 schreef Landmass het volgende:

[..]

Nee inderdaad. In het dagelijks taalgebruik is het tot iets verworden om je tegenstander zwart te maken omdat je het niet met hem eens bent of omdat hij jouw ideaal beeld verstoort.
Dat is uiteraard niet waar ik op doel. Jij bent een voorbeeld van iemand die graag de biologische definitie van rassenonderscheid er bij haalt, waar de juridische definitie van toepassing is.
  dinsdag 30 november 2004 @ 22:38:34 #18
106056 Landmass
pi_23681520
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 22:34 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Dat is uiteraard niet waar ik op doel. Jij bent een voorbeeld van iemand die graag de biologische definitie van rassenonderscheid er bij haalt, waar de juridische definitie van toepassing is.
Ik neem aan dat je op die juridische definitie van Gelly doelt.
Die vind ik dus echt onzin.

Ik ga denk ik maar eens burolampen een ras ga noemen. En mijn pizza noem ik ook een ras. Ik ga een nieuw pizza ras bakken.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23681823
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 22:38 schreef Landmass het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je op die juridische definitie van Gelly doelt.
Die vind ik dus echt onzin.
Nee, gelly heeft de Dikke van Dale er bij gepakt. En ook dat is een geldig argument want de van Dale betekenissen zijn nou eenmaal de betekenissen die een woord in het gebruik heeft. Op basis daarvan stelt men immers dat woordenboek samen.
Als je wil weten waar ik op doel dan moet je bijvoorbeeld de post van Sidekick hier ergens boven nog maar eens lezen.
quote:
Ik ga denk ik maar eens burolampen een ras ga noemen. En mijn pizza noem ik ook een ras. Ik ga een nieuw pizza ras bakken.
Betekenissen van van woorden worden gevormd in het dagelijks gebruik, niet doordat iemand naar eigen goeddunken betekenissen verzint zoals het hem uitkomt. En voor de duidelijkheid, dan doel ik niet op Gelly of Sidekick, maar op jou.
Etymologie is voor de betekenis van een woord een beter criterium dan fantasie.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 30-11-2004 22:46:58 ]
pi_23682002
Racisten zijn f*cking kortzichtig en zien alles zwart/wit (sorry voor deze woordspeling).
Ze zien iemand die "anders" is dan zijzelf en dus moet het het liefst zo ver weg mogelijk blijven. Ze zijn bang voor wat ze niet kennen. Ergens is dat een hele natuurlijke menselijke reactie. Wel erg lomp natuurlijk. Accepteer andere mensen gewoon zoals ze zijn.

Ontzettend cliché maar gewoon de waarheid:
alle mensen zijn gelijk. Behandel elkaar dan ook zo.
Als één persoon lijdt aan waanvoorstellingen heet het krankzinnigheid, als er meer mensen aan lijden is het een godsdienst.
  dinsdag 30 november 2004 @ 22:58:27 #21
106056 Landmass
pi_23682304
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 22:50 schreef andromeda1968 het volgende:

alle mensen zijn gelijk.
Hoe definieer jij "gelijk"?

Hoop je door je zo hard af te zetten tegen "racisten" dat je er dan zelf geen een bent. "Kijk eens ik ben zo anti ik kan er dus zelf geen een zijn"
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23683648
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 22:58 schreef Landmass het volgende:

[..]

Hoe definieer jij "gelijk"?
We zijn mensen. Stempels drukken doen we op postzegels.
quote:
Hoop je door je zo hard af te zetten tegen "racisten" dat je er dan zelf geen een bent. "Kijk eens ik ben zo anti ik kan er dus zelf geen een zijn"
Wat een simplistische opmerking, ben jij echt zo dom en rascist tegelijk? of ben je alleen maar rascist?

Ik maak geen onderscheid aan de hand van geslacht, seksuele geaardheid, ras, etniciteit, cultuur, geloof, het behoren tot een sociale groep en politieke opvattingen.

Ik vind echter niet dat racisme, discriminatie en xenofobie bestraft moeten worden. Het valt namelijk onder het uiten van een mening. Daarom zou het niet verboden moeten zijn om racistische of discriminerende opmerkingen te maken. Vrijheid van meningsuiting is voor mij het allerbelangrijkste recht.
Als één persoon lijdt aan waanvoorstellingen heet het krankzinnigheid, als er meer mensen aan lijden is het een godsdienst.
  dinsdag 30 november 2004 @ 23:40:26 #23
106056 Landmass
pi_23683749
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 23:37 schreef andromeda1968 het volgende:

[..]

We zijn mensen. Stempels drukken doen we op postzegels.
Als je beeldspraak al niet snapt gaat het lastig worden.
quote:
[..]

Wat een simplistische opmerking, ben jij echt zo dom
Makkelijk he om zo te antwoorden.
quote:
Ik maak geen onderscheid aan de hand van geslacht, seksuele geaardheid, ras, etniciteit, cultuur, geloof, het behoren tot een sociale groep en politieke opvattingen.
Jij constateert geen feiten?
quote:
Ik vind echter niet dat racisme, discriminatie en xenofobie bestraft moeten worden. Het valt namelijk onder het uiten van een mening. Daarom zou het niet verboden moeten zijn om racistische of discriminerende opmerkingen te maken. Vrijheid van meningsuiting is voor mij het allerbelangrijkste recht.
Mee eens.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  dinsdag 30 november 2004 @ 23:41:15 #24
81735 tuut84
WWW.TANKMEISTERS.NL
pi_23683768
tja wat zou toch racisme zijn
het leven is geen krentebol. anders had je wel een krent in de kont zitten
  dinsdag 30 november 2004 @ 23:41:56 #25