Hiph0p2oo4 | zondag 21 november 2004 @ 14:44 |
Hey mensen, Ik wil volgend jaar een opleiding Audio Design gaan doen, en voor de toelating moet je dus Solfege kennen, met intervallen, drieklanken, etc.. Het zegt me werkelijk helemaal niks, omdat ik geen instrument bespeel. Nu wil ik dus voordat ik ook maar aan de vooropleiding begin, dat solfege uit m'n hoofd kennen (m'n gehoor is goed, produceer zelf tracks, dus a-muzikaal ben ik niet, integendeel.. ). Heeft er iemand goede links naar NEDERLANDSE (!!) websites, of weet iemand of er boeken(+cd?) bestaan met voorbeelden die solfege goed uitleggen? Ik heb al enkele engelse sites bezocht, zoals good-ear.com maar ik wordt er niets wijzer van. Help plz !! | |
pelleke | zondag 21 november 2004 @ 14:53 |
Haai! Ik ben student Art of sound aan het Koninklijk conservatorium in Den Haag en volg op hoog niveau Solfege. Ik kan je denk ik wel een beetje op weg helpen. Er zijn een paar must-have boekjes voor iedereen die solfege moet leren, die zijn te koop voor 2 knikkers en een scheet bij B&vP (Broekmans & van Poppel te Amsterdam.) Deze boekjes zijn vooral handig om je leesvermogen en intepretatie van tonen, melodieën, ritme en maat. De boekjes heten 'Maat en Ritme' (2 delen geloof ik) en 'Van 't blad zingen' (ook 2delig geloof ik). Die boekjes kan je rustig gewoon op de kop tikken en vervolgens 'verslinden', dan ben je al een heel end verder. Gewoon ff googlen naar broekmans en van poppel en via website of (beter!) telefoon bestellen. Sturen ze zo voor je op. EDIT: Je gehoor trainen kan ook belangrijk zijn, check daarvoor ff deze site: http://www.good-ear.com/servlet/EarTrainer Je zegt dat je gehoor goed is, maar een paar dingen zou ik nog wel ff willen weten. 1. Heb je een absoluut gehoor? 2. Heb je een redelijke stem voor vaste toonhoogtes (dat is mijn zwakke punt ![]() 3. Kan je goed noten lezen? [ Bericht 9% gewijzigd door pelleke op 21-11-2004 14:55:52 (Add) ] | |
Hiph0p2oo4 | zondag 21 november 2004 @ 14:57 |
quote:Mooie reactie ! Bedankt voor die titels, ik zal er zeker naar kijken, en hoogswaarschijnlijk ook bestellen. quote:Haha.. daar ga ik met m'n 'goede' gehoor. 1. Absoluut? Ik weet niet eens wat het betekend? 2. Stem ![]() 3. Dit valt ook wel mee, ik kan misschien een simpele "Vader Jacob" melodie herkennen voor op een blokfluit.. maar daar houd het ook mee op ![]() Als je dit zo leest denk je waarschijnlijk waar begint die gek aan, maar ik moet dit echt gewoon leren, alhoewel ik echt helemaal bij het begin moet beginnen. Kan je me nog wat verder helpen? Thanx ! | |
Hiph0p2oo4 | zondag 21 november 2004 @ 14:58 |
quote:Jah die had ik dus al gecheckt.. en toen kwam ik erachter dat ik echt niet op gehoor noten kan herkennen. ![]() | |
pelleke | zondag 21 november 2004 @ 15:14 |
quote:Okee. Korte uitleg. 'Waar begint die gek aan' is iets wat niemand mag denken, jouw situatie zegt enkel iets over wat je (niet) geleerd hebt, maar je aanleg heeft hier niks mee te maken, en dat is wat veel belangrijker is. Kennis kan je krijgen, aanleg moet je hebben. ![]() ![]() On topic. Absoluut gehoor is een gehoor dat zichzelf op toonhoogte kan orienteren, zegmaar ik speel een noot op een piano, en jij kan zonder orientatie zeggen watvoor noot het is. (Dat is het resultaat van een GETRAIND absoluut gehoor, het is een gave, maar je moet het wel trainen.) Het is niet noodzakelijk maar bij solfege soms ontzettend handig, btw: mijn gehoor is niet 100% absoluut. 2. Stem. Als ik je 1 tip mag geven: GA ZINGEN. (Je zal wel moeten als je "van 't blad zingen' gaat doorwerken). Het is iets waar je je overheen moet zetten. (en dat valt best mee achteraf.) Als je elke dag ff 10 minuten wat van blad zingt, dan ben je binnen een maand in staat om zuiver, overtuigend en waarschijnlijk ook goed ![]() 3. Dat komt wel. Gewoon rustig aan beginnen, even wat theorie opzoeken over toonsafstanden, probeer ergens ff een piano/keyboard te regelen en ga oefenen met notennamen, dan kan je namelijk op de piano/keyboard controleren of je wel goed zingt. Daarvoor hoef je alleen maar alle notennamen weten te vinden op een piano, en die info kan je echt heel makkelijk van internet af plukken. Kortom: solfege is helemaal niet zo ingewikkeld, alleen kost het voor de een meer tijd dan voor de ander. Zorg ervoor dat je er op tijd bij bent, en dat je op een gegeven moment merkt hoe je leercurve op dit gebied eruit ziet. ![]() Een beetje theorie kan je overigens ook wel gebruiken denk ik, googlen op solfege oid kan misschien werken. Of bel even je onderwijsinstelling op, misschien dat je (hopelijk toekomstige) docent solfege je wat literatuur kan voorschrijven. Suc6 ermee, en maak je gewoon niet teveel zorgen. | |
pelleke | zondag 21 november 2004 @ 15:16 |
quote:Ga er ook niet vanuit dat je dat in 1 keer lukt... Probeer het van 2 kanten te bekijken, de theoretische kant ervan, en de 'niet-papieren' kant (op je gehoor). Als je de theorie wat beter snapt, dan herken je die intervallen vanzelf ook makkelijker. (En begin niet op het moeilijkste niveau ![]() | |
Zanderrr | zondag 21 november 2004 @ 15:37 |
Op sommige muziekscholen kun je ook inleidende cursussen muziektheorie & solfege volgen, meestal duren die 1 seizoen. Persoonlijk denk ik dat je het jezelf wel erg lastig maakt om het alleen op eigen kracht aan te leren, vooral als je verder ook geen instrument speelt en geen noten kunt lezen. Het kan m.i. geen kwaad om iemand te zoeken die je kan helpen met het leren van deze stof. ![]() | |
pelleke | zondag 21 november 2004 @ 15:42 |
Misschien heb je een punt, maar het is echt niet onmogelijk om het jezelf aan te leren. Je moet alleen even een instrument regelen waarvan je zeker weet hoe het werkt. En een toetsinstrument is daar ideaal voor. Je hoeft heus geen Rachmaninoff pianoconcert te kunnen spelen om jezelf met je solfege leerproces te helpen. Maar als je tijd hebt voor zo'n cursus: Het kan altijd van pas komen. En brandende vragen: Fok! = ur friend! ![]() | |
Hiph0p2oo4 | zondag 21 november 2004 @ 21:59 |
Okay.. Ten eerste, Pelleke (en andere fokkers), bedankt voor je hulp en tips! Ik heb er alleen een beetje een 'raar' gevoel bij.. Ik zal de situatie ff uitleggen: Het betreft de studie Audio Design, waar ook een basisopleiding voor is. Voor die basis opleiding moet je dezelfde toelatingsexamen doen als voor de werkelijke opleiding, namelijk: quote:Daar schrok ik dus van ![]() Ik heb een jaar of 10 geleden blokfluit (:D) gespeeld, en heb daardoor wel een paar noten leren lezen van bladmuziek. Verder bespeel ik geen instrument, ten minste.. niet een blaas/toetsen iets instrument.. alleen een computer sequencer, waarme ik beats en melodien maak. Hierdoor weet ik wel veel van ritme en melodie etcetera, maar ik vraag me af of die toelatingscomissie er ook zo over denkt.. Ik weet namelijk niet of je een '6 jaar muziekschool' kennis krijgt van tracks producen op een computer. (alhoewel ik zeer binnenkort een keyboardje (USB/MIDI) ga aanscchaffen, waardoro ik hopelijk mijn nieuwe kennis over tonen en akkoorden kan toepassen ![]() Ahum, ff back to the point, Pelleke, jij hebt het over met m'n stem toonhoogtes nadoen, en zingen.. ? Denk je dat dat in deze richting ook noodzakelijk is? Ik bedoel, iemand die in een studio geluid aan het bewerken is, heeft natuurlijk wel een goed gevoel voro muziek nodig, maar of die ook stuk voor stuk kunnen zingen?? En nog een vraagje, hierboven staat dus beschreven wat ik moet kennen..intervallen, drieklanken in clusief omkeringen, melodisch en ritmisch dictee, en ik heb vernomen van een student aan die opleiding dat je ook akkoorden moet kunnen herkennen (niet noodzakelijk spelen), .. wordt dit behandeld in de boekjes die jij mij aanbevolen hebt? Okay, ik wacht weer ff op reacties.. Later ![]() | |
Hiph0p2oo4 | maandag 22 november 2004 @ 13:46 |
![]() | |
pelleke | maandag 22 november 2004 @ 16:35 |
OK. Zoals je kon lezen in een eerdere post van mij studeer ik zelf Art of Sound, dat zelf niet veel te maken heeft met muziekale bezigheden, daarentegen heb ik wel op hoog niveau solfege, analyse, harmonie en gehoortraining. ![]() Los van of je er verstand van hebt, moet je ook een manier vinden om het ter plaatse te kunnen laten zien. En met het afdraaien van een track ![]() Akkoorden herkennen betekent 2 dingen: 1. Weten hoe akkoorden werken 2. Luisteren en ook daadwerkelijk herkennen. Good-ear.com is er een uitstekende guide voor, maar voor de theorie zal je een boekje met akkoordenleer moeten vinden. Ik weet zo gauw geen titel te noemen, maar als je gewone drieklanken en septiemakkoorden kent, dan heb je in feite genoeg kennis voor een goed toelatingsexamen. Als je al iets van noten en intervallen snapt, dan hoeft dat niet zo veel werk te zijn. Broekmans en van Poppel heeft daar zeker boekjes voor, maar de boekjes die ik opschreef doen er geloof ik niet veel mee. | |
Hiph0p2oo4 | maandag 22 november 2004 @ 16:59 |
Okay, wederom bedankt voor je reactie.. Ik ga 'Maat en RItme' bestellen via de website, en heb via internet 'Tipboek muziek op papier' gevonden, wat volgens mij alles heel duidelijk uitlegt over noten op papier lezen, schrijven herkennen etc.. quote:Kost ook maar iets van 10 Euro, dus dat lijkt me wel handig.. ![]() Ik heb ook een paar programma's gedownload (voor de mensen die het willen weten: http://www.musictheory.net/downloads/trainers.zip ) die (helaas wel in het engels) bijvoorbeeld noten laten horen, of een melodietje die je op de digitale piano na moet spelen.. Klanktraining zeg maar. Het enigste waar ik nu nog mee zit is dat ik geen instrument bespeel.. Enneh.. blokfluit?? Dat is echt zwaar lang geleden, en zelfs toen vond ik het al ultiem boring.. Dus ik denk niet dat ik daar nog iets mee ga doen, dat was meer om aan te geven hoe mijn noten-lees-niveau is ![]() | |
pelleke | woensdag 24 november 2004 @ 11:32 |
Dat is een punt, maar het is wel makkelijk weer op te pakken als je weinig tijd hebt. Ik zou wat dat betreft zeker ff contact opnemen met je onderwijsinstelling. (Welke school is het eigenlijk?) Dan weten ze iig dat je ermee bezig bent, en weet jij hoe je verder moet. LET erop dat je ook wat doet aan je akkoordenleer, in je vorige post zie ik niet echt terug dat je bronnen hebt waar je wat harmonische kennis uit opdoet. (Misschien dat er in het tipboek iets staat) maar zorg ervoor dat je straks de volgende termen zo ongeveer wel kent: majeur/mineurakkoorden, (groot/klein), septiemakkoorden, omkeringen, consonanten/dissonanten, hoe los ik een dissonant op, tonica, dominant, subdominant. (Volgens mij heb ik de belantrijste nu wel genoemd.) ![]() Suc6! | |
Hiph0p2oo4 | woensdag 24 november 2004 @ 15:55 |
quote:Bedankt voor je reactie! -edit - PS. Ik heb op http://www.bladmuziek-accoorden.com/Akkoordenleer.html een online handleiding akkoorden gevonden. Dekt dit de inhoud die jij zojuist beschreven hebt, denk je? -/edit- [ Bericht 3% gewijzigd door Hiph0p2oo4 op 24-11-2004 16:40:37 ] | |
Hiph0p2oo4 | donderdag 25 november 2004 @ 12:47 |
Pelleke, Boekjes maat en ritme zijn binnen, inclusief het Tipboek muziek op papier. Maar wat moet ik nou met die maat en ritme?? Ik snap er geen zak van hahah ![]() Maar misschien oordeel ik te snel, en zijn het wel heel handige boekjes als ik er mee bezig ben. Kan je mij misschien vertellen wat je precies aan deze boekjes hebt, als je kijkt naar het 'solfege' gebeuren.. ? Denk je dat deze boekjes mij leren wat ik nodig heb voor de toelating, of is het gewoon dat je maat en ritme leert?? PS. Het tipboek muziek op papier ziet er erg overzichtelijk uit, en begrijpend leesbaar. Wel raar dat je alleen je adres gegevens hoeft in te vullen op die broekmans website, kan ik m'n buurman dus 30 boeken sturen die hij verplicht is te betalen ![]() | |
pelleke | donderdag 25 november 2004 @ 13:00 |
Kijk, nu kan je aan de slag. Maat en ritme zijn goeie trainingsboekjes. Er staan idd hele series noten in, en wat doe je ermee? Pak een pen (of iets anders waarmee je op een tafel kan tikken, handen werken ook, voeten soms ook, stem mag ook, wat je prettig vindt). Dat is je instrument. ![]() ![]() BTW: Je hoeft heus niet deel 2 compleet af te maken om op een goed genoeg niveau te komen, ik zal de boekjes nog eens inkijken (liggen bij m;n ouders thuis) en kijken wat het niveau was van mijn toelatings. Weet je ongeveer tot hoever je moet gaan. Die site die je hebt gevonden is qua theorie behoorlijk goed, MAAR LET OP: Ze besteden geen aandacht aan notenschrift en notenbalken. Wat je kan doen om daar ook mee te kunnen werken, is proberen de accoorden uit de voorbeelden neer te kalken op een lege notenbalk. (die je volgens mij best met een beetje handigheid in MS Word kan maken en uitprinten, of google zoeken op download notenbalk oid.) Dat tipboek kan je behalve als studieboek ook als referentie gebruiken, als het dezelfde opmaak heeft als het tipboek Viool/Altviool ![]() -EDIT- Probeer ook nog wat te zoeken over toonsoorten, tonaliteiten en toonladders, kruisen en mollen en hoe je ze gebruikt. Ik weet niet of er in het tipboek iets over staat, maar om een voorbeeld te geven: Het is essentiele kennis dat een octaaf is in te delen in 12 halve toonsafstanden, en 7 "ladder-eigen" tonen die in de akkoorden gebruikt worden. In C groot praat je over C-D-E-F-G-A-B-C als laddereigen tonen, en Cis, Dis, Fis, Gis, Ais, Cis als zogenaamde chromatische (lees: niet-laddereigen) tonen. De tonen E-F en B-C verschillen steeds onderling 1/2 afstand, en de rest een hele afstand. Dit klinkt je nu misschien nog als garbage in de oren, maar kijk even of je tipboek er iets over zegt. [ Bericht 16% gewijzigd door pelleke op 25-11-2004 13:04:58 (BELANGRIJKE STOF ERBIJ) ] | |
Hiph0p2oo4 | donderdag 25 november 2004 @ 14:22 |
quote:Wederom, bedankt voor je reactie! Nu heb ik dus erg veel theorie voor m'n kiezen, en aangezien ik nogal graag nieuwe dingen leer, zal ik binnenkort wel weer 100 vragen hebben ![]() Alleen heb ik wel het gevoel dat ik er nog langer niet ben, ik bedoel dan kan ik dalijk wel noten lezen en schrijven, en weet ik hoe toonladders en akkoorden werken, maar dan komen we toch weer terug bij 'het absolute gehoor'.. Daar is natuurlijk geen theorie over te vinden, en lijkt me nog best pittig om te oefenen, vergeleken met deze boekjes etc ![]() Thx voor je reply, en ik ga weer ff lezen ![]() Laat wat van je horen !! | |
pelleke | donderdag 25 november 2004 @ 21:18 |
Mooi, je instelling is iig goed. En inderdaad: ritmes tikken is best cool. Ik kan je vertellen dat van blad zingen op den duur ook best cool kan zijn, maar als je nooit zingt moet je toch voor een bepaalde periode door de appel heen kunnen bijten. Ik denk dat je trouwens geconfronteerd gaat worden met een melodisch en ritmisch dictee. (schrik niet hoor, is te doen.) Ik heb ooit een windowsprogramma geschreven in Delphi die ritmische dictees uitpoepte (melodische dictees waren alfa, er zat niet echt tonaliteit in), maar ik denk dat ik dat ooit eens heb weggegooid. Ik kan best eens kijken of ik het nog opnieuw kan maken, was best leuk. ![]() | |
Hiph0p2oo4 | donderdag 25 november 2004 @ 23:15 |
quote:Klopt, dat is onderdeel van het toelatingsexamen.. In de link die ik hierboven ergens gepost heb over die programmaatjes, kan je ook melodien afspelen van een zelf te kiezen lengte, die je dan na moet spelen, of opschrijven ![]() Maar dan moet ik eerst (ff) noten en toonhoogtes op gehoor kunnen benoemen.. Duurt nog wel ff denk ik ![]() | |
Coastertommm | vrijdag 26 november 2004 @ 00:37 |
* Coastertommm wilt ook wat vragen ![]() Pelleke, wat voor instrument bespeel je precies..? Of heb ik dat over het hoofd gezien. Conservatorium lijkt me wel cool.. ![]() | |
PekingDuck | zondag 28 november 2004 @ 13:30 |
Je kan op de meeste muziekscholen solfègelessen krijgen... | |
pelleke | maandag 29 november 2004 @ 13:07 |
Maar veel muziekscholen verwijzen je meteen door naar een andere instantie zodra ze horen dat het gaat om je toelatingsexamen, dan denken ze dat je een moeilijke leerling bent met een overdosis aan doorzettingsvermogen. Kan deprimerend zijn. @Coastertommm: Ik studeer Art Of Sound, heette vroeger muziekregistratie en draait om alles wat betreft opnames. Mijn instrumentengeschiedenis: Ik heb in totaal ca. 11 jaar viool gespeeld, ben daarna overgestapt op altviool en speel dat nu 3.5 jaar (in totaal dus 14,5 jaar strijkwerk.) Verder heb ik 3 jaar Djembe-les gehad van een Keniaan (erg leuk als je ritmisch bent onderlegd!). Enneuh... Conservatorium IS cool! En Koninklijk conservatorium Den Haag is helemaal cool! ![]() ![]() |