abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 september 2001 @ 15:44:44 #1
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_1627835
Deze vraag ligt mij al ik weet niet hoe lang op de lippen.
Waarom roept Bush dat dit een "oorlogsdaad" is en hobbelt elk NAVO land daar willoos achteraan? Dit heeft nogal verstrekkende gevolgen vooral met betrekking tot het bekende "Artikel 5".

Is het ineens een oorlogsdaad omdat het groter is dan elke andere terroristische actie ooit? Wat mij betreft blijft het gewoon een terroristische aanslag.

Blijkbaar is het ineens een oorlogsdaad omdat Bush dat zegt?

Dat het verschrikkelijk is staat buiten kijf, maar ik begrijp de terminologie niet.

I'm definitely caught up in the wrong universe.
Oh, and The Net is Dead too...
  donderdag 13 september 2001 @ 15:48:42 #2
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1627861
quote:
Op donderdag 13 september 2001 15:44 schreef TheMarco het volgende:
Waarom roept Bush dat dit een "oorlogsdaad" is en hobbelt elk NAVO land daar willoos achteraan? Dit heeft nogal verstrekkende gevolgen vooral met betrekking tot het bekende "Artikel 5".

Is het ineens een oorlogsdaad omdat het groter is dan elke andere terroristische actie ooit? Wat mij betreft blijft het gewoon een terroristische aanslag.

Blijkbaar is het ineens een oorlogsdaad omdat Bush dat zegt?

Dat het verschrikkelijk is staat buiten kijf, maar ik begrijp de terminologie niet.

Omdat dit een gecoordineerde actie is om het economische, politieke en militaire hart van de VS uit te schakelen.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1627869
Voornamelijk een kwestie van schaal.
pi_1627875
Omdat het zo lekker dramatisch klinkt
pi_1627888
2) Klaarstomen van de Westerse wereld voor een harde tegenactie (artikel 5).

3) Signaal naar de daders over hun te verwachten lot.

pi_1627894
Omdat we volgens de VS wel weer 'es klaar zijn voor 'n oorlog...
pi_1627925
Dus is het een oorlogs actie....
pi_1627926
Dit is een georganiseerde aanval geweest in meerdere delen van het land, waarbij strategische en militaire doelen zoals het pentagon en het witte huis doelwit waren van de aanval.

Het is alleen niet door een land uitgevoerd maar door een terroristische organisatie. Maar verder heeft het alle kenmerken van een oorlogsdaad.

Je kan er dus mijn inziens over discussieren of het terrorisme is of een oorlogsdaad, maar als ik zie wat er voor schade is aangericht en wat voor gevoel het bij mij oproept als ik die torens zie instorten dan zeg ik: oorlogsdaad.

pi_1627937
Omdat "we" (Europa) van mening zijn dat Amerika ook zijn volledige gewicht in de schaal zou gooien indien bijvoorbeeld Londen doelwit was geweest. Daarom de snelle en unieke artikel 5.
  donderdag 13 september 2001 @ 16:06:01 #10
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_1628025
quote:
Op donderdag 13 september 2001 15:57 schreef Sniper het volgende:
Omdat "we" (Europa) van mening zijn dat Amerika ook zijn volledige gewicht in de schaal zou gooien indien bijvoorbeeld Londen doelwit was geweest. Daarom de snelle en unieke artikel 5.
Dit vind ik wel een plausibele verklaring inderdaad!
Ik denk dat je zeker gelijk hebt.
pi_1628034
quote:
Op donderdag 13 september 2001 15:56 schreef Sight het volgende:
Dit is een georganiseerde aanval geweest in meerdere delen van het land, waarbij strategische en militaire doelen zoals het pentagon en het witte huis doelwit waren van de aanval.

Het is alleen niet door een land uitgevoerd maar door een terroristische organisatie. Maar verder heeft het alle kenmerken van een oorlogsdaad.

Je kan er dus mijn inziens over discussieren of het terrorisme is of een oorlogsdaad, maar als ik zie wat er voor schade is aangericht en wat voor gevoel het bij mij oproept als ik die torens zie instorten dan zeg ik: oorlogsdaad.

Ik denk trouwens dat niet alleen de VS maar de meeste landen en mensen het een oorlogsdaad vinden, inderdaad vanwege de omvang van deze enorme catastrofe.... geloof niet zo dat het komt omdat de VS dat nu eenmaal zegt. En het is dan misschien wel een terroristische organistatie maar die is en of wordt waarschijnlijk wel gesteund door een of meerdere landen.
  donderdag 13 september 2001 @ 16:08:32 #12
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1628045
Waarschijnlijk kan een terroristenclub dit ook niet doen zonder actieve steun van de geheime diensten van een land.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1628052
Als een land zoals Belgie ons zo aanviel was het dan oorlog? Het antwoord is JA!!

Vampier

Free people own guns! Slaves do not!
pi_1628119
quote:
Op donderdag 13 september 2001 16:08 schreef Vampier het volgende:
Als een land zoals Belgie ons zo aanviel was het dan oorlog? Het antwoord is JA!!

Vampier

maar er is wel een verschil, tot nu toe is het nog niet een land dat direct amerika heeft aangevallen, nee het zijn vooralsnog terroristen, die eventueel worden gesteund door overheden van arabische landen.
pi_1628203
Hitler had minder nodig om Polen aan te vallen.

Vampier

Free people own guns! Slaves do not!
  donderdag 13 september 2001 @ 16:31:40 #16
15651 HeindeKort
Is solidair met de Amerikanen
pi_1628214
quote:
Op donderdag 13 september 2001 16:18 schreef Jerome-B het volgende:

[..]

maar er is wel een verschil, tot nu toe is het nog niet een land dat direct amerika heeft aangevallen, nee het zijn vooralsnog terroristen, die eventueel worden gesteund door overheden van arabische landen.

Dan zijn het dus meerdere landen die aanvallen.
Of je dat nou doet met een beroepsleger, huurlingen of met terroristen is onbelangrijk.

In de westerse wereld denken wij erg in natie-staten, terwijl dat ook nog niet zo'n oud verschijnsel is.

Osama Bin Laden is een varken
pi_1628892
Ik snap het ook nou niet helemaal precies wanneer iets nou een oorlogsdaad is en wanneer nou terrorisme. Dit lijkt me toch heel duidelijk een terroristische aanslag door terroristen (duh) maar dit is weer oorlog terwijl in andere gevallen een oorlog tot terrorisme wordt verklaard
This is this. This ain't something else, this is this!
  vrijdag 14 september 2001 @ 00:16:24 #18
1078 Machiel
Ookwel Machielovic
pi_1632211
quote:
Op donderdag 13 september 2001 15:44 schreef TheMarco het volgende:
Waarom roept Bush dat dit een "oorlogsdaad" is en hobbelt elk NAVO land daar willoos achteraan?
Is dat wel zo dan? Geloof niet dat Nederland willoos achter Bush aanhobbelt we steunen de Amerikanen maar dat betekend niet dat we ook vinden dat het een oorlogsdaad was. Ben ik het ook helemaal mee eens dat het geen oorlogsdaad is het bombardement op pearl harbor dat was een oorlogsdaad dat waren DE Japanners.
It's my life.. It's now or never! I aint gonna live forever...
  vrijdag 14 september 2001 @ 00:20:30 #19
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_1632253
quote:
Op vrijdag 14 september 2001 00:16 schreef Machiel het volgende:

[..]

Is dat wel zo dan? Geloof niet dat Nederland willoos achter Bush aanhobbelt...

Ik meen gehoord te hebben over een unanieme beslissing dat het zogenaamde Artikel 5 geldt.
Een beslissing door de NAVO lidstaten dus.

Which means....

I rest my case....

pi_1632258
quote:
Op donderdag 13 september 2001 15:48 schreef links234 het volgende:

[..]

Omdat dit een gecoordineerde actie is om het economische, politieke en militaire hart van de VS uit te schakelen.

En het heeft invloed op de gehele Westerse economie....
tomorrow has to start somewhere
  vrijdag 14 september 2001 @ 00:22:40 #21
272 R@b
No-nonsens
pi_1632269
quote:
Op donderdag 13 september 2001 15:52 schreef FuTilE het volgende:
Omdat we volgens de VS wel weer 'es klaar zijn voor 'n oorlog...
Hoppa, daar is weer zo'n anti-Amerikaanse uitspraak uit verdachte hoek.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1632375
Terroristen plaatsen bom bij WTC in 1993?
...geen oorlogsdaad

Terroristen verwoesten WTC totaal, plus aanslag op Pentagon
...wel oorlogsdaad

kwestie van schaal en vooral de belangrijkheid van de doelen.

credo in un dio crudel
pi_1632440
Het is een demagogische uitspraak van vlak na de aanslagen, het heeft echt geen juridische basis. Dit is een losse actie waar verder geen acties op volgens zoals bij een oorlog. Artikel 5 van de navo is een paar jaar geleden aangepast zodat er ook terreurdaden onder vallen.
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_1632557
We leven in een andere tijd. De traditionele betekenis van oorlog bestaat m.i. heden niet meer. Binnen landen zijn verschillende groeperingen of ze nu verschillen van ras, geloof of wat dan ook. In deze tijd maak je nu ook veel meer 'burger'-oorlogen mee dan traditionale oorlogen tussen landen/naties onderling. Het zijn voortaan de groeperingen die de 'oorlog' voeren, niet de landen. Voorheen kon je misschien nog spreken over terrorisme...ik vrees alleen dat de groeperingen van tegenwoordig hun terrorisme op een dergelijke georganiseerde schaal uitvoeren dat je mogelijk niet meer over terrorisme kunt spreken en derhalve gerust de term 'oorlog' mag gebruiken (maar dan nu dus tegen een bepaalde groepering).
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 14 september 2001 @ 06:45:18 #25
11502 nipeng
The last ride is free
pi_1632829
Omdat ze dan kunnen "nuken".
Verder deel ik de mening van Sniper aantal posts hierboven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')