paul_1983 | maandag 22 november 2004 @ 19:29 |
Ik heb een ford fiesta met airco, als de voorruit weer eens beslagen is dan kan je de airco dus aanzetten, zou je denken..... Deze blijkt niet te werken onder de 4 graden celcius, je hebt er in de winter dus helemaal niets aan... Het instructieboekje bevestigd dit.... Hebben jullie hier ook problemen mee??? Kan je de temperatuur blokkering uitschakelen? | |
t0n | maandag 22 november 2004 @ 19:30 |
Ja dude, anders bevriest ie. | |
M-ThijZ | maandag 22 november 2004 @ 19:35 |
Wat moet je in godsnaam met een airco IN DE WINTER?! Anders zet je ff je verwarming aan | |
paul_1983 | maandag 22 november 2004 @ 19:37 |
quote:Een airco trekt de vocht uit de lucht......je hebt er dus heel veel aan in de winter....ofja....blijkbaar als het warmer dan 4 graden is. | |
Swetsenegger | maandag 22 november 2004 @ 19:37 |
Mijn focus had dit niet, mijn laatste twee seats (climatecontrol) wel, en dat is irritant. Niets zo prettig als een airco in de winter om je beslagen ramen even droog te maken. | |
longinus | maandag 22 november 2004 @ 19:40 |
Ik zet dan de verwarming aan en doe de ramen open. | |
kootje | maandag 22 november 2004 @ 20:11 |
uhm ... het is al 4 graden!!! laat uit dat ding!!! je doet je verwarming toch ook niet in de zomer aan!!! (ah is wel ok voor de raampjes he...) | |
Steijn | maandag 22 november 2004 @ 20:19 |
quote:Airco staat voor airconditioning, en dat betekent zoiets alles klimaatbeheersing. ![]() | |
Deadl0ck | maandag 22 november 2004 @ 20:39 |
quote:Doe mij jouw Engels leraar eens? Volgens mij betekent Airconditioning namelijk gewoon Lucht Conditionering, en klimaat beheersing is Climatecontrol | |
R16 | maandag 22 november 2004 @ 20:46 |
Je airconditioning moet de lucht in je auto afkoelen. Als je lucht afkoelt, past er minder vocht in. Het resterende vocht condenseert en loopt normaal gesproken onderuit je auto. Als het buiten vriest, dan zou dit vocht in je airco kunnen bevriezen, waardoor deze beschadigd raakt. Daarom wordt als beveiliging de airco nooit ingeschakeld onder de 4 graden. Het is dus niet aan te raden om deze blokkering te omzeilen. Sommige (duurdere!) airco's werken wel onder de 4 graden. Deze worden warm gehouden met koelwater van de motor. Uiteraard heb je daar in dit geval niks aan, want als je ruiten beslagen zijn is je motor meestal ook nog koud. | |
Steijn | maandag 22 november 2004 @ 20:49 |
quote:Mag jij jouw docent Nederlands eens doen. Luchtconditionering is toch geen normaal Nederlands. Klimaatbeheersing wel en ClimateControl klinkt gewoon als een merknaam voor een airconditioningsysteem. | |
Argenta | maandag 22 november 2004 @ 21:01 |
Heb ik ook, beneden de 5 graden werkt die niet omdat anders het systeem bevriest. Een airco is inderdaad in de winter ook een super apparaat, in notime je ruiten ontwasemd terwijl anderen van ergenis met doekjes in de weer gaan. | |
Blessed | maandag 22 november 2004 @ 21:02 |
quote:geheheh | |
Vanderdonk | maandag 22 november 2004 @ 22:11 |
Typisch dat het omslagpunt voor water ook rond de drie a vier *Celsius ligt. daaronder is het dus blijkbaar niet mogelijk om het met water te koelen. | |
spearhead | dinsdag 23 november 2004 @ 20:31 |
Natuurlijk doet je airco het wel bij temperaturen onder de 4 graden C. Het gaat niet om de buitentemperatuur, het gaat om de lucht die er doorheen gaat. Die lucht wordt - hoe gek het ook klinkt - eerst door de kachel, en daarna door de airco geleid. Dus 's winters doet de airco niks zolang de motor nog niet warm is (of je moet een electrische bijverwarming hebben; veel TDI's met techniek van VW hebben dat), maar daarna werkt ie gewoon. | |
Ridocar | dinsdag 23 november 2004 @ 21:33 |
quote:Het meerendeel van het vocht slaat neer op de verdamper (dat ding dat koud wordt) en loopt dan gewoon via de afvoer naar buiten. quote:Toch zou ik het wel proberen, het enige waar je last mee zou kunnen krijgen is dat de afvoer verstopt komt te zitten (ijs enzo) maar dat ontdooit toch wel tijdens het rijden. Een airco kan niet kapot gaan van te lage omgevingstemperaturen. quote:Dit wordt toegepast wanneer een echte climate-controller in de auto zit. De temperatuur blijft aangenaam, en de luchtvochtigheid wordt ook laag gehouden. | |
Ridocar | dinsdag 23 november 2004 @ 21:42 |
quote:Bijna goed. Wanneer iets moet worden afgekoeld, neemt men meestal iets dat kouder is dan de ruimte dat gekoeld moet worden. Hoe groter het temperatuurverschil, hoe effectiever de koeling. Water heeft een bruikbare temperatuurbereik van 0-100 graden celcius, onder normale omstandigheden. Dus wanneer water als koudedrager wordt gebruikt kun je geen temperaturen bereiken buiten deze grenzen. Een airco heeft meestal een verdampingstemperatuur rond het vriespunt. Niet/nauwelijks bruikbaar voor water dus. Voor sommige kostenbesparende toepassingen wordt wel eens glycol gebruikt. wegens een veel lagere stollingstemperatuur. | |
BoJo | dinsdag 23 november 2004 @ 21:45 |
ik wou dat ik een airco had ![]() | |
BloodhoundFromHell | dinsdag 23 november 2004 @ 23:20 |
in mijn panda werkt de airco dan wel, alleen als ik de climacontrol op auto zet gaat de aanjager pas aan als de temperatuur van het koelwater hoger dan 35 graden is. | |
Dr_Crouton | woensdag 24 november 2004 @ 00:33 |
quote:Sneller ontwasemen... | |
yup | woensdag 24 november 2004 @ 00:36 |
quote:VEEL sneller ontwasemen. | |
Little_Meanie | woensdag 24 november 2004 @ 00:40 |
airco ligt bij mij heel het jaar door aan, is het warm dan gaat de airco, is het koud dan gaat de verwarming....wat kan het leven gemakkelijk zijn | |
winterapfel | woensdag 24 november 2004 @ 22:57 |
quote:airco koelt de lucht tot ongeveer 4 graden, hierdoor daalt de luchtvochtigheid, en kan de lucht, alstie weer warm wordt meer vocht opnemen. als het buiten al 4 graden is hoeft de airco niet te koelen. Het probleem is dat de lucht niet warm wordt waardoordie niet méér water kan opnemen, dus ff wachten tot de auto op temperatuur is, zodat de lucht van 4 graden op warmt naar wat hoger en dan wat meer water kan opnemen. | |
Flatbeat-Eric | woensdag 24 november 2004 @ 23:26 |
Het verhaal dat koude lucht meer vocht opneemt dan warme is waar maar dat is niet het effect van de airco op beslagen ramen! De airco droogt de lucht en blaasd deze zeer droge lucht tegen de vochtige ramen aan waardoor het vocht sneller wordt opgenomen en zodoende het condens verdwijnt. | |
winterapfel | donderdag 25 november 2004 @ 18:28 |
quote:je zegt t zelf.. de airco croogt de lucht.. en hoe doettie dat?? door m te koelen tot net boven t vriespunt (graad of 4 dus), het teveel aan vocht condenseert (in de condensor) en loopt de straat op. Pas als de lucht weer warmer wordt kan deze als ie tegen t raam komt ook vocht opnemen!! |