quote:
Op maandag 13 december 2004 12:14 schreef Prince_of_Darkness het volgende:@innovative:
Dat je roken niet fijn vind kan ik begrijpen, het is nu eenmaal een stinkzooi. Dus dat je dat niet in je huis wil, prima! Maar denk je nu werkelijk dat jij nooit verliefd zou kunnen worden op iemand die rookt? (even hypothetisch). Dat zou ik behoorlijk naief vinden. Voor jouw hormonen maakt dat namelijk geen klap uit lijkt mij zo. Dat er binnen zo'n eventuele relatie dan problemen kunnen ontstaan m.b.t. roken en dat de relatie daarop strandt (of niet eens begint), ja dat wil ik wel geloven. Je hebt vrij duidelijk gemaakt dat je niets met rokers en hun stank te maken wil hebben. Goed dat is jou keuze, en dat kan ik respecteren.
Mijn punt was dus meer gericht op het feit dat ik hier de indruk kreeg dat bepaalde mensen al elke vorm van gevoelens / contact uitsluiten voor andere personen simpelweg omdat ze roken (vervang voor de gein rokers eens door negers, wellicht zie je mijn probleem dan makkelijker). Dat vind ik eigenlijk te kort door de bocht. Mensen hebben meer te bieden dan slechts dat aspect. En ik heb er weinig moeite mee bepaalde niet zo leuke aspecten van iemand te accepteren als een persoon ook andere interessante kanten heeft. Maar goed, dat ben ik...
Nee, ik word niet verliefd op een roker. Er zijn bepaalde factoren die iemand aantrekkelijk maken voor mij. Uiterlijk, natuurlijk. Ik vind roken er lichtelijk asociaal uitzien. Daarnaast ook de geur van een persoon, en omdat roken zo stinkt, ben ik dan al afgehaakt. Vervolgens de factor karakter. Ik vind roken een karakterzwakte. Het is een verslaving, en ik kan geen enkele andere reden bedenken om te beginnen met roken dan groepsdruk, wat ik opnieuw een teken van zwakte vindt. Die dingen bij elkaar opgeteld, maakt dat ik rokers niet aantrekkelijk vind.
Het maakt mij ook niet uit of je rokers vervangt door negers. Ik vind bepaalde dingen niet aantrekkelijk. Zo vind ik ook mensen die kleiner zijn dan ik niet aantrekkelijk, en, inderdaad, ik vind donkere mensen of chinezen ook niet aantrekkelijk. Dat is vast niet politiek correct, maar daar trekt mijn gevoel zich niks van aan. Val jij dan op alles en iedereen? Nooit gemerkt dat mensen een bepaalde voorkeur hebben?
Overigens, er is een verschil tussen iemand niet aantrekkelijk vinden als zijnde een potentiele partner en mensen mijden. Ik ga wel om met rokers, ik vind het niet prettig dát ze roken waar ik bij ben, maar ik blijf gewoon contact houden en met ze omgaan ed. Ik kom minimaal twee keer per week bij mijn vriend thuis, en ga dan ook rustig beneden met zijn ouders zitten kletsen, terwijl zij het ene na het andere sigaretje aansteken. Ik krijg prikogen en een droge keel, maar ik vind hen aardig, dus maak ik daar verder geen probleem van.
quote:
Overigens is jouw zesde argument hetgene wat ik vaak van nicotinenazi hoor. Dat ik moedwillig bezig ben hun gezondheid te vernielen en dat je zodra je een sigaret opsteekt je meteen gelijkgesteld kan worden met een seriemoordenaar of verkrachter. Kom nou, hoe ego-centrisch kun je zijn? Persoonlijk probeer ik rekening te houden met anderen, maar dat heeft zijn grenzen (net als bij jou gelden in mijn huis mijn regels). Rokers hebben namelijk ook recht op een plezierig leven... (vind ik dan).
Het gaat om de vergelijking. Ik vind het raar dat ik geen oordeel mag hebben over roken, dat ik iemand daarom niet mag dumpen, omdat ik niet van diegene zou houden, maar de andere kant op mag hij mij wel hinderen met (dat kun je niet ontkennen) stoffen die giftig zijn. Want ja, ik vind roken een ontzettend egoistische gewoonte, iedere roker die kan lezen wéét dat zijn sigaretten schadelijk zijn voor de gezondheid en anderen schade toe kan brengen, toch wordt er stevig doorgerookt in de omgeving van anderen. Dat stel ik niet op prijs van mijn partner, dat hij wéét dat hij mij schade toe brengt, maar toch door gaat. Is het egoistisch dat ik goed voor mijn lijf wil zorgen, en het dus niet prettig vind als anderen dat teniet doen? Ik vind van niet, ik vind het egoistischer als mensen onder het motto van een verslaving anderen tot last zijn en schade toebrengen, en dan tóch claimen dat dat wél houden van is, maar dat het géén houden van is als ik voor mezelf wil zorgen.
Ik zal echt niet zo snel lopen zeuren, want inderdaad, het moet wel gezellig blijven met zijn allen en soms moet je nou eenmaal wat accepteren van anderen waar je eigenlijk niet achter staat. Wat jij in jouw huis doet, moet je helemaal zelf weten. Wat je op straat doet, exact hetzelfde. In een discotheek, idem dito. Maar in mijn huis niet. In mijn huis wordt nu niet gerookt, en als ik ga samenwonen, wordt er ook in dat huis niet gerookt. Met een rokende partner is dat niet te doen. Ja, natuurlijk, dan "gaat hij toch buiten staan"? Het wachten is tot de eerste keer dat ik even boven ben, het buiten regent en hij denkt "krijg wat, ik rook even snel hier". Daar ben ik niet van gediend, dus vliegt mijn vriend er uit als hij gaat roken. En nogmaals, zo denkt hij er ook over, dus dat is erg makkelijk.