abonnement Unibet Coolblue
pi_23671674
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 13:14 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Een docent van mijn lerarenopleiding zei een maand geleden zo iets als: "Het enige moment om te onderhandelen over je salaris is tijdens een sollicitatiegesprek, daarna kun je het haast wel vergeten".
Ik zal het onthouden. Oh, ik ben zo slecht in zakelijk zijn...
pi_23672580
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 16:00 schreef jasorry het volgende:
Boek Moderne Wiskunde?
Helaas wel!
pi_23673532
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 11:44 schreef thaleia het volgende:

Zijn er hier trouwens helemaal geen mensen met ervaringen/tips betreffende onderhandelen over je salaris in het onderwijs?
Onderhandelen doe je vooral als je net bent aangenomen. Ik heb dat wel geprobeerd bij mijn huidige baan en dat vonden ze een beetje vreemd. . (zo van, jamaar we hebben al rekening gehouden met je vorige baan en je krijgt al meer dan andere beginnende docenten dus wat wil je nu nog?).

Daarna is het vooral zaak om regelmatig functioneringsgesprekken te voeren (zelf aanvragen als zij het niet doen) en daarin je ontwikkeling aan te kaarten. Daar heb je misschien al wel ervaring mee, of niet? Dan kun je je ambities en doelstellingen bespreken en samen een plan bedenken hoe jij je ontwikkeling, zowel wat betreft je functioneren als je salaris, kunt gaan vormgeven. Dat is handig, omdat je dan wederzijdse verwachtingen kunt uitspreken (dan weet je waar je aan toe bent). Als dit soort gesprekken op jouw school niet gebruikelijk zijn, kun jij misschien zelf initiatief nemen. Bij zo'n gesprek is het uiteraard zaak goed voorbereid te zijn, zodat je duidelijk onder woorden kunt brengen wat je wilt, en vooral niet te bescheiden zijn (!), benadrukken waarom je een goede docent bent en een aanwinst voor de school bladiebladieblabla. . En altijd een verslag maken van het gesprek waarin de afspraken staan en dat laten ondertekenen.

Als je het op die manier aanpakt, heb jij in ieder geval geprobeerd er uit te halen wat er in zat.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_23674319
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 17:43 schreef RaisinGirl het volgende:
Als je het op die manier aanpakt, heb jij in ieder geval geprobeerd er uit te halen wat er in zat.

Ben vanmiddag maar meteen even bij de rector binnengelopen en heb een afspraak gemaakt voor een gesprek over mijn 'functiewaardering'. De algemene verhalen over salarisonderhandelingen in het onderwijs stemmen mij niet hoopvol, maar ik heb twee troeven:
- in de advertentie voor de vacature waarop ik destijds ben aangenomen stond "in eerste instantie schaal blabla, met uitzicht op schaal blaat"
- bevoegde docenten in mijn vak zijn nogal schaars en dat weet de rector ook, hoef ik niet eens uit te spreken

Ik heb goeie hoop dat er wel iets uit te halen valt, of dat veel zal zijn is nog maar de vraag

Goeie tip van die ondertekende afspraken, daar zou ik in al mijn naiveteit/onervarenheid/chaotisch-zijn/vulzelfeenredenin echt nooit aan denken. Maar jij bent dus inderdaad het onderwijs in gegaan? Vertel! Waar? Hoeveel uur? Hoe bevalt het? Mail eventueel.
pi_23679023
Als ik het financieel in het onderwijs niet meer naar m'n zin heb stap ik gewoon over naar het bedrijfsleven.

* Roellio is wel zakelijk
pi_23679457
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 21:20 schreef Roellio het volgende:
Als ik het financieel in het onderwijs niet meer naar m'n zin heb stap ik gewoon over naar het bedrijfsleven.

* thaleia is wel zakelijk
En terecht hoor!

Ik zal nu ook even kappen met zeiken over geld en vertellen over leukere dingen: ben daar over het algemeen nooit zo scheutig mee omdat ik weet hoeveel middelbare scholieren rondhangen op dit forum, nou heb ik best positieve dingen te vertellen dus zo heel erg is het niet als een leerling zichzelf in een beschrijving herkent, maar toch...

Ok, iets van vandaag: een geweldige brugklasser die in het begin van het schooljaar nog ont-zet-tend stotterde. Heeft nu al een tijdje logopedie o.i.d., en meldde vorige week al dat hij een trucje had aangeleerd om zijn zinnen mee te beginnen en dat het nu een stuk beter ging. Vandaag had ie de beurt, en de hele zin kwam er in 1 keer uit! Waarop hij weer trots vertelde over zijn trucje, en dat hij het in de loop van de dag steeds vergeet te gebruiken, maar nu dacht hij er weer aan en nu ging het weer goed. Hij straalde!
pi_23680185
Ik heb vandaag m'n eerste dag van m'n 2e-jaars stage gehad en ik weet nu al dat het in ieder geval stukken leuker gaat worden dan vorig jaar!

Ik heb er zin in!
pi_23681120
Leuk om ook berichten te lezen van docenten die er nog wel zin in hebben
pi_23682730
Als je ergens geen zin meer in hebt moet je stoppen. Als je dat niet doet moet je niet zeiken!
pi_23698626
Het is af en toe wel dikke pret met die kinderen hoor. Paar weken terug moest ik een video opname maken van een les voor mijn opleiding. Tijdens een les aan een VMBO brugklas stond dus achterin het lokaal een camera opgesteld. Aan het einde van de les steekt een heel kleine Marokkaans mannetje ineens z'n vinger op: "Mevrouw, denkt u dat ze het op uw opleiding leuk vinden als ik even mijn spierballen laat zien?".

Toen ik zei dat hij dat dan maar even moest doen, begon hij voor de camera in allerlei bodybuilder poses zijn niet bestaande spierballen te showen. .
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_23698928
Vandaag de hele dag met een lyceum 2 klas meegelopen, wel leuk om te zien hoe herkenbaar en voorspelbaar het eraan toegaat in zo'n klas. Maar er waren natuurlijk ook verassende en opvallende dingen.
pi_23699247
quote:
Op woensdag 1 december 2004 18:04 schreef RaisinGirl het volgende:
Het is af en toe wel dikke pret met die kinderen hoor. Paar weken terug moest ik een video opname maken van een les voor mijn opleiding. Tijdens een les aan een VMBO brugklas stond dus achterin het lokaal een camera opgesteld. Aan het einde van de les steekt een heel kleine Marokkaans mannetje ineens z'n vinger op: "Mevrouw, denkt u dat ze het op uw opleiding leuk vinden als ik even mijn spierballen laat zien?".

Toen ik zei dat hij dat dan maar even moest doen, begon hij voor de camera in allerlei bodybuilder poses zijn niet bestaande spierballen te showen. .
LOL dat soort taferelen had ik vorig jaar ook.
pi_23722599
Tip voor leraren op de middelbare school: Bij repetities/SO's de pennen bekijken voor spiekbriefjes die zitten er meestal ingeduwd/opgeplakt (uiteraard gebruik ik dit zelf soms )
Hier uw reclame?
voor nog geen 10¤ per week
pi_23722909
Het lukt je toch nooit volledig om afkijken en spiekbriefjes tegen te gaan.

Maar wat zou ik toch graag een lokaal hebben waar de tafeltjes überhaupt uit elkaar gezet konden worden! Als ik dat nu doe, zit er tussen de tafel wel zo'n 30 cm ruimte, dus nog genoeg om makkelijk af te kijken. Je kan wel meerder versies maken, maar je ziet toch niet alles.

En tja, dan zie je wel iets, dan bestraf je een leerling daarvoor, en dan krijg je zo'n zeurende moeder aan je kop! "Mijn zoon zegt dat hij niet heeft afgekeken, en wij hebben een vetrouwensband dus ik geloof hem, dus dat cijfer is onterecht. Bovendien is hij veel slimmer dan de jongen waar hij bij afgekeken zou hebben, dus dat is onligisch". Ja rot op zeg Als het kind achterstevoren in z'n bank het blaadje van het joch achter em zit te lezen, dan zal het probleem toch eerder bij die vertrouwensband ( ) liggen dan bij mij!
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_23723036
Ik zal ook nooit het jochie vergeten dat de advocaten van z'n vader op me af wou sturen omdat ie een 1 voor afkijken had
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_23723206
Geef jij meteen een 1 voor afkijken? Ik doe 1 punt er af en dat vinden ze al héél erg.

Ik heb het geluk dat ik nu lesgeef in een lokaal waar heel veel ruimte is. Je kunt de tafeltjes een heel eind uitelkaar zetten, wel een meter.
pi_23723294
Ik trek geen punten af voor afkijken. Wel voor het niet vereenvoudigen van uitdrukkingen en gruwelijke spelfouten. Voor rekenfouten meestal niet.
pi_23723570
quote:
Op donderdag 2 december 2004 21:08 schreef thabit het volgende:
Ik trek geen punten af voor afkijken. Wel voor het niet vereenvoudigen van uitdrukkingen en gruwelijke spelfouten. Voor rekenfouten meestal niet.


Maar jij bent helemaal geen meester, of heb ik iets gemist? Spelfouten reken ik alleen mee als de vraag te maken heeft met spelling. Anders streep ik ze wel aan, maar reken ik ze niet.

Het niet vereenvoudigen van uitdrukkingen? Noem eens een voorbeeld?
  donderdag 2 december 2004 @ 21:20:12 #94
35189 Troel
scherp en bot
pi_23723634
Bij ons op school was er een leerkracht die gewoon zei dat hij je wel zag afkijken. Dat was voor ons erg genoeg

maarja, we hadden er ook een waar je rustig je blaadjes kon uitwisselen en dat die niet eens de verschillende handschriften zag
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_23723728
Ik geef die punt aftrek ook vrijwel nooit. Zeg eerder: "Zeg Pietje, ik hoop dat ik jou daar niet hoorde praten!". Meestal wel afdoende.
pi_23723817
quote:
Op donderdag 2 december 2004 21:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Maar jij bent helemaal geen meester, of heb ik iets gemist? Spelfouten reken ik alleen mee als de vraag te maken heeft met spelling. Anders streep ik ze wel aan, maar reken ik ze niet.

Het niet vereenvoudigen van uitdrukkingen? Noem eens een voorbeeld?

Welnu, ik heb naast mijn onderzoek ook een onderwijstaak. Die bestaat momenteel vooral uit het nakijken van stapels opgaven. Het wordt dan snel duidelijk dat mensen alles letterlijk van elkaar overschrijven, vooral als er ergens "z.o.z" op het midden van een bladzijde staat en de oplossing daaronder gewoon verder gaat. .

Als ze bijvoorbeeld van 4/6 geen 2/3 maken en dat meerdere malen doen, hop aftrek. Meerdere malen fout gespelde terminologie, hop aftrek. Verder kan het me niet zoveel schelen of mensen middels overschrijven of wat dan ook aan een antwoord komen, zolang het antwoord maar correct is.
  donderdag 2 december 2004 @ 21:26:58 #97
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23723829
quote:
Op donderdag 2 december 2004 21:08 schreef thabit het volgende:
Ik trek geen punten af voor afkijken.

Niet? Hoe ga jij daar mee om dan?

Als ik zie dat eentje bij mij aan het spieken is, zal ik hem even laten merken dat ik het gezien heb (even kuchen, of hem es aan kijken met een blik van: "Klopt het wat de buurvrouw schreef?"), doet-ie het nog een keer, dan zal ik er een opmerking over maken (iets in de geest van: "Je hoeft het werk van X niet na te kijken, dat doe ik straks zelf wel"), en als-ie dan de verleiding NOG steeds niet kan weerstaan om af te kijken, dan heeft-ie een 1 te pakken.

Ik ben ooit es een site tegen gekomen met tientallen spiektips, maar ben de url vergeten.

O.a.
1. bierviltje onder de tafel vastprikken
2. op armen of handen schrijven (ik laat de klas af en toe es naar me zwaaien, valt het meteen op)
3. op maandverband schrijven en dan naar de WC gaan (helaas absorbeert maandverband de inkt)
4. op de pen schrijven (papiertje oprollen en in de pen duwen)
5. gewoon het spiekbriefje op de tafel er bij leggen en net doen alsof het een kladblaadje oid is
6. briefje onder de hand of in de mouw
7. op het rekenapparaat tussen de toetsen allerlei formules schrijven
8. etc

quote:
Verder kan het me niet zoveel schelen of mensen middels overschrijven of wat dan ook aan een antwoord komen, zolang het antwoord maar correct is.


Ja maar waarom toets je dan in eerste instantie? Je wil toch checken of een leerling de stof heeft begrepen? En als-ie alles overschrijft, wat heeft de toets dan voor nut?


Morgen surprise met mijn mentorklas. Wordt gezellig
.
pi_23724185
Als ik een student bezig zie of met hem of haar praat krijg ik veel sneller een beeld van hoe goed diegene is. Zo'n toets, och, het is een formaliteit.
pi_23724243
quote:
Op donderdag 2 december 2004 21:26 schreef thabit het volgende:
Welnu, ik heb naast mijn onderzoek ook een onderwijstaak. Die bestaat momenteel vooral uit het nakijken van stapels opgaven. Het wordt dan snel duidelijk dat mensen alles letterlijk van elkaar overschrijven, vooral als er ergens "z.o.z" op het midden van een bladzijde staat en de oplossing daaronder gewoon verder gaat. .


LOL Je wilt toch niet zeggen dat je dat daadwerkelijk hebt meegemaakt hè?

Van wie kijk jij dan werk na? Jongerejaars studenten?
pi_23724493
quote:
Op donderdag 2 december 2004 21:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

LOL Je wilt toch niet zeggen dat je dat daadwerkelijk hebt meegemaakt hè?

Van wie kijk jij dan werk na? Jongerejaars studenten?

Ja, dit is ook echt wel het ergste wat ik heb gezien. Vaak ook klinkklare onzin die op tig blaadjes precies hetzelfde staat opgeschreven. Eerstejaars studenten zijn het.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')