abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25163301
Ik wil graag nog een flitser kopen voor mijn Pentax MG, wat zou zoiets kosten?
pi_25163690
Hangt er een beetje vanaf of je MG veel electronic aan boord heeft of niet. Als ie mechanisch is, reken dan op iets tussen de 1 en 25 euro (Houtense prijzen, 2e hands). Als het een dedicated Pentax flitser moet zijn, ik heb een paar weken terug een 2e hands (richtgetal 40) gekocht voor 77euro. Amper een week later zag ik een Sigma, dedicated voor Pentax met richtgetal 50 liggen voor 99 euro (eveneens 2de hands).
Wil je persé nieuw, dan moet je toch goed geld meenemen, 2 tot 300 euro is dan geen gek bedrag voor een goede dedicated flitser.
pi_25163863
Wow. Ik zag een flitser van Pentax met infrarood, voor 75 euro. MAar dat infrarood kan ik niet gebruiken met die MG, dus dat zou veel goedkoper kunnen.
pi_25163886
idd, dan kan het vanaf 1 euro
  zaterdag 12 maart 2005 @ 18:40:13 #50
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_25492330
Ik zag gisteren iemand met een mooi softboxje om z'n flitser (die gewoon op z'n digitale camera zat dus, geen losse studioflitser) rondlopen, ik heb bij Kamera Express es rondgesnuffeld maar ik heb nog niks kunnen vinden.. Weet iemand een merk, winkel waar ik zoiets zou kunnen kopen?

Als ze er ook bouncers hebben is dat mooi meegenomen, aangezien ik de mijne ben verloren in een druk stukje publiek bij Houseqlassics
pi_25760789
Ik moet binnenkort een bruiloft fotograferen en ik zit een klein beetje met het volgende. Ik snap nog niet alles van flitsen.
- hoe zorg dat je geen slagschaduw krijgt?
- ik heb een omnibounce maar moet ik die er nou wel op doen of beter van niet?

Eigenlijk zijn gewoon alle algemene flitstips welkom ...
  zaterdag 26 maart 2005 @ 17:47:08 #52
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_25761162
Je hebt geen schaduwen als het licht vanuit een hoek komt, waardoor je de schaduwen niet op de foto hebt. Bijvoorbeeld, komt al het licht van boven en jij fotografeert van voren (zonder flits), dan komen de schaduwen op de grond en heb je die dus niet op de foto staan.

Moet je gaan flitsen (omdat er weinig licht is, of je wil invullen met je flits), dan kun je op achtergronden e.d. schaduwen krijgen. Met een omnibounce verspreid je het licht, komt het licht niet zo heel duidelijk van een puntbron (zoals bij een flits zonder bouncer) en worden de schaduwen zachter. Als je echt met meerdere lichtbronnen gaat werken kun je schaduwen op achtergronden helemaal voorkomen, met een bouncer kun je redelijk mooi resultaat krijgen als je een plafond hebt, waartegen je kunt flitsen (door je flitser dus omhoog te kantelen).

Mijn ervaring is overigens dat bij mensen fotograferen een omnibounce mooiere foto's geeft door het verspreide licht, maar ook zonder bouncer (soms moet je wel, zie een paar posts terug) kun je natuurlijk mooie foto's maken.

Dus, algemeen: probeer zoveel mogelijk via een plafond o.i.d. te flitsen zodat het licht van boven komt en je veel natuurlijkere foto's krijgt, zonder scherpe schaduwen. Dat, en een camera/flitser met TTL, en je moet zonder al te veel kennis al een heel eind komen
pi_25761509
Erg toevallig dat dit topic ineens weer in mijn MyAT staat, aangezien ik vandaag een flitser heb gekocht!
Een 'National PE-3050' maar liefst. Voor 10 euro.

Monsterlijk.
  FOK!fotograaf zaterdag 26 maart 2005 @ 20:09:02 #54
73911 ultra_ivo
pi_25764893
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 18:01 schreef skiczukie het volgende:
Monsterlijk.
Valt nog best mee hoor.
De Metz 45 CT 5 ziet er nog monsterlijker uit.
En dan zijn er ook nog mensen met een CT 60 met externe accu. Dat zijn helemaal lichtorgels.
pi_25765750
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 20:09 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Valt nog best mee hoor.
De Metz 45 CT 5 ziet er nog monsterlijker uit.
En dan zijn er ook nog mensen met een CT 60 met externe accu. Dat zijn helemaal lichtorgels.
Voor mij is het monsterlijk genoeg.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 20:42:13 #56
79550 Ymke
your ghost
pi_25765786
Voor mij is die ook indrukwekkend genoeg hoor
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
  FOK!fotograaf zaterdag 26 maart 2005 @ 22:03:26 #57
73911 ultra_ivo
pi_25767873
't is maar wat je gewend bent
En dan heb ik nog niet eens de nieuwe constructie van Ouwesok gezien. Speciaal gemaakt voor het roosteren van vlinders en andere insecten.
  zondag 15 mei 2005 @ 19:56:04 #58
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_27033607
Okee, na m'n aderlating in de vorm van een duur objectief is het tijd om te gaan kijken naar een nieuwe flitser. Niet voor nu, althans ik verwacht er nog even geen geld voor te hebben, maar je weet nooit waar je tegenaan loopt dus is het wel alvast handig om te weten wat ik wil.

Ik zoek een flitser voor mijn Canon EOS 350D. Aangezien ik die vooral zal gaan gebruiken om mensen op redelijk korte afstand te gaan fotograferen, zoek ik een flitser waarvan de kop zowel in de hoogte als in de breedte is te draaien. Dit idee dus:

Ik heb al wat rond zitten lezen en tot nu toe kom ik eigenlijk bij twee apparaten uit, de Canon Speedlite 550EX en de Metz Mecablitz 54 MZ-4. Ik heb wat reviews gelezen op fredmiranda.com en naar aanleiding daarvan neig ik naar de Metz. De Metz kost 339 euro, de Canon 295 euro, bij Foto Konijnenberg.

Tips, suggesties, info, alles is welkom.
pi_27033850
quote:
Op zondag 15 mei 2005 19:56 schreef TripleM het volgende:
De Metz kost 339 euro, de Canon 295 euro, bij Foto Konijnenberg.

Tips, suggesties, info, alles is welkom.
Ik zou eens op ebay kijken dan toch. Kun je een stuk goedkoper slagen. Mijn Metz 44 heb ik veel goedkoper kunnen verkrijgen, dan in een normale NL winkel. Die Metz flitsers worden vaak door Duitse verkopers aangeboden. Ik heb de mijne dus ook uit Duitsland (via ebay) en zo ook andere aankopen gedaan bij serieuze Duitse aanbieders.
  dinsdag 28 juni 2005 @ 22:36:53 #60
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_28319508
Ik heb vandaag mijn Metz 54-MZ4 (met Canon adapter) binnengekregen, dus heel enthousiast op m'n Canon 350D geschroefd, op TTL gezet en *klik*. Een groot wit vlak op m'n scherm. Na wat proberen krijg ik E-TTL niet aan de praat (hoewel de camera het ondersteunt, de flitser het ondersteunt) en ook in gewoon TTL krijg ik er geen fatsoenlijke foto mee gemaakt. De flitser neemt echter wel de diafragma en zoomstand over, dus iets gaat er wel okee. Ik kan de flitser wel op automatisch zetten, maar daar heb ik geen dure Metz voor gekocht. Ik wil E-TTL.

Probleem is nu dat ik niet weet wat ik moet doen. Ik weet niet of ik wat fout doe, al kan ik het me niet voorstellen; instellen van E-TTL heb ik gewoon volgens de gebruiksaanwijzing gedaan en E-TTL is gewoon geen optie die ik kan kiezen, wat wil zeggen dat het niet wordt ondersteund. Op m'n camera is niks in te stellen m.b.t. externe flitsers dus ook dat kan het niet zijn.

Waarom werkt ie niet goed in TTL? (Ik krijg in het display een afstand te zien die niet klopt, waardoor de flits waarschijnlijk vol afgaat, met knipperende overburen als resultaat) En waarom werkt E-TTL helemaal niet?

Ik heb het ding bij Kamera Express gekocht, maar ik weet dus niet goed wat ik moet doen. Als ik het ding retour wil sturen rekenen ze een percentage (want ik heb het ding gebruikt), bovendien geldt het recht van retour officieel alleen voor particuliere bestellingen en ik heb de bestelling laten plaatsivnden op naam van het bedrijf waar m'n vader werkt (en dus staat de bedrijfsnaam ook boven die factuur).

Kortom, een vette baalavond terwijl ik zo blij was met m'n flitser van nota bene bijna 350 euro Iemand tips, adviezen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')