abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 september 2001 @ 10:17:30 #1
11800 Tazzie
Geschokt...:(
pi_1633422
Nu duidelijk word dat de VS serieus in overweging nemen militaire acites te gaan ondernemen, beginnen plotseling europese ministers zich in te dekken.

Het activeren van artikel 5 van de NAVO heeft volgens van Aartsen niet het gevolg dat Nederlandse militairen betrokken worden bij een oorlog, als het kabinet dat niet wilt.

Met andere woorden, de VS is/was er om ons te beschermen, niet andersom. Nu voor het eerst sinds de oprichting van de NAVO het artikel word bekrachtigd, gaan we het weer ondermijnen.

Leg mij dan eens even uit waar de NAVO voor dient. Wat het activeren van dit artikel dan voor zin heeft. Grote mond opzetten en daden achterwege laten?

Kijk, ik zeg niet dat we nu de hele wereld plat moeten gooien. Maar indien er een verzoek tot assistentie in militaire zin komt van de VS, waar daar gaat het dan om, militaire acties, dan zou het niet gehoor geven aan dat verzoek serieuze gevolgen voor het voortbestaan van de NAVO kunnen hebben. En terecht. Want je richt zo'n bondgenootschap op om elkaar te beschermen en op het moment supreme kan je dan niet zeggen, "Ja, maar, we gingen er eigenlijk vanuit dat het een hypothetische situatie zou zijn die nooit voor zou komen"

Sorry, vind het een beetje zwak van van Aartsen. GB, Duitsland en Frankrijk zijn wat dat betreft gewoon nuchterder. Als dat verzoek er komt, we hebben e=het met zijn allen ondertekent, dus wordt het verzoek ingewilligd. punt.

Wat vinden jullie nu van de uitspraken van van Aartsen en premier Kok?

When that small wonder looks into your eyes, it's all worth it...
pi_1633441
Met dit standpunt moet Nederland maar het NAVO-lidmaatschap opzeggen. Dat is wel zo duidelijk.
  vrijdag 14 september 2001 @ 10:21:57 #3
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_1633460
Het bekende "Een grote bek achter een hek dus"
  vrijdag 14 september 2001 @ 10:22:02 #4
262 Re
Kiss & Swallow
pi_1633462
er wordt nix ondermijnd, er wordt nagedacht en niet op ongefundeerde sentimenten beslist. Zoals ook door Amerika al gezegd, er wordt niet alleen op militair vlak nu oorlog aangekondigd
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_1633484
Ze willen alleen maar aangeven dat het niet alleen de USA is die t voor t zeggen heeft. De NAVO is een geheel en NL maakt daar onderdeel van uit.. Als de NAVO unaniem besluiten mbt militaire hulp neemt dan stemt NL hier ook mee in. En vice versa.. Hiervan is op dit moment nog geen sprake!! Daarom komen ze met het teken van solidariteit..
pi_1633491
We moeten gewoon onvoorwaardelijke steun toezeggen, als iemand Europa was binnengevallen/aangevallen had, hadden we ook staan schreeuwen dat de VS ons moeten helpen. Vindt het niet meer dan logisch dat dat andersom ook geldt.
Copyright © 2001 by Party-pooper, illegal use or quotting will be severely punished
  vrijdag 14 september 2001 @ 10:28:20 #7
11800 Tazzie
pi_1633520
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 10:22 schreef Re het volgende:
er wordt nix ondermijnd, er wordt nagedacht en niet op ongefundeerde sentimenten beslist. Zoals ook door Amerika al gezegd, er wordt niet alleen op militair vlak nu oorlog aangekondigd
Nee, dus nederland is alleen bereid om op polititek gebied oorlog uit te voeren, vanuit den haag, veilig in het parlement?

Hoe zou jij het vinden als de VS later tegen ons zegt als we in een oorlog verwikkeld raken, we doen alleen wat politiek gelul, voor de rest bekijk je het maar?

Ik zeg niet dat we niet op andere fronten oorlog gaan voeren. Tuurlijk. Ik zeg alleen dat elk land schijnbaar volgens van Aartsen nog kan beslissen of het gehoor wilt geven aan het handvest van de NAVO. En als dat kan, dan stel ik de functie van de NAVO toch zeer ter discussie!

vrijdag 14 september 2001 @ 10:29:15 #8
15660 chocolatemoeze
Is that a gun in your pocket?
pi_1633527
Inderdaad, het zit helaas wel iets complexer in elkaar. Amerika is degene die hier justice moet halen, niet wij. Wél moeten wij amerika steunen waar dat kan, tenzij we direct betrokken worden in een oorlog. Amerika danste woII toch ook pas mee na Pearl Harbour?
*gewijzigd: Dit is inderdaad off-topic gelul*

Navo is een militair verbond, maar zelfs Amerika zal (en kan) niet van de wereld verwachten dat iedereen meegezogen moet worden in hun vergelding. (want dat is het op het moment van spreken nog wel)

En de zaak is eigenlijk nog complexer, wanneer moeten wij dan klaar staan voor Amerika? Nou, ik denk, als zij écht onze hulp nodig hebben, voorlopig is het nog wel een grote jongen die zijn mannetje kan staan. Wél moeten we helpen in alle andere niet militaire zaken, zoals financiele hulp, medische hulp en weet ik wat...
Komt bij dat als onze vrijheid en democratie ook echt militair onder dreiging komt (dus als er meer landen getroffen worden) er inderdaad wel eens overwogen mag worden of niet de hele navo mee mag doen.

Ik denk dat er echt wel over na gedacht is door Aartsen en Kok en dat ze zich allerminst de jas van een lafaard aan willen trekken.

[Dit bericht is gewijzigd door chocolatemoeze op 14-09-2001 11:01]

Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
  vrijdag 14 september 2001 @ 10:32:38 #9
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1633562
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 10:28 schreef Tazzie het volgende:

[..]

Nee, dus nederland is alleen bereid om op polititek gebied oorlog uit te voeren, vanuit den haag, veilig in het parlement?

Hoe zou jij het vinden als de VS later tegen ons zegt als we in een oorlog verwikkeld raken, we doen alleen wat politiek gelul, voor de rest bekijk je het maar?

Ik zeg niet dat we niet op andere fronten oorlog gaan voeren. Tuurlijk. Ik zeg alleen dat elk land schijnbaar volgens van Aartsen nog kan beslissen of het gehoor wilt geven aan het handvest van de NAVO. En als dat kan, dan stel ik de functie van de NAVO toch zeer ter discussie!

Je weet niet wat er gaat gebeuren. Als de VS zegt dat ze alleen logistieke steun nodig hebben krijgen ze die. Als ze soldaten nodig hebben krijgen ze die. Mochten ze die niet nodig hebben dan vragen ze het niet. Het is nog te onduidelijk allemaal.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1633572
Nederland zal wel weer ff verschuilen.. "Ja we doen mee!" en daarna langzaam terugkrabbelen.. oprotten verdomme. We doen gewoon mee hoor bush!
  vrijdag 14 september 2001 @ 10:34:55 #11
11800 Tazzie
pi_1633589
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 10:25 schreef Extrann het volgende:
Ze willen alleen maar aangeven dat het niet alleen de USA is die t voor t zeggen heeft.
mee eens
quote:
De NAVO is een geheel en NL maakt daar onderdeel van uit..
Precies!
quote:
Als de NAVO unaniem besluiten mbt militaire hulp neemt dan stemt NL hier ook mee in.
Dat besluit is al impliciet genomen. Dit staat in artikel vijf, waarin de andere lidstaten verplicht zijn het aangevallen land te verdedigen.
quote:
En vice versa.. Hiervan is op dit moment nog geen sprake!! Daarom komen ze met het teken van solidariteit..
Solidariteit moet inhoud hebben. Zonder inhoud, geen betekenis, zonder betekenis, geen NAVO, zonder NAVO, gewoon weer ieder voor zich. IS dat dan wat we willen?
  vrijdag 14 september 2001 @ 10:38:04 #12
10583 Fokkie
Officieel konijnentrainer
pi_1633622
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 10:29 schreef chocolatemoeze het volgende:
Inderdaad, het zit helaas wel iets complexer in elkaar. Amerika is degene die hier justice moet halen, niet wij. Wél moeten wij amerika steunen waar dat kan, tenzij we direct betrokken worden in een oorlog. Amerika danste woII toch ook pas mee na Pearl Harbour?

...knip...

Klein detail: de NAVO werd ná de Tweede Wereldoorlog opgericht, dus na het Pearl Harbor-drama. Participatie van de US staat dus los van dit NAVO-vraagstuk.
"Van voor naar achter, van links naar TON"
  vrijdag 14 september 2001 @ 10:40:18 #13
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1633637
Ik denk dat een aanytal berichten vanuit de nl regering ook een hoog:"Gaat U maar lekker slapen..." gehalte bevatten.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  vrijdag 14 september 2001 @ 10:46:14 #14
10752 clarify
maakt het wel duidelijk.......
pi_1633697
In weerwil van wat Wim Kok ons wil laten geloven, heeft het inwerking stellen van Art. 5, weldegelijk grote consequenties. Immers dit "drie musketiers" artikel leidt er toe dat als er een lid in oorlog is de andere leden dat ook zijn. Mocht het tot een escalatie van de gebeurtenissen komen dan escaleert het in Nederland mee.
[b]C'est pas facile de savoir pourquoi.[/b]
  vrijdag 14 september 2001 @ 10:47:00 #15
11502 nipeng
The last ride is free
pi_1633707
Ik vind het prettig om te horen dat men niet blind de US volgt.

De US is aangeslagen. Haat en woede regeert.

Stel dat zij als een gek om zich heen gaan slaan en daarmee (mogelijk) een derde wereld oorlog ontketenen moeten wij hun dan ONVOORWAARDELIJK steunen? Je weet niet wat die Powell en zijn kornuiten Bush in het oor fluisteren...

We moeten de US steunen, dat staat vast. Maar zeker niet onvoorwaardelijk.

pi_1633725
Dit is politiek, en een goede politicus houdt altijd een slag om de arm, of liever een hele haspel. En juist nu moet een politicus voorzichtig zijn met z'n uitspraken. Voor het buitenland is Nederland duidelijk: Wij doen mee. Onvoorwaardelijk. Nederland heeft ook een trackrecord waar heel wat andere landen U tegen zeggen qua daadkracht en inzet. (Humanitaire missies en dergelijke) Nederland betaalt de VN braaf, itt de VS die nu honderden miljoenen stort welke de VN nog te goed had.

De Nederlandse regering kan niet zomaar tegen de bevolking zeggen van: WIJ willen WEL vechten! Daarvoor zal eerst de draagkracht onder de bevolking 'getest' moeten worden, en zodra dat positief is, kan de regering aan de slag.

Ik denk dat in Frankrijk, GB, en Duitsland net zo hard getwijfeld wordt, alleen zal je dat als buitenstaander niet te zien krijgen.

vrijdag 14 september 2001 @ 10:54:27 #17
15660 chocolatemoeze
Is that a gun in your pocket?
pi_1633760
Wat moet dat moet, dus mocht het zo zijn dat we inderdaad verplicht zijn om mee te vechten dan doen we dat toch?
De inhoud van de reactie van neerlands politici zal waarschijnlijk niet aan artikel 5 van de navo willen tornen, dus ga er maar van uit dat het in ieder geval niet een kwestie van verschuilen of laf zijn is.
Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
pi_1633763
Ik vind het zwak van Kok en zo dat ze nu opeens terugkrabbelen. En wie heeft ooit gezegt dat de VS er is om ons te beschermen GELUL..... Wij zij lid van de NAVO. Wij hebben toestemming gegeven. DUS moeten wij net zo als alle andere bondgenoten gewoon steun bieden in alles wat de VS doet. ZOooooo
pi_1633874
Minister van Aartsen heeft gisteren gezegd dat het nog te vroehg is om daar nu al over te praten.Maar in eerste en tweede kamer komen nu al de vragen of aub niet kunnen vragen of wij toch niet mee hoeven te doen ,stelltje mietjes je achter allerlei artikeltjes verstoppen. Nederland is lid van de NAVO gedraag je daar ook na en zoals van Aartsen gisteren ook al zei een vriend laat je niet vallen .Als het moet gewoon soldaten leveren voor een eventuele troepen macht, Zij die soldaat werden wisten dat dit en zullen dit moeten accepteren
Demonaz
  vrijdag 14 september 2001 @ 11:44:02 #20
12807 aego
... ik niet ...
pi_1634040
" er is voorwaar geen enkele reden, om waarlijk ongerust te zijn " ....
Serious error. All shortcuts have disappeared. Screen. Mind. Both are blank. >>> Chaos reigns within. Reflect, repent, and reboot. Order shall return. >>> Everything is gone. Your life's work has been destroyed. Squeeze trigger (yes/no)?
  vrijdag 14 september 2001 @ 11:47:30 #21
13036 Frenkyboy
Medium Pimping Unfortunately
pi_1634058
Article 5 : The Parties agree that an armed attack against one or more of them in Europe or North America shall be considered an attack against them all and consequently they agree that, if such an armed attack occurs, each of them, in exercise of the right of individual or collective self-defence recognised by Article 51 of the Charter of the United Nations, will assist the Party or Parties so attacked by taking forthwith, individually and in concert with the other Parties, such action as it deems necessary, including the use of armed force, to restore and maintain the security of the North Atlantic area.

----------
Volgens dit kunnen we toch nog altijd zelf beslissen in welke mate we steunen (IANAL). Bovendien komt het woord revenge er niet in voor volgens mij. Als de VS Afghanistan willen bombarderen moeten ze dat zelf weten maar of die maatregel de veiligheid herstelt betwijfel ik sterk.

aka. SickMyDuck // ii typpes tjis wiiiyhh ,myyu diiivk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')