FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Jay Leno's "Tank Rod"
rebel84zaterdag 27 november 2004 @ 18:58
Het is zaterdagmiddag, bijna avond. Je verveelt je kapot en dus nestel je jezelf maar weer achter de pc. Na wat surfen op het PTA-forum schiet het je ineens weer te binnen: dat grandioze artikel dat je afgelopen week gelezen hebt in de AutoVisie. Nog grandiozer dan het artikel was de 'auto' die in het artikel voorkwam. Zie hieronder waar ik het over heb...

AutoVisie nummer 24, een artikel over de auto's van Jay Leno (een talkshowhost in de Verenigde Staten). Je hebt geld en je houdt van auto's, wat doe je dan? Juist, je koopt auto's. Veel auto's (80 auto's en 80 motoren heeft de beste man). Exclusieve auto's (McLaren F1, Duesenberg, Lamborghini Miura, Lamborghini Countach, een Rolls-Royce dragster aangedreven door een Merlin-motor, Dodge Vipers, etc.).

Ondanks al deze auto's werd meneer Leno gepest door zijn vrienden dat hij geen echte hotrod had. Met het volgende monster legde hij hen definitief het zwijgen op.
quote:
Naam: Is mij onbekend.
Motor: Een 29,4-liter luchtgekoelde V12 hemi (AV-1790-5B), gebouwd door Chrysler voor de M-47 Patton tank!
Vermogen: 810 pk.
Trekkracht: 2115 Nm.
Versnellingsbak: Allison HD4060 sixshooter (6 versnellingen dus en speciaal voor deze 'auto' gecalibreerd door de engineers van Allison).
Gewicht: 4.750 kilogram (een twintigste van wat de tank woog waaruit de motor komt).
Lengte: 16 foot, oftewel 5,3 meter.
Gebouwd door: Randy Grubb en Mike Leeds.
Prijs: $ 250.000.
Banden: Gladde Goodyear truckbanden.
0-60 mph: 6,2 seconden.
Topsnelheid: 140 mph (ong. 224 km/u).
Quarter-mile: 14,7 seconden @ 93 mph.
Rode toerengebied begint bij: 2800 rpm.
Verbruik: Het gemiddelde verbruik, na installatie van de nieuwe versnellingsbak, is 5 mpg (miles per gallon; dat komt dus neer op 8 kilometer per 3,78 liter = ong. 1 op 2).
Met de Greyhound-bus versnellingsbak was het gemiddeld verbruik 2,5 mpg (ong. 1 op 1).
Tankinhoud: 35 gallons (ong. 130 liter; de actieradius wordt daarmee ong. 260 kilometer).
Leuke wetenswaardigheden: De eerste versnellingsbak, die van een greyhound-bus, was niet sterk genoeg voor dit bakbeest. De nieuwe bak heeft er geen moeite mee.
Je kunt er lekker mee cruisen; bij 130 km/u maakt de V12 tussen de 800 en 900 toeren!
Leno noemt zijn hot rod de snelste haardroger van de wereld. De warmte van de luchtgekoelde motor stroomt recht in zijn gezicht en hij rijdt dan ook in een shirtje met korte mouwen als het bijna vriest.
Jay Leno zegt ook dat dit de enige auto is die hij heeft gehad, waarvan de motor krachtiger is dan de remmen: "You put your foot on the brakes as hard as you can and hit the gas, and it still pulls."
Als je het stuur wilt draaien van uiterst links naar uiterst rechts, dan maakt het stuur 11 omwentelingen.
Jay Leno heeft eens een race gedaan met zijn "Tank Rod" tegen een M1A1 Abrams tank (zie foto).
Het schakelen schijnt aan te voelen als in een Cadillac.











De betreffende AutoVisie ligt nog in de winkels. Halen dus, het nummer is echt de moeite waard!

Mijn mening: Ik denk dat je d.m.v. de foto's niet echt het idde krijgt hoe groot het ding in werkelijkheid is. Ik zou het echt machtig vinden om deze 'auto' eens in het echt te zien en vooral te horen. Ik heb ook bewondering voor de mensen die dit gemaakt hebben! Het interieur ziet er trouwens ook lekker uit.

Enjoy!
Sanderzaterdag 27 november 2004 @ 18:59
Omfg, wat een gaaf ding
InTrePidIvityzaterdag 27 november 2004 @ 19:15
Mooie reportage idd, in die AutoVisie
Vind het alleen jammer dat ze niet meer auto's uit z'n garage hebben laten zien, want van zo'n collectie moet je toch wel mooie plaatjes kunnen schieten
Maar wat een supervette bak dit
Fugiezaterdag 27 november 2004 @ 19:34
80 autos, en dan nog zoiets kopen, hoe ziek kan je zijn.
Maar wel een hotrod
BazzoSzaterdag 27 november 2004 @ 19:35
SUPER vet

-edit-
leuke specs
mvtzaterdag 27 november 2004 @ 19:39
Ik heb ooit een of ander klassieker blad gekocht (was het 1e nummer). Stond die wagen ook in. En zijn stoomauto. En de auto van zijn vrouw werd ook nog even genoemt. En zoals het gaat met de meeste rijke mensen waar de man des huizes een Mercedes S heeft en zijn vrouw een Alto of een baby benz (A klasse) hij zijn vrouw dus ook eenzelfde soort wagen. Maar dan met "maar" een 20 liter motor ofzo.

Zal eens opzoeken.
One_conundrumzaterdag 27 november 2004 @ 19:50
wat heeft die leno nog meer in z'n garage? ik weet dat ie gek is van lambo's maar die garage staat propvol!
mvtzaterdag 27 november 2004 @ 19:53
quote:
Op zaterdag 27 november 2004 19:50 schreef One_conundrum het volgende:
wat heeft die leno nog meer in z'n garage? ik weet dat ie gek is van lambo's maar die garage staat propvol!
Alles wat snel is of was in zijn tijd
MociNzaterdag 27 november 2004 @ 20:13
Wow, wat een bak zeg! Mooi hoor!!
allsystemshaltzaterdag 27 november 2004 @ 20:52
Hm beetje karig vermogen voor zon multiliter slagvolume .......

Wordt eens tijd dat ie er een flinke turbo op gaat zetten
BaraCudazaterdag 27 november 2004 @ 20:56
Daar kun je wel een caravan mee trekken ja
Je hebt er verder geen barst aan natuurlijk, het ziet er ook niet uit, maarja als je teveel geld hebt....
-Muse-zaterdag 27 november 2004 @ 21:00
OMFG.....
PNGzaterdag 27 november 2004 @ 21:11
Die gooz heeft nog meer van die vette gevallen. O.a. een Marine Turbine Technologies fietsje. Alleen dan met turbine ipv zuigermotor.

Effe zoeken [edit] gevonden:




Doe es gek.
MaartenGrendelzaterdag 27 november 2004 @ 21:59
Excentriek is het enige juiste woord hiervoor.

De Y2K heeft ook een rol in de film 'Torque' trouwens.
Die motor past perfect in het waaaaay-over-the-top sfeertje van die film.
Pirozaterdag 27 november 2004 @ 22:16
mierenneuk modus: het is de M-48 of de M-60 tank. .
Voor de rest wel een ontzettend cool ding.
Hoe was de eindstand tegen die M1A1 tank trouwens? Dat kreng weegt 67 ton. .
Moduszaterdag 27 november 2004 @ 22:18
2115 Nm. . Hij ziet er trouwens groter uit dan 5,30m.
Pirozaterdag 27 november 2004 @ 22:24
Die Mercedes kwam ook redelijk dichtbij met 1750 Nm, weliswaar wat later beschikbaar, maar tegen nog geen derde van de inhoud van dit ding. Mag je blij zijn dat je niet in Nederland woont met dit beestje. .
Moduszaterdag 27 november 2004 @ 22:35
Welke Mercedes?
Pirozaterdag 27 november 2004 @ 23:06
Stond pasgeleden hier een topic van een Mercedes met een V12 uit de SL55 (ofzo) erin gelepeld. Haalde ~1750Nm <2500 rpm als mijn geheugen het goed heeft. Überblik .
Moduszaterdag 27 november 2004 @ 23:25
quote:
Op zaterdag 27 november 2004 23:06 schreef Piro het volgende:
Stond pasgeleden hier een topic van een Mercedes met een V12 uit de SL55 (ofzo) erin gelepeld. Haalde ~1750Nm <2500 rpm als mijn geheugen het goed heeft. Überblik .
De enige die ik me kan herinneren is de Brabus E V12 2004. met 1026 Nm.
Pirozondag 28 november 2004 @ 01:53
Sorry. Dat was hem. Hij heeft het koppel beschikbaar op 1750 rpm. My bad. .
rebel84zondag 28 november 2004 @ 12:06
quote:
Op zaterdag 27 november 2004 22:16 schreef Piro het volgende:
mierenneuk modus: het is de M-48 of de M-60 tank. .
Voor de rest wel een ontzettend cool ding.
Hoe was de eindstand tegen die M1A1 tank trouwens? Dat kreng weegt 67 ton. .
Zowel de AutoVisie en de artikelen die ik op het internet heb gevonden, spreken over een M-47 Patton tank. Ik heb er verder geen verstand van, dus misschien heb je wel gelijk.

Artikelen:
http://popularmechanics.c(...)leno/2004/5/hot_rod/

http://www.freerepublic.com/focus/f-news/1284937/posts

http://www.caranddriver.c(...)d=8789&page_number=1
Mooie foto's en lekker leesbaar artikel!

De "Tank Rod" is 252 (inch, denk ik). Dat komt neer op 6,40 meter (komt al meer in de buurt dus).
Lega-Nordzondag 28 november 2004 @ 12:30
30 liter, en maar ruim 2000 Nm uitpeuteren, amerikaanse motorblokken. .

Bestaat er geen 30 liter japannertje?

[ Bericht 13% gewijzigd door Lega-Nord op 28-11-2004 12:38:03 ]
Catch22-zondag 28 november 2004 @ 13:34
leuk, maar echt supersnel issie niet
PNGzondag 28 november 2004 @ 15:57
M46, M47, M48 en M60 is allemaal designation "Patton" tank. M46 is interim, M47 is basis voor M48 "Patton II" en M60 is daar weer ontwikkeling van. Van elke zijn meerdere versies, en erna zijn de Israelies er nog een tijd op verder doorgegaan.

Blok kan heel goed uit een M47 komen dus.
rebel84zondag 28 november 2004 @ 16:02
quote:
Op zondag 28 november 2004 13:34 schreef Catch22- het volgende:
leuk, maar echt supersnel issie niet
Ik denk ook niet dat dat het hoofddoel van de bouwers was.
Fr3nK3Lzondag 28 november 2004 @ 16:04
Ooit eens gezien op Discovery Channel, wat een geluid kwam er uit dat apparaat
Hele aflevering ging over Hotrods btw..
stienus5gtturbozondag 28 november 2004 @ 16:19
quote:
Op zondag 28 november 2004 12:30 schreef Lega-Nord het volgende:
30 liter, en maar ruim 2000 Nm uitpeuteren, amerikaanse motorblokken. .

Bestaat er geen 30 liter japannertje?
Ja, die halen veel koppel uit hun motoren..
En zeeeeker niet bij een laag toerental.
Catch22-zondag 28 november 2004 @ 17:22
quote:
Op zondag 28 november 2004 16:02 schreef rebel84 het volgende:

[..]

Ik denk ook niet dat dat het hoofddoel van de bouwers was.
wat dan wel? mooi issie ook niet bepaald. En goed corner'en zal hij ook wel niet doen met die extreme wielbasis en hogen gewicht op de voor-as
sdkzondag 28 november 2004 @ 17:30
2.0 Liter SDI 70 pk = 37,5 pk per liter

29,4 Liter V12 810 pk ~ 27,5 pk per liter

zeker niet veel pk per liter maar ach, beetje moeilijk vergelijken ook met gewone automotoren
PNGzondag 28 november 2004 @ 17:54
Gemiddelde tank van een tiental of tientallen tonnen zit niet te wachten op Pk's, die wil een beuk koppel om kreng van zijn plaats te krijgen bovendien bij lage toerentallen. Vandaar die grote literinhoud bij dit soort motoren. Verder moet fuel consumptie "redelijk blijven" plus dat het relatief simpel en betrouwbaar moet zijn. Wat krijg je dan, lange slag diesel, of laag toerig benzineblok met giga inhoud. Bovendien (off topic) zijn militaire specs ook altijd zo dat alles in het "theatre of operations" zo'n beetje op dezelfde peut moet kunnen lopen. Zo'n blok al zou het bij wijze van 3000 Pk hebben en 500 Nm, heb je der geen klap aan voor het doel waarvoor die gemaakt is.

Dat meneer Jay Leno er een auto van maakt met bijna 30 liter blok, bijna 5 ton, en de 6 seconden bijna haalt naar de 100, ach da's gaaf toch.

Bovendien, alssie snel om de bocht zou willen pakte die wel een van de Lambo's in zijn garage of zijn SLR of Enzo. Die meneer heeft meer zeldzame Bugatti's dan een gemiddeld Bugatti museum in Italie. Dus sja.
rebel84zondag 28 november 2004 @ 18:06
quote:
Op zondag 28 november 2004 17:22 schreef Catch22- het volgende:
wat dan wel? mooi issie ook niet bepaald. En goed corner'en zal hij ook wel niet doen met die extreme wielbasis en hogen gewicht op de voor-as
Een indrukwekkende auto bouwen. Een auto bouwen die nog nooit iemand gebouwd heeft. Dat zal zo ongeveer het doel geweest zijn.
De maker van de auto had overigens al van tevoren het idee om zijn creatie aan Leno te gaan verkopen voor een hoog bedrag (ong. $125.000,- als ik het me goed herinner). Dus geld zal ook meegespeeld hebben.
Ultimorazondag 28 november 2004 @ 18:16
quote:
Op zondag 28 november 2004 17:54 schreef PNG het volgende:


Bovendien, alssie snel om de bocht zou willen pakte die wel een van de Lambo's in zijn garage of zijn SLR of Enzo. Die meneer heeft meer zeldzame Bugatti's dan een gemiddeld Bugatti museum in Italie. Dus sja.
Bugatti komt uit frankrijk. dus dat lijkt me niet moeilijk, maar tegen de Slumpf collectie kan hij niet op.

maargoed Leno heeft 80 auto's en 80 motoren, dus echt een stakker is het niet

geweldig stuk trouwens in de AV
PNGzondag 28 november 2004 @ 18:39
tWas een Italiaan he. Begonnen in Italie, erna voor Duitse bedrijven gewerkt. Erna in Duitsland zijn eigen fabriek begonnen, na WOI werd dat Frans grondgebied.
Kolkiezondag 28 november 2004 @ 19:58
Deksels wat een trage quartermile tijd. Beetje impreza (die japanse hokken ja) doet dat sneller.... is dat ding net zo zwaar als die tank ofzo ?
VanDreadzondag 28 november 2004 @ 20:04
we hebben de L
we hebben de E
we hebben de Z
we hebben de E
we hebben de N

en wat staat er dan... juist: LEZEN
Gewicht: 4.750 kilogram

Impreza heeft meer power per ton en 4wd wil misschien ook helpen hahaha


Bruut! ding trouwes, jay leno op ze normaalst
Unstoppablemaandag 29 november 2004 @ 16:31
quote:
Op zondag 28 november 2004 16:04 schreef Fr3nK3L het volgende:
Ooit eens gezien op Discovery Channel, wat een geluid kwam er uit dat apparaat
Hele aflevering ging over Hotrods btw..
Hij is idd een paar keer langsgekomen in het programma "Rides"
BazzoSmaandag 29 november 2004 @ 16:47
quote:
Op zondag 28 november 2004 20:04 schreef VanDread het volgende:
we hebben de L
we hebben de E
we hebben de Z
we hebben de E
we hebben de N

en wat staat er dan... juist: LEZEN
Gewicht: 4.750 kilogram

Impreza heeft meer power per ton en 4wd wil misschien ook helpen hahaha


Bruut! ding trouwes, jay leno op ze normaalst
4wd maakt een auto langzamer, omdat er meer verlies optreed in de overbrening naar alle 4 de wielen
Lega-Nordmaandag 29 november 2004 @ 16:49
Europese Golf TDI: 160 Nm koppel per liter.
Europese Golf 2.0i FSI: 140 Nm koppel per liter

Amerikaanse Tank Rod: 72 Nm koppel per liter.

Wat is dat toch met die amerikaanse motorblokken.
Lega-Nordmaandag 29 november 2004 @ 16:52
quote:
Op maandag 29 november 2004 16:47 schreef BazzoS het volgende:

[..]

4wd maakt een auto langzamer, omdat er meer verlies optreed in de overbrening naar alle 4 de wielen
Dan mag je mij uitleggen waarom Skylines met exact motorpk's als Supra of nog minder sneller zijn in sprints van 0-100.
BazzoSmaandag 29 november 2004 @ 16:56
quote:
Op maandag 29 november 2004 16:52 schreef Lega-Nord het volgende:

[..]

Dan mag je mij uitleggen waarom Skylines met exact motorpk's als Supra of nog minder sneller zijn in sprints van 0-100.
eerste paar meter zijn ze idd sneller qua optrekken, maar op hogere snelheden werkt 4wd in het nadeel
Lega-Nordmaandag 29 november 2004 @ 17:09
quote:
Op maandag 29 november 2004 16:56 schreef BazzoS het volgende:

[..]

eerste paar meter zijn ze idd sneller qua optrekken, maar op hogere snelheden werkt 4wd in het nadeel
Okee.
sdkmaandag 29 november 2004 @ 17:31
quote:
Op maandag 29 november 2004 16:49 schreef Lega-Nord het volgende:
Europese Golf TDI: 160 Nm koppel per liter.
Europese Golf 2.0i FSI: 140 Nm koppel per liter

Amerikaanse Tank Rod: 72 Nm koppel per liter.

Wat is dat toch met die amerikaanse motorblokken.
TDI heeft een turbo en turbo's geven nou eenmaal veel koppel.
FSI is een benzine (met turbo?) maarja benzine is sowieso al anders.

1.9 SDI heeft 133 Nm wat 70 Nm per Liter is.

en de Tank Rod heeft dus meer Nm per liter dan de hedendaagse SDI blokken
Juggernautmaandag 29 november 2004 @ 17:47
maar vast geen bekerhouder. HA!
Steve-Omaandag 29 november 2004 @ 17:52
was laatst op discovery dat ding
geweldig
Steve-Omaandag 29 november 2004 @ 17:53
quote:
Op maandag 29 november 2004 16:49 schreef Lega-Nord het volgende:
Europese Golf TDI: 160 Nm koppel per liter.
Europese Golf 2.0i FSI: 140 Nm koppel per liter

Amerikaanse Tank Rod: 72 Nm koppel per liter.

Wat is dat toch met die amerikaanse motorblokken.
Je vergelijkt nu een tank met een golf .
MewBiemaandag 29 november 2004 @ 19:25
Ik vindt die hotrod van die Home Improvement gast ook wel cool, een keer gezien op Discovery, hij ging ff een blokkie om, elk autoalarm in een straal van 50m (rond zijn auto) ofzo ging af dikke V8 met open uitlaat systeem
Juggernautmaandag 29 november 2004 @ 19:27
die van tim allen ja

dat was vet.. ook hoe die hem _niet_ aan de gang kreeg
Alexxxxxmaandag 29 november 2004 @ 19:42
*pakt doekje voor kwijl*
PeuRacmaandag 29 november 2004 @ 19:49
Vermogen: 810 pk.
Trekkracht: 2115 Nm.

Tering, moet dat ding serieus ruim 4ton wegen geef zo'n ding aan een europeaan, en hij haalt t zelfde vermogen uit de halft van de motor, en lepelt dat in een auto die een kwart weegt. En dat alles waarschijnlijk nog voor minder geld ook
Chello200maandag 29 november 2004 @ 20:12
Als ie die motor in een bootje zet dan heb je een Kameleon II.
Steijnmaandag 29 november 2004 @ 20:33
quote:
Op maandag 29 november 2004 19:49 schreef PeuRac het volgende:
Vermogen: 810 pk.
Trekkracht: 2115 Nm.

Tering, moet dat ding serieus ruim 4ton wegen geef zo'n ding aan een europeaan, en hij haalt t zelfde vermogen uit de halft van de motor, en lepelt dat in een auto die een kwart weegt. En dat alles waarschijnlijk nog voor minder geld ook
Inderdaad, neem bijvoorbeeld een Seatek 10,3 Offshore, die haalt uit 860 kg 1200 pk en een koppel van 2200 Nm. En daar komt een geluid uit waarbij menig automotortje verbleekt.
Two_Tribesmaandag 29 november 2004 @ 20:41
quote:
Op zondag 28 november 2004 17:30 schreef sdk het volgende:
2.0 Liter SDI 70 pk = 37,5 pk per liter

29,4 Liter V12 810 pk ~ 27,5 pk per liter

zeker niet veel pk per liter maar ach, beetje moeilijk vergelijken ook met gewone automotoren
2.0 Liter SDI -> 2003
29,4 liter V12 -> 1952 (The M47 entered US service in 1952)

Lijkt me ook een niet geheel onbelangrijk detail
Steijnmaandag 29 november 2004 @ 20:46
quote:
Op maandag 29 november 2004 20:41 schreef Two_Tribes het volgende:
2.0 Liter SDI -> 2003
29,4 liter V12 -> 1952 (The M47 entered US service in 1952)

Lijkt me ook een niet geheel onbelangrijk detail
quote:
Op maandag 29 november 2004 16:49 schreef Lega-Nord het volgende:
Europese Golf TDI: 160 Nm koppel per liter.
Europese Golf 2.0i FSI: 140 Nm koppel per liter

Amerikaanse Tank Rod: 72 Nm koppel per liter.

Wat is dat toch met die amerikaanse motorblokken.
Die motoren verbleken bij de Seatek die ik zojuist noemde.

120 pk/liter
220 Nm/liter
PNGmaandag 29 november 2004 @ 20:52
Wat zijn jullie nou aan het doen joh, tis een blok uit een TANK uit 1952

Halloooowww.
Steijnmaandag 29 november 2004 @ 20:56
quote:
Op maandag 29 november 2004 20:52 schreef PNG het volgende:
Wat zijn jullie nou aan het doen joh, tis een blok uit een TANK uit 1952

Halloooowww.
Maar waarom zou je die gebruiken als er nu veel betere motoren te krijgen zijn.
Two_Tribesmaandag 29 november 2004 @ 21:04
quote:
Op maandag 29 november 2004 20:56 schreef Steijn het volgende:

[..]

Maar waarom zou je die gebruiken als er nu veel betere motoren te krijgen zijn.
Ik snap het wel hoor. Lekker 120km/u cruisen met 800rpm
rebel84maandag 29 november 2004 @ 22:58
quote:
Op maandag 29 november 2004 20:52 schreef PNG het volgende:
Wat zijn jullie nou aan het doen joh, tis een blok uit een TANK uit 1952

Halloooowww.
Inderdaad mensen, niet zo janken! Het gaat niet om de prestaties van dit ding, maar om het achterlijke idee dat iemand een motor van een tank (!) in een soort van hotrod plaatst.
rebel84maandag 29 november 2004 @ 23:02
quote:
Op maandag 29 november 2004 21:04 schreef Two_Tribes het volgende:
Ik snap het wel hoor. Lekker 120km/u cruisen met 800rpm
Geweldig he!? Vandaar dat het verbruik me ook wel meeviel eigenlijk.
StefanPdinsdag 30 november 2004 @ 23:56
ROFL Die kerel is echt cool. Eindelijk iemand met veel geld die iets leuks doet met auto's in plaats van alleen maar standaard rolls royces of zo te kopen.

Ik zou het wel weten als ik zoveel geld had

Die tank rod is echt vet man. +stijl. 6 seconden naar de 100, ondanks de bijna 5000 kilo (als ik het goed onthouden heb), dat is rap man!