abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25206749
quote:
Op dinsdag 22 februari 2005 10:03 schreef Scootmobiel het volgende:

[..]

Gefeliciteerd met je nieuwe aanschaf!
Welk merk en type is het?
AFK BM-2!
quote:
Bij de Marskramer kan je bijvoorbeeld wit en 9-granenmeel kopen van het merk Soubry, dat is hier heel geschikt voor. Ik neem meestal 1 maatbeker 9-granenmeel en 2 maatbekers wit meel (in totaal is dat 500 gram meel), dan krijg je een lekker bruinbrood.

Bij Soezie kan je ook je meel online bestellen:
http://www.aveve.be/soezie/ned/welkom/
Ik was vandaag bij de marskramer geweest (Almere) maar geen broodmeel
Die witbrood mixen van Soezie, iemand daar ervaring mee?
ik heb namelijk alleen ervaring met Atlanta, en die was lekker, is Soezie ook goed?

En ik heb vandaag m'n 2e brood alweer gemaakt...

Atlanta kant-en-klare mix.... en alvast wat rozijnen bij gegooit
Toen ie ging piepen de andere rozijnen er bij gegooit, maar de rozijnen gingen niet genoeg door de deeg heen...
dus heb ik het programma gestopt, deeg eruit gehaald, rozijnen er zelf doorheen gemengt,
en vervolgens programma 4 (Quick) gedraaid, en er kwam een heerlijk rozijnen brood uit

Mijn eerste rozijnenbrood:

vind t nu al een briljante uitvinding die BBM

[ Bericht 6% gewijzigd door Driverrrr op 23-02-2005 00:02:08 (foto toegevoegd) ]
Signature verwijderd door FA
pi_25207574
Zo, dat ziet er goed uit zeg, op die foto!
Om je vingers bij op te eten...

Zelf doe ik rozijnen of noten altijd gewoon samen met de andere ingrediėnten erin (in plaats van na de piep), dan worden ze beter door het deeg heen gemengd.
Wel een goed idee trouwens, om het dan op stand 4 (Quick) verder af te laten werken. Mooi resultaat!

Met Soezie heb ik tot zover nog geen ervaring, maar die schijnt wel vrij duur te zijn, volgens sommigen.
Jammer dat de Marskramer bij jou geen broodmeel had, misschien hebben ze dat niet in alle filialen? Hopelijk krijgen ze het binnenkort alsnog binnen...

Zo, en nu ga ik pitten...
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_25210129
Waarom nemen jullie allemaal van die mixen?
Ga naar een molen toe en sla daar een voorraadje meel in. En lekker brood dat je krijgt>
pi_25210415
Molens zitten niet altijd in de buurt, en dan nog: wat ik met bloem ed voor elkaar krijg qua brood is gewoon minder lekker als sommige kant & klaar mixen (let wel, sommige!). Zat er een molen in de buurt, dan zou ik daar ook wel eens speltmeel , verse gist, krentenbrood poeder etc gaan halen, maar nu is het behelpen wat ook lekker genoeg is

Lang niet alle mixen vind ik ook wat hoor. De broodbak machine heb ik gekocht om 2 redenen: lekker vers brood, maar ook belangrijk, de kostprijs van een brood.
Nou valt dat 2e punt in de praktijk vies tegen, maar ik vertik het dus wel om meer dan 1 euro te betalen voor de mixhoeveelheid voor 1 brood. Koopmans en Atlanta komt er hier dus niet in.
Standaard heb ik de kloosterbroodmix donker van de Konmar, afgewisseld met de witbrood mix hiervan. Als varianten doe ik af en toe eens gek met een mix van de warme bakker (pompoenbrood is lekker ) maar dat is dus wel ietsie duurder.

Toevallig van de week met de buurman een gesprek gehad (deze rijdt voor een bakker) en wat blijkt: de beste man kan aan allerlei broodmixen komen, alleen het gaat wel per collo. Op proef een zonnebloempitten mix van hem gehad, en dat is gewoon het lekkerste brood wat ik tot nu toe gebakken heb. Uiteindelijk betaal ik daar 13 euro per 12 kilo meel voor uitstekend brood. De molen zal niet eens zo heel veel goedkoper zijn denk ik.

ps Driverrrr: ik vind het wat weinig krenten? Minstens 250gr krenten op 500gr meel. Persoonlijk hou ik ook van wat donkerder krentenbrood, dus standje quick is wat mij betreft iets te kort. Tip: Na het 1e kneedproces een kuil in het deeg maken, daar de krenten in doen. Dan worden ze wel goed vermengd met het deeg, zeker als ze ook wat vochtig zijn van het wellen (ietsie lekkerder)
pi_25210921
quote:
Op dinsdag 22 februari 2005 14:37 schreef MrTux het volgende:

[..]

Deze heb ik vanmorgen dus opgehaald en het eerste brood en die zal met een uurtje wel een keertje klaar zijn dit heb ik met zo'n kant-en-klaar mix van Atlanta gedaan, das gewoon echt simpel.
Hoe is je brood geworden?

Ik heb nl ook deze broodbakmachine gekocht, maar twijfel er nog over of ik hem zal houden. Hij is nl klein ivt wat ik gewend ben. Ook weet ik niet of je in deze machine 500g meel kan gebruiken, of dat je alles om moet rekenen naar 350g meel. iN principe kun je er een brood van 680 gram mee maken, maar hij heeft wel een inhoud van 1 liter.

Deze broodbakmachine heeft een receptenboekje waar alles met maatbekers gaat ipv gewoon het aantal gram.

Weet iemand ook waar je magere melkpoeder kan kopen?
pi_25211862
Magere melkpoeder kun je kopen bij de AH.
Bij de onderdelenwinkel bleek de kneedhaak van mijn BB op het moment niet leverbaar.
Ik zit er steeds sterker aan te denken een nieuwe goedkope bbm te kopen, van 30 euro ofzo. mijn gist en meel worden er ook niet verser op, op deze manier!
pi_25211940
Kun je de keneedhaken niet via internet bestellen? Waarschijnlijk heb je ze dan eerder. Kon de onderdelen winkel de kneedhaken niet voor je bestellen? Volgens mij is dat een kleine moeite voor hun en hoeft dat echt niet zo lang te duren.
pi_25212434
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 09:36 schreef assepoes het volgende:
Ik heb nl ook deze broodbakmachine gekocht, maar twijfel er nog over of ik hem zal houden. Hij is nl klein ivt wat ik gewend ben. Ook weet ik niet of je in deze machine 500g meel kan gebruiken, of dat je alles om moet rekenen naar 350g meel. iN principe kun je er een brood van 680 gram mee maken, maar hij heeft wel een inhoud van 1 liter.

Deze broodbakmachine heeft een receptenboekje waar alles met maatbekers gaat ipv gewoon het aantal gram.

Ja hoor, in de AFK kan je heel goed 500 gram meel gebruiken. Dat is precies de juiste hoeveelheid voor deze machine, dus je hoeft niets om te rekenen. Deze hoeveelheid levert een brood op wat ongeveer net zo groot is als het bakblik zelf (dit komt overeen met een inhoud van 1 liter), en dat weegt dan na het bakken (door de toegevoegde ingrediėnten, zoals water, gist enz.) zo rond de 650 - 700 gram.

Het is inderdaad voor sommige recepten wel handig om met grammen te kunnen werken, maar mijn ervaring is dat die maatbekers wel verdraaid handig zijn en je dan helemaal niet meer zo op het aantal grammen hoeft te letten. Ik doe altijd (iets meer dan) 1 maatbeker water + 3 bekers meel, dan zit je altijd goed.

Ik koop m'n magere melkpoeder altijd bij Super de Boer, van het merk Elk. Dat zijn van die gele kartonnen pakjes, met 4 zakjes per pak.
Goed spul, het zal wel in de meeste andere supermarkten ook verkrijgbaar zijn.
pi_25212495
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 10:53 schreef assepoes het volgende:
Kun je de keneedhaken niet via internet bestellen? Waarschijnlijk heb je ze dan eerder. Kon de onderdelen winkel de kneedhaken niet voor je bestellen? Volgens mij is dat een kleine moeite voor hun en hoeft dat echt niet zo lang te duren.
Ze hadden ze besteld, maar op de een of andere manier zijn ze op het moment niet leverbaar.

Via internet is zo duur (verzendkosten) dat je dan haast beter een nieuwe kan kopen.
pi_25213694
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 09:36 schreef assepoes het volgende:

[..]

Hoe is je brood geworden?

Ik heb er gewoon het hele pak in 1x ingegooid, en dan met het maatbekertje wat bijgeleverd is 1 1/8 beker water erbij gedaan en dan nog 25gr boter zoals op de verpakking van het broodmix stond. Die boter heb ik wel in kleine stukjes gesneden, geen idee wat er gebeurt als je het als 1 stuk in de mixer gooit (of het dan goed gemixt wordt of niet).

Het brood wat er uit kwam zag er wat mij betreft erg goed uit, het smaakt ook erg goed (maar ik heb nog geen vergelijking met andere mixen of gewoon meel met de nodige ingredienten). Alleen het brood uit het blik halen gaf wat moeilijkheid, het was namelijk om dat kneedding gebakken en hij bleef dus mooi onderin het blik zitten, eenmaal het brood in handen zat er een gat onderin (iemand tips hiervoor??).

Vanmiddag ook eens zo'n krentenbrood maken, die foto hierboven ziet er perfect uit zeg!!
Character is what you are; Reputation is what people think you are!
  woensdag 23 februari 2005 @ 13:48:14 #136
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_25214178
zo, en weer een broodbakmachineeigenaar (scrabble ) erbij, ook van het kruidvat, aanbieding was te leuk om te laten liggen.

ik zit hier alleen met een verschrikkelijke noob vraag.

op de verpakking van de atlanta mix word gezegd dat je voor een broodbakmachine het recept in het boekje moet volgen en dan de hoeveelheid bloem vervangen door een evengrote hoeveelheid broodmix, nu staat er in het receptenboekje bij de machine alleen maar hard witbroodmeel, das toch hetzelfde of zit ik er verschrikkelijk naast
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_25223681
Hoi Klonk, leuk dat je nu ook een (AFK) BBM hebt.
Enne... nee hoor, je zat er helemaal niet naast met die meelkwestie, en zeker niet 'verschrikkelijk'... Sterker nog, je zat zelfs helemaal goed!!
(Is dat even een meevaller... )

Het meel dat in zo'n mix zit is inderdaad hetzelfde 'harde (wit of bruin-)broodmeel' als het broodmeel wat je los kunt kopen, alleen zit er dus bij de mix ook al gelijk zout, suiker (in de vorm van dextrose, druivensuiker dus) en gist bij. Je hoeft daardoor alleen maar water, olie en melkpoeder toe te voegen.

Uitgaande van het witbroodrecept op blz. 75 van het AFK-boekje kan je het met Atlanta het beste zó doen:

(Bakblik altijd buiten de machine vullen trouwens, anders heb je kans dat er wat op het verwarmingselement terechtkomt, met alle smeul-, stink- en rookeffecten van dien... )

In plaats van het genoemde '1 1/8 kopje' (kopje = de bijgeleverde maatbeker) water neem je 1 maatbeker helemaal vol met water tot aan de rand, giet het in het bakblik en voegt er dan nog een laagje van ± 1 cm water (in de maatbeker) aan toe.

Dan doe je 2 (of 2 1/2) eetlepel melkpoeder erbij, in het bakblik (1 eetlepel = de grote kant van de bijgeleverde maatschep) en net zoveel zonnebloemolie. (Dat is een stuk handiger dan klonten boter of margarine, en het mengt ook veel beter!).
Suiker en zout zitten al in de mix, dus die kan je weglaten.

Dan stort je gewoon de hele inhoud van het Atlanta-pak (= 500 gram, komt overeen met 3 maatbekers meel of mix) in het bakblik, bovenop het water. Gist zit er ook al in, dus dat hoef je er ook niet zelf bij te doen.

Vervolgens doe je het bakblik terug in de machine, drukt 1x op de toets 'Teigmenge', zodat er op het display de tijd '2:53' vermeld staat. (Wil je het brood iets knapperiger hebben dan normaal, druk dan NIET op Teigmenge. Het proces duurt dan precies 3 uur.) Voor gewoon wit- of bruinbrood heb je programma 1 nodig (Basic), en daar staat-ie al op, dus dat hoef je niet te veranderen. Druk op 'Start' en ziedaar, het kneedwerk gaat beginnen!

Als je het zo doet, kan er eigenlijk niets misgaan. Succes alvast!
  † In Memoriam † donderdag 24 februari 2005 @ 09:22:12 #138
7074 moussy
kuttekop
pi_25228493
Oej ik heb het bakken ook weer eens opgepakt. Ik ben begonnen met een chocoladebroodje en dat was net cake Geweldige oplossing voor slecht etende kinderen
Je zou er haast een boek over schrijven!
  donderdag 24 februari 2005 @ 13:15:18 #139
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_25231676
m'n eerste broodje is redelijk gelukt, het was niet helemaal goed gerezen, maar goed, het was goed te eten en het is hier met smaak gegeten en dat vind ik het belangrijkste.

En Scootmobiel bedankt voor de goeie tips, ga het van het weekend eens uitproberen.
pi_25248810
Mijn brood uit de broodbakmachine v/d Kruidvat is ook redelijk gelukt. Hij was alleen erg los van structuur, wat wat moeilijk at, maar wel erg lekker.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 13:02:12 #141
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_25248844
ik heb gister bij de Lidl in Duitsland wat broodbakmixen gekocht, 69 cent voor een zak waar je 2 broden uit kunt halen. Mijn ouders waren erg enthousiast over het spul, ben benieuwd
  vrijdag 25 februari 2005 @ 13:04:27 #142
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25248888
Klonk, je hebt dan wel Duits brood, dat is anders dan Nederlands brood, men werkt meer met roggemeel, en met zuurdesems.
Ik vind dat wel erg lekker trouwens, maar tis wel gewenningsbedurftig.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 13:06:16 #143
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_25248926
ben dol op duits brood
pi_25333800
Heb ook een BBM gekocht merk EUROPASTYLE BBA 2605 bij media markt ¤39.95 is zusje of broertje van de AFK zelfde model en progamma's heb mijn eerste kant-en-klaar brood gebakken het was lekker maar het kan beter!
Ik heb alle berichtjes gelezen weer iets wijzen geworden,ik las ook weet niet meer wie maar dat hij of zij niet in de buurt woon van een MOLEN. Nu woon ik zelf in rotterdam en dacht in de stad is ook geen molen maar wat was mijn verbazing groot toen ik op internet naar molens zocht er zijn drie molens in rotterdam die meel verkopen. Er zijn in nederland zoon 229 graan & meel molens.
Het adres is www.molens.nl .Succes kijk ook een opwww.zelfbakken.com
pi_25334057
Ik heb hier nu zo'n baksteenformaat verse gist in de koelkast liggen.

maar weet iemand hoe ik dat moet verwerken (verkruimelen ofzo )
Do what you love, love what you do!
pi_25334852
Baksteen formaat verse gist? Je weet hopelijk wel dat verse gist maar een week of 2 houdbaar is?...
Ze worden niets voor niets in blokjes van 50gram verkocht in de supermarkt (een goede welteverstaan). Gist zijn levende organismen, verse gist bederft hierdoor gewoon supersnel.

ongeveer 2.5 x de normale droge hoeveelheid gist (dus ongeveer 20 gram per brood van 8 ons) oplossen in een klein beetje van het benodigde water. Dat gewoon bij het mensel gooien als je gaat bakken. Let op: verse opgeloste gist dien je direct te gebruiken, en niet met een brood dat je een paar uur van tevoren al klaarzet.
pi_25335940
he bedankt dino,
Het is idd een baksteenformaat, gekregen van een bakker
Do what you love, love what you do!
pi_25336119
Veel bakken en in de vriezer gooien dan . Vraag anders eens aan die bakker of hij je niet kan helpen aan droge gist ipv verse? (verse is overigens wel lekkerder qua smaak, en rijst beter)
Verse gist heb ik eventjes geprobeerd maar het was of op bij de supermarkt met een levertijd van 1x per week, of ik kon een zooitje weggooien door uitdroging/bederven.

Grote hoeveelheden gist zoals te krijgen bij de molen zijn eigenlijk altijd droge gist. Jammer genoeg zijn er in de normale winkels geen pondspakjes te krijgen, van die 1 euro voor 21 gram pakjes wordt ik ook niet vrolijker.
pi_25338471
ja dat wilde ik nog even weten... ik koop nu altijd droge gist van dr. oetker (3 x 8 gram voor 0,79 euro)
Waar kan je pondverpakkingen droge gist halen? (op molens na)
Ik hoorde iets van Turkse slagers ofzo????
Signature verwijderd door FA
  donderdag 3 maart 2005 @ 09:27:17 #150
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_25342809
je kan gist/droge gist ook bij welkoop kopen
maar weet niet of die bij jou in de buurt zit je kan dat wel zien op www.welkoop.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')