Sinds kind af aan is er iets waar ik extreem slecht in ben, namelijk het vinden/onthouden van routes.. zowel met de auto als met de fiets etc.. toen ik nog op de basischool zat verdwaalde ik al erg vaak, maar toen dacht ik dat het wel over zou gaan, maar tegenwoordig lijkt het nog net zo erg te zijn.
Als ik bijvoorbeeld een aantal keer naar een kennis toe moet en ik fiets samen met hem er zo'n 5x heen en een week later vraagt hij of ik even langs kan komen kan ik het niet vinden..
Gister moest ik bijvoorbeeld even naar de Renault garage, die aan de andere kant van de stad zit (qua afstand 15 min rijden) ik ben anderhalf uur bezig geweest het te zoeken en zo'n beetje de hele stad doorgereden voor ik het vond..
Vanavond nog vroeg een vriend van me of ik even langs kon komen om film te kijken etc, ik ben er al zeker 20x geweest maar toch wist ik het niet te vinden, dus ik vraag aan hem of ie me toch nog even snel uit kon leggen hoe ik bij z'n huis kom, hij legt het dus uit, maar weer kon ik het niet vinden.. heb 2 uur lang moedeloos rondgefietst met plattegrond en ben uiteindelijk maar naar huis gegaan en heb hem verteld dat er iets tussen was gekomen (ik voel mezelf wel erg voor schut staan als ik hem uitleg dat ik het na 20x nog steeds niet kan vinden)
Wat ik me nou afvraag is dit een soort dyslectie of ziekte ofzo? ik ben verder gewoon normaal, zowel sociaal als op school maar aan dit probleem begin ik me steeds meer te ergeren dus ik dacht eraan om op een of andere manier hulp te zoeken, maar bij wie? dus misschien is er iemand die meer verstand heeft van dit soort dingen of zelf iets dergelijks heeft.
quote:hmm dyslexie beperkt zich dus alleen tot taal/klank.. maar veel verder ben ik hier niet mee
Op vrijdag 14 september 2001 22:27 schreef Kielef het volgende:
DYSLEXIE
Lees hier maar alvast.
sorry als mensen zich ergeren dat ik mezelf dyslectisch noemt maar ik kan zo even geen andere benaming verzinnen
Op "zoek" drukken , boven naast "actief".
Het woord "dyslexie" intikken en dan op "zoeken" drukken. Succes.
quote:wat heb ik hier aan?? ik ben zelf php programmeur dus je hoeft me niet uit te leggen hoe een forum werkt.. ik loop hier nou juist uit te leggen dat ik met een probleem zit en niet weet hoe je het moet noemen en jij komt met een rijtje hits aanzetten over het woord dyslexie
Op vrijdag 14 september 2001 22:33 schreef Kielef het volgende:
Je zoekactie naar 'dyslectie' leverde 14 resultaten op. Resultaten 1 - 14.
LIF Wat heeft dyslectie met spelling te maken? dolfina-chica 15 11-07-01 01:19
ONZ Wie heeft er nog meer een gronisch te kort aan.. 1 2 3 dolfina-chica 54 10-07-01 18:16
FB heb ff opmerking 1 2 3 4 5 berney 101 03-07-01 23:51
GC Pas op voor Chandler, aka Geniepig Mannetje 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SunChaser 234 28-02-01 18:44
LIT Heikel punt: spelfouten 1 2 WouterB 25 10-06-00 23:40
LIF DYSLEXIE Kielef 12 30-03-01 17:08
KLB Leren schrijven! Pinball 24 10-12-99 08:49
GC Wie heeft hier ook dat vergalde studiehuis 1 2 ®aminsjov 47 20-06-00 13:28
ONZ Noemen jullie dit een onzin forum??? :-) 1 2 Raikane 39 21-10-00 19:34
ANM Nederlander leidde twee kapers op 1 2 Jeromar 26 13-09-01 00:10
ONZ Apenheul Meet&Greet, De Foto's!!!!!!!!!!! 1 2 3 4 SunChaser 87 25-09-00 22:24
KLB jou/jouw 1 2 3 speknek 70 29-08-01 20:52
ONZ Noem een woord met de letter D deel 1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 G-spotter2001 255 02-06-01 10:38
SEX baas van gamesonline themaster 24 03-08-01 19:24Op "zoek" drukken , boven naast "actief".
Het woord "dyslexie2 intikken en dan op "zoeken" drukken. Succes.
[Dit bericht is gewijzigd door I.M.Weazel op 14-09-2001 22:37]
quote:flikker op je bent niet grappig
Op vrijdag 14 september 2001 22:37 schreef Kielef het volgende:
http://www.google.com/search?q=dyslexie&btnG=Google+zoeken&hl=nl&lr= hier vind je nog meer.
denk je nou echt dat ik zo'n verhaal ga typen om iets uit te leggen als het ook op google zou staan..
quote:Ik probeerde helemaal niet grappig te zijn.
Op vrijdag 14 september 2001 22:38 schreef I.M.Weazel het volgende:[..]
flikker op je bent niet grappig
denk je nou echt dat ik zo'n verhaal ga typen om iets uit te leggen als het ook op google zou staan..
quote:ok sorry maar ik wordt hier als een newbie behandeld en ik leg net uit dat het geen dyslexie is maar dat ik niet wist hoe ik het anders moest noemen, als het daadwerkelijk een dyslexie was kan ik zelf ook wel op google zoeken op dat woord
Op vrijdag 14 september 2001 22:43 schreef Kielef het volgende:[..]
Ik probeerde helemaal niet grappig te zijn.
[Dit bericht is gewijzigd door I.M.Weazel op 14-09-2001 22:46]
quote:Ga je gang, je bent een vrij mens.
Op vrijdag 14 september 2001 22:41 schreef I.M.Weazel het volgende:
laat ook maar ik zoek wel een ander forum
quote:Tja geen idee wat het is, lijkt mee een extreme vorm van a-ruimtelijk denken ofzo. Ik ben zelf licht dyslectisch als je 't zo kan noemen maar juist erg goed in staat om route's e.d. te onthouden.
Op vrijdag 14 september 2001 22:25 schreef I.M.Weazel het volgende:
ik weet niet of dit het goede forum is maar ik wou het toch even kwijt...<verhaal>
Ben je zowiezo slecht in ruimtelijk denken misschien?
Ik denk dat je verder in deze fora niet echt veel wijzer zal worden.. ik zou d'r anders gewoon 's mee naar de huisarts ofzoiets gaan.
quote:ok ik zei al sorry maar denk dan ook ff na voordat je iemand 'helpt'
Op vrijdag 14 september 2001 22:45 schreef Kielef het volgende:[..]
Ga je gang, je bent een vrij mens.
Maar pas op, dat je daar ook niet gaat schelden op de mensen die je willen helpen.
Niet overal is men zo tolerant als op FOK.
quote:eh wiskunde ben ik extreem slecht in dus het is inderdaad het ruimtelijk denken + het onthouden van straten en omgeving denk ik.. maar of hier een wetenschappelijke benaming voor is weet ik dus niet.. als ik dat weet kan ik misschien er meer over vinden op internet
Op vrijdag 14 september 2001 22:47 schreef hoihepiet het volgende:[..]
Tja geen idee wat het is, lijkt mee een extreme vorm van a-ruimtelijk denken ofzo. Ik ben zelf licht dyslectisch als je 't zo kan noemen maar juist erg goed in staat om route's e.d. te onthouden.
Ben je zowiezo slecht in ruimtelijk denken misschien?
Ik denk dat je verder in deze fora niet echt veel wijzer zal worden.. ik zou d'r anders gewoon 's mee naar de huisarts ofzoiets gaan.
quote:En ik had je post veel beter moeten lezen, en niet vooral op de titel van je topic afgaan. Sorry.
Op vrijdag 14 september 2001 22:45 schreef I.M.Weazel het volgende:[..]
ok sorry maar ik wordt hier als een newbie behandeld en ik leg net uit dat het geen dyslexie is maar dat ik niet wist hoe ik het anders moest noemen, als het daadwerkelijk een dyslexie was kan ik zelf ook wel op google zoeken op dat woord
Ik weet niet wat het is.
Heb je het al eens aan je huisarts proberen uit te leggen?
quote:nee maar ik dacht dat het ook meer iets was voor een psychiater ofzo
Op vrijdag 14 september 2001 22:50 schreef Kielef het volgende:[..]
En ik had je post veel beter moeten lezen, en niet vooral op de titel van je topic afgaan. Sorry.
Ik weet niet wat het is.
Heb je het al eens aan je huisarts proberen uit te leggen?
Iedereen die dyslectisch is, denkt in beelden. Maar niet iedereen die in beelden denkt, is dyslectisch. Een beelddenker 'denkt' ongeveer 32 beelden per seconde. Wat verbeelden zij zich wel!
Bij alles wat een dyslecticus denkt worden steeds beelden gemaakt. Beelden moeten dus constant worden getransformeerd naar taal. Dat kost tijd, juist omdat het verbinden van beeld aan taal niet op de normale manier geautomatiseerd is.
De Amerikaanse auteur R.D. Davis beweert dat dyslectische mensen bijvoorbeeld bij het woord 'olifant' direct het beest van meerdere kanten bekijken. Van voren, van opzij, van achteren. Zij zien als het ware een compleet beeld, waar niet-dyslectici de olifant van één kant zien.
Een resultaat van dyslexie is dan ook het oproepen van vele
beelden en de neiging om alles compleet te willen maken. Begin en eind willen weten van alles om hen heen, is een
eigenschap van dyslexie die verband houdt met het beelddenken. Daardoor is het moeilijk als iemand tijdens een
vergadering een dyslecticus plotseling iets vraagt. De dyslecticus zou eigenlijk terug moeten zoeken in de 'opslag' van zijn beelden, om een goed antwoord te kunnen geven.
Als een dyslecticus dus moet antwoorden of reageren, gaat hij vaak of veel te uitgebreid antwoorden, of helemaal naar de kern van de zaak. De neiging om alles compleet te willen maken, is geboren uit noodzaak. Het is moeilijk voor een dyslecticus om voor een andere persoon een logische ingang van het verhaal te vinden. Dit leidt vaak tot misverstanden, miscommunicatie en irritatie.
quote:Heb je dat verlies van memory dus alleen over afstanden?
Op vrijdag 14 september 2001 22:52 schreef I.M.Weazel het volgende:[..]
nee maar ik dacht dat het ook meer iets was voor een psychiater ofzo
maar ik probeer er in eerste instantie achter te komen of het een bekend probleem is want dan kan ik er waarschijnlijk meer info over vinden
Als je bv ergens iets neerlegt, kun je je dat wel herinneren?
Ik ben nu ook wel erg benieuwd of er een naam voor is en ik wil er meer van weten.
quote:nee verder heb ik weinig problemen met dingen onthouden.. het is meer dat ik geen verband zie tussen straten/plaatsen.. dus geen ruimtelijk inzicht neem ik aan
Op vrijdag 14 september 2001 22:56 schreef Kielef het volgende:[..]
Heb je dat verlies van memory dus alleen over afstanden?
Als je bv ergens iets neerlegt, kun je je dat wel herinneren?
Ik ben nu ook wel erg benieuwd of er een naam voor is en ik wil er meer van weten.
(ik reageer nogal laat omdat chello 90% van de tijd platligt dus ik moet steeds wachten totdat ik weer even online ben)
quote:
dyscalculie is een tekort aan ruimtelijk inzicht en logisch schematisch denken.
quote:[offtopic]
Op vrijdag 14 september 2001 22:53 schreef FoRAiN het volgende:
dit is niet van mijn hand...Iedereen die dyslectisch is, denkt in beelden. Maar niet iedereen die in beelden denkt, is dyslectisch. Een beelddenker 'denkt' ongeveer 32 beelden per seconde. Wat verbeelden zij zich wel!
Bij alles wat een dyslecticus denkt worden steeds beelden gemaakt. Beelden moeten dus constant worden getransformeerd naar taal. Dat kost tijd, juist omdat het verbinden van beeld aan taal niet op de normale manier geautomatiseerd is.
De Amerikaanse auteur R.D. Davis beweert dat dyslectische mensen bijvoorbeeld bij het woord 'olifant' direct het beest van meerdere kanten bekijken. Van voren, van opzij, van achteren. Zij zien als het ware een compleet beeld, waar niet-dyslectici de olifant van één kant zien.
... SNIP!...
Dus wat de schrijver wil zeggen als ik het goed begrijp is dat iemand die Dyslectisch is geen achterstand heeft, maar eigenlijk een stuk voor is op de 'normale' mens...
Iemand die daar last van ondervindt denkt dus gewoon te ingewikkeld en ons brein kan dat gewoon niet snel genoeg verwerken.
Kewl. ik wil meer info over dit soort stuff....
Persoonlijk denk ik dat het een verkapte vorm is zoals IR zelf idd zegt. Misschien dat het op latere leeftijd weggaat. ik wens je hierbij succes.
* Merlijn heeft ook het navigatievermogen van een draaitol....
quote:Het laatste is een beetje raar, want je zegt zelf dat een programmeur bent en bij programeren komt toch logisch en schematisch denken kijken? Of heb ik het mis?
Op zaterdag 15 september 2001 01:34 schreef I.M.Weazel het volgende:
ik heb eens rondgekeken en volgens mij heb ik dyscalculie
[..]
Het is meer orientatie-verlies, puur de weg kwijt zijn.
Oplossing, alles opschrijven hoe je moet rijden / lopen / fietsen. Met kaart van de routeplanner of een wegenkaart.
Anders zou ik het ook niet weten wat het is.
Hoop dat het duidelijker wordt voor jezelf, misschien ga je het dan ook niet meer als zo'n probleem ervaren!
Of het met een gebrek aan wiskundig inzicht te maken heeft weet ik niet, ik volg nu een vrij wiskundig vak (Theoretische Ecologie, ik studeer biologie) en dat gaat me prima af.
Maar zelfs met dyslexie kun je nog studeren ofzo, bij een oom van mij (lector natuurkunde op de KUN) had een jongen met dyslexie natuurkunde gedaan, en was geslaagd, al zal die wel een minder erge vorm hebben. Verder weet ik er nix vanaf.
quote:mjah heb ik ook.. ik woon al 14 jaar in apeldoorn en in het centrum ben ik ook vaak zat aan het zoeken naar een winkel waar ik al iets van 50x ben geweest..
Op woensdag 19 september 2001 16:43 schreef Hooghoudt het volgende:
Ik heb er ook weleens last van, maar niet zo heel erg, al overkomt het me weleens in Oldenzaal (waar ik 18 jaar heb gewoond) dat ik (midden in het centrum soms) niet meer weet waar ik heen moet. Heb jij dat ook zo? Ik heb trouwens ook problemen met links en rechts...Of het met een gebrek aan wiskundig inzicht te maken heeft weet ik niet, ik volg nu een vrij wiskundig vak (Theoretische Ecologie, ik studeer biologie) en dat gaat me prima af.
rechts en links kan ik ook niet onthouden maar daar heb ik een ezelsbruggetje voor
tsja als ik een keer zelf een auto koop komt er een sateliet navigatiesysteem op
Ik heb dyslectie, dat verhaaltje klopt idd ja. Ik heb een heel goed ruimtelijk inzicht, en ben dus heel goed in routes vinden/kaartlezen enzovoort. Mij is altijd verteld dat dat goede ruimtelijk inzicht nou juist verband houdt met dyslectie.quote:Op vrijdag 14 september 2001 22:53 schreef FoRAiN het volgende:
dit is niet van mijn hand...
[verhaal]
Nogal ja.quote:
Uuh ik weet niet hoe visueel jullie topo-kaartje was maar bij ons was het gewoon een platte poster hoorquote:Op donderdag 13 januari 2005 03:28 schreef G-E het volgende:
heetof, ik ben niet de enige met t richtingsgevoel van een dooie postduif
![]()
Raak zelf ook altijd de weg kwijt, kom daardoor vaak telaat op afspraken enz. Maar t heeft ook zn leuke kant, ik kom op plaatsen waar ik anders nooit zou komen, eeuwig durende ondekkingstocht, en maak vaak een leuk babbeltje met mensen waar ik de weg aan vraag
Op de basisschool haalde ik altijd goede cijfers, behalve voor topo, daar was ik dramatisch slecht in. De school heeft me toen laten testen (weet niet meer wat voor test dat was, te lang geleden) en daaruit bleek dat mijn visueel geheugen niet goed functioneerde, dat zou ook de reden zijn dat ik routes niet kan onthouden, klinkt logisch.
Uhm, ik weet niet wat jij onder visueel verstaat hoor, maar als jij topo doet leer jij gewoon de locatie van de plaats uit je kop, als jij dus een kaartje ziet memoriseer je in feite het kaartje. Als je visuele geheugen dus slecht is, gaat dat niet en kan je de juiste plaatsnaam niet meer verbinden aan de juiste locatie op het kaartje. Heeft alles te maken met het visuele geheugen.quote:Op donderdag 13 januari 2005 03:32 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Uuh ik weet niet hoe visueel jullie topo-kaartje was maar bij ons was het gewoon een platte poster hoor. Kwestie van plaatsnamen onthouden
.
Met topo had ik altijd wel goede cijfers als ik leerde..
Stel je hebt zo'n kaartje:quote:Op donderdag 13 januari 2005 14:57 schreef Roa het volgende:
[..]
Uhm, ik weet niet wat jij onder visueel verstaat hoor, maar als jij topo doet leer jij gewoon de locatie van de plaats uit je kop, als jij dus een kaartje ziet memoriseer je in feite het kaartje. Als je visuele geheugen dus slecht is, gaat dat niet en kan je de juiste plaatsnaam niet meer verbinden aan de juiste locatie op het kaartje. Heeft alles te maken met het visuele geheugen.
Psst, het is dyslexie hoor!quote:Op dinsdag 11 januari 2005 21:54 schreef gekke_sandra het volgende:
Nou.. je schrijft het woord dyslectie in iedergeval wel goed fout
Jij ook fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!quote:Op donderdag 13 januari 2005 16:00 zagen we de sig van kevaro
Juist, dus leer je de naam en de bijbehorende locatie op het kaartje, dat is dus puur visueel. Goed, je kan zeggen:quote:Op donderdag 13 januari 2005 15:32 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Stel je hebt zo'n kaartje:
[afbeelding]
Ik zocht dan altijd bruggetjes om die plaatsnamen te onthouden op dat kaartje. Bijv. die plaatsen onderin naast elkaar in me hoofd te stampen van links naar rechts (door 100x te zeggen). Als je mij zou vragen wat verder naar het oosten ligt zou ik het niet weten, maar als ik dat kaartje ziet kan ik de plaatsen zo aanwijzen.
Het wordt idd niet in die volgorde gevraagd, maar stel dat de plaats gevraagd wordt die 2e in mijn rijtje staat, dan noem ik in mn hoofd dat rijtje achter elkaar en weet ik dat het dus de 2e is van de onderste rij plaatsenquote:Op donderdag 13 januari 2005 21:44 schreef Roa het volgende:
[..]
Juist, dus leer je de naam en de bijbehorende locatie op het kaartje, dat is dus puur visueel. Goed, je kan zeggen:
Onderste rij van links naar rechts
Tweede rij van links naar rechts
Enz.
Maar dan nog is het visuele deel heel belangrijk (en anders het schematische deel wel) omdat de plaatsnamen nooit gevraagd worden in de volgorde die in jouw hoofd zit. Dus ik blijf erbij dat topo zo ongeveer puur met je visuele geheugen werkt.
Dus als er bij jou een plaats zou missen zou je helemaal de weg kwijt zijn? Want dan is je bruggetje ingestort.quote:Op donderdag 13 januari 2005 15:32 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Stel je hebt zo'n kaartje:
[afbeelding]
Ik zocht dan altijd bruggetjes om die plaatsnamen te onthouden op dat kaartje. Bijv. die plaatsen onderin naast elkaar in me hoofd te stampen van links naar rechts (door 100x te zeggen). Als je mij zou vragen wat verder naar het oosten ligt zou ik het niet weten, maar als ik dat kaartje ziet kan ik de plaatsen zo aanwijzen.
Als je een plaats weg zou halen, zodat er bijv. 3 plaatsen onderaan staan ipv 4 dan haal ik dus alles door mekaar. (maar gelukkig was met topo altijd die kaart die we leerden gelijk aan de kaart die de meester op het bord had hangen)quote:Op donderdag 13 januari 2005 22:01 schreef Xaran het volgende:
[..]
Dus als er bij jou een plaats zou missen zou je helemaal de weg kwijt zijn? Want dan is je bruggetje ingestort.
Ohk, goed, als je het op zo'n manier leert zou je in princiepe minder visueel nodig hebben, maar nog steeds structuur. Maar het neemt niet weg dat het leren van topo over het algemaan visueel gedaan wordt en dat, als je visueel geheugen dus slecht is, je daar klote cijfers voor haalt. Om het weer enigsinds terug te brengen naar het topic, i.p.v. onze privé discussie over de beste manier van topo lerenquote:Op donderdag 13 januari 2005 22:00 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Het wordt idd niet in die volgorde gevraagd, maar stel dat de plaats gevraagd wordt die 2e in mijn rijtje staat, dan noem ik in mn hoofd dat rijtje achter elkaar en weet ik dat het dus de 2e is van de onderste rij plaatsen![]()
![]()
.
Dat was mijn manier van topo leren en de conclusie die ik daaruit kan trekken is dat mijn visueel geheugen zwaar brak is (nooit ontwikkeld??)quote:Op vrijdag 14 januari 2005 01:14 schreef Roa het volgende:
[..]
Ohk, goed, als je het op zo'n manier leert zou je in princiepe minder visueel nodig hebben, maar nog steeds structuur. Maar het neemt niet weg dat het leren van topo over het algemaan visueel gedaan wordt en dat, als je visueel geheugen dus slecht is, je daar klote cijfers voor haalt. Om het weer enigsinds terug te brengen naar het topic, i.p.v. onze privé discussie over de beste manier van topo leren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |