abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1632858
Ik word vast verkeerd begreepen. Maar ik neem het risico maar.

Het is allemaal héél erg erg, maar zijn we niet een beetje door aan het slaan?

We zijn altijd zo VS-gefixeerd. Alles wat daar gebeurd is -ó-ó- belangrijk. Ik wil niet zeggen dat het niet erg is -in tegendeel. Het is echt heel erg erg.

Maar dit dan?
Er zijn een half jaar geleden bijna 20.000 mensen in India bij een aardbeving omgekomen (http://zoek.volkskrant.nl/artikel? text=Gujarat&FDOC=0&SORT=presence&PRD=10y&ED=%2A&ADOC=1). Dat is dan wel een natuurramp, maar het zijn wel twintigduizend (!!!) mensenlevens. Ik kan me niet herinneren dat we met heel de wereld daar ook maar 10 seconden voor stil zijn geweest. En nu gaan we de voetbal comptetities over de hele wereld stil leggen, prinsjesdag versoberen, concerten aflassen, met 'de hele wereld' 3 minuten stil zijn (+ treinen, taxi's, radio, tv, etc.)

Dat het in dit geval een aanslag betreft, werpt wel een heel ander licht op de zaak, maar waarom de hele dag SKY-radio-muziek op 538? Waarom de wereld 3 minuten stil leggen? Niet omdat het een aanslag betreft. Nee, omdat er duizenden mensen een afschuwelijke dood gestorven zijn.
Maar die 20.000 mensen in India dan? Zij zijn ook een verschikkelijke dood gestorven... maar zo'n aandacht hebben ze niet gekregen?

Kort om. Ofwel we zijn doorgeslagen, ofwel we zijn hypokriet. Als nu aandacht voor de gebeurtennissen van de afgelopen dagen rechtvaardig is, dan hebben we een half jaar geleden met heel de wereld het de Indiërs als "untermenschen" beschouwd.

Of zie ik het verkeerd?
  vrijdag 14 september 2001 @ 07:37:34 #2
11502 nipeng
The last ride is free
pi_1632864
Nee.
Simpel hé?

[sarcasme]
De mensen in India hebben slechte PR.
De US is bijzonder, andere landen niet.
Wij zijn niet hypocriet, doorgeslagen helemaal niet.
[/sarcasme]

pi_1632878
Ik denk dat dat vooral het gevoel is van "De VS maakt deel uit het hét Westen" en daarom voelenj wij een verwantschap. Daarnaast speelt uiteraard ook mee dat je een dergelijke aanslag NIET in de VS verwacht.

Ik zou het dan ook niet hypocriet willen noemen, maar eerder de ruwe ontwaking uit een veilige droom waar veel mensen van geschrokken zijn: het kan overal gebeuren!

Verder krijgen de slachtoffers denk ik meer aandacht in plaats van de mensen in India omdat het hier een aanslag betreft. Of dat terecht is dat is iets wat iedereen voor zichzelf moet uitmaken. Voor mijn gevoel is het wel belangrijk om bij iets, wat door mensenlijk geweld wordt veroorzaakt, iets langer stil te staan.

Hmmzz....
  vrijdag 14 september 2001 @ 08:05:23 #4
11502 nipeng
The last ride is free
pi_1632903
quote:
Ik zou het dan ook niet hypocriet willen noemen, maar eerder de ruwe ontwaking uit een veilige droom waar veel mensen van geschrokken zijn: het kan overal gebeuren!
Eerder het kan ONS ook overkomen.

Edit:
Daarom zijn de mensen zo geschrokken, omdat het voor hun ook eens (gevoelsmatig) dichtbij is.

[Dit bericht is gewijzigd door nipeng op 14-09-2001 08:42]

vrijdag 14 september 2001 @ 08:22:20 #5
10814 dalai-incognito
tijd voor een nieuwe crew
pi_1632938
geen 3 minuten stilte door mij hoe erg ook...
mensen deugen niet, jij misschien wel ook niet
pi_1632948
Dalai: Ik ben mee.

Omdat het ons kan overkomen gaan we 3 minuten alles stil leggen. Tuurlijk.... not

vrijdag 14 september 2001 @ 08:36:58 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_1632956
Er waren drie redenen waarom de Indiase natuurramp minder aandacht kreeg:
1. Het was vlak na de brand in Volendam, persoonlijk vond ik India vele malen erger, maar we hebben hier nou eenmaal meer mensen die zich met andere Nederlanders beter identificeren.
2. Je hoort ook zelden van een vloedgolf die half Bangladesh plat legt. Waarom? Om dat het vrij vaak gebeurt. India ligt natuurlijk op een apart tectonisch vlak, aardbevingen zijn daar geen anomalie.
3. Hoe grof het ook is om te zeggen, die mensen in India zijn omgekomen. Die dingen gebeuren nou eenmaal, niet meer niet minder. De mensen in Amerika zijn allemaal zonder uitzondering vermoord, dus met voorbedachte rade gedood.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 14 september 2001 @ 08:44:38 #8
11502 nipeng
The last ride is free
pi_1632970
Ik hou geen stilte om deze mensen te gedenken.
Ik gedenk ze op mijn eigen manier, daarbij heb ik niet specifiek stilte nodig.
pi_1633007
Bevrijdingsdag => 2 minuten stilte, zelfs na 50 jaar vrede.

Ik vind ,uit respect voor de doden die gevallen zijn tijdens WOII, max. 2 minuten stilte geoorloofd.

De emancipatie van de vrouw houdt op wanneer haar auto het begeeft.
pi_1633034
Maak me er enorm zorgen over idd, omdat het net zo goed in Nederland kan gebeuren. Vandaag zijn al mn homepages zwart (zoals http://members.ams.chello.nl/p.c.simonis) en om 12 uur zal ik een kaars aansteken voor de slachtoffers.

En ik hoop dat meer mensen erbij stil zullen staan, dat het dus ook net zo goed ons kan gebeuren

pi_1633040
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 09:11 schreef P.C.Simonis het volgende:
Maak me er enorm zorgen over idd, omdat het net zo goed in Nederland kan gebeuren. Vandaag zijn al mn homepages zwart (zoals http://members.ams.chello.nl/p.c.simonis) en om 12 uur zal ik een kaars aansteken voor de slachtoffers.

En ik hoop dat meer mensen erbij stil zullen staan, dat het dus ook net zo goed ons kan gebeuren

Dus eigenlijk doe je dit alles niet om de slachtoffers te herdenken, maar omdat het jou ook kan gebeuren?
pi_1633090
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 07:29 schreef BartF het volgende:
Ik word vast verkeerd begreepen. Maar ik neem het risico maar.

Het is allemaal héél erg erg, maar zijn we niet een beetje door aan het slaan?

We zijn altijd zo VS-gefixeerd. Alles wat daar gebeurd is -ó-ó- belangrijk. Ik wil niet zeggen dat het niet erg is -in tegendeel. Het is echt heel erg erg.

Maar dit dan?
Er zijn een half jaar geleden bijna 20.000 mensen in India bij een aardbeving omgekomen (http://zoek.volkskrant.nl/artikel? text=Gujarat&FDOC=0&SORT=presence&PRD=10y&ED=%2A&ADOC=1). Dat is dan wel een natuurramp, maar het zijn wel twintigduizend (!!!) mensenlevens. Ik kan me niet herinneren dat we met heel de wereld daar ook maar 10 seconden voor stil zijn geweest. En nu gaan we de voetbal comptetities over de hele wereld stil leggen, prinsjesdag versoberen, concerten aflassen, met 'de hele wereld' 3 minuten stil zijn (+ treinen, taxi's, radio, tv, etc.)

Dat het in dit geval een aanslag betreft, werpt wel een heel ander licht op de zaak, maar waarom de hele dag SKY-radio-muziek op 538? Waarom de wereld 3 minuten stil leggen? Niet omdat het een aanslag betreft. Nee, omdat er duizenden mensen een afschuwelijke dood gestorven zijn.
Maar die 20.000 mensen in India dan? Zij zijn ook een verschikkelijke dood gestorven... maar zo'n aandacht hebben ze niet gekregen?

Kort om. Ofwel we zijn doorgeslagen, ofwel we zijn hypokriet. Als nu aandacht voor de gebeurtennissen van de afgelopen dagen rechtvaardig is, dan hebben we een half jaar geleden met heel de wereld het de Indiërs als "untermenschen" beschouwd.

Of zie ik het verkeerd?
eikel... het is niet omdat het het probleem zou oplossen maar het is voor de slachtoffers en de familie daarvan.
pi_1633146
Cyberjoy;
Hallo,

ja, dat bedoel ik dus.

Als het is voor de slachtoffers en de familie daarvan, waarom nu dan ineens?!?
Even als voorbeeld die aardbeving in India. Heb jij ook maar 10 seconden stil gestaan met de mensen die gestikt zijn in de modder?

Kijk als je 3 minuten stil wilt zijn om duidelijk te maken dat je dit soort acties afwijst, kan ik het nog wel begrijpen. Maar niet zo hypocriet om dat er nu een paar duizend *Amerikanen* overleden zijn.

En 3 minuuten is VEEEEEL te lang.
De 2 minuten stilte op 4 mei voor mensen die hun leven gegeven hebben voor jouw vrijheid, is heel wat anders dan toevallige slachtoffers van een aanslag.

vrijdag 14 september 2001 @ 09:45:58 #14
15651 HeindeKort
Is solidair met de Amerikanen
pi_1633171
Ja onzinnig, nutteloos, hypocriet en valse schaamte.
Zo van 'kijk ons het eens erg vinden'.

Op me werk wordt ook 3 minuten stilte gehouden.
Nou ik doe er niet aan mee.

Hoe erg het ook is. Dit is nutteloze actie! Doe dan echt wat terug! Geef bloed, geld whatever.
Maar ga niet scheinheilig je geweten sussen met "ik heb ook wat gedaan, ik heb 3 minuten stilte gehouden". Weet je wat, ik hou wel 8 uur stilte, vanaf 2:00 tot 10:00 morgen okay?

Osama Bin Laden is een varken
  vrijdag 14 september 2001 @ 09:47:40 #15
10888 Kayuk
Home away from home
pi_1633180
quote:
Dank.
pi_1633215
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 09:31 schreef cyberjoy het volgende:

[..]

eikel... het is niet omdat het het probleem zou oplossen maar het is voor de slachtoffers en de familie daarvan.

En die mensen in India hebben natuurlijk geen familie.

Er is maar 1 reden dat we hierbij wel stilstaan en bij de grote andere rampen niet: Amerika heeft poen, en is dus ook belangrijk voor ons, 3e wereldlanden hebben geen poen en kunnen ons dus aan onze reet roesten.

Sad but true.

Unox, the worst operating system.
  vrijdag 14 september 2001 @ 10:00:57 #17
15660 chocolatemoeze
Is that a gun in your pocket?
pi_1633270
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 09:45 schreef HeindeKort het volgende:
Ja onzinnig, nutteloos, hypocriet en valse schaamte.
Zo van 'kijk ons het eens erg vinden'.

Hoe erg het ook is. Dit is nutteloze actie! Doe dan echt wat terug! Geef bloed, geld whatever.
Maar ga niet scheinheilig je geweten sussen met "ik heb ook wat gedaan, ik heb 3 minuten stilte gehouden". Weet je wat, ik hou wel 8 uur stilte, vanaf 2:00 tot 10:00 morgen okay?

Mee eens. Ik heb de afgelopen 3 dagen al op mijn eigen manier meegeleefd met die mensen, vooral omdat het zo'n mediatragedie was, je zag het gewoon op tv. Van india zag je nix... Medeleven met de mens heb ik wel, maar hypocriet is het wel, net als voor ieder "wissewasje" een stille tocht houden...

Wat positief is dat mensen collectief meedenken en dat houdt de boel scherp, het mag niet zomaar aan ons voorbij gaan en daarom is een officieel symbolische stilte van 3 minuten op zich gepast, of je er nou aan mee doet of niet.

met dodenherdenking herdenk ik de mensen die voor mijn vrijheid gestorven zijn... Deze keer doe ik ook mee aan de stilte, maar met andere gevoelens. Meer van "het kan mij ook overkomen" en dat is hypocriet van mij. Ik ben een mens.

Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
  vrijdag 14 september 2001 @ 10:02:34 #18
10152 Buffie
There is only one
pi_1633282
Prima dat er bij stilgestaan wordt, omdat het vreselijk is wat er gebeurd is, omdat het een moordaanslag is op duizenden mensen en omdat het ook ergens in Europa had kunnen gebeuren.

Maar drie minuten? Is eentje niet genoeg? Wil drie minuten zeggen dat dit nog erger is dat WOII omdat we daar 'maar' twee minuten stil voor zijn? En waar blijven al die minuten stilte voor slachtoffers van hongersnoden, aardbevingen, en overstromingen, waarbij vaak tien keer zo veel mensen omkomen als nu het geval is?

Dit neigt naar hypocrisie en schijnherdenking

Als chocola een man was, dan zou ik ermee trouwen
  vrijdag 14 september 2001 @ 10:08:44 #19
1505 Lecy Luto
Bijna raak...........
pi_1633337
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 10:00 schreef chocolatemoeze het volgende:

[..]
Wat positief is dat mensen collectief meedenken en dat houdt de boel scherp, het mag niet zomaar aan ons voorbij gaan en daarom is een officieel symbolische stilte van 3 minuten op zich gepast, of je er nou aan mee doet of niet.

met dodenherdenking herdenk ik de mensen die voor mijn vrijheid gestorven zijn... Deze keer doe ik ook mee aan de stilte, maar met andere gevoelens. Meer van "het kan mij ook overkomen" en dat is hypocriet van mij. Ik ben een mens.

Mooi gezegd, sluit ik me helemaal bij aan.
pi_1633657
Die kaars is voor de overledenen, maar ook gaan m'n gedachtes er even naartoe. Met de gedachte, dat het overal in de westerse samenleving dus ook zou kunnen gebeuren. En overigens heb ik ook stil gestaan bij rampen als in de Bijlmer, Enschede en Volendam, dus waarom nu niet?
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 09:13 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Dus eigenlijk doe je dit alles niet om de slachtoffers te herdenken, maar omdat het jou ook kan gebeuren?

pi_1633781
Simonis:
Kijk, JIJ staat ergens voor. De rest is een gewoon een kudde schapen.
  vrijdag 14 september 2001 @ 11:05:47 #22
15090 ThinLizzy
Blij maar bezorgd
pi_1633837
Alles over de andere rampen is waar. Natuurlijk zijn daar ook heel veel mensen bij omgekomen. Helaas kreeg dat niet zo'n masale all-over-the-world aandacht. Maar dat betekent niet dat jij en ik er niet bij stil hoeven staan.

Of we nou met z'n allen vanmiddag 3 minuten stil zijn of dat je de slachtoffers op je eigen manier herdenkt, elke herdenking is waardevol.

Achteraf heeft iedereen gelijk
pi_1633842
Ik zal het mee maken, ik zit dan in de auto naar leeuwarden... dus ben ik zo ie zo al stil
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_1633934
Ik ben allesbehalve een blinde volgeling van het Amerikaanse beleid. Maar naast alle ellende die ze de laatste 50 jaar in de wereld teweeggebracht hebben en de soms stompzinnige leiders zit ik nu toch fijn mijn mening te verkondigen op het internet, in alle vrijheid. En dat heb ik voor een groot deel toch ook wel aan diezelfde Amerikanen te danken.

Daar wil ik wel 5 minuten stil voor zijn ja.

In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
pi_1634132
Duurt lang hè, 3 minuten?

Vergeet je de volgende keer de mensen in Afrika, het Midden Oosten, Azië en ZUID Amerika niet?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')