FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Airco werkt niet onder 4 graden celsius.
paul_1983maandag 22 november 2004 @ 19:29
Ik heb een ford fiesta met airco, als de voorruit weer eens beslagen is dan kan je de airco dus aanzetten, zou je denken.....

Deze blijkt niet te werken onder de 4 graden celcius, je hebt er in de winter dus helemaal niets aan...
Het instructieboekje bevestigd dit....

Hebben jullie hier ook problemen mee???

Kan je de temperatuur blokkering uitschakelen?
t0nmaandag 22 november 2004 @ 19:30
Ja dude, anders bevriest ie.
M-ThijZmaandag 22 november 2004 @ 19:35
Wat moet je in godsnaam met een airco IN DE WINTER?! Anders zet je ff je verwarming aan
paul_1983maandag 22 november 2004 @ 19:37
quote:
Op maandag 22 november 2004 19:29 schreef paul_1983 het volgende:
Ik heb een ford fiesta met airco, als de voorruit weer eens beslagen is dan kan je de airco dus aanzetten, zou je denken.....
Een airco trekt de vocht uit de lucht......je hebt er dus heel veel aan in de winter....ofja....blijkbaar als het warmer dan 4 graden is.
Swetseneggermaandag 22 november 2004 @ 19:37
Mijn focus had dit niet, mijn laatste twee seats (climatecontrol) wel, en dat is irritant.

Niets zo prettig als een airco in de winter om je beslagen ramen even droog te maken.
longinusmaandag 22 november 2004 @ 19:40
Ik zet dan de verwarming aan en doe de ramen open.
kootjemaandag 22 november 2004 @ 20:11
uhm ... het is al 4 graden!!! laat uit dat ding!!! je doet je verwarming toch ook niet in de zomer aan!!!

(ah is wel ok voor de raampjes he...)
Steijnmaandag 22 november 2004 @ 20:19
quote:
Op maandag 22 november 2004 20:11 schreef kootje het volgende:
uhm ... het is al 4 graden!!! laat uit dat ding!!! je doet je verwarming toch ook niet in de zomer aan!!!

(ah is wel ok voor de raampjes he...)
Airco staat voor airconditioning, en dat betekent zoiets alles klimaatbeheersing. Airco heeft dus met het binnenklimaat te maken, niet specifiek met koeling.
Deadl0ckmaandag 22 november 2004 @ 20:39
quote:
Op maandag 22 november 2004 20:19 schreef Steijn het volgende:
Airco staat voor airconditioning, en dat betekent zoiets alles klimaatbeheersing.
Doe mij jouw Engels leraar eens? Volgens mij betekent Airconditioning namelijk gewoon Lucht Conditionering, en klimaat beheersing is Climatecontrol
R16maandag 22 november 2004 @ 20:46
Je airconditioning moet de lucht in je auto afkoelen. Als je lucht afkoelt, past er minder vocht in. Het resterende vocht condenseert en loopt normaal gesproken onderuit je auto.

Als het buiten vriest, dan zou dit vocht in je airco kunnen bevriezen, waardoor deze beschadigd raakt. Daarom wordt als beveiliging de airco nooit ingeschakeld onder de 4 graden. Het is dus niet aan te raden om deze blokkering te omzeilen.

Sommige (duurdere!) airco's werken wel onder de 4 graden. Deze worden warm gehouden met koelwater van de motor. Uiteraard heb je daar in dit geval niks aan, want als je ruiten beslagen zijn is je motor meestal ook nog koud.
Steijnmaandag 22 november 2004 @ 20:49
quote:
Op maandag 22 november 2004 20:39 schreef Deadl0ck het volgende:
Doe mij jouw Engels leraar eens? Volgens mij betekent Airconditioning namelijk gewoon Lucht Conditionering
Mag jij jouw docent Nederlands eens doen. Luchtconditionering is toch geen normaal Nederlands. Klimaatbeheersing wel en ClimateControl klinkt gewoon als een merknaam voor een airconditioningsysteem.
Argentamaandag 22 november 2004 @ 21:01
Heb ik ook, beneden de 5 graden werkt die niet omdat anders het systeem bevriest.

Een airco is inderdaad in de winter ook een super apparaat, in notime je ruiten ontwasemd terwijl anderen van ergenis met doekjes in de weer gaan.
Blessedmaandag 22 november 2004 @ 21:02
quote:
Op maandag 22 november 2004 19:30 schreef t0n het volgende:
Ja dude, anders bevriest ie.
geheheh
Vanderdonkmaandag 22 november 2004 @ 22:11
Typisch dat het omslagpunt voor water ook rond de drie a vier *Celsius ligt.
daaronder is het dus blijkbaar niet mogelijk om het met water te koelen.
spearheaddinsdag 23 november 2004 @ 20:31
Natuurlijk doet je airco het wel bij temperaturen onder de 4 graden C. Het gaat niet om de buitentemperatuur, het gaat om de lucht die er doorheen gaat. Die lucht wordt - hoe gek het ook klinkt - eerst door de kachel, en daarna door de airco geleid. Dus 's winters doet de airco niks zolang de motor nog niet warm is (of je moet een electrische bijverwarming hebben; veel TDI's met techniek van VW hebben dat), maar daarna werkt ie gewoon.
Ridocardinsdag 23 november 2004 @ 21:33
quote:
Op maandag 22 november 2004 20:46 schreef R16 het volgende:
Je airconditioning moet de lucht in je auto afkoelen. Als je lucht afkoelt, past er minder vocht in. Het resterende vocht condenseert en loopt normaal gesproken onderuit je auto.
Het meerendeel van het vocht slaat neer op de verdamper (dat ding dat koud wordt) en loopt dan gewoon via de afvoer naar buiten.
quote:
Als het buiten vriest, dan zou dit vocht in je airco kunnen bevriezen, waardoor deze beschadigd raakt. Daarom wordt als beveiliging de airco nooit ingeschakeld onder de 4 graden. Het is dus niet aan te raden om deze blokkering te omzeilen.
Toch zou ik het wel proberen, het enige waar je last mee zou kunnen krijgen is dat de afvoer verstopt komt te zitten (ijs enzo) maar dat ontdooit toch wel tijdens het rijden. Een airco kan niet kapot gaan van te lage omgevingstemperaturen.
quote:
Sommige (duurdere!) airco's werken wel onder de 4 graden. Deze worden warm gehouden met koelwater van de motor. Uiteraard heb je daar in dit geval niks aan, want als je ruiten beslagen zijn is je motor meestal ook nog koud.
Dit wordt toegepast wanneer een echte climate-controller in de auto zit. De temperatuur blijft aangenaam, en de luchtvochtigheid wordt ook laag gehouden.
Ridocardinsdag 23 november 2004 @ 21:42
quote:
Op maandag 22 november 2004 22:11 schreef Vanderdonk het volgende:
Typisch dat het omslagpunt voor water ook rond de drie a vier *Celsius ligt.
daaronder is het dus blijkbaar niet mogelijk om het met water te koelen.
Bijna goed.
Wanneer iets moet worden afgekoeld, neemt men meestal iets dat kouder is dan de ruimte dat gekoeld moet worden. Hoe groter het temperatuurverschil, hoe effectiever de koeling. Water heeft een bruikbare temperatuurbereik van 0-100 graden celcius, onder normale omstandigheden. Dus wanneer water als koudedrager wordt gebruikt kun je geen temperaturen bereiken buiten deze grenzen.
Een airco heeft meestal een verdampingstemperatuur rond het vriespunt. Niet/nauwelijks bruikbaar voor water dus. Voor sommige kostenbesparende toepassingen wordt wel eens glycol gebruikt. wegens een veel lagere stollingstemperatuur.
BoJodinsdag 23 november 2004 @ 21:45
ik wou dat ik een airco had
BloodhoundFromHelldinsdag 23 november 2004 @ 23:20
in mijn panda werkt de airco dan wel, alleen als ik de climacontrol op auto zet gaat de aanjager pas aan als de temperatuur van het koelwater hoger dan 35 graden is.
Dr_Croutonwoensdag 24 november 2004 @ 00:33
quote:
Op maandag 22 november 2004 19:35 schreef M-ThijZ het volgende:
Wat moet je in godsnaam met een airco IN DE WINTER?! Anders zet je ff je verwarming aan
Sneller ontwasemen...
yupwoensdag 24 november 2004 @ 00:36
quote:
Op woensdag 24 november 2004 00:33 schreef Dr_Crouton het volgende:

[..]

Sneller ontwasemen...
VEEL sneller ontwasemen.
Little_Meaniewoensdag 24 november 2004 @ 00:40
airco ligt bij mij heel het jaar door aan, is het warm dan gaat de airco, is het koud dan gaat de verwarming....wat kan het leven gemakkelijk zijn
winterapfelwoensdag 24 november 2004 @ 22:57
quote:
Op woensdag 24 november 2004 00:36 schreef yup het volgende:

[..]

VEEL sneller ontwasemen.
airco koelt de lucht tot ongeveer 4 graden, hierdoor daalt de luchtvochtigheid, en kan de lucht, alstie weer warm wordt meer vocht opnemen.

als het buiten al 4 graden is hoeft de airco niet te koelen. Het probleem is dat de lucht niet warm wordt waardoordie niet méér water kan opnemen, dus ff wachten tot de auto op temperatuur is, zodat de lucht van 4 graden op warmt naar wat hoger en dan wat meer water kan opnemen.
Flatbeat-Ericwoensdag 24 november 2004 @ 23:26
Het verhaal dat koude lucht meer vocht opneemt dan warme is waar maar dat is niet het effect van de airco op beslagen ramen! De airco droogt de lucht en blaasd deze zeer droge lucht tegen de vochtige ramen aan waardoor het vocht sneller wordt opgenomen en zodoende het condens verdwijnt.
winterapfeldonderdag 25 november 2004 @ 18:28
quote:
Op woensdag 24 november 2004 23:26 schreef Flatbeat-Eric het volgende:
Het verhaal dat koude lucht meer vocht opneemt dan warme is waar maar dat is niet het effect van de airco op beslagen ramen! De airco droogt de lucht en blaasd deze zeer droge lucht tegen de vochtige ramen aan waardoor het vocht sneller wordt opgenomen en zodoende het condens verdwijnt.
je zegt t zelf.. de airco croogt de lucht.. en hoe doettie dat?? door m te koelen tot net boven t vriespunt (graad of 4 dus), het teveel aan vocht condenseert (in de condensor) en loopt de straat op. Pas als de lucht weer warmer wordt kan deze als ie tegen t raam komt ook vocht opnemen!!