Omdat het toch 'moslimbroeders' zijn, zoals sommigen dat zien.quote:Op maandag 15 november 2004 12:38 schreef gr8w8 het volgende:
Nee, ik heb niet de indruk dat die twee groepen over het algemeen gezien elkaar helemaal geweldig liggen. In elk geval de probleemgevallen juist niet, en daar gaat het vooral om. Als die al buurtvaders nodig hebben omdat ze geen respect hebben voor politie, zouden ze dat wel hebben op cultureel vlak ten opzichte van een groep met een andere cultuur?
Over het algemeen zullen er geen problemen zijn, maar juist de probleemgevallen (duh) zullen zich ontrekken aan het gesprek.quote:Op maandag 15 november 2004 12:51 schreef Bagheera het volgende:
[..]
Omdat het toch 'moslimbroeders' zijn, zoals sommigen dat zien.
Maar als ik jou en Flowce en Shaolin zo hoor valt het tegen met de betrekkingen tussen Turken en Marocs. Jammer. Ik weet daar niet zoveel van, kom niet zoveel allochtonen tegen, dus moet een beetje varen op wat jullie vertellen en berichten in de media.
Ik dacht dat Marocs (de probleemgevallen onder hen) Turken misschien wel arrogant zouden vinden, maar Nederlanders vinden ze helemaal arrogant. Dus ik dacht dat dat misschien een kleine vooruitgang zou zijn in hun optiek.
Het hoeft niet in de vorm van een gesprek te zijn, kan ook zijn in de vorm van lessen op scholen waar veel moslims zijn over Turkije, en de Turken in West-Europa, of Turkse sprekers uitnodigen op scholen. Maar ik dacht met name aan Marokkanen aanmoedigen om een keer in een Turkse moskee te gaan kijken.quote:Op maandag 15 november 2004 13:04 schreef gr8w8 het volgende:
[..]
Over het algemeen zullen er geen problemen zijn, maar juist de probleemgevallen (duh) zullen zich ontrekken aan het gesprek.
Maar dat geloof is toch juist zo belangrijk voor ze?quote:Op maandag 15 november 2004 13:04 schreef Dante_A het volgende:
Nogal wat Turken kijken neer op Arabieren, daarbij zijn de culturele verschillen tussen Turken en Marokkanen vrij groot, Europees versus Arabisch. Behalve dat een deel hetzelfde geloof heeft denk ik niet dat er veel overeenkomsten zijn die je hiervoor zou kunnen gebruiken.
Behalve dat dat een hele grove generalisatie is, is geloof juist ook nog een fijne basis om ruzie over te hebben. Er zijn weinig religies waar zoveel verschillende interpretaties van zijn als van de Islam.quote:Op maandag 15 november 2004 13:18 schreef Bagheera het volgende:
[..]
Maar dat geloof is toch juist zo belangrijk voor ze?
Uw intenties zijn meer dan oprecht.quote:Op maandag 15 november 2004 13:16 schreef Bagheera het volgende:
[..]
Het hoeft niet in de vorm van een gesprek te zijn, kan ook zijn in de vorm van lessen op scholen waar veel moslims zijn over Turkije, en de Turken in West-Europa, of Turkse sprekers uitnodigen op scholen. Maar ik dacht met name aan Marokkanen aanmoedigen om een keer in een Turkse moskee te gaan kijken.
Misschien zijn dit domme ideeen. Iets anders kan ook, er zijn veel mogelijkheden, het is juist goed om daar creatief over na te denken.
Das waar, daar heb je helemaal gelijk in.quote:Op maandag 15 november 2004 13:32 schreef Dante_A het volgende:
Er zijn weinig religies waar zoveel verschillende interpretaties van zijn als van de Islam.
In Noord-Ierland wonen ook voornamelijk christenen (prostestanten en katholieken), dat is reden genoeg om elkaar al decenia lang te bestrijden. Zo hebben de twee grote hoofdstromen in de Islam (sji-ieten en soennieten) kennelijk ook voldoende reden om ruzie te hebben.
Als je een duidelijke relatief objectieve site hebt, die at meer verteld dan standaard encyclopedie, zet 'm hier maar bij. Kan wel eens interresant zijn. Maar misschien meer iets voor WLFquote:Op maandag 15 november 2004 13:44 schreef Bagheera het volgende:
[..]
Das waar, daar heb je helemaal gelijk in.
Maar over de verschillen in religie tussen Marokkanen en Turken hoor je zo weinig. Wat voor stromingen hangen zij eigenlijk aan? Je hebt onder de Turken de vrij vrijzinnige alevieten, maar das maar een kleine groep volgens mij. Wat voor stroming de rest, de meerheid aanhangt weet ik niet. Dat geldt ook voor Marokkanen.
Juist dat onzichtbare vind ik onprettig. Over christenen weet je wel zo'n beetje de grote stromingen: katholiek, nederlands hervormd, gereformeerd, evangelisch, doopsgezind. Maar soortgelijke substromingen in de islam in Nederland blijven onderbelicht in de media.
Ik zal es gaan Googlen.
De sji-iten en soennieten zijn de twee hoofdstromingen (vooral actueel nu met Irak en iets langer geleden met de oorlog tussen Iran en Irak). De meeste Turken en Marokkanen zijn lid van dezelfde hoofdstroming maar dat zegt niet alles.quote:Op maandag 15 november 2004 13:44 schreef Bagheera het volgende:
[..]
Das waar, daar heb je helemaal gelijk in.
Maar over de verschillen in religie tussen Marokkanen en Turken hoor je zo weinig. Wat voor stromingen hangen zij eigenlijk aan? Je hebt onder de Turken de vrij vrijzinnige alevieten, maar das maar een kleine groep volgens mij. Wat voor stroming de rest, de meerheid aanhangt weet ik niet. Dat geldt ook voor Marokkanen.
Juist dat onzichtbare vind ik onprettig. Over christenen weet je wel zo'n beetje de grote stromingen: katholiek, nederlands hervormd, gereformeerd, evangelisch, doopsgezind. Maar soortgelijke substromingen in de islam in Nederland blijven onderbelicht in de media.
Ik zal es gaan Googlen.
Ik heb het ook andersom gemerkt, dat veel arabieren ontzettend neerkijken op Turken.quote:Op maandag 15 november 2004 13:04 schreef Dante_A het volgende:
Nogal wat Turken kijken neer op Arabieren
We zijn een multi-cultureel land, dus zou dat in principe juist wel goed kunnen. We moeten juist over die geografische grenzen heen denken.quote:Op maandag 15 november 2004 13:56 schreef Space-Chinees het volgende:
Turken zijn Europees / Aziatisch.
Marokkanen zijn Afrikaans / Arabisch.
Ik zie eigenlijk niet waarom ze met elkaar in verband moeten worden gebracht.
Het zijn alle twee moslim volkeren ja, maar er is zelfs een lichte verschil tussen hun hoe zij hun geloof uitvoeren.
"Blanken" die "zwarte" muziek doen, dat is meestal wel erg succesvol inderdaad!quote:Op maandag 15 november 2004 14:33 schreef Bagheera het volgende:
[..]
We zijn een multi-cultureel land, dus zou dat in principe juist wel goed kunnen. We moeten juist over die geografische grenzen heen denken.
Zo mogen wat mij betreft ook zure gristenen uit Staphorst meer contact maken met Ghanese gospelkerken in de Bijlmer. Misschien komt daarmee wat meer gospelcultuur in bepaalde (evangelische) kerken. Staan bleekneusjes te swingen met dikke gospelzangers. Lijkt me echt geweldig.
Mede via kerkgenootschappen en moskeeen kan er toenadering komen tussen diverse groepen.
Dat is allemaal wel heel leuk.quote:Op maandag 15 november 2004 14:33 schreef Bagheera het volgende:
[..]
We zijn een multi-cultureel land, dus zou dat in principe juist wel goed kunnen. We moeten juist over die geografische grenzen heen denken.
Om die varianten gaat het mij. En dan met name de grotere, in Nederland.quote:Op maandag 15 november 2004 13:51 schreef Dante_A het volgende:
Er zijn dus ook honderden kleinere en grotere varianten van zowel de Islam als het Protestants Christendom.
Zoals jij dat voorstelt, 'wel even vertellen hoe het moet' zou ik dus echt niet willen. Dat werkt niet. Nee, het zou subtieler moeten, hoe precies weet ik nog niet. Iets via moskeeen, iets via scholen, het klinkt allemaal wel wat vaag, maar goed.....quote:Op maandag 15 november 2004 14:45 schreef Space-Chinees het volgende:
[..]
Dat is allemaal wel heel leuk.
Maar ik heb als Chinees bijvoorbeeld weinig boodschap aan als een Japanner mij dingen komt vertellen hoe ik dingen zou moeten doen, net zoals jij weinig boodschap aan heb dat als een Duitser jou even dingen komt vertellen hoe je het moet doen.
No offence hoor
Grappenmaker!quote:Op maandag 15 november 2004 14:38 schreef gr8w8 het volgende:
[..]
"Blanken" die "zwarte" muziek doen, dat is meestal wel erg succesvol inderdaad!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |