Je mag een jaar in het buitenland rijden met je eigen kenteken. Dat is dus meestal het probleem niet (dat is redelijk goed geregled via Europese regelgeving). Het probleem zit hem meestal in de verzekering van de auto. In principe moet je je verzekering op de hoogte stellen van je verblijf in het buitenland. Probleem is echter dat niet alle verzekeringsmaatschappijen de auto willen verzekeren voor een jaar in het buitenland. In die situatie zat ik dus ook een paar jar geleden. De verzekering in Nederland wilde de auto niet voor een jaar verzekeren in het buitenland, ook niet tegen een verhoogde premie (wat ik zelf voorstelde). Ik moest mijn auto zelf maar laten verzekeren in het buitenland. Dit bleek dus niet te kunnen volgens (in dit geval de Spaanse verzekeringsmaatschappij) aangezien Europese regelgeving blijkbaar niet toestaat om een auto met Nederlandse kentekenplaten te laten verzekeren door een buitenlandse maatschappij. Kortom, ik viel dus tussen wal en schip en was dus genoodzaakt om de auto elke 3 maanden even naar Nederland te laten rijden omdat dit de maximale duur was waarmee ik in het buitenland mocht zijn (toeristen status dus). In die week liet ik mijn auto dan ook een beurt geven zodat ik ook bewijs had dat de auto in Nederland was geweest). Achteraf gezien had ik dus nooit mijn verblijf moeten melden bij de verzekering, maar ik was te eerlijk.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan