abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1636236
Aantal overpeinzingen,

De oorsprong van al deze ellende zit 'm in geloof. Als ik iets geloof is dat bij mij de definitie van iets wat ik niet zeker weet. Dit zou nooit een reden moeten zijn om iemand om het leven te brengen!

De Koran en de Bijbel zijn beide oude geschriften met veel moeilijk leesbare tekst, open voor interpretatie. Als je maar lang genoeg leest, en doordenkt haal je er altijd wel iets uit dat goed praat wat je doet.

Die zinnen die niet open staan voor interpretatie worden dan ook nog niet goed gelezen!

In een van de geboden "gij zult niet doden" staat niet het woordje "MITS", toch is wraak een van de eerste items op de agenda van het o zo godsvruchtige Amerika. (In het kader van de doodstraf die daar zo populair is is dat ook niet te rijmen, er staat niet gij zult niet doden mits het collectief anders van mening is.)

Ik heb een erg beperkte Bijbelkennis, en van de Koran weet ik al helemaal niets, echter ook daar zal ongetwijfeld genoeg in staan m.b.t vreedzaamheid en naastenliefde, vreemd genoeg door "fundamentalisten" blijkbaar anders geinterpreteerd.

Amerika zou als het volgens de Christelijke traditie zou reageren, grondig onderzoeken uit welke bron de misdaad komt en het veroordelen ervan overlaten aan de internationale gemeenschap volgens internationale wetten. (stand tall and turn the other cheek!!)

Helaas ben ik bang dat de zittende regering daar "Triggerhappy" genoeg is om militaire akties uit te voeren tegen landen, en daarmee de oost-west verhoudingen alleen nog maar verder op scherp te zetten. Een neerwaardse geweldsspiraal is daarmee niet ontdenkbaar.

Eerlijk is eerlijk, als er familie van mij bij de aanslag was omgekomen, had ik er vast anders over gedacht,
maar ja, ik ben dan ook niet godsdienstig, maar menselijk.

vrijdag 14 september 2001 @ 16:35:08 #2
13250 Lod
Sapere aude!
pi_1636409
De oorsprong van alle ellende zit niet in het geloof. Maar in de manier waarop de 'Heilige' boeken geinterpreteerd worden. Het geloof is in principe goed waar naastenliefde en dergelijke gepromoot worden. Volgens mij is ook de Islam niet zo intolerant en wrekend als het nu lijkt.
Het zijn de geschifts-uitleggers en geestelijk leiders van toen en nu die de ellende veroorzaken. Iemand die een vlotte babbel heeft kan van de meest vriendschappelijke tekst een oorlogsverklaring maken.
GNU Terry Pratchett
pi_1636606
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 16:35 schreef Lod het volgende:
De oorsprong van alle ellende zit niet in het geloof. Maar in de manier waarop de 'Heilige' boeken geinterpreteerd worden. Het geloof is in principe goed waar naastenliefde en dergelijke gepromoot worden. Volgens mij is ook de Islam niet zo intolerant en wrekend als het nu lijkt.
Het zijn de geschifts-uitleggers en geestelijk leiders van toen en nu die de ellende veroorzaken. Iemand die een vlotte babbel heeft kan van de meest vriendschappelijke tekst een oorlogsverklaring maken.
Is niet zoveel anders dan ik boven heb geschreven.
Ik heb ook geen kritiek op gelovigen, maar wel op de mogelijke ruime interpretatie van de diverse geloven.

Niet blindelings volgen wat dominee/imam zegt, maar ook even nadenken helpt vaak al.

pi_1641038
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 16:52 schreef Northener het volgende:
Niet blindelings volgen wat dominee/imam zegt, maar ook even nadenken helpt vaak al.
Zeg dat maar niet te hard tegen de dominee en al helemaal niet tegen de heilige imam.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  zaterdag 15 september 2001 @ 07:26:02 #5
13250 Lod
Sapere aude!
pi_1641177
quote:
Op zaterdag 15 september 2001 03:18 schreef R@b het volgende:

[..]

Zeg dat maar niet te hard tegen de dominee en al helemaal niet tegen de heilige imam.

Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen.
En waarom dat overdreven gebruik van dat kots-dingetje? Kun je je eigen emoties niet verwoorden zeg dan niks.
GNU Terry Pratchett
pi_1641233
Bang

Als ik op werkbezoek (belastingtechnisch) in Amerika ben en ik kijk de hele dag naar de televisie word ik na een paar dagen toch wel een beetje immuun voor het nieuws. Vooral door die oppervlakkige berichtgeving. Het gaat nooit echt over wereldproblematiek. Altijd over een moord in Harlem, noodweer op komst in New York en een nieuw medicijn voor hart- en vaatziekten. Het hondje van de president loopt los in de Witte Tuin. Daar wordt dan ellenlang over doorgepraat. Yannie Chung staat in een wijk voor een geel koord en vertelt dat de moordenaar is doorgereden. Daarna zien we op een ander Channel een nieuwe journalist precies hetzelfde vertellen. In de studio zitten ze met z'n drieën. Een oude senior, een gekleurde minderheid en het lekker blond wijf, die ooit als stagiaire begonnen is.

Alleen tussen 7 uur en half 8 komt de anchorman Peter Jennings met het wereldnieuws op de proppen. De wereld in een notendop!

Wie kent in Amerika Bin Laden? Misschien denken de jongeren in Californië wel dat het een popster à la Bon Jovi is.

En wat moeten we met een oorlogsverklaring tegen het fundamentalisme?

En hoe kunnen vier vliegtuigen bijna gelijktijdig gekidnapped worden?

En wat dacht Hart van Nederland-presentatrice Milika Peterzon? ,,Goedenavond, het gaat slecht met de komkommer. Glastuinders luiden de noodklok. Een reportage.''

Opeens moest ze anchoren. ,,Hoelang gaat het duren voordat ze eroverheen zijn? Ja, dat is natuurlijk geen vraag. Heel lang!''

En was Maartje van Weegen niet een beetje blij dat ze eindelijk weer kon doen waar ze goed in is. Een ramp voorzien van goede informatie en heldere vragen stellen. Maandag nog oranje-vrouw Holle in een woonboot aan de Amstel. De dag daarna weer eredivisiespeler van het tv-journalistenteam. Pia Dijkstra idem dito.

En waarom is Paul Witteman niet ingezet?

De moeilijkheid van rampverslaggeving, in de gezamenlijkheid, is het stokje `van de juiste toon' door te geven.

En hoeveel kan een mens nog tot zich nemen? Na het laatste nieuws dinsdagavond werd dat een stuk makkelijker gemaakt door het duo Willem Lust en Marjan Molenaar.

Marjan was waarschijnlijk 's avonds net teruggekomen van een bijbel en de nieuwe media-cursus op de Veluwe. ,,Stel dat Noach internet had, hoe snel waren de dieren dan op de Ark?''

Zij begon de late avond alsof er nog niets gebeurd was. Dat in combinatie met de cynische Amerika-kenner Maarten van Rossem was voldoende om de buis goedendag te zeggen en naar bed te gaan.

Daar lig je dan met man en hond en een oorlog. Hoe moet je vertrouwen hebben in de democratie als je zelfs op de NS niet meer kunt vertrouwen. Moet ik voorzichtig zijn met uitlatingen over de islam op tv? Moet ik voortaan, voor het vliegen, checken hoe de gezagvoerder eruit ziet?

En Geert Mak die het koninklijk paar vertelde dat over een aantal jaar meer dan de helft van de Amsterdamse bevolking uit buitenlanders bestaat.

Maar nee, we zijn toch geen Amerikanen. We blowen, hoeren, xtc-en, zijn liberaal in onze opvattingen over dood, leven en liefde. Wij, dijkenbouwers en tulpenkwekers hoeven toch niet bang te zijn in deze wereld? Moet ik ook bloed geven?

En Yasser Arafat. Was hij nou emotioneel of is het toch de ziekte van Parkinson? Hebben de terroristen gewacht met hun actie tot Clinton was afgetreden? Waarom mis ik Bill? Als Tara Singh Varma nu maar niet haar vliegbrevet gaat halen. Hoe gaat het met het hart van de vice-president Dick Cheney?

Ik sliep uiteindelijk in met man en hond aan mijn zij en mompelde: ,,God of Allah bless America!''

Paul de Leeuw

[bron-NRC-Handelsblad>>http://www.nrc.nl/internet/internetcolumn/1000467095975.html]

tomorrow has to start somewhere
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')