abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1625936
Amerikanen willen dat er hard word terruggeslagen na deze bloedige terreuractie. Maar hoe en met welk resultaat?
Zoals ik het zie zijn er een aantal dingen die ze (in samenwerking met NAVO) kunnen doen, maar volgens mij haalt geen van die dingen echt iets uit.

1-Groot embargo rond Afganistan/ midden-oosten, alle export & import blokkeren en deze landen op de knieën dwingen door maandenlange drooglegging en isolering

2-Toenadering tot het midden-oosten zoeken, eindelijk overleg met de leiders daar en het grote verschil/ scheefheid tussen westen en arabische wereld proberen te effenen

3-Bombardementen. Afganistan plat of eventuele andere luizen in de westerse pels

4-Opsporing extremisten en fanatici die in terroristische groepen zitten en terechtstellen

5-Tegenterreur. Klinkt vreemd, maar als Amerika nou vice versa infiltreert en dmv. allerlei aanslagen (niet op mensen maar op belangrijke plaatsen, depots, etc..) het midden-oosten van binnenuit probeert te raken.

Bij al deze punten bedenk ik echter dat het eigenlijk een onmogelijk tot kompleet uitgesloten mogelijkheid is.
Voor de treehuggers: punt 2 is echt al meermalen geprobeerd en overleg met religieuze middeleeuwsdenkende fanatici en moderne 21 eeuwse westerlingen is vrijwel onmogelijk...

Maar welke stap zou het beste zijn, of zijn er nog andere (betere) te bedenken?

Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  donderdag 13 september 2001 @ 11:45:37 #2
12560 dice
Koffiekoffiekoffiekoffiekoffie
pi_1625988
Probleem ligt (imho) in het feit dat er nog steeds een religieuze aanleiding gezocht (en gevonden) wordt voor dit soort aanslagen.

Dat los je niet op met een politieke insteek. Dit allemaal is het resultaat van jarenlangen indoctrinatie van vader op zoon op vader op zoon etc.

Probleem zit veel te diep en helaas : zolang er nog steeds van dit soort mannetjes zijn die _alles_ doen voor hun religie zullen er ook aanslagen blijven ...

'Kots' zei het paard. 'Grote kots !' Maak het verhaal af en kleur de plaatjes.
pi_1626016
Het probleem is dat iedereen meteen weet wie het gedaan heeft. Iedereen wijst meteen naar die bin Laden

Nu wordt langzaam aan duidelijker wie het gedaan kan hebben, maar iedereen heeft het oordeel wel klaar..

Eerst maar eens kijken wie het gedaan heeft, dan pas handelen....

pi_1626079
quote:
Op donderdag 13 september 2001 11:49 schreef Kwaruteru het volgende:

Eerst maar eens kijken wie het gedaan heeft, dan pas handelen....

Daarom houd ik het dus nog even open door Afganistan/ andere landen te zeggen. Ik ben ook nog helemaal niet zo overtuigd over wie de dader is.
Bovendien heeft bin Landen dit dus waarschijnlijk zelf niet direct gepland of georganiseerd maar hoogstens geld ter beschikking gesteld voor "acties" tegen Amerika, wat erg vaag is...
  † In Memoriam † donderdag 13 september 2001 @ 12:16:13 #5
10849 Hagelslag

pi_1626190
quote:
Op donderdag 13 september 2001 11:37 schreef kamagurka het volgende:
Amerikanen willen dat er hard word terruggeslagen na deze bloedige terreuractie. Maar hoe en met welk resultaat?
Zoals ik het zie zijn er een aantal dingen die ze (in samenwerking met NAVO) kunnen doen, maar volgens mij haalt geen van die dingen echt iets uit.

1-Groot embargo rond Afganistan/ midden-oosten, alle export & import blokkeren en deze landen op de knieën dwingen door maandenlange drooglegging en isolering

Dat heeft nog nooit iets geholpen. De enigen die er echt onder lijden is de bevolking. Je kunt nou eenmaal niet de natuurlijke bronnen van een land compleet lamleggen zonder de bevolking uit te roeien. En er zijn altijd lieden die wapens willen verkopen.
quote:
2-Toenadering tot het midden-oosten zoeken, eindelijk overleg met de leiders daar en het grote verschil/ scheefheid tussen westen en arabische wereld proberen te effenen

Dat zet meer zoden aan de dijk. Zoals ik al eerder heb gezegd: gelukkige mensen hebben minder neiging om terrorist te worden.
quote:
3-Bombardementen. Afganistan plat of eventuele andere luizen in de westerse pels

Heeft ook geen zin. De bombardementen in Vietnam tonen dat o.a. aan. Het heeft geen enkel effect gehad. Misschien een tijdelijk effect, maar je wakkert alleen nog maar meer haat aan, met meer van de welbekende gevolgen.
quote:
4-Opsporing extremisten en fanatici die in terroristische groepen zitten en terechtstellen

Terechtstellen vind ik een slechte oplossing. Je creeert alleen maar martelaren die allemaal naar de hemel gaan. Lijkt me geen oplossing. Jarenlang opsluiten en confronteren met de doden die ze op hun geweten hebben, dat zet meer zoden aan de dijk. Het is in elk geval bevredigender.
quote:

5-Tegenterreur. Klinkt vreemd, maar als Amerika nou vice versa infiltreert en dmv. allerlei aanslagen (niet op mensen maar op belangrijke plaatsen, depots, etc..) het midden-oosten van binnenuit probeert te raken.
Dat is wel helemaal een slecht idee. Terror met terror vergelden is geen oplossing maar een escalatie van het conflict. Je kunt nou eenmaal niet IEDEREEN treffen. En maar 3 of 4 terroristen heb je nodig om een vliegtuig te kapen en op een kernenergiecentrale te laten vallen. En die 3 of 4 extremisten zijn er echt wel te vinden.
[/quote]
De enige oplossing is zorgen voor een rechtvaardige verdeling van land en goederen. Zorg er voor dat mensen tevreden en gelukkig kunnen leven. Het conflict in Israel zou in principe in no time opgelost kunnen zijn als de Israeliers hun kolonisten terugtrekt, volledige rechten aan de palestijnen in Israel geeft (Als jood heb je in israel veel meer rechten, wat scheve ogen geeft van de arabische bevolking). Ook van de palestijnse kant moeten er dingen gebeuren. Stopzetting van de aanslagen, extremisten vervolgen, etc. Maar ook zorgen voor goed onderwijs en goede voorzieningen voor de palestijnen helpt veel. Je moet mensen domweg gelijk behandelen. DAN heb je pas de mogelijkheid tot vrede.
Extremisme bestrijdt je het beste door de redenen te onderzoeken waarom iemand die extreme ideeen er op na houdt, en vervolgens de bron en oorzaak van die ideeen weghalen. De Islam is niet de oorzaak van deze ellende, het is het extremisme dat getriggert wordt door allerlei andere oorzaken. Armoede, achterstelling, wanhoop, etc.
Deze tekst is (c) 2001 en (c) 2002 by Hagelslag.[br]
pi_1626408
quote:
Op donderdag 13 september 2001 12:16 schreef Hagelslag het volgende:

Dat zet meer zoden aan de dijk. Zoals ik al eerder heb gezegd: gelukkige mensen hebben minder neiging om terrorist te worden.

Mmmm... Dus dat komt neer op economische herverdeling, geld van het westen inzetten om situatie aldaar te verbeteren.
Kleven echter wel wat practische bezwaren aan. Het westen zal zijn benadering van het midden-oosten grondig moeten herzien. Hoe krijgen we trouwens leiders in die landen (die niet bekend staan om hun humanitaire gevoelens en beleid) zover om dit ook uit te voeren?
Bovendien speelt religie een cruciale rol, zoals ik ook al eerder heb gezegd, waarom hebben we geen Afrikaanse of Latijns-amerikaanse of zelfs aziatische terreuracties de laatste tijd, continenten die ook zeer arm (armER) zijn en minstens zoveel reden tot verzet tegen het westen?
Er moet dus ook iets ondernomen worden tegen de manier waarop het geloof mensen daar indoctrineert en voor deze haarden van terreurorganisaties zorgt.
pi_1626535
Een bom of vliegtuig op 't MEKKA! Daarmee raak je hen weer recht in hun ziel..
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 13 september 2001 @ 13:17:40 #8
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_1626563
quote:
Op donderdag 13 september 2001 13:13 schreef Extrann het volgende:
Een bom of vliegtuig op 't MEKKA! Daarmee raak je hen weer recht in hun ziel..
En weet je dus zeker dat de komende jaren de wereld compleet onveilig is. Lijkt me niet handig om 1/3e van de wereld zo te schofferen. Niet iedere moslim is een boef. Maar als je dat doet is wel iedere moslim boos. En terecht!

Dan kan je er oprekenen dat Rome en Jeruzalem ook plat gaan.

OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_1626621
Iemand zei dat alleen bewoners van VS, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Japan en West-Europa een menswaardig bestaan hebben en de rest van de wereld stikt in armoede en ellende (los even van de vraag of dat ook niet voor een belangrijk deel hun eigen schuld is). In Nederland staan ieder jaar pakweg 50.000 asielzoekers aan de poort met de vraag of ze binnen mogen komen. Kan dit zo doorgaan? En moeten we dus niet nu eindelijk echt wat doen aan de Noord-Zuid tegenstelling. Louter uit pragmatisme. Fanatisme en fundamentalisme vinden immers in die contreien een vruchtbare voedingsbodem.
I´m back.
  donderdag 13 september 2001 @ 13:25:33 #10
1169 BigDick
size DOES matter
pi_1626629
Als alle geheime diensten samen werken en er een soort Internationale Politiemacht de politieke toestemming krijgt grensoverschrijdend en zonder subtiliteit elke verdenking tot terrorisme uit te roeien is er wel wat aan te doen.

Voorlopig is daar nog geen draagvlak voor.
Je krijgt dan namelijk een soort Israelische acties. Waarbij dus allerlei moordcommando's bliksemacties uitvoeren. En - in de eerste jaren - net zoveel wraakacties.
Dat is de prijs die ervoor betaald moet worden.

de cursus "omgaan met teleurstellingen" is tot onze spijt afgelast
  donderdag 13 september 2001 @ 13:38:07 #11
10785 Smots
The Angriest Dog In The World
pi_1626740
quote:
Op donderdag 13 september 2001 11:37 schreef kamagurka het volgende:

Bij al deze punten bedenk ik echter dat het eigenlijk een onmogelijk tot kompleet uitgesloten mogelijkheid is.
Voor de treehuggers: punt 2 is echt al meermalen geprobeerd en overleg met religieuze middeleeuwsdenkende fanatici en moderne 21 eeuwse westerlingen is vrijwel onmogelijk...

Maar welke stap zou het beste zijn, of zijn er nog andere (betere) te bedenken?

Ze moeten Rambo gewoon terugsturen naar Afghanistan!
The dog who is so angry he cannot move. He cannot eat. He cannot sleep. He can just barely growl. ...Bound so tightly with tension and anger, he approaches the state of rigor mortis.
pi_1627735
quote:
Op donderdag 13 september 2001 13:38 schreef Smots het volgende:

[..]

pi_1627773
quote:
Op donderdag 13 september 2001 13:17 schreef Doc het volgende:

[..]

En weet je dus zeker dat de komende jaren de wereld compleet onveilig is. Lijkt me niet handig om 1/3e van de wereld zo te schofferen. Niet iedere moslim is een boef. Maar als je dat doet is wel iedere moslim boos. En terecht!

Dan kan je er oprekenen dat Rome en Jeruzalem ook plat gaan.

Twee dagen geleden hebben extremisten de Westerse Wereld geschoffeerd. Niet iedere Westerling is een boef maar wel boos. En terecht. Dan kun je er dus op rekenen dat x plat gaat.

Je moet wel een heel utopische wereldvisie hebben om enig heil te verwachten van wat voor dialoog dan ook. Die deur is dinsdag hard dichtgeslagen. Zij zullen de consequenties hiervan weldra ondervinden.

donderdag 13 september 2001 @ 15:42:29 #14
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1627814
quote:
Op donderdag 13 september 2001 13:38 schreef Smots het volgende:

[..]

Ja, om de mujahedeen te helpen!

"This film is dedicated to the brave people of afghanistan."

Goeie filmcritici hebben ze daar.

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')