abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:32:10 #276
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_28565442
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:11 schreef Martijn_77 het volgende:
Kun je eigenlijk ook krentenbrood maken in de broodbakmachine?
Ja, hoor! Gewoon, na de "piep" (zie je instructieboekje) de krenten erin doen!
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  vrijdag 8 juli 2005 @ 10:14:01 #277
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28615696
Eergisteren een pain de moulin gemaakt s'nachts met 300 ml water onderin, daarna 500 gram meel, putje in meel en een tablespoon afgestreken droge gist in het putje. Mooi, goed gerezen broodje met iets ingezakte bovenkant. Tablespoon droge gist lijkt dus het goede voor dit meel aangezien er officieel 10 gram in moet. Vanavond of van het weekend maar weer een broodje bakken, maisbrood ofzo
A nice warm vibraty feeling all through your guttiwuts!
pi_28618965
Ja, maisbrood wil ik ook eens proberen. Een tijdje al, maar heb tot zover nog nergens maismeel kunnen vinden. Reformhuis misschien ofzo?

Van de week heb ik die drie Hema-mixen ook gekocht, en ik wil zien vandaag wat broodjes te maken van die tomaten-kaas-mix. Lijkt me lekker.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_28630620
Nou, ze zijn heerlijk geworden hoor!
Echt een aanradertje, die Hema-broodmix. Ik heb zo'n pak met gedroogde tomaat en kaas genomen (paarse zak met horizontale rode streep, 500 gram), deeg gemaakt in de broodbakmachine (programma 8 op de AFK, anderhalf uur), 7 broodjes ervan gevormd, bestreken met wat olie en dan 20 minuten op 200 graden C in de combimagnetron (hetelucht-stand) op een ingevet bakblik. Tussendoor even 1 of 2x keren, voor een egale bruining.

Er zit een heerlijke pizza-smaak aan en ze zijn lekker krokant van buiten. Stevig korstje en van binnen lekker zacht. Dit zijn ze geworden:

Lekker met een plak pittige oude kaas ertussen!
  vrijdag 8 juli 2005 @ 19:20:43 #280
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28633303
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 12:18 schreef Scootmobiel het volgende:
Ja, maisbrood wil ik ook eens proberen. Een tijdje al, maar heb tot zover nog nergens maismeel kunnen vinden. Reformhuis misschien ofzo?

Van de week heb ik die drie Hema-mixen ook gekocht, en ik wil zien vandaag wat broodjes te maken van die tomaten-kaas-mix. Lijkt me lekker.
Mais brood mix heb ik hier in Schiedam gewoon bij de molen gehaald. Heb je geen molen in de buurt met winkel?
pi_28633685
Helaas niet, nee... Maar ik zoek nog even verder. Misschien heb ik er gewoon overheen gekeken in de supermarkt.
  vrijdag 8 juli 2005 @ 19:45:38 #282
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28634077
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 19:32 schreef Scootmobiel het volgende:
Helaas niet, nee... Maar ik zoek nog even verder. Misschien heb ik er gewoon overheen gekeken in de supermarkt.
Doorsnee supermarkt zal het niet hebben denk ik. Misschien de konmar. Anders misschien via internet.

Hier koop ik veel van bij onze molen. Misschien verkopen ze het ook bij jou in de buurt.
pi_28634527
Okee, bedankt voor de link! Misschien kan ik daar wat bestellen, of er eens langs gaan bij gelegenheid.
pi_28642093
Sinds vandaag ook eigenaar van een AFK BM2, gekregen van mijn vriend! We hebben net meteen al even een simpel witbroodje gebakken met de Atlanta mix. Nu staat er een Italiaans kruidenbroodje klaar om vannacht gebakken te worden. Dat wordt vast smullen morgenochtend De HEMA mixen klinken ook goed trouwens, ook maar even uitproberen...

P.S. Voor degenen die het willen weten: bij de Karwei voor ¤ 29,95...
pi_28648983
Leuk cadeau, zeg!
Ja, die Atlanta-mixen vind ik eigenlijk nog steeds de lekkerste, wat de gewone 'dagelijkse' broden betreft. Daar zit zo'n heerlijk aromatische smaak aan.
De niet-dagelijkse broden (de variaties dus, met kruiden, noten of vruchten enz.) maak ik meestal met Soubry-meel, van de Marskramer.
  zondag 10 juli 2005 @ 14:22:14 #286
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28680566
Waar koop je die atlanta mix? Ben trouwens nu tomaat/kaas brood van de AH aan het maken. Laten kneden en rijzen op programma 8, was iets te ver gerezen 600 gram mix is misschien net iets te veel. Maar twee stokjes van gemaakt, beetje olijfolie erop, beetje geraspte kaas en zitten nu in de oven, 20 26 min op 200 graden hetelucht. Het ruikt zoooooooo lekker.

Nu met foto:

[ Bericht 7% gewijzigd door Yorout op 10-07-2005 14:48:08 ]
pi_28683127
Dat ziet er lekker uit, Yorout!
Ik heb gewoon een hele zak gebruikt, 500 gram dus, dat werkte prima.
Die Atlanta koop ik altijd bij Super de Boer, 1,09 euro per pak van 500 gram.
Dat is de goedkoopste mix/meelsoort die ik tot zover tegengekomen ben, en voor de dagelijkse broden wat mij betreft ook de lekkerste!
pi_28685066
Ik heb het ook bij Super de Boer vandaan. De witte was erg luchtig, heerlijk. De bruine met kruiden was heel compact, dus die heb ik maar niet opgegeten. Inmiddels ook de AH mix uitgeprobeerd, die is ook lekker luchtig. De HEMA had bij ons helaas geen broodmixen (zal wel per filiaal verschillen??).
pi_28686541
Bruine met kruiden??
In Atlanta bruin zitten toch echt geen kruiden hoor, of had je de meergranen?
Ze hebben wel mix voor kruidkoek, maar die is niet bedoeld voor in de BBM... Bedoel je die misschien? Die is inderdaad wat compacter, maar ik vind 'm wel lekker. Die kan je het beste in de oven of magnetron maken.
Hetzelfde geldt voor de sinascake, die is ook het uitproberen waard!

Bij AH kom ik vrij weinig, die hebben dus ook een eigen mix? Toch maar eens naar kijken dan... Wel jammer dat jouw Hema het niet heeft, misschien alleen de wat grotere Hema-filialen inderdaad.
pi_28687797
Sorry, niet helemaal duidelijk geweest... Mijn tweede brood was gemaakt met bruinbroodmix en Italiaanse kruiden. En die was dus mislukt...
Ik heb inmiddels kunnen proeven van mijn kaasbroodje, jammie! Mijn vriend heeft al een krentenbrood gemaakt. Bakken jullie ook nog zoveel, of is de lol er snel van af?
pi_28689296
Aha, toch de bruinbroodmix dus. Jammer dat die niet goed ging, ik heb er nooit problemen mee eigenlijk. Zat er misschien zout bij de kruiden? Dat remt het rijzen namelijk af, dan moet je er een beetje droge gist aan toevoegen (één derde theelepel ongeveer). Maar in ieder geval leuk dat het kaasbroodje goed lukte!

Ik weet niet hoe het bij anderen is, maar ik heb m'n BBM nu ruim een jaar, al meer dan 100 broden en andere baksels gemaakt en er nog steeds plezier in. Vooral nu ik sinds kort ook een combimagnetronoven heb, zodat ik nog meer mogelijkheden heb voor allerlei lekkere variaties. Je kan dan het deeg maken in de BBM (bv. voor koekjes) en dan bakken in de oven, op een bakplaat dus.

Er zijn heel veel variaties mogelijk, als je eens tijd en zin hebt moet je ook de vorige delen van dit topic maar eens doorlezen, daar vind je vast nog wat leuke recepten en handige tips om nog betere resultaten te krijgen. Succes ermee alvast!
pi_28692107
Ja, ik was al begonnen met het lezen van deze 6 pagina's. Dat vond ik al veel, tot ik ontdekte dat dit deel 4 was!!!
Mijn schoonouders hebben nu ook maar een BBM aangeschaft, aangestoken door ons enthousiasme.
  zondag 10 juli 2005 @ 22:28:38 #293
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_28693029
Weet iemand misschien wat leuke adresjes waar je grotere hoeveelheden meel kunt kopen? En dan dus niet van dat vezelarme tarwemeel dat je voor 19 cent in de supermarkt koopt, maar een beetje goed meel zodat je die vezels niet achteraf hoeft toe te voegen

Ik weet dat mijn pa vroeger in de buurt van Alkmaar bij een molen zakken van 50 KG kocht. Dat was eind jaren 80, dus de kans is groot dat dit allang niet meer bestaat...
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  maandag 11 juli 2005 @ 08:16:53 #294
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28698954
quote:
Op zondag 10 juli 2005 22:28 schreef Harry_Sack het volgende:
Weet iemand misschien wat leuke adresjes waar je grotere hoeveelheden meel kunt kopen? En dan dus niet van dat vezelarme tarwemeel dat je voor 19 cent in de supermarkt koopt, maar een beetje goed meel zodat je die vezels niet achteraf hoeft toe te voegen

Ik weet dat mijn pa vroeger in de buurt van Alkmaar bij een molen zakken van 50 KG kocht. Dat was eind jaren 80, dus de kans is groot dat dit allang niet meer bestaat...
Bij een goede molen vind je anders nog steeds flinke verpakkingen hoor!! Moet lukken.
  maandag 11 juli 2005 @ 09:02:28 #295
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_28699318
quote:
Op maandag 11 juli 2005 08:16 schreef Yorout het volgende:

[..]

Bij een goede molen vind je anders nog steeds flinke verpakkingen hoor!! Moet lukken.
hoe ziet een goede molen er uit en waar vind je die?
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  maandag 11 juli 2005 @ 09:11:02 #296
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28699424
quote:
Op maandag 11 juli 2005 09:02 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

hoe ziet een goede molen er uit en waar vind je die?
Dit is een stap in de goede richting: http://molen.pagina.nl/

Ik denk dat je het beste een paar molens in de buurt kunt zoeken en die bellen of langs gaan en nagaan of ze ook verkopen. Hier in Schiedam staan ook een paar molens maar maar 1 verkoopt en maalt ook daadwerkelijk meel en dergelijke (de Walvisch http://www.schiedamsemolens.nl/schiedamsemolens/nl.html).
  maandag 11 juli 2005 @ 09:26:11 #297
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28699577
Scootmobiel, in een vorig topic gaf je het volgende recept voor, volgens mij, Soubry meel 9 granen:

- 1 maatbeker lauw water + nog een laagje van ± 1 cm water in diezelfde maatbeker
(dit is in totaal ongeveer 240 ml water)
- 2 eetlepels magere melkpoeder
- 2 eetlepels zonnebloemolie
- anderhalve eetlepel suiker
- anderhalve THEElepel zout
- 500 gram meel (= 3 maatbekers)
- 1 + 1/3 THEElepel droge gist.

Klopt dat nog een beetje voor de AFK? Ik heb het ook staan maar durfde het nog niet aan gisteren. Bovenstaand wil ik vanavond proberen. Welk programma gebruik je dan trouwens?
pi_28703605
Hoe maken jullie de opening in de deeghaak schoon? Bij mij blijft daar vaak nog wat in zitten, met de afwasborstel erin past niet, dus pruts ik nu nog wat met prikkertjes.. iemand een beter idee?
't Is trouwens de Tefal broodbakmachine.
  maandag 11 juli 2005 @ 13:39:05 #299
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_28705237
quote:
Op maandag 11 juli 2005 12:30 schreef poemojn het volgende:
Hoe maken jullie de opening in de deeghaak schoon? Bij mij blijft daar vaak nog wat in zitten, met de afwasborstel erin past niet, dus pruts ik nu nog wat met prikkertjes.. iemand een beter idee?
't Is trouwens de Tefal broodbakmachine.
Daar heb ik geen last van met de AFK.
pi_28705376
Dat is fijn voor je
Ik ga deze alleen niet omruilen, heb hem voor m'n verjaardag gekregen van mijn schoonouders en ik vind hem verder erg prettig in gebruik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')