Ja reageer daar eens op.quote:Op dinsdag 30 november 2004 13:02 schreef Gia het volgende:
Zie de reaktie van Loedertje op mijn posting.
Toch heeft het wel degelijk impact gehad en mensen aan het denken gezet. En op den duur zal het ook uitwerking blijken te hebben op de Moslim gemeenschap die zich door de film aangesproken zouden moeten voelen. Gelukkig heeft Ayaan haar pen niet aan de wilgen gehangen en gaat ze gewoon door. Er kunnen niet genoeg 'Submissions' gemaakt worden, dat is wel duidelijk. Om zoiets als dit onder de aandacht te brengen heb je blijkbaar een soort van shockmiddel nodig. Er is in het verleden al meerdere keren geprobeerd deze problemen ter discussie te stellen, maar altijd tevergeefs. Hirsi Ali heeft blijkbaar de enige juiste weg gevonden. Huldequote:Op dinsdag 30 november 2004 12:54 schreef Elgigante het volgende:
de film heeft geen eerlijke kans gekregen, dat heb ik al in deel 1 gerept.
aanvulling:quote:Op dinsdag 30 november 2004 13:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Zie de reaktie van Loedertje op mijn posting.
Die vrouwen hebben helemaal geen probleem, ze kiezen ervoor. Ze willen helemaal niet met andere vrouwen omgaan. (Mannen is natuurlijk uit den boze) Ze worden helemaal niet onderdrukt, ze mogen gewoon doen en laten wat ze zelf willen. En ze willen gewoon het liefst thuisblijven en alleen in moslimkringen verkeren.
Daar hoeven we toch niets tegen te doen, als ze dat nou eenmaal graag willen.
Volgens mij was Hirsi Ali degene dievoor de film al riep dat ze de hele islamitische wereld over zich heen kreeg, dus ik denk dat je bij haar moet zijn.quote:Op dinsdag 30 november 2004 12:54 schreef Elgigante het volgende:
[..]
de film heeft geen eerlijke kans gekregen, dat heb ik al in deel 1 gerept.
Wie zouden wij verantwoordelijk moeten houden voor het op voorhand zwart maken van de film?
Ik heb een donkerbruin vermoeden...
Dat ben ik niet met je eens. Ik hoor van heel veel kanten uit moslimkringen dat de problemen die aangekaart worden ook echt aan de hand zijn en dat mevrouw Hirsi Ali zou kunnen proberen meer aan de onderdrukking zelf te doen door te zorgen voor betere preventie en opvang enz. Maar daar richt ze zich nauwelijks op.quote:Bovendien valt het me op dat geen enkel persoon ook maar een voorbeeld heeft aangedragen hoe Ayaan de aandacht WEL moet vestigen op de problemen die ze aan kaart. Van de moslimgemeenschap hoor je alleen hoe het niet moet, nooit hoe het wel zo kunnen.
Men blijft lekker achterover leunen in de positie waar men in zit, elke stem die dit probeert aan te kaarten is op beledigende wijze bezig en is niet serieus te nemen, toch moet er actie ondernomen worden tegen deze persoon. Waarom?
quote:Op dinsdag 30 november 2004 13:09 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ja reageer daar eens op.
Ben je van plan om je drie dagdelen per week te begeven in *kringen* die nu nog niet tot je bekrompen wereldje behoren?
Waarom zou JIJ de eerste stap niet zetten om te laten zien hoe het allemaal moet?
Grappig dat ik geen enkele moslima ken die is besneden .quote:Op dinsdag 30 november 2004 13:24 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
aanvulling:
ze worden ook graag besneden als kind en als ze zich niet gedragen vinden ze het fijn om verrot geslagen te worden![]()
je leest mijn eerste quote verkeerd.quote:Op dinsdag 30 november 2004 12:59 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Het is dus de bedoeling om niet Islamieten een totaal verkeerd beeld te geven van wat er zich hier in NL afspeelt bij alle IslamietenBeetje haat zaaien en stemmen oogsten?
Raar om met die intenties een film te gaan maken...
[..]
Er hebben voorbeelden zat op o.a Fok gestaan.
Hirshi kiest niet voor de dialoog, zij wil een monloog.
Hirsi Ali (zal ook de woorden in de mond gelegd zijn) had hier niet over moeten spreken, maar omdat ze zelf zoiets roept zal niet iedereen dat automatisch van haar overnemen voordat de film uberhaupt te zien is, wel?quote:Op dinsdag 30 november 2004 13:29 schreef SCH het volgende:
[..]
Volgens mij was Hirsi Ali degene dievoor de film al riep dat ze de hele islamitische wereld over zich heen kreeg, dus ik denk dat je bij haar moet zijn.
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Ik hoor van heel veel kanten uit moslimkringen dat de problemen die aangekaart worden ook echt aan de hand zijn en dat mevrouw Hirsi Ali zou kunnen proberen meer aan de onderdrukking zelf te doen door te zorgen voor betere preventie en opvang enz. Maar daar richt ze zich nauwelijks op.
Christelijk <> verlichtingquote:Op dinsdag 30 november 2004 13:57 schreef Elgigante allemaal heel verstandige dingen:
[..]
- Weet men wat de Christelijke Verlichting inhoudt en ziet men dat ook als oplossing om nader tot elkaar te komen?
dan verstaat het gros van de gelovigen het niet meer. Beetje omgekeerd aan de preken in het Latijn in Nederland dusquote:- Preken immans alleen in het Nederlands
Hindoes zijn geen monotheisten. Hun geloof erkent het bestaan van meer waarheden. Dit geheel anders dan Joden, Christenen en moslims. (gek dat het laatste zonder hoofdletter geschreven wordt).quote:Op dinsdag 30 november 2004 14:08 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Hindoes hoor je bijv niet protesteren over de reclamecampagne van de overheid mbt vuurwerk (je bent een rund als je met vuurwerk stunt, ingeleid met ongelukken), terwijl de koe voor hen een heilig dier is en net zo beschimpd wordt als Allah.
word maar geen nieuwslezer dan, want in de Koran staat o.a. dat de wereld van de man aan de voeten van de vrouw ligt.quote:Op dinsdag 30 november 2004 02:24 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
*** NEWSFLASH ***
de koran is ook slecht net als de sharia die is ook MEGA fout!
Dat is een verfklodder die je aan de muur gooit. Het voelt lekker aan, ziet er af en toe nog goed uit ook, maar heeft niets met kunst te maken.quote:Haar zelfverklaarde strijd gaat nu geheel ten onder in haar gedachtenkronkel dat:
a) vrouwenmishandeling in de Koran staat
b) de Islam in zijn zuiverste vorm de letterlijke tekst van de Koran slaafs volgt
c) de hele Islam in essentie gelijk is aan die 'zuiverste vorm'
d) de Islam dus per definitie tot vrouwenmishandeling zal leiden
e) deze dus geen plaats heeft in de moderne wereld
Ik denk dat iedere eerstejaars student moeiteloos de gaten in deze verwarring kan vinden, maar Hirshi ziet de blinde vlek in haar betoog niet (meer). Ik hou er niet van om politici te psychologiseren, maar ik denk bij haar wel eens dat het goed zou zijn als ze minder 'vrienden' met een eigen agenda zou hebben en meer mensen die eens rustig met haar zouden praten
Zodra Immans in het nederlands prediken is het een grote motivatie voor luisteraars om de taal ook machtig te zijn, zij moeten als invloedrijken namelijk het voortouw nemen.quote:Op dinsdag 30 november 2004 14:23 schreef multatuli het volgende:
[..]
Christelijk <> verlichting
[..]
dan verstaat het gros van de gelovigen het niet meer. Beetje omgekeerd aan de preken in het Latijn in Nederland dusOverigens is dat laatste ook niet strafbaar.
Verder een prima post.
Ook volgens de Bijbel worden menstruerende vrouwen en mannen die een zaadlozing gehad hebben onrein geacht. Ik quote:quote:Op dinsdag 30 november 2004 07:46 schreef Sater het volgende:
[..]
Je hebt volstrekt gelijk. Abdel Jabbur wenst Wilders niet zozeer dood als wel: toegang tot het paradijs met 70 maagden en al. Prettig dat het maagdenvlies zelfherstellend is. Nu we het er toch over hebben: menstruerende vrouwen worden onrein geacht. En [masturberende]mannen met natte dromen dan?![]()
Dat het ook in de Koran staat, zegt dus niks.quote:Leviticus 15
1 De HEER zei tegen Mozes en Aäron: 2 ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Wanneer bij een man onrein vocht uit zijn lid vloeit, 3 is hij onrein. Of er nu afscheiding uit zijn lid druipt of zijn lid door afscheiding verstopt raakt, hij is in beide gevallen onrein. 4 Alles waar hij op ligt of zit, wordt onrein. 5 Wie het bed van zo’n man aanraakt, moet zijn kleren en zichzelf met water wassen en blijft tot de avond onrein. 6 Wie gaat zitten op iets waarop zo’n man gezeten heeft, moet zijn kleren en zichzelf met water wassen en blijft tot de avond onrein. 7 Wie het lichaam van zo’n man aanraakt, moet zijn kleren en zichzelf met water wassen en blijft tot de avond onrein. 8 Als zo’n man iemand die rein is bespuwt, moet deze zijn kleren en zichzelf met water wassen en blijft hij tot de avond onrein. 9 Elk zadel waarop zo’n man rijdt, wordt onrein. 10 Wie iets aanraakt waarop hij gezeten heeft, is tot de avond onrein; wie een dergelijk voorwerp optilt, moet zijn kleren en zichzelf met water wassen en blijft tot de avond onrein. 11 Ieder die door zo’n man wordt aangeraakt zonder dat deze zijn handen met water heeft afgespoeld, moet zijn kleren en zichzelf wassen en blijft tot de avond onrein. 12 Raakt zo’n man een voorwerp van aardewerk aan, dan moet het worden stukgeslagen; raakt hij een houten voorwerp aan, dan moet het met water worden schoongespoeld. 13 Wanneer de man van zijn kwaal genezen is, moet hij zeven dagen wachten voor hij gereinigd kan worden. Dan moet hij zijn kleren en zijn lichaam met bronwater wassen en is hij weer rein. 14 Op de achtste dag moet hij met twee tortelduiven of twee jonge gewone duiven naar de ingang van de ontmoetingstent gaan; daar, ten overstaan van de HEER, moet hij zijn offergaven aan de priester geven. 15 De priester draagt de ene duif op als reinigingsoffer en de andere als brandoffer. Zo voltrekt hij voor de man in kwestie na zijn vloeiing de verzoeningsrite ten overstaan van de HEER.
16 Wanneer een man een zaadlozing heeft gehad, moet hij zijn kleren en zijn hele lichaam met water wassen en blijft hij tot de avond onrein. 17 Alles van stof of leer waarop het zaad is terechtgekomen, moet met water worden gewassen en blijft tot de avond onrein. 18 Wanneer een man en een vrouw gemeenschap hebben gehad en er bij de man een zaadlozing heeft plaatsgevonden, moeten beiden zich met water wassen en blijven ze tot de avond onrein.
19 Wanneer bij een vrouw bloed uit haar schede vloeit, duurt de periode van haar onreinheid zeven dagen. Ieder die haar gedurende die periode aanraakt is tot de avond onrein. 20 Alles waarop ze tijdens haar menstruatie ligt of zit, wordt onrein. 21-22 Ieder die haar bed aanraakt, of iets waarop ze gezeten heeft, moet zijn kleren en zichzelf met water wassen en blijft tot de avond onrein. 23 Wie iets aanraakt dat op haar bed ligt of op een voorwerp waarop ze heeft gezeten, is tot de avond onrein. 24 Wanneer een man gemeenschap met haar heeft, zodat hij met haar bloed in aanraking komt, blijft hij zeven dagen onrein. Alles waarop hij ligt, wordt ook onrein.
25 Wanneer een vrouw langer ongesteld is dan normaal, of bloed verliest terwijl ze niet ongesteld is, is ze onrein zolang ze bloed verliest, net zoals ze onrein is tijdens haar menstruatie. 26 Alles waar ze tijdens haar bloedverlies op ligt of zit, wordt onrein, net als tijdens haar menstruatie. 27 Wie zo’n voorwerp aanraakt, wordt onrein en moet zijn kleren en zichzelf met water wassen en blijft tot de avond onrein. 28 Wanneer de vrouw van haar kwaal genezen is, moet ze zeven dagen wachten tot ze weer rein is. 29 Op de achtste dag moet ze twee tortelduiven of twee jonge gewone duiven naar de priester brengen, bij de ingang van de ontmoetingstent. 30 De priester draagt de ene duif op als reinigingsoffer en de andere als brandoffer. Zo voltrekt hij voor de vrouw in kwestie na haar onreine vloeiing de verzoeningsrite ten overstaan van de HEER.”
31 Wijs de Israëlieten erop dat ze zich bewust moeten zijn van hun onreinheid, anders sterven ze wanneer ze in hun onreinheid mijn tabernakel, die in hun midden staat, verontreinigen.’
32-33 Tot zover de voorschriften omtrent mensen die vloeien uit hun geslachtsorganen: mannen die onrein zijn geworden door een zaadlozing, vrouwen die menstrueren, mannen die onrein vocht verliezen, vrouwen die aan bloedingen lijden, en mannen die gemeenschap hebben gehad met een vrouw die onrein was.
Ik heb geen bekrompen wereldje. Ik heb de vrijheid om te gaan en staan waar ik wil. En tja, helaas kom ik daar heel weinig allochtone vrouwen tegen. En als dat zo is, maak ik daar gewoon een praatje mee, als dat mogelijk is. Taalproblemen meestal.quote:Op dinsdag 30 november 2004 13:09 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ja reageer daar eens op.
Ben je van plan om je drie dagdelen per week te begeven in *kringen* die nu nog niet tot je bekrompen wereldje behoren?
Waarom zou JIJ de eerste stap niet zetten om te laten zien hoe het allemaal moet?
Dus daarom moet je er niets aan doenquote:Op dinsdag 30 november 2004 13:38 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Grappig dat ik geen enkele moslima ken die is besneden .
Ja ik weet dat er een bergje somalische vrouwen rondlopen die niet helemaal meer in tact zijn, wil het dan ook écht niet bagataliseren maar het gros van de vrouwen die in NL volgens *de Islam* leven zijn geen slachtoffer van verminking.
Dat wordt niet gezegd. Er moet alleen niet gedaan worden alsof dit binnen Nederland het centrale probleem is van moslima's. Het is erg marginaal.quote:Op dinsdag 30 november 2004 15:43 schreef scanman01 het volgende:
[..]
Dus daarom moet je er niets aan doen
Als er van de 100 bijvoorbeeld 95 rondlopen waar niets mee aan de hand is, dan is die overgebleven 5% een te klein aantal om je druk om te maken? Zullen we dan ook maar niets meer doen aan kindermishandeling, verkrachting enz enz... ?
Ze zegt dat het Islamitische geloof in zuivere vorm gevaarlijk is. Het Islamitische geloof is een pacifistisch geloof; "Als men een mens dood is het alsof je de hele mensheid hebt vermoord" Zoals ik al stelde is Hirsi Ali, vanwege haar persoonlijke verleden, alleen maar bezig intolerantie aan te wakkeren bij mensen die niet begrijpen waar het islam voor staat en moslims te beledigen die hun geloof in vrede willen belijden door ze over een kam te scheren. Ze moest zich schamen.quote:Op maandag 29 november 2004 23:06 schreef evert het volgende:
dom wicht? jouw mening. ik zou haar in ieder geval niet als dom willen omschrijven, eerder als intelligent.
[..]
Ze zegt nergens dat alle islamieten terroristen zijn. Ze zegt dat er binnen dat geloof een aantal zaken spelen die niet 'matchen' met de wijze waarop wij in Nederland bepaalde normen en waarden willen hanteren.
[..]
Nee, ze gingen inderdaad niet met respect om met het geloof. Maar zeggen dat God een ezel waar mee je kon neuken of dat er iemand was die leek op de messiah is heel wat anders dan zeggen dat het islamitische geloof individuen onderdrukt en gevaarlijk is.quote:Nu doe je net alsof dit nieuw is. Ik verwijs weer naar de jaren 50/60 (Hermans, Reve). Gingen zij met respect om het christelijke geloof?
[quote]
[..]
Ach, veel christenen vonden Life of Brian of The temptation of Christ ook beledigend. Ik geloof dat heel opinievormend Nederland vond dat deze film moest kunnen.
Je moet anderen de hele tijd geen dingen in de mond leggen. Ik ben het helemaal met Loedertje en Multatuli eens; echter is Hirsi Ali met een persoonlijke strijd bezig waar ze anderen in haar val in mee sleurt. Haar visie is zo beperkt dat het Islamitische geloof alleen maar 1 ding betekent; islam = slecht. Daarom vind ik haar niet al te bijster, want mensen met weloverwogen visies hebben geen oogkleppen op. Natuurlijk is die 5% is ook belangrijk maar haar uitspraken doen het net voor dat alle Islamieten hun vrouwen onderdrukken en slaan. Ze kan zich beter bezig houden met mishandeling an zich en daarover de kamer adviseren en eens met moslimorganisaties gaan praten.quote:Dus daarom moet je er niets aan doen
Als er van de 100 bijvoorbeeld 95 rondlopen waar niets mee aan de hand is, dan is die overgebleven 5% een te klein aantal om je druk om te maken? Zullen we dan ook maar niets meer doen aan kindermishandeling, verkrachting enz enz... ?
Ali drijft dat punt denk ik ook te ver door, omdat veruit het merendeel van de vrouwelijke moslims daar niet mee te maken krijgt.quote:Op dinsdag 30 november 2004 16:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat wordt niet gezegd. Er moet alleen niet gedaan worden alsof dit binnen Nederland het centrale probleem is van moslima's. Het is erg marginaal.
Hirsi Ali was ook de eerste die zei dat het hier om een kleine groep Moslims gaat. Dat herhaalt ze zo ongeveer in ieder interview. De mensen die zich dan door haar film aangesproken voelen hebben óf de film niet begrepen óf behoren tot die groep waar de film over gaat. En de reactie van Loedertje kwam wel degelijk zo over dat het in Nederland maar een kleine groep is en dus 'verwaarloosbaar'.quote:Op dinsdag 30 november 2004 16:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat wordt niet gezegd. Er moet alleen niet gedaan worden alsof dit binnen Nederland het centrale probleem is van moslima's. Het is erg marginaal.
Nee, de mensen die Hirsi Ali's film zien en dan automatisch denken dat alle Moslims zo leven, die moeten zich diep gaan schamen en zichzelf eens gaan afvragen hoe het toch komt dat ze zo'n conclusie trekken.quote:Op dinsdag 30 november 2004 16:10 schreef welck het volgende:
[..]
Ze zegt dat het Islamitische geloof in zuivere vorm gevaarlijk is. Het Islamitische geloof is een pacifistisch geloof; "Als men een mens dood is het alsof je de hele mensheid hebt vermoord" Zoals ik al stelde is Hirsi Ali, vanwege haar persoonlijke verleden, alleen maar bezig intolerantie aan te wakkeren bij mensen die niet begrijpen waar het islam voor staat en moslims te beledigen die hun geloof in vrede willen belijden door ze over een kam te scheren. Ze moest zich schamen.
Dat is opnieuw JOUW conclusie. Hirsi Ali heeft meerdere keren aangegeven dat het hier gaat om een kleine groep Moslims die nog altijd volgens de letter van de Koran leven en dat DAAR verandering in moet komen. Dat probeert ze duidelijk te maken. Misschien is het idd beter als ze bij een volgende film met dikke letters door het beeld laat lopen dat het NIET gaat over alle Moslims, zodat ook de mensen die niet zo vlot van begrip zijn haar boodschap begrijpen en niet meteen aan het generaliseren slaan.quote:Op dinsdag 30 november 2004 16:10 schreef welck het volgende:
Haar visie is zo beperkt dat het Islamitische geloof alleen maar 1 ding betekent; islam = slecht. Daarom vind ik haar niet al te bijster, want mensen met weloverwogen visies hebben geen oogkleppen op. Natuurlijk is die 5% is ook belangrijk maar haar uitspraken doen het net voor dat alle Islamieten hun vrouwen onderdrukken en slaan.
Nee, dat is niet heel wat anders, en bovendien beweerden ze dat bij voortduring.quote:Op dinsdag 30 november 2004 16:10 schreef welck het volgende:
[..]
[..]
Nee, ze gingen inderdaad niet met respect om met het geloof. Maar zeggen dat God een ezel waar mee je kon neuken of dat er iemand was die leek op de messiah is heel wat anders dan zeggen dat het islamitische geloof individuen onderdrukt en gevaarlijk is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |