abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23318052
In Duitsland gaat het in de media nu heel erg over wat hier in Nederland is gebeurt is, en nog steeds gebeurt. Men denkt daar dat het ook snel dezelfde kant op zou kunnen gaan in Duitsland.

De laatste nieuwsjournaals op de publieke televisie openen zelfs over of de "nederlandse problemen" ook in duitsland voorkomen. Het is echt een groot onderwerp in duitsland op het moment.

Zie oa het volgende nieuwsbericht.
quote:
„Holland ist überall”

14. November 2004 Der bayerische Innenminister Günter Beckstein (CSU) und der innenpolitische Sprecher der SPD-Fraktion, Dieter Wiefelspütz, haben davor gewarnt, daß es in Deutschland wie in den Niederlanden zu Gewalt zwischen muslimischen Einwanderern und Einheimischen kommen könne.

In Großstädten gebe es Ghettos und Parallelkulturen, und dies berge Konflikte in sich, sagte Beckstein der „Bild am Sonntag”. „Wir müssen den Dialog der Gutwilligen und die Integration von Ausländern fördern, aber auch massiver als bisher einfordern”, so Beckstein. „In Deutschland lebende Ausländer müssen unsere Sprache lernen und unsere Leitkultur anerkennen.”

Wiefelspütz forderte die islamischen Gemeinden in Deutschland auf, sich klar von Gewalttätern und religiösem Wahn zu distanzieren. „Holland ist überall", sagte der SPD-Politiker der Zeitung. „Das könnte auch bei uns passieren. Niemand sollte sich in Sicherheit wiegen.”

Schavan: Imame sollen auf Deutsch predigen

Seit ein radikaler Muslim vor zwei Wochen in den Niederlanden einen islamkritischen Filmemacher ermordet hat, reißt dort eine Serie von Anschlägen auf Moscheen und Kirchen nicht ab. Erst am Samstag war wieder eine Moschee in Flammen aufgegangen, diesmal in Helden bei Venlo. Die Taten haben in dem Land eine heftige Diskussion über die bisher großzügige Politik gegenüber Ausländern ausgelöst.

Auch weitere Unionspolitiker verlangten angesichts der Situation in den Niederlanden Veränderungen in Deutschland. Die stellvertretende CDU-Vorsitzende und baden-württembergische Kultusministerin Annette Schavan forderte eine Pflicht für Imame, in Moscheen in deutscher Sprache zu predigen. „Wir dürfen nicht weiter zulassen, daß in Moscheen in Sprachen gepredigt wird, die außerhalb der islamischen Gemeinde nicht verstanden werden”, sagte Schavan der Deutschen Presse-Agentur. Andernfalls befördere man die kulturelle Abgrenzung und die gegenseitige Skepsis. Geistliche Führer, die in Arabisch oder anderen Sprachen predigten, setzten sich dem Verdacht von Hetzreden gegen Andersgläubige aus.
Nederlandse samenvatting:
quote:
In de krant Bild am Sonntag hebben Duitse politici vandaag gewaarschuwd voor "Nederlandse toestanden" in hun land. Ze vrezen dat het ook in Duitsland tot conflicten tussen islamitische allochtonen en autochtonen kan komen.

"Nederland is ten prooi gevallen aan de illusie van een multiculturele samenleving", aldus de Beierse minister van Binnenlandse Zaken, Günther Beckstein van de CSU. Hij waarschuwde voor mogelijke conflicten door getto's en "parallelculturen" in de grote steden.

Beckstein pleitte voor een serieuzere aanpak van dialoog en integratie. "We moeten de dialoog met de goedwilligen aangaan en de integratie van buitenlanders stimuleren", zo zei hij. "Buitenlanders die in Duitsland leven, moeten onze taal leren en onze cultuur respecteren."

Dieter Wiefelspütz van de SPD zei in het interview dat islamitische gemeenschappen in Duitsland duidelijker afstand moeten nemen van "geweldsdaden en religieuze waan". "Holland is overal", aldus de sociaal-democraat.
In Duitsland wil men gelukkig nu voordat het daar op dezelfde wijze escaleert zoals hier, maatregelen gaan nemen die de integratie zou moeten bevorden en de polarisatie zou moeten verminderen.

Zo wil men bijvoorbeeld gaan kijken naar uithuwelijking, het overbrengen van familie, en het laten scholen van imans in duitsland en misschien het verplicht stellen van de duitse taal in moskeeen.

[ Bericht 16% gewijzigd door Keraunos op 14-11-2004 23:08:36 (nederlandse samenvatting toegevoegd) ]
pi_23318107
Dit leest niet echt fijn.
slettebak [@] gmail.com
  zondag 14 november 2004 @ 22:59:14 #3
38161 faculty
Always around
pi_23318340
tolk SVP!
What goes around, Comes around
pi_23318380
Wir haben das nicht gewürst
pi_23318396
Als die kutmoffen nou hier ook eens integreren ! Spreek Nederlands !
pi_23318407
quote:
Op zondag 14 november 2004 22:59 schreef faculty het volgende:
tolk SVP!
Had je maar moeten opletten op school.
  zondag 14 november 2004 @ 23:04:48 #7
38161 faculty
Always around
pi_23318466
gast ik heb duits na de 2e laten vallen.. frans heb ik gekozen.. heb altijd 3en gestaan voor duits en ben daardoor ook van vwo afgetieft naar havo toe.. dus zeik niet
What goes around, Comes around
  zondag 14 november 2004 @ 23:04:52 #8
72115 Rebelbitch
sometimes life's a bitch!
pi_23318470
moet eerlijk zeggen dat ik me meer zorgen maak over hoe het in Néderland aangepakt gaat worden....
een werkweek is gewoon een vervelende onderbreking van het weekend...
pi_23318485
quote:
Op zondag 14 november 2004 23:01 schreef Gallo het volgende:
Het gaat er om wat er nu in duitsland speelt, dus kom ik aan met een duits nieuwsbericht over dit onderwerp.. Jammer voor die paar mensen die geen duits kunnen lezen, terwijl het toch schribarend veel op nederlands lijkt.
  zondag 14 november 2004 @ 23:06:28 #10
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_23318506
quote:
Op zondag 14 november 2004 22:59 schreef faculty het volgende:
tolk SVP!
Duitse politici vrezen Nederlandse taferelen
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_23318515
quote:
Op zondag 14 november 2004 23:05 schreef Keraunos het volgende:

[..]

Het gaat er om wat er nu in duitsland speelt, dus kom ik aan met een duits nieuwsbericht over dit onderwerp.. Jammer voor die paar mensen die geen duits kunnen lezen, terwijl het toch schribarend veel op nederlands lijkt.
Ja sorry, zodra ik 'Bayern' en 'CDU' in 1 zin lees begint het mij al te jeuken.
pi_23318567
CSU
pi_23318606
Lijkt mij dat dit ook geld voor de rest van Europa....
pi_23318637
"Nederlandse taferelen": de term alleen al
Ik kwam, Ik zag en kneep er tussenuit
pi_23318868
Wat is het nou? Balkenende noemt het "onnederlandse taferelen" en dan nu dit
Garanties geef je op stofzuigers.
pi_23318913
Ik verwacht overigens dat het "racistische " geweld snel overslaat naar Vlaanderen. En vandaaruit kan er vanalles gebeuren.

Wellicht wat er in de koran staat over het gevecht tussen de vredige islam en de mensen van satan (de ongelovigen) toch een waarheidsbasis heeft. Dat dit gevecht niet van de ene op de andere dag begint lijkt me duidelijk. Rond 2012 zullen we weten of de koran gelijk heeft in de voorspelling dat de ongelovigen Mekka en Medina vernietigen en dan satan alle ongelovigen daarom in de hel stort. (De strijders van Allah zullen dan allemaal in het paradijs zitten).

Het lijkt me niet dat het geweld overslaat naar Duitsland, immers de Duitsers ontsporen niet zo snel. Echter, als ze ontsporen .....
pi_23319017
quote:
De Beierse minister van binnendingese aangelegenheden Beckstein en dinges hebben ervoor gewaarschuwd dat het in Duitsland ook tot geweld tussen moslims en autochtonen kan komen.

In de grote steden is er ghetto-vorming en zijn er langs elkaar levende culturen, en daarin schuilt het gevaar van conflicten, meldt Beckstein in het 'van bil op zondag'. We moeten de dialoog tussen welwillenden, en de integratie van buitenlanders bevorderen, ook intensiever dan voorheen. In Duitsland wonende buitenlanders moeten Duits leren en onze basisprincipes erkennen.

Weifelpoets roept de Islamitische gemeenschap in Duitsland op om zich te distantieren van religieus geweld. 'Nederland is overal', vertelde de SPD politicus aan de krant. Dit kan ook ons overkomen, niemand zou zich moeten berusten.

Drs. Clavan: Imams moeten in Duits predikken
Sinds een radicale moslim in Nederland twee weken geleden een Islam-kritische filmmaker vermoordde is het tot aanslagen gekomen op kerken en moskeeen. Zaterdag is er weer een moskee in vlammen opgegaan, ditmaal in Venlo. De incidenten hebben in het land tot heftige discussies geleid over het tot recentelijk zoetsappige beleid ten aanzien van buitenlanders.

enzovoorts.
pi_23322397
In een ander artikel zeggen ze ook heel mooi: "Nederland is ten prooi gevallen aan de illusie van een multicultirele samenleving".

En ik denk dat het ook zo is, maar dat had je een paar jaar geleden nog niet eens mogen zeggen.
pi_23322815
Nee, niet de illusie, maar berusting of zelfs naieve arrogantie. Al die buitenlandse mensen zouden staan te trappelen om onze geweldige normen en waarden over te nemen, Nederland, het lichtbaken in een duistere wereld. Nou, niet dus. Nederlanders zijn niet het enige chauvinistische volkje dat rondloopt, dat meent dat iedereen zich maar moet conformeren.

Toch is dat te zwart-wit. Er zijn ook 'culturen' waar geen problemen mee zijn. Ik zie ergens wel een patroon waar het vaak lijkt mis te gaan, maar dat heeft eerder met een bepaalde belijdenis van een bepaalde godsdienst te maken en niet eens met etniciteit/afkomst. Maar ja, van heilige huisjes blijf je liever af.
pi_23322988
't Probleem is vaak ook dat niet moslim-allochtonen en moslim-allochtonen onder 1 woord allochtonen gaan.
Waardoor allochtonen in het algemeen sowieso al een slechtere naam krijgen.

En dan lees ik nog op de frontpage uit het nieuwsbericht waar het over gaat dit:
quote:
"Nederland is ten prooi gevallen aan de illusie van een multiculturele samenleving", aldus de Beierse minister van Binnenlandse Zaken, Günther Beckstein van de CSU. Hij waarschuwde voor mogelijke conflicten door getto's en "parallelculturen" in de grote steden.
Om meteen de hele multiculturele samenleving als mislukking af te schilderen omdat alleen het moslim gedeelte een problematiek vormt, worden wij het andere gedeelte van de multiculturele samenleving ook als mislukking afgeschilderd.
pi_23323223
Wat space-chinees zegt.

In Cultuur en Historie loopt een topic over Chinezen in Nederland, en ik lees er vrijwel niets anders dan positieve berichten.
  maandag 15 november 2004 @ 09:49:46 #22
62583 RigorMortis
Ik ben een fokker.
pi_23323299
quote:
Op zondag 14 november 2004 23:01 schreef Gallo het volgende:
De in Nederland woonachtige Duitsers die ik ken spreken vele malen beter Nederlands dan de gemiddelde Marokkaan, Arabier of Chinees. Dus niet zo snel sneue conclusies trekken, en je vooral niet aangevallen voelen.
pi_23323658
quote:
Op maandag 15 november 2004 09:44 schreef xFriendx het volgende:
Wat space-chinees zegt.

In Cultuur en Historie loopt een topic over Chinezen in Nederland, en ik lees er vrijwel niets anders dan positieve berichten.
Ja dat komt omdat Chinezen hier naar toe kwamen om te werken en dat was vooral voordat Nederland een multiculturele/xenofiele puinhoop was.

Chinezen
pi_23323781
Er bestaat in duitsland geen 'uit de hand gelopen' moslim-probleem, de minister van binnenlandse zaken, Otto Schily zit al sinds 11 september (en ervoor eigenlijk al, al begin 2001 waarschuwde hij voor ontwikkelend extremisme) heel na op de in het land aanwezige terreur-cellen; Dat moest ook wel, omdat 11 september vanuit Hamburg georganiseerd werd, enkel kan duitsland zich beroepen op goed functionerende tegenmaatregelen ...

Duitsland heeft ten opzichte van nederland ongeveer twee jaar voorsprong, en het zou goed zijn als de nederlandse inlichtingendiensten eens in de leer gingen bij de duitse, zeker een goede europese samenwerking op dat gebied zou positief zijn...

Wat die CSU-man nu doet is gewoon gebruik maken van een leuke politieke profileringsmogelijkheid:
Die tactiek heeft in Nederland goed gefunctioneerd om een sociaal-liberaal kabinet dat gesteund werd door een grote meerderheid te doen vallen in korte tijd ...
Het is bijna het bewust creeeren van een vijand en een probleem, in de hoop dat de CDU/CSU hiermee stemmen kan winnen, wat eerder een wanhoopsoffensief is, aangezien ze ondanks dat de huidige regering erg impopulair is, de CDU/CSU zelfs een nog negatiever beeld hebben, overigens voornamelijk veroorzaakt door CSU-intriges uit Beieren (het kamp Stoiber).

Ik denk echter dat dat terrein in duitsland erg goed afgehandeld wordt door Otto Schily, een van de beste ministers van binnenlandse zaken in dld ooit.
Bovendien heeft duitsland een zeker voordeel erbij dat zo'n conflict wat betreft gezag over de inlichtingendiensten, tussen ministerie van justitie en binnenland compleet ontbreekt.
quote:
Op maandag 15 november 2004 10:16 schreef vanvugh het volgende:

[..]

Ja dat komt omdat Chinezen hier naar toe kwamen om te werken en dat was vooral voordat Nederland een multiculturele/xenofiele puinhoop was.

Chinezen
onzin, ook turken en marokkanen werden hierheen gehaald om te werken door werkgevers, kort nadat de regering in de 50'er jaren het in hun bol haalde dat nederland vol zou zijn, en veel geld uitgaf voor een emigratie-politiek, waardoor 150.000 jonge ondernemende nederlanders wegtrokken, wat onmiddelijk tot een arbeiderstekort leidde ... waardoor de gastarbeider-politiek wel moest komen, echter dit nogal goedkoop werd opgezet en zoner rekening te houden met de gevolgen op langere termijn...

Chinezen zijn een voorbeeld van een niet integrerende gemeenschap, het grootste deel spreekt geen nederlands, en ze kennen hun eigen criminaliteit (voornamelijk maffia-achtige afpersingspraktijken) waarop de politie vrijwel geen grip kan krijgen door gerbek aan medewrking vanuit de gemeenschap.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_23324047
quote:
Op maandag 15 november 2004 10:22 schreef RM-rf het volgende:

Chinezen zijn een voorbeeld van een niet integrerende gemeenschap, het grootste deel spreekt geen nederlands, en ze kennen hun eigen criminaliteit (voornamelijk maffia-achtige afpersingspraktijken) waarop de politie vrijwel geen grip kan krijgen door gerbek aan medewrking vanuit de gemeenschap.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')