abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25345864
Boerenbond verkoopt ook pondsverpakkingen droge gist.
  donderdag 3 maart 2005 @ 12:56:02 #152
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_25345886
boerenbond en welkoop is het zelfde
  vrijdag 4 maart 2005 @ 10:09:19 #153
101579 Driverrrr
Driving...
pi_25360311
ben een beetje aan t bezuinigen laatste tijd... dus had gisteren een kilo bloem (a 0,19 euro) gehaald..
genoeg voor 2 broden

10 cent aan gist erin, 10 cent aan rozijnen, en ik had een witbrood van 29 eurocent
en t was nog te eten ook
Signature verwijderd door FA
pi_25361547
500 gram bloem met 10ct aan gist (21 gram kost een euro als je kleine zakjes hebt, dus 2 gram??...) en 10 ct aan rozijnen (4 rozijntjes ofzo)? .. Jij liever dan ik

Ik zou graag ook iets goedkoper uitzijn met het zelf bakken, maar de smaak gaat er wat mij betreft iets te veel op achteruit bij sommige besparingen.
  † In Memoriam † maandag 21 maart 2005 @ 17:45:55 #155
7074 moussy
kuttekop
pi_25639719
Goedkoop lekker recept

Kaneel rozijnenbrood

500 gr. bloem (wit)
125 ml. water
175 ml. Melk
25 gr. boter
1 ei
7 gr. Kaneel
100 gr. witte basterdsuiker
3 gr. zout
6 gr. gedroogde gist
75 gr rozijnen (vond ik érg weinig, je moest je fiets meenemen om een rozijn te vinden)
Je zou er haast een boek over schrijven!
  maandag 21 maart 2005 @ 21:24:25 #156
16715 Mylene
*schatje*
pi_25645805
Trekpleister, jubileumtopper:

pi_25654852
Wat vinden jullie van de broodbakmachine-actie van de Telegraaf? Met een bon uit de zondagskrant kun je dan voor 25 euro i.p.v. 39 euro de Princess Royal Breadmaker Easy kopen.

Iemand die ervaring met deze machine heeft of er gewoon een mening over heeft?
Trust me, I know what I'm doing.
pi_25654885
quote:
Op maandag 21 maart 2005 21:24 schreef schatje het volgende:

[afbeelding]
Zal vast de Bodin weer zijn?
Die heb ik zelf gekocht bij Kruidvat... heel goed apparaat!
Drie vrouwtjes bakken samen een dikke vette pannekoek.
Wat ruikt dat heerlijk!
Ineens springt de pannekoek de pan uit en verdwijnt rollerdebol het bos in.
Allerlei dieren willen de pannekoek graag tegenhouden, maar of dat lukt...?
pi_25654949
quote:
Op maandag 21 maart 2005 17:45 schreef moussy het volgende:
Goedkoop lekker recept

Kaneel rozijnenbrood

500 gr. bloem (wit)
125 ml. water
175 ml. Melk
25 gr. boter
1 ei
7 gr. Kaneel
100 gr. witte basterdsuiker
3 gr. zout
6 gr. gedroogde gist
75 gr rozijnen (vond ik érg weinig, je moest je fiets meenemen om een rozijn te vinden)
100gr basterdsuiker?...
Doe er dan 20gr gewone suiker in, wat meer kaneel, en gewoon lekker 1 zakje rozijnen, nog niet al te duur maar wel lekkerder denk ik; Zoet, maar ook wat fruitiger.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 10:35:30 #160
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_25654968
Ik heb sinds een tijdje de Panasonic 253, een superapparaat!
Ik heb hem aangeschaft omdat ik tarwe niet zo goed verdraag. Nu bak ik brood met speltbloem. Echt een uitkomst!!!
That's the way the cookie crumbles
pi_25655460
quote:
Op maandag 21 maart 2005 21:24 schreef schatje het volgende:
[afbeelding]
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 10:30 schreef Marietje_ het volgende:
Zal vast de Bodin weer zijn?
Die heb ik zelf gekocht bij Kruidvat... heel goed apparaat!
De Bodin ken ik niet, maar wat op de Trekpleister-afbeelding staat is de AFK BM-2.
Aanradertje !!!
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 11:41:51 #162
7074 moussy
kuttekop
pi_25655998
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 10:34 schreef DinoPK het volgende:

[..]

100gr basterdsuiker?...
Doe er dan 20gr gewone suiker in, wat meer kaneel, en gewoon lekker 1 zakje rozijnen, nog niet al te duur maar wel lekkerder denk ik; Zoet, maar ook wat fruitiger.
wat meer kaneel maakt het wel héél erg kanelerig ik vond dit al redelijk overheersen. Ik heb gister de basterdsuiker vervangen voor 100 gr gewone suiker, vond ik zelf lekkerder dan de basterdsuiker.
pi_25663766
Och kaneel hou ik zelf wel van, ruikt ook lekker, maar je moet er van houden. Maar 100gr suiker? Is dat niet gewoon heeeel erg veel? Zoet is lekker maar volgens mij rent je glazuur snel weg als dat brood in de buurt komt
pi_25664465
broodbakmachines? no go! Mijn moeder is er verslaafd aan!!! Iedere morgen zo'n zelfgemaakt brood op tafel.....op zich zou je zeggen...lekker 's morgens warm vers brood........maar as ze de ingredienten verkeerd erin heeft gedaan is het niet te eten!!! bah bah....zout brood *walg*
Ik vind het maar nix...
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2005 @ 20:52:11 #165
7074 moussy
kuttekop
pi_25668293
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 18:01 schreef DinoPK het volgende:
Och kaneel hou ik zelf wel van, ruikt ook lekker, maar je moet er van houden. Maar 100gr suiker? Is dat niet gewoon heeeel erg veel? Zoet is lekker maar volgens mij rent je glazuur snel weg als dat brood in de buurt komt
nee valt héél erg mee!!

Ik heb nog wel een lekker recept!

Chocolade broodje

3/4 cup water
2 2/3 el suiker
1 tl. zout
2 2/3 el. ongezoete cacao
1/4 tl. vanille essence (1 zakje vanille suiker)
2 el losgeklopt ei (1 krieleitje)
1 el zonnebloemolie 1 3/4 tl gist
2 cups wit meel
1/3 cup in stukjes gebroken pure chocolade
pi_25686083
Hmm als wij toch eens de ruimte hadden om zo'n bakbeest kwijt te kunnen!
  vrijdag 25 maart 2005 @ 10:33:37 #167
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_25726353
mijn bbm staat op het aanrecht ,heb nu een groot aanrecht dus dan kan hij daar mooi blijven staat ,hij is nu ook weer aan het bakken dan hebben we zo meteen lekker een vers broodje.

ik heb nu mix bij de bakker vandaan,hoef je ook alleen maar water toe tevoegen,ben benieuwd of dat ook lekker is net als de mix van soesie mix voor luxebrood
pi_25727044
De mijne staat bovenop de vriezer, naast de koelkast en het aanrecht. Prima plekje.

Ik ga vandaag ook weer een (gewoon) brood bakken, en ook een feestelijk paasbrood, met krenten/rozijnen en amandelspijs.

Laatst wat volkoren- en waldkornmeel gekocht bij een reformzaak op de markt, maar dat was niet echt een succes... Het smaakte vreselijk goedkoop en alledaags, ongeveer net zoals Koopmans, helemaal niet aromatisch ofzo. Doen we niet meer dus.
Nee, dan toch liever Atlanta en Soubry!
pi_25727967
Gisteren een brood gebakken met de soubry mix (9-granen) en dat is hopeloos mislukt. Klein en ingezakt. Nog niet aangesneden dus ik weet niet hoe het smaakt.

Iemand enig idee hoe dit komt. Ik heb nl precies gedaan wat op de verpakking staat.
pi_25729087
Welke verhoudingen tussen meel en water/suiker/zout/gist heb je gebruikt?
Als het brood te klein en compact is (het gevreesde 'baksteen'-model dus...), dan kan het zijn dat je in verhouding te weinig gist hebt gebruikt, of iets te weinig water of suiker. Dat zijn namelijk allemaal factoren die belangrijk zijn voor goed rijzen. Zout remt het rijzen juist weer wat af.
Bij zwaardere meelsoorten, zoals 9-granenmeel, wordt het brood meestal sowieso wat kleiner en compacter dan bij de wat luchtigere meelsoorten.

Welke broodbakmachine heb je trouwens ? Sommige schijnen erg de neiging tot inzakken (van het brood dus ) te hebben, dus daar kan het ook aan liggen.
(En tussendoor ook nooit het deksel opendoen, want dan zakt de boel beslist in en wordt het een compacte homp...)

Zelf heb ik een AFK, met bijgeleverde maatbeker en -schepjes.

Ik neem altijd de volgende verhouding en volgorde:

- 1 maatbeker lauw water + nog een laagje van ± 1 cm water in diezelfde maatbeker
(dit is in totaal ongeveer 240 ml water)
- 2 eetlepels magere melkpoeder
- 2 eetlepels zonnebloemolie
- anderhalve eetlepel suiker
- anderhalve THEElepel zout
- 500 gram meel (= 3 maatbekers)
- 1 + 1/3 THEElepel droge gist.

Dit geeft bij mij altijd een perfect resultaat.
Alvast veel succes ermee!
pi_25730485
Die van de kruitvat. Lijkt of is de BFK en heeft ook de bijgeleverde cup en eet- /theelepel, alleen vind ik dat erg vervelend werken. Ik weeg het liever.

Er stond overigens op de verpakking v /h meel dat je niet perse suiker hoefde te gebruiken. Wat ik wel heb gedaan. En dat je maar 3 gram gist hoefde te gebruiken. Wat ik al erg weinig vond, maar ja ik doe meestal wat er op zo'n verpakking staat, want dat zal toch wel goed zijn.

[ Bericht 91% gewijzigd door assepoes op 25-03-2005 13:33:17 ]
pi_25733473
Ja, die van Kruidvat zal inderdaad de AFK wel zijn. Prima machientje!
Zelf vind ik die maatbeker en -schepjes echt ideaal, afwegen is zo'n gedoe altijd...
Waar 'theelepel' in het recept hierboven staat, kan je het beste gewoon (de kleine) maatlepel gebruiken, dan heb je in ieder geval de juiste hoeveelheid.
(In een echte theelepel past volgens mij namelijk veel minder, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.)

Met dit recept kan het eigenlijk niet fout gaan, dus succes voor de volgende keer.
pi_25738763
Vanmiddag het chocoladebrood gebakken uit het receptenboekje. Op zich goed gegaan, behalve dn dat de bovenkant gescheurd was. De ingredienten heb ik netjes afgemeten met de maatbeker en het schepje.
pi_25744220
Gefeliciteerd!
Was-ie lekker?

Ik heb inderdaad ook gemerkt dat je meestal beter de verhoudingen uit het boekje kunt gebruiken dan die die op de meelverpakkingen staan aangegeven.

Alleen de hoeveelheid suiker (in het basisrecept) vind ik een beetje erg groot ( 2 1/2 eetlepel), ik gebruik altijd 1 1/2, anders wordt het me gauw te zoet. Maar dat is voor iedereen weer anders, denk ik.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 00:20:01 #175
11254 honesty
lekkere neus!!!!!
pi_25747855
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 11:44 schreef assepoes het volgende:
Gisteren een brood gebakken met de soubry mix (9-granen) en dat is hopeloos mislukt. Klein en ingezakt. Nog niet aangesneden dus ik weet niet hoe het smaakt.

Iemand enig idee hoe dit komt. Ik heb nl precies gedaan wat op de verpakking staat.
ik gebruik het zelfde meel(mijn favo tot nu toe) en gebruik het recept van de bbm,

180 ml water
2 el olie+2 el suiker(ik gebruik basterd)
1 theelepel zout
280 gr meel
2 eetlepels gist
Op deze manier is het steeds goed gegaan maar misschien ook wel met een beetje geluk,
onze weegschaal had een afwijking van meer dan 20% nu heb ik gelukkig een digitale
aangeschaft en hoop ik dat het nog beter gaat. Wij zetten de bbm wel op het volkorenprogramma en probeer anders een klein beetje meer water.
Liefde, leven , geven!!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')