abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23568318
Ik zal maar meteen to the point komen:

een bekende van mij, waar ik wel aardig goed mee praat hierover, heeft dit een behoorlijke tijd gedaan, ze was er iets van 3 maanden mee gestopt, maar gisteravond heeft ze het weer gedaan en nu heeft ze zoiets van: "ach, nu kan ik netzogoed weer helemaal beginnen"

en ik voel me enigszins verantwoordelijk om haar ervan te weerhouden
Extremistisch gematigd.
pi_23569730
en weer open. dit topic is dus niet om ervaringen van automutilanten te delen
anders gaat het subiet weer op slot!
  donderdag 25 november 2004 @ 17:17:34 #3
91300 pieter_pontiac
For whom the bell tolls..
pi_23569746
quote:
Op donderdag 25 november 2004 17:16 schreef Frenkie het volgende:
en weer open. dit topic is dus niet om ervaringen van automutilanten te delen
anders gaat het subiet weer op slot!
waar is het dan wel voor, als je er niet over mag praten
hostes ad pulverum ferire
Spatie is kapot.
's Avonds een vent, 's ochtends gebanned
pi_23569799
quote:
Op donderdag 25 november 2004 16:15 schreef P8 het volgende:

een bekende van mij, waar ik wel aardig goed mee praat hierover, heeft dit een behoorlijke tijd gedaan, ze was er iets van 3 maanden mee gestopt, maar gisteravond heeft ze het weer gedaan en nu heeft ze zoiets van: "ach, nu kan ik netzogoed weer helemaal beginnen"

Blijf zeggen dat het zo goed is dat ze er al drie maanden mee gestopt was. Er is niets verloren met een kleine 'terugval'. Gewoon weer vol goede moed vooraan beginnen. Ze zal nog wel vaker 'de fout ingaan'.... Blijf haar zeggen dat ze het wel kan, dat ze al zo ver was enzo...
* What's wrong with being good? *
pi_23569826
quote:

Waarom zou jij je er verantwoordelijk over moeten voelen? Het is haar keus en hoe graag je zou willen, jij bent niet in de positie om haar te dwingen ermee te stoppen.
Wel kun je haar helpen door erover te praten, of haar tips te geven om ermee te stoppen en haar aanmoedigen door te zeggen dat het goed van haar is dat ze het al lang niet meer gedaan heeft.
Misschien kun je haar zover krijgen om ermee naar de dokter te gaan, maar pas op dat het niet ook jouw probleem wordt.
Oog eruit is erger!Le métro ferme a une heure du matLe metro ouvre a six h du matMonoprix ouvre a 10hMonoprix ferme a 20hLes enfants partent a 8hLes enfants reviennent a 16hLe repas commence a 20hOn débarrasse a 20h30Un Téléphone à midi seize
pi_23569865
quote:
Op donderdag 25 november 2004 17:20 schreef Blinky het volgende:

[..]

Waarom zou jij je er verantwoordelijk over moeten voelen? Het is haar keus en hoe graag je zou willen, jij bent niet in de positie om haar te dwingen ermee te stoppen.
Wel kun je haar helpen door erover te praten, of haar tips te geven om ermee te stoppen.
Misschien kun je haar zover krijgen om ermee naar de dokter te gaan, maar pas op dat het niet ook jouw probleem wordt.
En dus maar niets doen? Enig idee hoe slecht je je dan gaat voelen? Dat lijkt me nou niet echt handig...
pi_23569869
Enig idee waarom ze het doet ? problemen ? het gevoel ? of heeft ze zelf ook geen idee ?
Hoe ernstig zijn haar verwondingen ? oppervlakkig ? kerven waarop littekens ontstaan of tegen het suicidale aan ?
An optimist believes that we live in the best of all possible worlds.
A pessimist fears that this is true
pi_23569880
quote:
Op donderdag 25 november 2004 17:19 schreef ANGE het volgende:

[..]

Blijf zeggen dat het zo goed is dat ze er al drie maanden mee gestopt was. Er is niets verloren met een kleine 'terugval'. Gewoon weer vol goede moed vooraan beginnen. Ze zal nog wel vaker 'de fout ingaan'.... Blijf haar zeggen dat ze het wel kan, dat ze al zo ver was enzo...
dat doe ik, maar ze heeft nu zo'n muur om zich heen gebouwd zeg maar. En ik kan haar niet meer bereiken (in de zin van tot haar doordringen). Volgens mij zit ze ook de hele tijd in zo'n roes nu.

en nog bedankt dat ie weer open mocht
Extremistisch gematigd.
pi_23569884
quote:
Op donderdag 25 november 2004 17:17 schreef pieter_pontiac het volgende:

[..]

waar is het dan wel voor, als je er niet over mag praten
lees anders even het modtopic, staan dingen duidelijker gemeld
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_23569928
quote:
Op donderdag 25 november 2004 17:22 schreef ANGE het volgende:

[..]

En dus maar niets doen? Enig idee hoe slecht je je dan gaat voelen? Dat lijkt me nou niet echt handig...
Feitelijk kan ze niets doen om haar te dwingen. Wel kan ze handreikingen doen om te proberen dat ze er zelf mee wil stoppen. En er vertrouwelijk over kunnen praten met iemand noem ik niet niks.
Als je iets laat voor een ander, hoewel het je aan de zelfmotivatie ontbreekt, lijkt een terugval me veel eerder voorkomelijk dan dat je stopt omdat je het zelf wilt.
Oog eruit is erger!Le métro ferme a une heure du matLe metro ouvre a six h du matMonoprix ouvre a 10hMonoprix ferme a 20hLes enfants partent a 8hLes enfants reviennent a 16hLe repas commence a 20hOn débarrasse a 20h30Un Téléphone à midi seize
pi_23569933

Ik heb ook een kennis gehad die dat deed... Wat ik gedaan heb, wat redelijk werkte, is veel praten, lange gesprekken, proberen te ondekken waarom ze het doet... en dan daar aan werken. Alleen proberen te stoppen met automutilatie is symtoom bestrijding, niet oorzaak bestrijding.

verder inderdaad, het niet snijden belonen met complimenten, kleinigheidjes, dat soort dingen, en je mag ook best laten merken dat je teleurgestelt bent als ze het wel doet... maar, laat dan ook meteen duidelijk merken dat je haar toch nog blijft steunen.
www.splinteronline.com Nederlandse Progressieve Rock Band. Worden in diverse internationale reviews vergeleken met Yes, Spock's Beard, Flowerkings. Check them out!
pi_23569944
quote:
Op donderdag 25 november 2004 17:22 schreef P8 het volgende:

[..]

dat doe ik, maar ze heeft nu zo'n muur om zich heen gebouwd zeg maar. En ik kan haar niet meer bereiken (in de zin van tot haar doordringen). Volgens mij zit ze ook de hele tijd in zo'n roes nu.

en nog bedankt dat ie weer open mocht
Ik ken dat. Misschien zal het nu ook niet zo doordringen, maar reken maar dat het wél doordringt als je niets doet. Dat ze zich dan ontzettend in de steek gelaten zal voelen.... Blinky zei het, het is niet jouw probleem, maar laat haar nu iig niet zakken. Hou haar een beetje in de gaten. Praat met haar, laat haar merken dat je trots bent op haar vanwege die drie maanden en dat je er voor haar bent.
pi_23570000
quote:
Op donderdag 25 november 2004 17:24 schreef Blinky het volgende:

[..]

Feitelijk kan ze niets doen om haar te dwingen. Wel kan ze handreikingen doen om te proberen dat ze er zelf mee wil stoppen.
Als je iets laat voor een ander, hoewel het je aan de zelfmotivatie ontbreekt, lijkt een terugval me veel eerder voorkomelijk dan dat je stopt omdat je het zelf wilt.
Maar ze wil er dus juist wel mee stoppen, neem ik aan. Ze was al drie maanden gestopt. En ook al ben je dat, dan nog kun je weer even terugvallen. Het is eigenlijk een soort van verslaving. En dan heb je wel eens een terugval. En dan is het zo ontzettend belangrijk dat er mensen zijn die er voor je zijn, die trots op je zijn, die van je houden. Als die mensen dan niets doen, voel je je zo ontzettend in de steek gelaten. En dan is het idd van: Wat zou het ook? Het maakt toch niet uit. Het kan toch niemand iets schelen. En ja, voordat je het weet, zijn er nieuwe krassen...
pi_23570021
quote:

kennelijk heeft ze dit ook gelijk aan jou medegedeeld;
oftewel, jouw reactie is voor haar belangrijk.. waarschijnlijk is het zo dat ze op deze manier jouw 'verantwoordelijkheids-gevoelens' kan testen, juist je geschokte reactie is een teken dat je nog veel voor haar voelt ..

Ik zou zelf aanraden om haar duidelijk te maken dat je met haar #self-mutilatie' niks van doen wil hebben, je wilt het niet horen, en als ze het je vertelt zal je er verder niet op reageren..

als ze wil weten of je gevoelens voor haar hebt, moet ze leren dat gewoon te vragen ..

Dat lijkt hard, maar juist je 'ik-ga-wel-even-helpen' kan sterk als een bevestiging van het gedrag gaan gelden, immers je geeft aandacht aan haar als ze dat doet.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_23570037
Even voor de duidelijkheid: ik bedoelde niet niets doen in de zin van iemand in zijn sop gaar laten koken, ik bedoel dat je haar niet kunt dwingen. Wel kun je door middel van gesprekken kijken waarom ze het doet en kijken óf je hulp kunt bieden bij het stoppen ermee.
  donderdag 25 november 2004 @ 17:29:40 #16
81237 releaze
best of both worlds
pi_23570039
ze houdt daar pas mee op als ze zelf lekkerder in dr vel zit, het is een makkelijke "bevredigende" vluchtweg.. je moet niet zozeer proberen de automutilatie aan te pakken, maar gewoon, haar helpen met haar problemen. automutilatie is maar een.. gevolg, bijzaak, van haar echte problemen.
en automutilatie is in princiepe ook niet zo verschrikkelijk als het klinkt, zolang ze maar niet van die echte zelfmoordgedachtes of pogingen erbij krijgt,

maar iemand die geestelijk zo erg slecht in dr vel zit is wel moeilijk om op te fleuren. wees er gewoon voor haar, ga haar geen overdreven veel aandacht geven oid want voor je het weet zit jij ook met de problemen.
en hoe je dat specifiek kan aanpakken..weet ik niet. maar honderdduizenden websites online die dat allemaal wel weten...
pi_23570092
quote:
Op donderdag 25 november 2004 17:29 schreef Blinky het volgende:
Even voor de duidelijkheid: ik bedoelde niet niets doen in de zin van iemand in zijn sop gaar laten koken, ik bedoel dat je haar niet kunt dwingen. Wel kun je door middel van gesprekken kijken waarom ze het doet en kijken óf je hulp kunt bieden bij het stoppen ermee.
Oke. Waren we het toch eens.
pi_23570125
quote:
Op donderdag 25 november 2004 17:29 schreef releaze het volgende:
ze houdt daar pas mee op als ze zelf lekkerder in dr vel zit, het is een makkelijke "bevredigende" vluchtweg.. je moet niet zozeer proberen de automutilatie aan te pakken, maar gewoon, haar helpen met haar problemen. automutilatie is maar een.. gevolg, bijzaak, van haar echte problemen.
en automutilatie is in princiepe ook niet zo verschrikkelijk als het klinkt, zolang ze maar niet van die echte zelfmoordgedachtes of pogingen erbij krijgt,

maar iemand die geestelijk zo erg slecht in dr vel zit is wel moeilijk om op te fleuren. wees er gewoon voor haar, ga haar geen overdreven veel aandacht geven oid want voor je het weet zit jij ook met de problemen.
en hoe je dat specifiek kan aanpakken..weet ik niet. maar honderdduizenden websites online die dat allemaal wel weten...
Er mee stoppen is een belangrijke stap naar het 'beter in je vel zitten'. Op het moment dat je niet meer steeds op deze manier vlucht voor je problemen, ga je ze onder ogen zien en ga je eraan werken. Dus het stoppen is juist wel erg belangrijk.
pi_23570161
quote:
Op donderdag 25 november 2004 17:28 schreef ANGE het volgende:

[..]

Maar ze wil er dus juist wel mee stoppen, neem ik aan. Ze was al drie maanden gestopt. En ook al ben je dat, dan nog kun je weer even terugvallen. Het is eigenlijk een soort van verslaving. En dan heb je wel eens een terugval. En dan is het zo ontzettend belangrijk dat er mensen zijn die er voor je zijn, die trots op je zijn, die van je houden. Als die mensen dan niets doen, voel je je zo ontzettend in de steek gelaten. En dan is het idd van: Wat zou het ook? Het maakt toch niet uit. Het kan toch niemand iets schelen. En ja, voordat je het weet, zijn er nieuwe krassen...
Precies. Daar doelde ik ook op. Gesprekken waaruit blijkt dat je het goed vindt en dat je hulp wilt/kunt bieden als dat nodig is, om samen een oplossing te zoeken. Nu vraag ik me af hoever TS zich hier voor wil/kan inzetten, omdat er wordt gesproken over een 'bekende' .
pi_23570169
even de topictitel aangepast
  donderdag 25 november 2004 @ 17:40:21 #21
81237 releaze
best of both worlds
pi_23570272
quote:
Op donderdag 25 november 2004 17:33 schreef ANGE het volgende:

[..]

Er mee stoppen is een belangrijke stap naar het 'beter in je vel zitten'. Op het moment dat je niet meer steeds op deze manier vlucht voor je problemen, ga je ze onder ogen zien en ga je eraan werken. Dus het stoppen is juist wel erg belangrijk.
het is niet iets wat als eerste moet ophouden eer dat je aan jezelf kan werken.
ik denk dat daar toch een beter zelfbeeld etc voor nodig is, en al een basis om op een andere manier met je gevoelens om te gaan, voordat je met snijden stopt. je moet al een uitweg ergens hebben, lijkt mij
pi_23570319
quote:
Op donderdag 25 november 2004 17:40 schreef releaze het volgende:

[..]

het is niet iets wat als eerste moet ophouden eer dat je aan jezelf kan werken.
ik denk dat daar toch een beter zelfbeeld etc voor nodig is, en al een basis om op een andere manier met je gevoelens om te gaan, voordat je met snijden stopt. je moet al een uitweg ergens hebben, lijkt mij
Door ermee te stoppen geef je aan dat je uit die cirkel wilt stappen. Dat je daadwerkelijk iets wilt gaan veranderen. Dat je niet meer wegloopt voor je problemen, maar ze aan wilt pakken. Dat je het aandurft om alles te voelen wat je voelt. Tenminste, dat is wat ik denk.
pi_23570328
een aantal mensen hebben mijn relatie met haar verkeerd geinterpreteerd.

dit zullen een aantal mensen een beetje raar vinden waarschijnlijk, maar zij is mijn nichtje van 14, ik wist dat zij het deed omdat ik het zag (onderarmen). en via via heb ik een hele tijd terug toen haar emailadres weten te ritsen bij iemand, omdat ik met haar hierover wou praten (ik heb zelf ook een tijdje niet echt lekker in mn vel gezeten). zodoende hebben wij wel aardig wat hierover gepraat.
Maar een vriend van haar uit frankrijk had beloofd om in 2005 zomervakantie langs te komen als ze tot die tijd niet in zichzelf zou hebben gesneden. Dat was voor haar de houvast om het niet meer te doen. Ik kan haar moeilijk mijn houvast opdringen omdat ik een andere reden had voor het kapot maken van mezelf.

Ik heb haar ook niet direct geholpen met de poging om te stoppen die eerste keer. Ze stopte ook niet voor mij. Wat we wel deden waren ervaringen uitwisselen (in de zin van hoe wij dingen interpreteerden hierover, niet het snijden zelf). misschien heb ik haar geholpen door haar te laten merken dat ze niet de enige was die zoiets heeft (gehad).

maar toch voel ik me nu enigszins verplicht om haar meer te helpen, maar ik weet niet hoe
Extremistisch gematigd.
pi_23570381
quote:
Op donderdag 25 november 2004 17:42 schreef P8 het volgende:
een aantal mensen hebben mijn relatie met haar verkeerd geinterpreteerd.

dit zullen een aantal mensen een beetje raar vinden waarschijnlijk, maar zij is mijn nichtje van 14, ik wist dat zij het deed omdat ik het zag (onderarmen). en via via heb ik een hele tijd terug toen haar emailadres weten te ritsen bij iemand, omdat ik met haar hierover wou praten (ik heb zelf ook een tijdje niet echt lekker in mn vel gezeten). zodoende hebben wij wel aardig wat hierover gepraat.
Maar een vriend van haar uit frankrijk had beloofd om in 2005 zomervakantie langs te komen als ze tot die tijd niet in zichzelf zou hebben gesneden. Dat was voor haar de houvast om het niet meer te doen. Ik kan haar moeilijk mijn houvast opdringen omdat ik een andere reden had voor het kapot maken van mezelf.

Ik heb haar ook niet direct geholpen met de poging om te stoppen die eerste keer. Ze stopte ook niet voor mij. Wat we wel deden waren ervaringen uitwisselen (in de zin van hoe wij dingen interpreteerden hierover, niet het snijden zelf). misschien heb ik haar geholpen door haar te laten merken dat ze niet de enige was die zoiets heeft (gehad).

maar toch voel ik me nu enigszins verplicht om haar meer te helpen, maar ik weet niet hoe
Praten. Spreek met haar af dat ze jou kan bellen op het moment dat ze op het punt staat weer te snijden. En praat dan met haar over wat ze voelt, over hoe ze daar mee om kan gaan
pi_23570407
de wond hechten en de psychiater bellen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')