abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † dinsdag 30 november 2004 @ 13:09:37 #101
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_23666844
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 13:02 schreef Gia het volgende:

Zie de reaktie van Loedertje op mijn posting.
Ja reageer daar eens op.
Ben je van plan om je drie dagdelen per week te begeven in *kringen* die nu nog niet tot je bekrompen wereldje behoren?

Waarom zou JIJ de eerste stap niet zetten om te laten zien hoe het allemaal moet?
  dinsdag 30 november 2004 @ 13:20:29 #102
16701 scanman01
Today's a good day
pi_23667071
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 12:54 schreef Elgigante het volgende:
de film heeft geen eerlijke kans gekregen, dat heb ik al in deel 1 gerept.
Toch heeft het wel degelijk impact gehad en mensen aan het denken gezet. En op den duur zal het ook uitwerking blijken te hebben op de Moslim gemeenschap die zich door de film aangesproken zouden moeten voelen. Gelukkig heeft Ayaan haar pen niet aan de wilgen gehangen en gaat ze gewoon door. Er kunnen niet genoeg 'Submissions' gemaakt worden, dat is wel duidelijk. Om zoiets als dit onder de aandacht te brengen heb je blijkbaar een soort van shockmiddel nodig. Er is in het verleden al meerdere keren geprobeerd deze problemen ter discussie te stellen, maar altijd tevergeefs. Hirsi Ali heeft blijkbaar de enige juiste weg gevonden. Hulde
My soul is painted like the wings of butterflies
pi_23667153
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 13:02 schreef Gia het volgende:

[..]

Zie de reaktie van Loedertje op mijn posting.

Die vrouwen hebben helemaal geen probleem, ze kiezen ervoor. Ze willen helemaal niet met andere vrouwen omgaan. (Mannen is natuurlijk uit den boze) Ze worden helemaal niet onderdrukt, ze mogen gewoon doen en laten wat ze zelf willen. En ze willen gewoon het liefst thuisblijven en alleen in moslimkringen verkeren.

Daar hoeven we toch niets tegen te doen, als ze dat nou eenmaal graag willen.

aanvulling:

ze worden ook graag besneden als kind en als ze zich niet gedragen vinden ze het fijn om verrot geslagen te worden
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_23667315
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 12:54 schreef Elgigante het volgende:

[..]

de film heeft geen eerlijke kans gekregen, dat heb ik al in deel 1 gerept.
Wie zouden wij verantwoordelijk moeten houden voor het op voorhand zwart maken van de film?

Ik heb een donkerbruin vermoeden...
Volgens mij was Hirsi Ali degene dievoor de film al riep dat ze de hele islamitische wereld over zich heen kreeg, dus ik denk dat je bij haar moet zijn.
quote:
Bovendien valt het me op dat geen enkel persoon ook maar een voorbeeld heeft aangedragen hoe Ayaan de aandacht WEL moet vestigen op de problemen die ze aan kaart. Van de moslimgemeenschap hoor je alleen hoe het niet moet, nooit hoe het wel zo kunnen.
Men blijft lekker achterover leunen in de positie waar men in zit, elke stem die dit probeert aan te kaarten is op beledigende wijze bezig en is niet serieus te nemen, toch moet er actie ondernomen worden tegen deze persoon. Waarom?
Dat ben ik niet met je eens. Ik hoor van heel veel kanten uit moslimkringen dat de problemen die aangekaart worden ook echt aan de hand zijn en dat mevrouw Hirsi Ali zou kunnen proberen meer aan de onderdrukking zelf te doen door te zorgen voor betere preventie en opvang enz. Maar daar richt ze zich nauwelijks op.
pi_23667344
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 13:09 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Ja reageer daar eens op.
Ben je van plan om je drie dagdelen per week te begeven in *kringen* die nu nog niet tot je bekrompen wereldje behoren?

Waarom zou JIJ de eerste stap niet zetten om te laten zien hoe het allemaal moet?

Ik erger me rot aan de Gia's die zich als slachtoffer opstellen en niet anders doen dan zemelen over hoe fout de anderen het allemaal doen. Kom dan met je luie reet uit je stoel, wat let je?
  dinsdag 30 november 2004 @ 13:31:35 #106
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_23667371
Meki, stond jij vanochtend nou met een ingezonden brief over dit onderwerp in de spits?!

-edit-

Over je post heen gelezen..

[ Bericht 24% gewijzigd door Cheiron op 30-11-2004 13:38:40 ]
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  † In Memoriam † dinsdag 30 november 2004 @ 13:38:58 #107
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_23667545
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 13:24 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

aanvulling:

ze worden ook graag besneden als kind en als ze zich niet gedragen vinden ze het fijn om verrot geslagen te worden
Grappig dat ik geen enkele moslima ken die is besneden .
Ja ik weet dat er een bergje somalische vrouwen rondlopen die niet helemaal meer in tact zijn, wil het dan ook écht niet bagataliseren maar het gros van de vrouwen die in NL volgens *de Islam* leven zijn geen slachtoffer van verminking.

En voor mishandeling hebben we in NL een wet die het mogelijk maakt om aangifte te doen.
Het is niet zo dat alleen een bepaalde groep vrouwen niet aan de bel durft te trekken, het heeft sterk te maken met de pysche van een vrouw hoelang zij huiselijk geweld over zich heen laat komen .
pi_23667659
Ik vind dat Hirsi Ali een geweldig punt heeft als ze wil strijden tegen de vrouwenonderdrukking in islamitische kringen. Zij kent die wereld van nabij, heeft er zelf onder geleden, is welbepraakt en intelligent, kortom ze heeft alles mee.

MAAR waarom doet ze het dan zo ineffectief?
Ze maakt een film waar binnen de doelgroep geen hond naar gekeken heeft en daarbuiten slechts discussies over de vorm losbarstten.
Ze schrijf regelmatig stukken in de NRC waarvan ik uit eigen waarneming kan vaststellen dat deze wel door moslims bezorgd wordt, maar in die kringen niet veel gelezen.
Ze ageert tegen de Islam als geheel en stelt deze consequent gelijk met de meest 'zuivere' vorm. Bijv. in het laatste NRC interview: "Ik zeg: de islam in zijn zuiverste vorm is levensgevaarlijk." Die oervorm is vergelijkbaar met de artikel 31 interpretaties van de christelijke gemeenschap, maar zij doet alsof deze alom geldig is.

Wat ze niet doet is wat ik primair van haar verwacht. In en buiten de tweede kamer ageren tegen vrouwenmishandeling, m.n. in Islamitische kring. Maatregelen voorstellen om deze tegen te gaan. Artikelen schrijven die toegankelijk zijn voor de doelgroep en daarmee een kritisch debat in eigen kring stimuleren.

Het vreemde is dat ze een paar jaar geleden al die dingen juist wel deed. Het is net alsof ze zich in haar eigen staart heeft vastgebeten en niet meer los kan laten.

Haar zelfverklaarde strijd gaat nu geheel ten onder in haar gedachtenkronkel dat:
a) vrouwenmishandeling in de Koran staat
b) de Islam in zijn zuiverste vorm de letterlijke tekst van de Koran slaafs volgt
c) de hele Islam in essentie gelijk is aan die 'zuiverste vorm'
d) de Islam dus per definitie tot vrouwenmishandeling zal leiden
e) deze dus geen plaats heeft in de moderne wereld

Ik denk dat iedere eerstejaars student moeiteloos de gaten in deze verwarring kan vinden, maar Hirshi ziet de blinde vlek in haar betoog niet (meer). Ik hou er niet van om politici te psychologiseren, maar ik denk bij haar wel eens dat het goed zou zijn als ze minder 'vrienden' met een eigen agenda zou hebben en meer mensen die eens rustig met haar zouden praten.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_23667981
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 12:59 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Het is dus de bedoeling om niet Islamieten een totaal verkeerd beeld te geven van wat er zich hier in NL afspeelt bij alle Islamieten Beetje haat zaaien en stemmen oogsten?

Raar om met die intenties een film te gaan maken...
[..]

Er hebben voorbeelden zat op o.a Fok gestaan.
Hirshi kiest niet voor de dialoog, zij wil een monloog.
je leest mijn eerste quote verkeerd.

Voorbeelden op Fok? Is dat tegenwoordig de graadmeter of vraagbaak voor maatschappelijke problemen?
Dialoog in de zin van: We doen maar wat, drinken samen thee en zorgen ervoor dat heikele punten onbesproken blijven, maar we weten wel hoe we nu couscous moeten maken?

Komop zeg, de dialoog wordt al jaren gevoerd door verschillende figuren/instanties op verschillende platforms, zonder noemanswaardig resultaat tot nu.

Een dialoog werkt alleen als beide partijen openstaan voor de ideeen van de ander, bereid zijn open kaart te spelen en beschikken over een flinke portie zelfkritiek. Vooralsnog ontbreekt het daar behoorlijk aan.

Vraag aan moslims welke punten er besproken dienen te worden om tot een gezonde verstandhouding te komen en excessen te bestrijden, hij zal er geen kunnen noemen.
Vandaar dat Ali nu een eigen weg heeft gekozen, misschien inderdaad niet de juiste, maar we moeten niet alles wat boven het maaiveld steekt meteen onthoofden en afdoen als belediging en haatzaaierij, zeker als de genoemde voorbeelden uiterst dubieus onder de noemer belediging gekwalificeerd worden.

de dialoog:
- Met wie? :immams, vrouwen, moslimorganisaties, jeugd, mannen?
- Door wie?: Ayaan alleen, overheid, bemiddelaar?
- Wat zijn de doelstellingen?
- Wanneer moet er zichtbaar resultaat geboekt zijn?
- Beloning/bestraffing bespreekbaar?
- Hoe kijkt de gemiddele nederlander (en Ayaan zelf) tegen kritiek aan en hoe de moslimgemeenschap?
- Wanneer gaat kritiek over tot belediging?
- Hebben de Immans, vrouwen, moslimorganisaties, jeugd etc zelf voorstellen?
- Hoe ziet 'hun' ideale samenleving eruit en hoe de 'onze'?
- Weet men wat de Christelijke Verlichting inhoudt en ziet men dat ook als oplossing om nader tot elkaar te komen?
- Moet op elke slak zout gelegd worden?
- Wie zijn in Nederland de belangrijkste/invloedrijkste moslims binnen de gemeenschap?
- Wat is de tegenprestatie van de Nederlandse regering/samenleving?
- In hoeverre is opgaan in de samenleving te bestempelen als assimilatie?

Een dialoog is leuk en aardig, maar moet meer omvatten dan een maandelijkse chat over koetjes en kalfjes, er moeten namelijk spijkers met koppen worden geslagen en afspraken gemaakt, bijv:

- Preken immans alleen in het Nederlands
- Sharia is een utopie in Nederland
- Koran is ondergeschikt aan de Nederlandse grondwet als er strijdige dingen in staan
- In Nederland leven nu eenmaal homo's, anders gelovigen, en mensen die sex voor het huwelijk prediken en bezigen etc, je zult er mee moeten leven.
- Niet alles is zwart/wit. Kritiek of beldiging hoeft niet altijd haat of disrespect te betekenen.
- Tijdige signalering van discriminatie en consequent optreden van politie/justitie hierin (bijv moeilijker solliciteren bij allochtoonse afkomst, weigering allochtonen in uitgaansgelegenheden etc)
- In Nederland is ALLES bespreekbaar, dus ook familieproblemen, eer.
- Voor moslims met vragen of problemen over alles en nog wat moet een duidelijk klankbord zijn, dat bij iedereen bekend is.
- Meningsverschillen lost men op met argumenten en debatten/discussies, andere vormen zijn ontoelaatbaar

Zo zijn er nog tig ander zaken die besproken moeten worden en als er aan beide zijden slime, verantwoordelijke mensen het woord voeren is er echt wel uit te komen. in sommige zaken dient een compromis gevonden te worden, in andere is een compromis ontoelaatbaar.
Yeah baby Yeah!
pi_23668205
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 13:29 schreef SCH het volgende:

[..]

Volgens mij was Hirsi Ali degene dievoor de film al riep dat ze de hele islamitische wereld over zich heen kreeg, dus ik denk dat je bij haar moet zijn.
[..]

Dat ben ik niet met je eens. Ik hoor van heel veel kanten uit moslimkringen dat de problemen die aangekaart worden ook echt aan de hand zijn en dat mevrouw Hirsi Ali zou kunnen proberen meer aan de onderdrukking zelf te doen door te zorgen voor betere preventie en opvang enz. Maar daar richt ze zich nauwelijks op.
Hirsi Ali (zal ook de woorden in de mond gelegd zijn) had hier niet over moeten spreken, maar omdat ze zelf zoiets roept zal niet iedereen dat automatisch van haar overnemen voordat de film uberhaupt te zien is, wel?
Volgens mij is het meer gegaan in de trand van: Ali en VAn Gogh maken een film, in het verleden hebben ze weleens kritiek geleverd, Ali zegt dat ie controversieel is> moet wel rotzooi zijn, dus we gaan haar beschimpen en zorgen ervoor dat niemand objectief naar de film kijkt.

Preventie en opvang?
Opvang is symptoombestrijding en is al redelijk geregeld in Nederand (hulplijn, blijf-van-mijn-lijf-huizen etc)
Preventie: daar is ze (wat recht door zee) mee bezig en probeert verschillende invalshoeken uit die in Nederland wel succes kunnen hebben.
Helaas was de eerste film op voorhand al verstierd door anderen, dus ik zie weinig constructiefs in een exact vervolg (zoals in bijv Police Academy), dat kan ik Ayaan niet verwijten, maar d angstige schreeuwlelijken uit moslimgemeenschap die achter elke boom een vijand zien.

Ik ben echt van mening dat de gemeenschap zich een dikkere huid moet aan meten, Nederland staat dagelijks vol van de humor, persiflages, kritiek en zo leven we al sinds jaar en dag prima samen en dat moet in de toekomst ook zo blijven.
Hindoes hoor je bijv niet protesteren over de reclamecampagne van de overheid mbt vuurwerk (je bent een rund als je met vuurwerk stunt, ingeleid met ongelukken), terwijl de koe voor hen een heilig dier is en net zo beschimpd wordt als Allah.
Yeah baby Yeah!
pi_23668526
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 13:57 schreef Elgigante allemaal heel verstandige dingen:

[..]

- Weet men wat de Christelijke Verlichting inhoudt en ziet men dat ook als oplossing om nader tot elkaar te komen?
Christelijk <> verlichting
quote:
- Preken immans alleen in het Nederlands
dan verstaat het gros van de gelovigen het niet meer. Beetje omgekeerd aan de preken in het Latijn in Nederland dus Overigens is dat laatste ook niet strafbaar.

Verder een prima post.

[ Bericht 11% gewijzigd door multatuli op 30-11-2004 14:29:43 ]
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_23668578
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 14:08 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Hindoes hoor je bijv niet protesteren over de reclamecampagne van de overheid mbt vuurwerk (je bent een rund als je met vuurwerk stunt, ingeleid met ongelukken), terwijl de koe voor hen een heilig dier is en net zo beschimpd wordt als Allah.
Hindoes zijn geen monotheisten. Hun geloof erkent het bestaan van meer waarheden. Dit geheel anders dan Joden, Christenen en moslims. (gek dat het laatste zonder hoofdletter geschreven wordt).
pi_23668837
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 02:24 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

*** NEWSFLASH ***

de koran is ook slecht net als de sharia die is ook MEGA fout!
word maar geen nieuwslezer dan, want in de Koran staat o.a. dat de wereld van de man aan de voeten van de vrouw ligt.
"Het is misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar het alternatief is niets doen,
en dat vind ik cynisch." - Dolf Jansen
Fotoboek
pi_23668887
quote:
Haar zelfverklaarde strijd gaat nu geheel ten onder in haar gedachtenkronkel dat:
a) vrouwenmishandeling in de Koran staat
b) de Islam in zijn zuiverste vorm de letterlijke tekst van de Koran slaafs volgt
c) de hele Islam in essentie gelijk is aan die 'zuiverste vorm'
d) de Islam dus per definitie tot vrouwenmishandeling zal leiden
e) deze dus geen plaats heeft in de moderne wereld

Ik denk dat iedere eerstejaars student moeiteloos de gaten in deze verwarring kan vinden, maar Hirshi ziet de blinde vlek in haar betoog niet (meer). Ik hou er niet van om politici te psychologiseren, maar ik denk bij haar wel eens dat het goed zou zijn als ze minder 'vrienden' met een eigen agenda zou hebben en meer mensen die eens rustig met haar zouden praten
Dat is een verfklodder die je aan de muur gooit. Het voelt lekker aan, ziet er af en toe nog goed uit ook, maar heeft niets met kunst te maken.

Dit betoog leest lekker weg, lijkt bijna intektueel , maar heeft met de realtiteit niets te maken.

AKA , Lullen in een vaccuum

Elke eertse jaar student kan dus argumenten op tafel leggen welke zouden moeten bewijzen dat
1) Men de Islam kan volgen zonder de koran woordelijk te nemen .

Ik ken veel stromingen binnen de islam. Zelfs de liberaalste ( de ismaelieten of Koranieten) nemen de Koran letterlijk. de geesten scheiden zich over de Hadieths.

Geen Moslim zonder een letterlijke Koran.

Een Moslim die de Koran interpreteert is een Oxiemoron.

2) Dat er stromingen in de Islam bestaan , zall Hirschie met zekerheid niet onktennen. De bandbrede ligt tussen Conservatief, over Fundementeel naar Extreem.

Daar heeft Hirschie dus geen FÖet vor nodig

3) Presenteer mij de eerste jaars die de argumenten heeft welke de Suren uit de Koran in een context kan zetten die het slaan vande vrouw als "on-islamitisch" presenteert.

Zelfs de Liberaalste Iman zal in het bespreken van deze Suren uitwijken over het verschillende rollenpratroon binnen de Islam , voor man en vrouw, en onmiddelijk in de tegenaanval gaan , door de wankelle positie van de vrouw binnen de westere maatschappij te analyseren.

4) of er plaats voor de Islam in de westerse wereld is , hangt af van de elasticiteit van de samenleving. De nederlandse is niet dermate groot , zoals bijna dagelijks wordt bewezen.
Daar heb ik geen eerste jaars voor nodig. Slechts een krant
pi_23668966
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 14:23 schreef multatuli het volgende:

[..]

Christelijk <> verlichting
[..]

dan verstaat het gros van de gelovigen het niet meer. Beetje omgekeerd aan de preken in het Latijn in Nederland dus Overigens is dat laatste ook niet strafbaar.

Verder een prima post.
Zodra Immans in het nederlands prediken is het een grote motivatie voor luisteraars om de taal ook machtig te zijn, zij moeten als invloedrijken namelijk het voortouw nemen.

zeker voor mensen die niet zelf boodschappen doen, niet naar de dokter kunnen, niet met de buurt kunnen communiceren kan dit de belangrijkste motivatie zijn om de taal te beheersen op een acceptabel (mavo) niveau.
Yeah baby Yeah!
pi_23669075
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 07:46 schreef Sater het volgende:

[..]

Je hebt volstrekt gelijk. Abdel Jabbur wenst Wilders niet zozeer dood als wel: toegang tot het paradijs met 70 maagden en al. Prettig dat het maagdenvlies zelfherstellend is. Nu we het er toch over hebben: menstruerende vrouwen worden onrein geacht. En [masturberende]mannen met natte dromen dan?
Ook volgens de Bijbel worden menstruerende vrouwen en mannen die een zaadlozing gehad hebben onrein geacht. Ik quote:
quote:
Leviticus 15
1 De HEER zei tegen Mozes en Aäron: 2 ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Wanneer bij een man onrein vocht uit zijn lid vloeit, 3 is hij onrein. Of er nu afscheiding uit zijn lid druipt of zijn lid door afscheiding verstopt raakt, hij is in beide gevallen onrein. 4 Alles waar hij op ligt of zit, wordt onrein. 5 Wie het bed van zo’n man aanraakt, moet zijn kleren en zichzelf met water wassen en blijft tot de avond onrein. 6 Wie gaat zitten op iets waarop zo’n man gezeten heeft, moet zijn kleren en zichzelf met water wassen en blijft tot de avond onrein. 7 Wie het lichaam van zo’n man aanraakt, moet zijn kleren en zichzelf met water wassen en blijft tot de avond onrein. 8 Als zo’n man iemand die rein is bespuwt, moet deze zijn kleren en zichzelf met water wassen en blijft hij tot de avond onrein. 9 Elk zadel waarop zo’n man rijdt, wordt onrein. 10 Wie iets aanraakt waarop hij gezeten heeft, is tot de avond onrein; wie een dergelijk voorwerp optilt, moet zijn kleren en zichzelf met water wassen en blijft tot de avond onrein. 11 Ieder die door zo’n man wordt aangeraakt zonder dat deze zijn handen met water heeft afgespoeld, moet zijn kleren en zichzelf wassen en blijft tot de avond onrein. 12 Raakt zo’n man een voorwerp van aardewerk aan, dan moet het worden stukgeslagen; raakt hij een houten voorwerp aan, dan moet het met water worden schoongespoeld. 13 Wanneer de man van zijn kwaal genezen is, moet hij zeven dagen wachten voor hij gereinigd kan worden. Dan moet hij zijn kleren en zijn lichaam met bronwater wassen en is hij weer rein. 14 Op de achtste dag moet hij met twee tortelduiven of twee jonge gewone duiven naar de ingang van de ontmoetingstent gaan; daar, ten overstaan van de HEER, moet hij zijn offergaven aan de priester geven. 15 De priester draagt de ene duif op als reinigingsoffer en de andere als brandoffer. Zo voltrekt hij voor de man in kwestie na zijn vloeiing de verzoeningsrite ten overstaan van de HEER.
16 Wanneer een man een zaadlozing heeft gehad, moet hij zijn kleren en zijn hele lichaam met water wassen en blijft hij tot de avond onrein. 17 Alles van stof of leer waarop het zaad is terechtgekomen, moet met water worden gewassen en blijft tot de avond onrein. 18 Wanneer een man en een vrouw gemeenschap hebben gehad en er bij de man een zaadlozing heeft plaatsgevonden, moeten beiden zich met water wassen en blijven ze tot de avond onrein.
19 Wanneer bij een vrouw bloed uit haar schede vloeit, duurt de periode van haar onreinheid zeven dagen. Ieder die haar gedurende die periode aanraakt is tot de avond onrein. 20 Alles waarop ze tijdens haar menstruatie ligt of zit, wordt onrein. 21-22 Ieder die haar bed aanraakt, of iets waarop ze gezeten heeft, moet zijn kleren en zichzelf met water wassen en blijft tot de avond onrein. 23 Wie iets aanraakt dat op haar bed ligt of op een voorwerp waarop ze heeft gezeten, is tot de avond onrein. 24 Wanneer een man gemeenschap met haar heeft, zodat hij met haar bloed in aanraking komt, blijft hij zeven dagen onrein. Alles waarop hij ligt, wordt ook onrein.
25 Wanneer een vrouw langer ongesteld is dan normaal, of bloed verliest terwijl ze niet ongesteld is, is ze onrein zolang ze bloed verliest, net zoals ze onrein is tijdens haar menstruatie. 26 Alles waar ze tijdens haar bloedverlies op ligt of zit, wordt onrein, net als tijdens haar menstruatie. 27 Wie zo’n voorwerp aanraakt, wordt onrein en moet zijn kleren en zichzelf met water wassen en blijft tot de avond onrein. 28 Wanneer de vrouw van haar kwaal genezen is, moet ze zeven dagen wachten tot ze weer rein is. 29 Op de achtste dag moet ze twee tortelduiven of twee jonge gewone duiven naar de priester brengen, bij de ingang van de ontmoetingstent. 30 De priester draagt de ene duif op als reinigingsoffer en de andere als brandoffer. Zo voltrekt hij voor de vrouw in kwestie na haar onreine vloeiing de verzoeningsrite ten overstaan van de HEER.”
31 Wijs de Israëlieten erop dat ze zich bewust moeten zijn van hun onreinheid, anders sterven ze wanneer ze in hun onreinheid mijn tabernakel, die in hun midden staat, verontreinigen.’
32-33 Tot zover de voorschriften omtrent mensen die vloeien uit hun geslachtsorganen: mannen die onrein zijn geworden door een zaadlozing, vrouwen die menstrueren, mannen die onrein vocht verliezen, vrouwen die aan bloedingen lijden, en mannen die gemeenschap hebben gehad met een vrouw die onrein was.
Dat het ook in de Koran staat, zegt dus niks.
"Het is misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar het alternatief is niets doen,
en dat vind ik cynisch." - Dolf Jansen
Fotoboek
pi_23669630
Jarenlang hebben diverse nederlanders geprobeerd alle uitwassen van de islam aan te pakken. Er is een somalische vluchtelinge voor nodig om dit daadwerkelijk uit te voeren. Natuurlijk moest zij iemand vinden die de film Submission wilde maken, natuurlijk heeft zij allerhande mensen nodig die haar hier bij helpen, maar het geeft mij een dubbel gevoel dat iemand uit de "eigen islamcultuur" ineens de hemel in wordt geprezen als zijnde moedig en de redder van ons land enz. waar anderen werden afgebrand. Begrijpen jullie me niet verkeerd hoor, ik vind het ook moedig wat ze doet, maar ik blijf toch met een dubbel gevoel zitten.
  dinsdag 30 november 2004 @ 15:27:47 #118
3542 Gia
User under construction
pi_23670030
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 13:09 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Ja reageer daar eens op.

Ik heb geen bekrompen wereldje. Ik heb de vrijheid om te gaan en staan waar ik wil. En tja, helaas kom ik daar heel weinig allochtone vrouwen tegen. En als dat zo is, maak ik daar gewoon een praatje mee, als dat mogelijk is. Taalproblemen meestal.
  dinsdag 30 november 2004 @ 15:43:43 #119
16701 scanman01
Today's a good day
pi_23670488
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 13:38 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Grappig dat ik geen enkele moslima ken die is besneden .
Ja ik weet dat er een bergje somalische vrouwen rondlopen die niet helemaal meer in tact zijn, wil het dan ook écht niet bagataliseren maar het gros van de vrouwen die in NL volgens *de Islam* leven zijn geen slachtoffer van verminking.
Dus daarom moet je er niets aan doen
Als er van de 100 bijvoorbeeld 95 rondlopen waar niets mee aan de hand is, dan is die overgebleven 5% een te klein aantal om je druk om te maken? Zullen we dan ook maar niets meer doen aan kindermishandeling, verkrachting enz enz... ?
pi_23671193
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 15:43 schreef scanman01 het volgende:

[..]

Als er van de 100 bijvoorbeeld 95 rondlopen waar niets mee aan de hand is, dan is die overgebleven 5% een te klein aantal om je druk om te maken? Zullen we dan ook maar niets meer doen aan kindermishandeling, verkrachting enz enz... ?
Dat wordt niet gezegd. Er moet alleen niet gedaan worden alsof dit binnen Nederland het centrale probleem is van moslima's. Het is erg marginaal.
  dinsdag 30 november 2004 @ 16:10:37 #121
56411 welck
Music, Video & Art
pi_23671197
quote:
Op maandag 29 november 2004 23:06 schreef evert het volgende:

dom wicht? jouw mening. ik zou haar in ieder geval niet als dom willen omschrijven, eerder als intelligent.
[..]

Ze zegt nergens dat alle islamieten terroristen zijn. Ze zegt dat er binnen dat geloof een aantal zaken spelen die niet 'matchen' met de wijze waarop wij in Nederland bepaalde normen en waarden willen hanteren.
[..]
Ze zegt dat het Islamitische geloof in zuivere vorm gevaarlijk is. Het Islamitische geloof is een pacifistisch geloof; "Als men een mens dood is het alsof je de hele mensheid hebt vermoord" Zoals ik al stelde is Hirsi Ali, vanwege haar persoonlijke verleden, alleen maar bezig intolerantie aan te wakkeren bij mensen die niet begrijpen waar het islam voor staat en moslims te beledigen die hun geloof in vrede willen belijden door ze over een kam te scheren. Ze moest zich schamen.
quote:
Nu doe je net alsof dit nieuw is. Ik verwijs weer naar de jaren 50/60 (Hermans, Reve). Gingen zij met respect om het christelijke geloof?

[quote]
[..]

Ach, veel christenen vonden Life of Brian of The temptation of Christ ook beledigend. Ik geloof dat heel opinievormend Nederland vond dat deze film moest kunnen.
Nee, ze gingen inderdaad niet met respect om met het geloof. Maar zeggen dat God een ezel waar mee je kon neuken of dat er iemand was die leek op de messiah is heel wat anders dan zeggen dat het islamitische geloof individuen onderdrukt en gevaarlijk is.
quote:
Je moet anderen de hele tijd geen dingen in de mond leggen. Ik ben het helemaal met Loedertje en Multatuli eens; echter is Hirsi Ali met een persoonlijke strijd bezig waar ze anderen in haar val in mee sleurt. Haar visie is zo beperkt dat het Islamitische geloof alleen maar 1 ding betekent; islam = slecht. Daarom vind ik haar niet al te bijster, want mensen met weloverwogen visies hebben geen oogkleppen op. Natuurlijk is die 5% is ook belangrijk maar haar uitspraken doen het net voor dat alle Islamieten hun vrouwen onderdrukken en slaan. Ze kan zich beter bezig houden met mishandeling an zich en daarover de kamer adviseren en eens met moslimorganisaties gaan praten.
pi_23671362
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 16:10 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat wordt niet gezegd. Er moet alleen niet gedaan worden alsof dit binnen Nederland het centrale probleem is van moslima's. Het is erg marginaal.
Ali drijft dat punt denk ik ook te ver door, omdat veruit het merendeel van de vrouwelijke moslims daar niet mee te maken krijgt.
Wel moet dit een belangrijk item blijven, net zoals kindermishandeling/misbruik dat in Nederland is, hoewel ook slechts een marginaal deel ermee te maken krijgt.
De positie van de vrouw en hoe deze op het niveau te krijgen van de nederlandse vrouw moet het middelpunt zijn imo.
Yeah baby Yeah!
  dinsdag 30 november 2004 @ 16:17:25 #123
16701 scanman01
Today's a good day
pi_23671365
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 16:10 schreef SCH het volgende:

[..]

Hirsi Ali was ook de eerste die zei dat het hier om een kleine groep Moslims gaat. Dat herhaalt ze zo ongeveer in ieder interview. De mensen die zich dan door haar film aangesproken voelen hebben óf de film niet begrepen óf behoren tot die groep waar de film over gaat. En de reactie van Loedertje kwam wel degelijk zo over dat het in Nederland maar een kleine groep is en dus 'verwaarloosbaar'.
  dinsdag 30 november 2004 @ 16:19:04 #124
16701 scanman01
Today's a good day
pi_23671408
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 16:10 schreef welck het volgende:

[..]

Ze zegt dat het Islamitische geloof in zuivere vorm gevaarlijk is. Het Islamitische geloof is een pacifistisch geloof; "Als men een mens dood is het alsof je de hele mensheid hebt vermoord" Zoals ik al stelde is Hirsi Ali, vanwege haar persoonlijke verleden, alleen maar bezig intolerantie aan te wakkeren bij mensen die niet begrijpen waar het islam voor staat en moslims te beledigen die hun geloof in vrede willen belijden door ze over een kam te scheren. Ze moest zich schamen.
Nee, de mensen die Hirsi Ali's film zien en dan automatisch denken dat alle Moslims zo leven, die moeten zich diep gaan schamen en zichzelf eens gaan afvragen hoe het toch komt dat ze zo'n conclusie trekken.
quote:
Haar visie is zo beperkt dat het Islamitische geloof alleen maar 1 ding betekent; islam = slecht. Daarom vind ik haar niet al te bijster, want mensen met weloverwogen visies hebben geen oogkleppen op. Natuurlijk is die 5% is ook belangrijk maar haar uitspraken doen het net voor dat alle Islamieten hun vrouwen onderdrukken en slaan.
Dat is opnieuw JOUW conclusie. Hirsi Ali heeft meerdere keren aangegeven dat het hier gaat om een kleine groep Moslims die nog altijd volgens de letter van de Koran leven en dat DAAR verandering in moet komen. Dat probeert ze duidelijk te maken. Misschien is het idd beter als ze bij een volgende film met dikke letters door het beeld laat lopen dat het NIET gaat over alle Moslims, zodat ook de mensen die niet zo vlot van begrip zijn haar boodschap begrijpen en niet meteen aan het generaliseren slaan.

[ Bericht 18% gewijzigd door scanman01 op 30-11-2004 16:25:10 ]
pi_23671540
quote:

[..]

[..]

Nee, ze gingen inderdaad niet met respect om met het geloof. Maar zeggen dat God een ezel waar mee je kon neuken of dat er iemand was die leek op de messiah is heel wat anders dan zeggen dat het islamitische geloof individuen onderdrukt en gevaarlijk is.
Nee, dat is niet heel wat anders, en bovendien beweerden ze dat bij voortduring.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')