abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 29 november 2004 @ 11:48:00 #1
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_23639850
heeft iemand toevallig ervaringen met deze camera ? Ik heb hem nu vanaf maart, en ik ben er zeer over te spreken, behalve dan over de batterijduur. Hij gebruik 4 batterijen per keer. Ik heb 2 sets 2100 batterijen, maar die vreet ie zo op. Als ik 50 foto's heb gemaakt geeft ie al aan dat ie half leeg is, en meestal schakelt ie zich dan ook zelf uit. Zet ik em dan weer aan, dan kan ik weer doorgaan met foto's maken. De 100 haal ik echter niet.

Ik wist dat deze camera veel stroom verbruikte toen ik em kocht, maar dit vind ik toch wel overdreven, vooral als ik lees bij verschillende reviews van andere cams dat die makkelijk 200 tot zelfs 300 foto's kunnen nemen met 1 batterijlading. Ik wil hem eigenlijk liever niet wegbrengen zodat zij hem opsturen naar Minolta, want dan ben ik em dus 6 weken kwijt.

Ik krijg nu voor sinterklaas een snellader die batterijen in 15min oplaadt, en ik krijg er een 1 set van 4x2300 batts bij, maar toch stoort het me dat die cam zoveel stroom vreet. Ik weet niet in hoeverre die reviews van deze en andere cams kloppen. Daarmee bedoel ik dus bijna niets anders dan lof lees over mijn camera, maar er wordt niets gezegd over het aantal foto's dat je ermee kunt nemen op 1 lading. Bij andere cams zie ik dat wel, maar daar zetten ze er niet bij in welke res. die foto's worden genomen (hoe groter het formaat, des te langer duurt het wegschrijven, des te meer stroom verbruikt wordt), of het lcd display gebruikt wordt (grote stroomvreter) etc etc.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen ?

P.s. offtopic, waarom zie ik een foto van Martine Bijl bij de smilies staan als ik een post wil doen ?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_23640038
Kenmerk van de Minolta S-serie.

Groetjes en tobt er maar mee aan.
pi_23640065
Martine?
-->
ik word er vrolijk van.
-->
http://www.surfrace.nl/index.php?r=50877
  maandag 29 november 2004 @ 12:06:46 #4
35908 rainmaker2k
Hail to the great Yuri
pi_23640243
Nou ja, als je het langst met de batterijen wil doen, dan raad ik je sowieso aan het LCD display te gebruiken voor het reviewen van de foto's. Voor het maken van de foto's zoveel mogelijk gebruik maken van de zoeker. Daarnaast alleen flits gebruiken bij foto's waar het moet.
pi_23646799
Heb zelf ook deze camera met HAPE 2300 MAh batterijen van de Kijkshop (9,95 per 4 stuks)

Deze batterijen moet je echt minimaal 3 keer helemaal opgeladen en ontladen hebben voordat ze het goed doen. In het begin kon ik er ook maar 60 foto's mee maken. Nu meer dan 150 op een vol setje batterijen met de LCD altijd aan, hoogste resoluties, enkele filmpjes, regelmatig terugkijken, en 5 - 10% flits.
Ofwel: een 256MB kaartje is eerder vol dan de batterijen leeg zijn.

Lees ook de bijgevoegde handleiding: na het eerste gebruik de batterijcontactpunten in de camera schoonmaken met alcohol. Dat helpt ook.
En als laatste tip is er nog dat je batterijlader waarschijnlijk automatisch uitgaat na 12 uur - althans dat doet de mijne - maar dan zijn de batterijen nog niet vol. Nog een keer 8 uur in het stopcontact en ze zijn dat wel.

Succes!
  Moderator maandag 29 november 2004 @ 21:50:22 #6
16180 crew  CoolGuy
pi_23655038
quote:
Op maandag 29 november 2004 16:31 schreef DutchTrain het volgende:
Heb zelf ook deze camera met HAPE 2300 MAh batterijen van de Kijkshop (9,95 per 4 stuks)

Deze batterijen moet je echt minimaal 3 keer helemaal opgeladen en ontladen hebben voordat ze het goed doen. In het begin kon ik er ook maar 60 foto's mee maken. Nu meer dan 150 op een vol setje batterijen met de LCD altijd aan, hoogste resoluties, enkele filmpjes, regelmatig terugkijken, en 5 - 10% flits.

Lees ook de bijgevoegde handleiding: na het eerste gebruik de batterijcontactpunten in de camera schoonmaken met alcohol. Dat helpt ook.
En als laatste tip is er nog dat je batterijlader waarschijnlijk automatisch uitgaat na 12 uur - althans dat doet de mijne - maar dan zijn de batterijen nog niet vol. Nog een keer 8 uur in het stopcontact en ze zijn dat wel.

Succes!
Kijk kijk, daar kan ik wat mee Thx !
  Moderator dinsdag 30 november 2004 @ 15:13:03 #7
16180 crew  CoolGuy
pi_23669677
quote:
Op maandag 29 november 2004 16:31 schreef DutchTrain het volgende:

Succes!
Over dat alcohol. Dat kan gewoon met een wattenstaafje met....alcohol ? Moet dat iets speciaals zijn, die alcohol ? Ik hoop maar dat het werkt. Ik bedoel, het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat er iets met die camera is waardoor ie zoveel stroom vreet, maar wat dat dan is weet ik niet. iemand enig idee wat dan de oorzaak zou kunnen zijn ?

heb iig die contactpunten in de batterijhouder nooit schoongemaakt nee. Dat maar eens doen dan.
  Moderator dinsdag 30 november 2004 @ 15:18:22 #8
16180 crew  CoolGuy
pi_23669815
Overigens Dutchtrain, weet je zeker dat we t over dezelfde camera hebben ? Want jij praat nl over 5 - 10% flits. Bedoel je daarmee dat je de flitssterkte in kunt stellen op een bepaald percentage of bedoel je dat je bij 5 tot 10% van de foto's die je maakt de flits gebruikt ?

Dat laatste kan ik me voorstellen, dat eerst over die flitssterkte instellen eigenlijk niet, aangezien ik me meen te kunnen herinneren dat het bij deze cam. niet mogelijk is dat in te stellen, en zo wel dan heb ik die optie in het menu nooit gevonden.

Heb jij trouwens nooit met jouw cam dat ie gauw overbelicht ?

Voor de duidelijkheid, ik (en ik hoop WE) praat over deze camera he:

pi_23669919
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 15:13 schreef CoolGuy het volgende:
Over dat alcohol. Dat kan gewoon met een wattenstaafje met....alcohol ? Moet dat iets speciaals zijn, die alcohol ? Ik hoop maar dat het werkt. Ik bedoel, het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat er iets met die camera is waardoor ie zoveel stroom vreet, maar wat dat dan is weet ik niet. iemand enig idee wat dan de oorzaak zou kunnen zijn ?

heb iig die contactpunten in de batterijhouder nooit schoongemaakt nee. Dat maar eens doen dan.
Ja, met wattenstaafje en alcohol (zo'n flesje van de drogist). Het stond bij mij beschreven op een los blaadje dat bij de handleiding was gevoegd en ook in een review op internet heb ik het ergens gelezen.
Ik neem aan dat er iets van een anti-corrosielaagje zit op die batterijpunten, dat wat vet kan zijn, waardoor de geleiding niet helemaal 100% is. Met alcohol haal je dat dan weg.

Hopelijk is het dat, dan hoef je 'm niet terug te sturen.

5-10% flits is inderdaad bij 5-10 procent van de foto's gebruik van flits

Inderdaad zijn foto's snel overbelicht, maar niet meer dan bij mijn vorige camera's. De flits kan wat te sterk zijn als je erg dichtbij bent, maar ik kies er dan voor om wat meer afstand te nemen en zoom te gebruiken (waardoor je wel weer moet oppassen voor onscherpte).
Door de overbelichting worden sommige foto's nogal flets, ja kan dit voorkomen door te kiezen voor de optie 'vivid color' of een hoger contrast.

Ben zelf ook nog wat aan het experimenteren met deze camera, hiervoor 3 jaar een canon ixus digital gehad, en was toch iets anders...

Hier kun je wat verschillende foto's zien die ik er mee gemaakt heb.

[ Bericht 27% gewijzigd door DutchTrain op 30-11-2004 15:31:43 ]
  Moderator dinsdag 30 november 2004 @ 15:32:59 #10
16180 crew  CoolGuy
pi_23670156
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 15:23 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Ja, met wattenstaafje en alcohol (zo'n flesje van de drogist). Het stond bij mij beschreven op een los blaadje dat bij de handleiding was gevoegd en ook in een review op internet heb ik het ergens gelezen.
Ik neem aan dat er iets van een anti-corrosielaagje zit op die batterijpunten, dat wat vet kan zijn, waardoor de geleiding niet helemaal 100% is. Met alcohol haal je dat dan weg.

Hopelijk is het dat, dan hoef je 'm niet terug te sturen.
Jij reageert snel Ik weet niet, ik heb er dus momenteel 2 sets van 2100 batts bij, en die 60 foto's zoals jij beschreef haal ik idd maar net. Toen ik op vakantie was ging het steeds beter eigenlijk, maar daarna heb ik em weer niet intensief gebruikt en toen was het weer mis. Ik kon op vakantie per dag met die 2 sets gemakkelijk toe, dat wel, maar eenmaal terug en minder gebruik en direct is t weer naadje.

Laatst had ik zelfs toen ik met een NET opgeladen set 8 foto's kon maken, en toen waren ze leeg. Nou heb ik wel mijn twijfels bij dat setje, dat andere is denk ik wel goed. Toevallig wel dat jij dezelfde situatie hebt gehad als die ik nu heb...dat is wel een beetje bemoedigend Wat ik wel vaker heb is dat ik dan een aantal foto's gemaakt heb, en dan geeft de indicator aan dat ze leeg zijn (begint te knipperen) en de camera zet zichzelf uit. Draai ik dan de knop terug, en dan weer terug aan, dan gaat ie weer aan, en geeft ie wel aan dat ze half leeg zijn, maar dan kan ik wel nog even doorknippen.
pi_23670172
Klinkt als een probleem met de batterijen zelf. Met het setje wat je erbij krijgt kun je ook maar 15 foto's maken ofzo. Maar zelf met een setje NiCd van 800MAh uur (die al meerdere keren opgeladen zijn) haal ik nog wel 35 foto's.

Met 2100MAh moet het dus zel mogelijk zijn om meer dan 100 te maken. Toch maar even batterijen ontladen en helemaal opladen?

Bedenk me net dat voordat ik camera had schoongemaakt met alcohol inderdaad de batterij-indicator al snel aangaf dat de batterijen leeg waren. Dus eerste is tocht het schoonmaken van de contactpunten.
pi_23670599
En over de overbelichting; nu ik wat foto's terugzie komt dat voornamelijk door het weer. Met dit grijze weer stelt de camera al snel een te lange sluitertijd of te groot diafragma in.

Het mooie aan de camera is dat je aan de hand van het histogram kan proberen in te schatten wat het resultaat kan worden. Maar daar ben ik zelf nog niet helemaal over uit...
Binnenkort weer een paar dagen foto's maken in Duitsland, dan weet ik hopelijk meer.
  Moderator woensdag 1 december 2004 @ 08:11:49 #13
16180 crew  CoolGuy
pi_23687385
Hmmz, zeg ik gisteren zo tegen moeder van "mam, er is me aangeraden om in mn camera de batterijcontactpunten schoon te maken met een wattenstaafje met alcohol" waarop mn moeder zegt dat ik daarvoor ook jenever (dacht ik dat ze zei, t was laat en ik was moe) kan gebruiken omdat dat meer dan 80% alcohol is

Daarna zegt ze ook nog dat ze het zelf wel eens gebruikt heeft om een vlekje uit onze bank te krijgen. Nou weet ik wel dat als het op schoonmaken aankomt mijn moeder zowat de encyclopedie is, ze weet gewoon echt alles, bij het idiote af maar ik vond dit toch dermate gek klinken dat ik het maar even hier navraag voor de zekerheid. Kan ik daar jenever voor gebruiken ? Want ik vroeg dr zo van "kun je dat morgen niet meenemen van de drogist als je naar de winkel gaat ? waarop zij dus reageerde met die jenever.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 1 december 2004 @ 14:48:34 #14
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23694406
quote:
Op woensdag 1 december 2004 08:11 schreef CoolGuy het volgende:

<knip> waarop zij dus reageerde met die jenever.
Ik zou toch liever gewoon alcohol gebruiken die je bij drogist of apotheekjazeker de apotheker .... haalt. Die is behalve met 90+ %veel alcoholischer (jenever haalt hooguit 35% en zeg nou zelf, zo schoon zien zwervers er ook niet uit), maar bevat daarnaast geen bijzaken die vervuilender zijn dan de alcohol reinigend.

Komt nog bij dat die alcohol veel goedkoper is dan jenever . Alleen moet je het niet in je familie gieten .want dan heb je niks meer om schoon te maken

wat een rare post eigenlijk
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 1 december 2004 @ 15:20:33 #15
35908 rainmaker2k
Hail to the great Yuri
pi_23695012
quote:
Op woensdag 1 december 2004 14:48 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik zou toch liever gewoon alcohol gebruiken die je bij drogist of apotheekjazeker de apotheker .... haalt. Die is behalve met 90+ %veel alcoholischer (jenever haalt hooguit 35% en zeg nou zelf, zo schoon zien zwervers er ook niet uit), maar bevat daarnaast geen bijzaken die vervuilender zijn dan de alcohol reinigend.

Komt nog bij dat die alcohol veel goedkoper is dan jenever . Alleen moet je het niet in je familie gieten .want dan heb je niks meer om schoon te maken

wat een rare post eigenlijk
off: Yep rare post. Je hebt toch zeker niet tussen het schoonmaken door een slokje genomen hoop ik. *Hik
  Moderator woensdag 8 december 2004 @ 18:39:54 #16
16180 crew  CoolGuy
pi_23837504
Euh...Dutchtrain, ik zie aan je posthistory dat je paar min. geleden nog actief was @ fok, dus post ik maar gauw deze vraag nu:

Ik heb dus een flesje alcohol (70%). Is het de bedoeling dat ik de batterijpunten (dus van de batterijen zelf) schoonmaak en/of bedoel je de veertjes in het batterijhuis van de camera zitten en/of bedoel je die uhm...ja...metalen puntjes op het batterijafdekklepje ?
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 8 december 2004 @ 18:49:09 #17
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23837724
quote:
Op woensdag 8 december 2004 18:39 schreef CoolGuy het volgende:
Euh...Dutchtrain, ik zie aan je posthistory dat je paar min. geleden nog actief was @ fok, dus post ik maar gauw deze vraag nu:

Ik heb dus een flesje alcohol (70%). Is het de bedoeling dat ik de batterijpunten (dus van de batterijen zelf) schoonmaak en/of bedoel je de veertjes in het batterijhuis van de camera zitten en/of bedoel je die uhm...ja...metalen puntjes op het batterijafdekklepje ?
Ik zou ze allemaal even onder handen nemen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_23843423
  Moderator donderdag 9 december 2004 @ 08:40:50 #19
16180 crew  CoolGuy
pi_23848698
quote:
Op woensdag 8 december 2004 18:49 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik zou ze allemaal even onder handen nemen
Nou, ik heb dus alle contactpunten van de batterij (boven en onderkant), en de bovenkanten van de veertjes in het batterijhuis 'aangeraakt' en wat geveegd met een uhm...wattenstaafje gedoopt in alcohol. Ik heb wel uitgekeken dat er geen druppel aan dat wattenstaafje hing, zodat er ook geen druppels in de camera zijn gevallen. Toen ik dat gedaan had heb ik de camera op zn achterkant gelegd zodat de alcohol goed kon verdampen...om de een of andere reden dacht ik dat dat wel nodig zou zijn

Goed, ik heb dus alles gereinigd, zo goed en zo kwaad als ik kon en durfde...ik durfde niet zo goed omdat vocht + digicam geen goede combi is. Dus dat heb ik nu gedaan, en ik heb er 4x 2400mAh batterijen in gedaan gisteravond, waar ik nog GEEN foto's mee gemaakt heb. Wat ik nl ook wel vaker heb met die camera is als ik er batterijen in doe, en ik wil dan de volgende dag foto's gaan maken, dat ie ineens zegt dat die fucking batterijen leeg zijn. Dus dat wil ik vanavond eens bekijken of dat nu ook zo is.

Verder heb ik een Kodak K6000 1 hour charger waar ik dus niets over op internet kan vinden (topic over geopend waar niemand in gereageerd heeft). Echter, door veel lezen ben ik tot de voorzichtige conclusie gekomen dat het wel eens zo kon zijn dat mijn oude lader die 2100 batts die ik daarmee laadde niet volledig geladen heeft. De lader die ik nu heb doet er, in tegenstelling tot wat zijn naam zegt, geen uur over, maar een uur of 2 tot 2,5 over de 2100 cellen, en een 3 uurtjes (iets langer) over de 2400mAh cellen.

Van het weekend zal ik eens kijken hoe het nu staat met het aantal foto's dat ik kan maken met mn camera.
  Moderator vrijdag 31 december 2004 @ 18:35:32 #20
16180 crew  CoolGuy
pi_24325015
Inmiddels zijn we weer een poosje verder. Sinds mn vorige post, dat ik die 2400mAh cellen er in heb gedaan, heb ik een aantal foto's geschoten (ik gok ik stuk of 60) met steeds grote tussenpauzes (ettelijke dagen soms). Ging prima, en de cellen zijn nog niet eens half leeg, waar ik, in tegenstelling tot eerst, met de 2100mAh cellen een paar foto's kon maken, en dat moest dan achter elkaar. Vandaag 2 foto's maken, dan uitzetten, en morgen nieuwe foto's maken ging niet, omdat ze dan al leeg waren

Anyway, problemen lijken nu opgelost, dus ik ben een blije S414 bezitter Thx Dutchtrain voor de tip!
pi_24429925
van mijn kant ook nog een update, voor mensen die later dit topic nog eens vinden met de search..

na een paar keer op- en ontladen kan ik nu met 1 setje 2300mAh batterijen ongeveer 240 foto's maken - waarvan ongeveer 30 met flits, LCD als zoeker gebruikt en een stuk of 10 filmpjes van 1 minuut.

Voorbeelden zijn tijdelijk hier te vinden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')