Nee hoor er is in (autochtoon) Nederland echt niks aan de hand.quote:Bron : www.nu.nl
'Discriminatie op de werkvloer te weinig aangepakt'
EDE - Er is te weinig oog voor discriminatie op de werkvloer, terwijl momenteel alle signalen op rood staan. Dat concludeerden vice-voorzitster A. Jongerius van de FNV en directeur H. Fermina van het Landelijk Bureau ter Bestrijding van Rassendiscriminatie zaterdag tijdens een bijeenkomst van de vakcentrale in Ede over integratie en de arbeidsmarkt voor etnische minderheden.
Volgens Fermina en Jongerius valt niet meer uit te leggen dat de werkloosheid onder mensen afkomstig uit niet-westerse landen als Turkije, Marokko, Suriname en de Antillen, drie keer zo hoog is als onder autochtonen.
Zij wezen erop dat de verschillen in opleiding en kwalificaties van allochtonen ten opzichte van autochtonen steeds kleiner wordt. Zo geniet inmiddels 22 procent van de tweede generatie uit etnische minderheden een hoger beroeps- of wetenschappelijke opleiding, terwijl dat onder kinderen met Nederlandse ouders 27 procent is.
Risico
Jongerius stelde dat na de moord op filmmaker Theo van Gogh in discussies zoveel wordt geroepen, vooral door politici, dat werk de beste weg naar integratie is. "Maar goed opgeleide jongeren uit etnische minderheden lopen een behoorlijk risico niet aan het werk te komen, waardoor zij geïsoleerd kunnen raken en zogezegd: geen al te warme band met de Nederlandse samenleving aangaan."
Fermina zei bang te zijn dat na de moord op Van Gogh het voor allochtonen alleen maar moeilijk wordt om aan de slag te komen. Hij en Jongerius verweten vooral het kabinet dat het "geen gevoel voor urgentie" heeft. Volgens de FNV-bestuurster wordt er een veel te algemeen arbeidsmarktbeleid gevoerd. "Het niet benoemen van problemen in beleid wekt bij ons de indruk dat het kabinet daarmee probeert deze uit de statistieken te laten verdwijnen."
Gevoelige tijden
Directeur-generaal J. van den Bos van het ministerie van Sociale Zaken bestreed de aantijging van de FNV. Volgens hem worden wel degelijk alle groepen gevolgd en hij sprak van 'gevoelige tijden'. Het kabinet wil juist met zijn algemene beleid voorkomen dat groepen worden gestigmatiseerd. Ook zou tegenwoordig per individu meer maatwerk mogelijk zijn om mensen te helpen bij het vinden van werk.
Van den Bos erkende wel dat het ministerie in de aanpak van de werkloosheid onder jongeren via de Taskforce Jeugdwerkloosheid merkt, dat momenteel bij werkgevers een soort huivering bestaat om jongeren van onder meer Marokkaanse afkomst aan te nemen. Volgens hem wordt met de lancering van het Landelijk Netwerk Diversiteitsmanagement geprobeerd drempels bij werkgevers weg te nemen.
Concrete aanpak
Jongerius deed het aanstellen van het netwerk, waarin werkgevers ervaringen kunnen uitwisselen, echter af als een doekje voor het bloeden. Volgens haar is een meer concrete aanpak nodig. Zo stelde zij dat FNV-bonden komende CAO-onderhandelingen met werkgevers afspraken willen maken over de aanpak van discriminatie en het vinden van werkplekken voor allochtone jongeren.
quote:Jeffreys Garland Lyrics - Hail Hail Rock 'n' Roll.mp3
Blame it on you
Blame it on me
Now let's erase the wound
That's in our history
Pain in my heart
Won't let me be
Take it from me
But don't you take away my liberty
Father of coal, mother of pearl
Never too black to blush to pick up a white girl
The color of you
The color of me
You can't judge a man
By lookin' at the marquee
Hail hail rock 'n' roll
Daar is toch juist heel erg veel aan te doen? Waarom zou een hele afdeling grimmig staan tegenover nieuwe Nederlanders. Dan is er echt iets raars aan de hand en moeten die mensen maar eens goed met elkaar gaan praten. Het is toch onzin dat je niet met allochtonen zou kunnen werken of dat PO daar rekening mee zou gaan houden.quote:Op zondag 28 november 2004 04:38 schreef BiLaL het volgende:
Probleem is vaak dat P/O of andere verantwoordelijken er vaak weinig aan kunnen doen wanneer een hele of een deel van een afdeling grimmig is ten overstaan van nieuwe Nederlanders in dienst... :/
De waarheid werkt blijkbaar verlammend.quote:Op zondag 28 november 2004 19:26 schreef Drugshond het volgende:
- kick -
Niet te geloven na 16 uur slechts 1 post.
Persoonlijk denk ik dat dit meer te maken heeft met beeldvorming......en de media doet daar vrolijk een behoorlijke schep bovenop. Ik heb al verschillende postings gedaan waarbij ik dit onderwerp de revue heb laten passeren. Maar nu is dit ook feitelijk onderzocht (en het blijkt nog veel erger te zijn).quote:Op zondag 28 november 2004 20:40 schreef SCH het volgende:
Daar is toch juist heel erg veel aan te doen? Waarom zou een hele afdeling grimmig staan tegenover nieuwe Nederlanders. Dan is er echt iets raars aan de hand en moeten die mensen maar eens goed met elkaar gaan praten. Het is toch onzin dat je niet met allochtonen zou kunnen werken of dat PO daar rekening mee zou gaan houden.
Ik zou wel eens wat meer willen weten over die huiver om jonge Marokkanen aan te nemen. Wat zit daar nou precies achter dan? Heeft dat met ervaringen te maken of met beeldvorming?
Gelul van de bovenste plank.quote:Op maandag 29 november 2004 10:05 schreef Nuoro het volgende:
De meeste blanke Nederlanders willen dus gewoon niet dat er negers of naffers 'boven' hen komen te staan. Zo simpel is het nog steeds.
quote:Op maandag 29 november 2004 10:44 schreef Dr.Nikita het volgende:
Gelul van de bovenste plank.
Ik heb ook geen personeel aangenomen van buitenlandse komaf. Simpel en alleen vanwege mijn geldende dresscode voor representatief werk.
Leg eens uit?quote:Op maandag 29 november 2004 10:44 schreef Dr.Nikita het volgende:
Ik heb ook geen personeel aangenomen van buitenlandse komaf. Simpel en alleen vanwege mijn geldende dresscode voor representatief werk.
Wat voor een bedrijf heb je dan wel?quote:Op maandag 29 november 2004 10:44 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Veel erger........ Ze weigerden zonder hoofddoek.quote:Op maandag 29 november 2004 10:51 schreef Drugshond het volgende:
[..]
, vage reden.... Die mensen kunnen zich toch ook in een pak hijsen ? Of kwamen ze in een rap/camping outfit op het gesprek. ?
Komisch......quote:Op maandag 29 november 2004 13:07 schreef Dr.Nikita het volgende:
Veel erger........ Ze weigerden zonder hoofddoek.
Wat jij komisch vindt, vind ik diep triest. Er is ruim voldoende vrijheid om je geloof uit te dragen in NL, maar doe dat in je vrije tijd of ga naar een land waar het WEL gewaardeerd wordt en bovendien is het niet de schuld van de politiek maar de individu is hier ZELF debet aan.quote:Op maandag 29 november 2004 13:21 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Komisch......
Tja... de vrijheid voor het dragen van geloofskenmerken en het vinden van een passende baan staan veelal haaks op elkaar. Jammer dat de politiek niet inziet dat hierdoor een geweldige scheefgroei ontstaat. Elk voordeel heeft ook een nadeel zullen we maar zeggen.
Daar staat het antwoord dus.......quote:Op maandag 29 november 2004 13:41 schreef Dr.Nikita het volgende:
Wat jij komisch vindt, vind ik diep triest. Er is ruim voldoende vrijheid om je geloof uit te dragen in NL, maar doe dat in je vrije tijd of ga naar een land/of bedrijf waar het WEL gewaardeerd wordt en bovendien is het niet de schuld van de politiek maar de individu is hier ZELF debet aan.
Zelf bij een supermarkt waardeer ik het niet dat ik geholpen wordt door een 'dame' waar het hoofd grotendeels is bedekt met een lap stof. Als je je apart wilt opstellen in de samenleving moet je ook niet vreemd opkijken als je apart wordt behandeld.quote:Op maandag 29 november 2004 13:45 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Daar staat het antwoord dus.......
Sommige bedrijven zijn wat dresscode betreft een stuk soepeler... (werken in een supermarkt of iets dergelijks).
Maar bij een formele representatieve functie kan dit leiden tot weerstand. En wordt de baan geweigerd.
Dit viind ik dus echt een hele triets reactie. Men moet gewoon eens gaan inzien dat de Islaam bij Nederland hoort en dat zal in de toekomst ook altijd zo blijven. De meeste moslims zijn er trots om in Nederlnd te wonen maar ze moeten wel het gevoel krijgen dat Nederland ook van hun is en dit is de taak die grotendeels in de handen van de autochtone Nederlnanders ligt en helaas laten die het gewoonweg afweten.quote:Op maandag 29 november 2004 13:41 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Wat jij komisch vindt, vind ik diep triest. Er is ruim voldoende vrijheid om je geloof uit te dragen in NL, maar doe dat in je vrije tijd of ga naar een land waar het WEL gewaardeerd wordt en bovendien is het niet de schuld van de politiek maar de individu is hier ZELF debet aan.
De islam zal NOOIT tot NL behoren en zeker niet als volwaardig worden geaccepteerd zolang deze zich niet heeft aangepast, vooral mbt de rechten van de vrouw. Voorbeelden genoeg in de wereld, kijk maar eens naar voormalig Joegoslavie.quote:Op maandag 29 november 2004 14:06 schreef amazigh80 het volgende:
[..]
Dit viind ik dus echt een hele triets reactie. Men moet gewoon eens gaan inzien dat de Islaam bij Nederland hoort en dat zal in de toekomst ook altijd zo blijven. De meeste moslims zijn er trots om in Nederlnd te wonen maar ze moeten wel het gevoel krijgen dat Nederland ook van hun is en dit is de taak die grotendeels in de handen van de autochtone Nederlnanders ligt en helaas laten die het gewoonweg afweten.
Er was eens een grote boze......quote:Op maandag 29 november 2004 14:14 schreef amazigh80 het volgende:
Ik heb gehoord van twee gevallen die zich recentelijk hebben voorgedaan, die mij erg veel zorgen baren......
Ik denk dat je even beter moet onderbouwen.quote:Op maandag 29 november 2004 10:44 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Dat geloof, heet in goed nederlands 'De islam', met een enkele a.quote:...gaan inzien dat de Islaam bij...
De islam hoort allang bij Nederland.quote:Op maandag 29 november 2004 14:40 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
De islam zal NOOIT tot NL behoren en zeker niet als volwaardig worden geaccepteerd zolang deze zich niet heeft aangepast, vooral mbt de rechten van de vrouw. Voorbeelden genoeg in de wereld, kijk maar eens naar voormalig Joegoslavie.
LOL.quote:Op maandag 29 november 2004 14:40 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
De islam zal NOOIT tot NL behoren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |