abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23301621
http://www.trouw.nl/nieuw(...)n/1100271366237.html

Afshin Ellian / 'In hun ogen ben ik een verrader'

Afshin Ellian, rechtsfilosoof, geboren in Iran, vindt het zijn burgerplicht om de wereld te waarschuwen voor de politieke islam, die nu ook Nederland bedreigt. ,,Of ik nog durf? Ik heb liever dat velen het durven. Nu voel ik me onbeschermd.''

Afshin Ellian (38), geboren in Iran, heeft er alle reden toe. De afgelopen jaren heeft hij in kranten en op tv scherpe kritiek geuit op de islam. Ellian is rechtsfilosoof en hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Leiden, en columnist in NRC Handelsblad. Hij waarschuwde dat de politieke islam Nederland bedreigt, hij steunde de Amerikaanse omverwerping van het bewind van Saddam, en was voorstander van het hoofddoekjesverbod op Franse openbare scholen.

Misschien was zijn kritiek niet zo prominent of veelvuldig als die van Ayaan Hirsi Ali. Maar er is een overeenkomst: net als zij komt Ellian zelf uit de moslimwereld. ,,Een verrader. Want ik ben uit hun eigen cultuur afkomstig.''

Hij maakte het zichzelf deze weken niet makkelijker met een optreden bij 'Netwerk', op de avond van de moord op Van Gogh. Ellian las er een column voor. In de discussie erna ontstak hij in grote woede. Medegast Mohammed Benzakour stelde dat de moord op Van Gogh niet te herleiden is tot religie. Dat is de moord wél, beet Ellian hem toe. ,,Deze moordenaar is naar de moskee gegaan, die heeft een imam, die heeft een moeder, die heeft alles geleerd van de Koran!'', riep hij met bijna overslaande stem. ,,Om een moord te plegen, een offer te brengen. Voor een perverse God! En dat moet u zeggen!''

Spijt heeft hij niet. ,,Mensen in mijn omgeving waren enorm geschrokken. Ze belden me, waarschuwden. Net zoals ik direct na het nieuws over de moord ook al ongeruste telefoontjes had gekregen. Zelfs mijn zus uit Teheran heeft me dezelfde dag nog gebeld.'' Hij zucht, neemt een zoveelste sigaret. De pakjes Pall Mall liggen in stapeltjes klaar. ,,Ik moet toch de dingen kunnen zeggen zoals ik ze zie? Ik ben niet anti-islam, ik bekritiseer alleen maar. We zijn toch in Europa? Mensen als Benzakour, en zo zijn er vele in de islamitische wereld, maken me razend; hij doet alsof de moord op Van Gogh een soort Tjoelker-zaak is. Maar het heeft alles te maken met de islam zelf. En daar moet debat over zijn.''

Afshin Ellian groeide op in een pluriforme familie, met moslims, christenen en mystici. Zijn vader was beroepsmilitair, een liberale man.

,,Ik heb de politieke islam geboren zien worden. Wat er nu in Nederland gebeurt, is een natrilling van die machtsovername. Een jaar of dertien was ik. We gingen de straat op om de sjah weg te sturen, met duizenden. Ik durfde op het schoolplein een steentje te gooien en te roepen 'Lang leve de vrijheid'. We dachten dat Khomeini te vertrouwen was, ook als je zelf niet erg religieus was, zoals mijn oudere broer, vrienden en ik, en geloof beschouwde als een privé-zaak. Wij hadden andere idealen. Wij waren links. Er bestonden namelijk maar twee keuzes: je was religieus óf je was links. Een baardman of een marxist. Uit West-Duitsland kregen we kleine boekjes over Lenin. We dachten dat we de laatste klassieke revolutie hadden ontketend, maar we zagen niet wat er werkelijk gebeurde.''

,,Al een paar maanden na de val van de sjah vielen de maskers af. Toen werden de hoofddoekjes verplicht, toen dook Hamas opeens op. Op school mochten we welgeteld één week onze eigen linkse posters ophangen, daarna waren alle muren voor een splintergroep van de Hezbollah. De linkse kranten waar ik als scholier voor schreef, werden een voor een verboden. Toen begon het moorden in naam van Allah. Maar links wilde het niet zien. Vrouwen die de straat opgingen om te demonstreren tegen de hijab waren 'hielenlikkers van de VS'. Wij van links durfden niet te erkennen dat de politieke islam andere plannen met de mensheid had. Dat iedereen moest buigen.''

De beelden komen terug sinds de moord op Theo van Gogh, zegt Ellian. ,,Dit is zoiets onvoorstelbaars: de eerste rituele moord in Europa, gepleegd in naam van Allah. Ik heb bijna letterlijk het gevoel dat ik weer in het Midden-Oosten ben. De brief die op het lichaam van Van Gogh is achtergelaten, die herkende ik meteen. Ik róók het Midden-Oosten. Dit is niet wat knip- en-plakwerk van een eenzame gek. Ik heb het gevoel dat ik hier eerder ben geweest.''

Op zijn zeventiende ontvluchtte hij Iran. ,,Ik had ondergronds geleefd, op de vlucht voor de baardmannen. Mijn neef lag in een massagraf, leeftijdgenoten waren gedood. Met twee vrienden ben ik op een kameel de grens naar Pakistan overgestoken, en later doorgereisd naar Afghanistan. Dat is de eerste keer geweest dat ik in mijn hoofd ben doodgegaan. Ik heb gehuild, gehuild. De grond was nat van tranen. Mijn moeder had liever gehad dat ik ook een baardman was geworden. Ik heb mijn ouders nooit teruggezien.''

,,In Afghanistan ben ik voor de tweede keer doodgegaan. We werden er ontvangen als helden, omdat we in het verzet hadden gezeten. Ik ging medicijnen studeren en radioprogamma's maken en ontmoette er mijn vrouw, een Afghaanse medestudente. Maar toen pas ontdekte ik hoe leeg de ideologie van links was. Hoe gedemoraliseerd. De Russen waren al net zulke oplichters als de ayatollahs. Vrijheid en burgerrechten interesseerden hen niet, democratie voor Iran evenmin. Ik schreef Gorbatsjov, en toen lag ik eruit bij de partij. We zijn de

VN-vertegenwoordiging ingevlucht om weg te komen. Dat was in 1987. Zo zijn we als uitgenodigde vluchtelingen in Nederland beland. Nota bene als 'Oost-Europa-dissident'. Niets interesseerde me meer. Ik leerde in één jaar Nederlands, begroef me in drie studies tegelijk, ging dichten en sloot me op in een studeerkamer.''

Vooral sinds 11 september 2001, en nu ook na de moord op Theo van Gogh, neemt Afshin Ellian ook weer in het openbaar politieke stellingen in. ,,Na 11 september voelde dat bijna als een burgerplicht. Ik zag wat anderen misschien niet zagen: we zijn in Iran. Een vreemd vreugdegevoel overviel me, in 2001 en nu weer. Eindelijk begrijpt het Westen misschien nu ook hoe de politieke islam de hele wereld wil onderwerpen. Ik moet waarschuwen. Wat ook meespeelde: we woonden toen met onze jonge kinderen zelf in een multiculturele wijk. Ik schrok me rot van de grote groepen moslims voor wie de islam het enige houvast leek te zijn bij het zoeken naar een eigen identiteit. En ik wist hoe gevaarlijk het kan zijn als die mensen in de ban raken van de radicale islam.''

,,Ik weet nu ook wat de oplossing is voor dit enorme probleem. Het antwoord vond ik in de boeken die ik in mijn studeerkamer verslond. In de Nederlandse Grondwet die mij van mijn onverschilligheid bevrijdde. In Nietzsche, Rousseau, de Bijbel, de Koran. Ik heb de Verlichting omhelsd. En geleerd dat het geweten alleen functioneert als ideeën scherp worden onderzocht. En dat is precies waar het aan ontbreekt in de islam. De enige oplossing is dat er discussie komt over de islam zelf. Polemiek is de oplossing. Grapjes durven maken, spotten zelfs, dat hoort daarbij. Maar jarenlang mocht dat niet in progressief Nederland. Van de islam bleef je af.''

,,Die discussie is zo gevoelig omdat je heel snel bij de Profeet zelf uitkomt. Mohammed leefde zelf een gewelddadig leven. Als er in zijn tijd een openbaar ministerie had bestaan, zou hij zijn opgepakt voor uitlokking tot moord. Hij liet bijvoorbeeld in Medina de dichter Ka'b bin al-Ashraf ombrengen, omdat diens verzen hem niet aanstonden. 'Wie kan mij van die man verlossen?', vroeg hij. Degenen die naar voren kwamen, zegende hij. De dichter is gruwelijk vermoord. Ze staken het mes zo diep in zijn lijf dat het er bij zijn achterste weer uit kwam, zo zegt men.''

,,In de Koran staat het verhaal niet. Het zijn historische feiten, iedereen kan het nalezen in de alom geaccepteerde biografie van Sirat Rasul Allah, een klassiek boek. Ik zeg: laten we hierover praten, over de rol van geweld in de Koran. Als je rekent naar de huidige maatstaven, dan had Mohammed een misdadige kant. Daarmee zeg ik niet dat hij geen profeet was. En ik begrijp dat het gevoelig ligt. Maar veel moslims kennen zelfs deze historische feiten niet. En misschien moeten ze, als ze er kennis van nemen, hun ideeen over de Profeet bijstellen. Maar waarom zou dat niet kunnen? Misschien moeten ze terug naar de Mohammed uit zijn eerste periode, voordat hij zich met politiek begon te bemoeien. En het betekent toch niet dat je God uit je leven bant? Ik ben zelf een dichter. God is de grootste dichter. Als dichter heb ik God nodig. Maar ik heb wel een kritische relatie met hem.''

Durft Ellian zulke dingen nog te zeggen? ,,Of ik nog durf? Ik heb liever dat velen het durven. Laat zoveel mogelijk mensen dit zeggen. Als ik de enige moet zijn, voel ik me onbeschermd. Ik heb ook voor Trouw geschreven, en via de krant heb ik Ayaan Hirsi Ali ontmoet. Voor de grap zeg ik wel eens dat ik hoop dat Trouw ook een fatwa krijgt.'' Hij lacht schaterend. ,,Waarom alleen wij?''

,,Daarin zit op dit moment mijn grootste ontreddering: in mijn staat van verlatenheid. Dat je zelf om beveiliging moet vrágen. Laten we onszelf moed in plaats van angst aanpraten. Ik wil optimistisch blijven. Net als mijn overleden vader geloof ik in de redelijkheid van de mens. Als we maar blijven schrijven, grappen durven maken, ideeën bijstellen, dan gaan mensen vanzelf nadenken. Redelijke mensen kunnen de wereld veranderen.''

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Een kenner van de politieke Islam waarschuwt ons!!!!

Dit kabinet, en met name Donner, is blind voor de duistere krachten van de Islam.
Donner staart zich dood op de calibratie van onze verworvenheden, terwijl hij juist met kracht de Islam zou moeten bestrijden.
Het zou goed voor Nederland zijn dat er een nieuw kabinet komt die wel begrijpt wat er aan de hand is. Want dialoog is niet besteedt aan onze vijand.
pi_23301688
Ellian is al jaren goed bezig en ik hop dat hij dat kan blijven doen. Zijn verhaal over zijn immigratie (1 a 2 jaar geleden in de HP (?)) was er een om in te lijsten; hem werd toendertijd verteld door een NL ambtenaar dat Ellian juist niet zijn mooiste pak e.d. moest aantrekken toen hij naar het imigratieburo ging, met een armoedig kloffie zou hij meer kans maken op binnenkomst en subsidie. En dat terwijl Ellian zijn verblijf vanaf dag 1 zelf wilde bekostigen door er gewoon voor te werken etc.
Swept towards a new domain
Reversed in time, proceed in time
Swallowed by dimensions
Swallowed by the flames
pi_23301689
Hoi Maccer,

ben het helemaal met je eens dat er een kabinet moet komen die "snapt" wat er gaande is!!!! Van mensen zoals Ellian moeten we het hebben.
  zondag 14 november 2004 @ 08:53:26 #4
52589 sjun
uit solidariteit
pi_23301756
Afshin kan het uitstekend verwoorden.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_23301820
zie ook hier: www.contrasttv.nl
pi_23301872
quote:
Op zondag 14 november 2004 08:53 schreef sjun het volgende:
Afshin kan het uitstekend verwoorden.
Inderdaad, het is nu aangetoond, door Ellian, dat idioten die de ogen sluiten voor de achterlijkheid van de islam zich laten beteugelen door deze.
  zondag 14 november 2004 @ 09:36:24 #7
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_23301895
Deze meneer ziet ook alleen z'n eigen kant nog maar ingegeven door zijn traumatische verleden. Waarom zou iedere moslim z'n ideeën over Mohammed moeten aanpassen? Waarom leven we hier ineens in een door de Islam vrijwel overgenomen wereld? En wat heeft dat nou weer te maken met links? En de brief die bij Theo van Gogh was achtergelaten 'rook naar het Midden-Oosten'? Please zeg... Mohammed B. zal vast wel z'n contacten hebben, maar die liggen niet in het Midden-Oosten.

Op een aantal vlakken heeft hij zeer zeker een punt en daar moet ook aandacht aan besteed worden. Maar dit is ongeveer hetzelfde als bij een kerstboombrandje gaan staan gillen dat de wereld vergaat en dat iedereen zal branden in de hel.
pi_23302151
Ik denk dat je niet je ogen moet sluiten voor wat er gaande is.. Als er nu niet ingegrepen wordt dan voorzie ik weinig goeds voor Nederland en de rest van Europa. Misschien klink ik nu wel erg pessimistisch maar dat is nou eenmaal het gevoel wat me bekruipt. Zeker als er ook nog een hoop liggen te maffen in de politiek. En als er wat van gezegd wordt dan wordt men bij wijze van spreken weggewuifd. Maar goed, door de gebeurtenissen van de afgelopen weken is men misschien toch een beetje wakker aan het worden, langzamerhand. Het heeft even geduurd.. En nu maar hopen dat ze niet weer in slaap vallen.
Voetjes van de vloer en schud die heupen los!
pi_23302157
quote:
Op zondag 14 november 2004 09:36 schreef Maerycke het volgende:
Deze meneer ziet ook alleen z'n eigen kant nog maar ingegeven door zijn traumatische verleden. Waarom zou iedere moslim z'n ideeën over Mohammed moeten aanpassen? Waarom leven we hier ineens in een door de Islam vrijwel overgenomen wereld? En wat heeft dat nou weer te maken met links? En de brief die bij Theo van Gogh was achtergelaten 'rook naar het Midden-Oosten'? Please zeg... Mohammed B. zal vast wel z'n contacten hebben, maar die liggen niet in het Midden-Oosten.

Op een aantal vlakken heeft hij zeer zeker een punt en daar moet ook aandacht aan besteed worden. Maar dit is ongeveer hetzelfde als bij een kerstboombrandje gaan staan gillen dat de wereld vergaat en dat iedereen zal branden in de hel.
Vooralsnog werkt de islamitische terreur uitstekend, alleen al lettend op het feit dat Wilders en Hirsi Ali in feite al monddood zijn gemaakt en voor hun leven moeten vrezen.
Kan me niet herinneren dat ik zoiets eerder in dit land heb meegemaakt.
  zondag 14 november 2004 @ 10:28:03 #10
521 ruby
Hell yeah!
pi_23302171
quote:
Op zondag 14 november 2004 10:26 schreef Edwaldo het volgende:

[..]

Vooralsnog werkt de islamitische terreur uitstekend, alleen al lettend op het feit dat Wilders en Hirsi Ali in feite al monddood zijn gemaakt en voor hun leven moeten vrezen.
Kan me niet herinneren dat ik zoiets eerder in dit land heb meegemaakt.
Zover ik weet is Wilders niet monddood gemaakt want hij zegt nog steeds wat hij wil. Alleen is hij nu wel ondergedoken, wat eigenlijk in en in triest is. Enge ontwikkeling.
Voetjes van de vloer en schud die heupen los!
  zondag 14 november 2004 @ 10:30:53 #11
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_23302192
Ik kan me ook niet herinneren dat er in dit land zo ongeveer dagelijks moskeeën uitbranden. Betekent dit dat Nederland ook op de barricaden moet wegens rechtsextremistische wandaden?

Iedereen zou eens z'n hersenen moeten gaan gebruiken ipv de onderbuikgevoelens. Nederland vergaat heus niet, de vrouwen lopen niet allemaal in burqa over 50 jaar en er bestaan heus nog wel blanke kindertjes na diezelfde periode.

Maar uiteraard is het eenvoudiger om elke wanklank in de samenleving af te schuiven op andere groepen zolang de gemiddelde mens maar niet naar zichzelf hoeft te kijken.
pi_23302198
Ik heb genoeg gezien van die man met zijn gepraat over "jouw volk" . Hij kan beter zijn eigen lijn door trekken op zichzelf en naar zijn eigen volk gaan en die aanspreken op wat zij doen in plaats van laf hier te gaan zitten schreeuwen.
pi_23302261
quote:
Op zondag 14 november 2004 10:30 schreef Maerycke het volgende:
Ik kan me ook niet herinneren dat er in dit land zo ongeveer dagelijks moskeeën uitbranden. Betekent dit dat Nederland ook op de barricaden moet wegens rechtsextremistische wandaden?

Iedereen zou eens z'n hersenen moeten gaan gebruiken ipv de onderbuikgevoelens. Nederland vergaat heus niet, de vrouwen lopen niet allemaal in burqa over 50 jaar en er bestaan heus nog wel blanke kindertjes na diezelfde periode.

Maar uiteraard is het eenvoudiger om elke wanklank in de samenleving af te schuiven op andere groepen zolang de gemiddelde mens maar niet naar zichzelf hoeft te kijken.
zoiets dachten we ook als we het hadden over de woonplaats van allochtonen, die we graag tussen de Nederlanders wilden plaatsen, om zodoende contact te krijgen met Nederlanders en hierdoor bijv makkelijker het Nederlands op te pakken. In plaats daarvan zijn het nu allochtonenwijken, waar de gemiddelde Nederlander niet graag meer tussen gaat wonen, omdat hij of zij daar niet gewenst is.
En hoe kan je dat allemaal voorspellen? Weet je dat wat jij beschrijft in Frankrijk al gaande is? Dat er wijken zijn waar de Franse wet niet meer van toepassing is, en men er de Islamitsche regels hanteert, en niet om naar te leven in de zin van vrijwilligen, maar waar die regels wet zijn.
  zondag 14 november 2004 @ 10:53:36 #14
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_23302324
Ik heb nieuws voor je. We leven niet in Frankrijk en hier is het niet gaande. Dus kunnen we het dusdanig regelen dat die toestanden bij ons niet voorkomen.
pi_23302369
quote:
,,Een verrader. Want ik ben uit hun eigen cultuur afkomstig.''
Weer een leugen want zijn cultuur heeft niks met die van mij te maken. Wat een achterlijke debiel ook die Iran gaat vergelijken met Marokko of Turkije
pi_23303753
quote:
Op zondag 14 november 2004 10:59 schreef Chadi het volgende:

[..]

Weer een leugen want zijn cultuur heeft niks met die van mij te maken. Wat een achterlijke debiel ook die Iran gaat vergelijken met Marokko of Turkije
Is het niet zo dat de Turkse de Marokkaanse en de Iraanse cultuur allen voortgekomen zijn uit de voorschriften en de beperkingen die islam oplegd heeft?
eeeh
  zondag 14 november 2004 @ 12:29:05 #17
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_23303757
quote:
Op zondag 14 november 2004 10:59 schreef Chadi het volgende:

[..]

ja klopt

[ Bericht 6% gewijzigd door BansheeBoy op 14-11-2004 12:45:27 ]
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_23304775
quote:
Op zondag 14 november 2004 10:53 schreef Maerycke het volgende:
Ik heb nieuws voor je. We leven niet in Frankrijk en hier is het niet gaande. Dus kunnen we het dusdanig regelen dat die toestanden bij ons niet voorkomen.
Dat denk ik dus niet. Zolang we de kern van het probleem, zoals Ellian het omschrijft, niet aanpakken kan het overal voorkomen. Overal ter wereld waar de Islam een grond aan de voeten krijgt gebeurt het, dus waarom zou Nederland zo speciaal zijn dat het hier niet voor kan komen?
pi_23304856
quote:
Op zondag 14 november 2004 09:36 schreef Maerycke het volgende:
Nee, rituele moorden zoals die van Van Gogh zijn doodnormaal voor Nederland. En die terreur-inval van afgelopen week past volstrekt in het beeld van Nederland. Zijn kritiek op de politieke Islam afschuiven op zijn zogenaamde traumatische verleden is onzin. Zijn argumenten snijden hout, richt je daarop.
quote:
Ja, en wat er nu wereldwijd, en in Nederland, gaande is valt ook zó goed te vergelijken met een kerstboombrandje hè? Maar goed, er is dus kennelijk helemaal niets aan de hand. Het komt allemaal wel goed en we moeten ons vooral niet druk maken.
pi_23304860
quote:
Op zondag 14 november 2004 12:28 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Is het niet zo dat de Turkse de Marokkaanse en de Iraanse cultuur allen voortgekomen zijn uit de voorschriften en de beperkingen die islam oplegd heeft?
NEE !
pi_23304903
Asfhin Ellian De man (?) die dezelfde status wil bereiken als wijlen Pim, Theo, Wilders en H. Ali. Samen met Ebru Omar en wat andere nietsnutten willen ze allemaal martelaren worden van hun eigen successen. (Dat met die overslaande stem was wel de meest wanhopige poging )
pi_23304941
quote:
Op zondag 14 november 2004 13:28 schreef Youssef het volgende:
Asfhin Ellian De man (?) die dezelfde status wil bereiken als wijlen Pim, Theo, Wilders en H. Ali. Samen met Ebru Omar en wat andere nietsnutten willen ze allemaal martelaren worden van hun eigen successen. (Dat met die overslaande stem was wel de meest wanhopige poging )
Hahaha toen kwam zijn ware aard naar boven.. "jouw volk" hahahahahaha
pi_23305044
quote:
Op zondag 14 november 2004 13:26 schreef Chadi het volgende:

[..]

NEE !
Er is een gemeenschappelijke ideologie net zoals men in Europa tegenwoordig een gemeenschappelijke ideologie heeft in het humanisme. Dat van het Midden Oosten is de Islam. Het is allemaal overal exact hetzelfde, net zoals er in Europa vercshillen bestaan in cultuur tussen de verschillende landen. Maar over het algemeen kun je spreken van een gemeenschappelijke grote deler.
  zondag 14 november 2004 @ 13:38:24 #24
44699 err
Da Itchy Trigga Finga Niggaz
pi_23305058
jammer dat dit soort kritieke geluiden alleen worden gedoogd van moslims zelf, als deze tekst van de hand van een autochtoon kwam was ie ondergescheten, voor extreem rechts uitgemaakt, of misschien al omgelegd door een volkertje.
pi_23305082
quote:
Op zondag 14 november 2004 13:28 schreef Youssef het volgende:
En weer bewijst Ellian zijn gelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')