Erg schokkend bericht, zeker als je nagaat dat Peter net na het ongeluk merkt dat z'n vader naast hem overleden is.quote:Vader Bijvelds komt om in rally Luxemburg
Datum 13/11/2004
(foto peterbijvelds.com)
Bijvelds, de vader en corijder van Peter Bijvelds, is vanmorgen om het leven gekomen bij een ongeval op de 8ste proef van de rally van Luxemburg. Vader Bijvelds stierf ter plekke, zoon Peter is overgebracht naar een ziekenhuis.
De crash deed zich voor op proef 8 "Knaphosheid". Bijvelds moet een fout hebben gemaakt in de chicane op die KP, met de fatale gevolgen vandien. Op het moment van het ongeval stond de Nederlander vierde.
Jo Deschuytter, organisatie: "Rond die chicane was er een grote verboden zone. Er was dus geen publiek in de buurt, enkel baanposten. Ik kan bevestigen dat vader Bijvelds inderdaad overleden is tengevolge van een ongeval op die plaats. Peter is naar een ziekenhuis gebracht. Over de omstandigheden van het ongeval kan ik voorlopig geen details geven."
Het gerucht circuleert al dat de betrokken chicane niet in het roadbook stond en pas vanmorgen is aangelegd. Deschuytter ontkent dat.
Deschuytter: "Deze proef werd voor het eerst gereden en de chicane stond wél in het roadbook. De rijders werden er bij de start van de KP nog op gewezen. Ik moet wel toegeven dat de chicane misschien iets beter had kunnen getekend zijn in het roadbook."
De rally van Luxemburg is de laatste manche van de BeNeLux Trophy. Na 9 van de 15 proeven staat de Deen Kristian Poulsen aan de leiding met een Toyota Corolla WRC voor de Corolla van Erik Wevers (1'18") en de Mitsubishi groep N van Chris Van Woensel (3'01").
12:00 (pba)
© pitstop.tv
quote:Ooggetuigen vertellen mij dat de wagen de chicane niet geraakt heeft. De wagen is gaan slippen op bladeren die op het wegdek lagen, is langs de chicane tegen een rotswand gereden en vervolgens tegen een muur tot stilstand gekomen."
De meeste kranten hebben t ook.quote:Op zaterdag 13 november 2004 16:11 schreef Hugster het volgende:
ik kan er verder nog niets over op internet vinden
http://www.kanaaltwee.be/PITSTOP/quote:Op zaterdag 13 november 2004 16:11 schreef Hugster het volgende:
ik kan er verder nog niets over op internet vinden
Ag de auto kan altijd veilig genoeg zijn. Maar er is altijd 1 probleem. Als jij van 200 opeens stil staat door laten we zeggen een betonnen muur dan kan de auto zo heel blijven dat je zegt. Mooi de mensen die er in stappen hebben niks ernstigs. Echter is er een punt dat je organen het niet meer trekken en dus letterlijk afscheuren.quote:Op zaterdag 13 november 2004 17:34 schreef Dom_Konijn het volgende:
Jemig he..
daar schrik je toch echt wel ff van...
Je denkt dat ze toch betrekkelijk save in zon wagen zitten.
Als je sommige crashes ziet denk je meteen 'die hebben het niet overleefd' maar dan stappen ze zo uit. Dit keer dus niet
Een heel andere reactie als eerder gegeven door organisator Buysmans. Wevers en Poulsen hadden dus ook al volop problemen met de chicane.quote:Rijders staken strijd in Luxemburg
Datum 13/11/2004
Naar aanleiding van het dodelijke ongeval met Piet Bijvelds in de rally van Luxemburg hebben enkele rijders beslist op te geven. Onder hen Erik Wevers en Chris Van Woensel. Intussen blijkt dat de chicane waar Peter Bijvelds zwaar crashte, niet letterlijk in het roadbook stond.
De rijders werden bij de start van de voor Bijvelds fatale proef 8 erop attent gemaakt dat er een chicane was gezet op een snel stuk. De hindernis was evenwel niet aangegeven in het roadbook, zoals de organisatie ons eerst meldde.
Robin Buysmans, corijder Van Woensel: "Het is een twijfelgeval. Uit het roadbook kon je opmaken dat er iets zou komen, eventueel een chicane, maar in ieder geval was het niet letterlijk met het woord "chicane" aangegeven."
"Bij de start meldde men ons dat er inderdaad een chicane lag, men zei ons ook op welke pagina en in welke box van het roadbook. Chris en ik hadden er gelukkig gisteravond wat over nagedacht en al iets aangegeven in onze nota's. Maar natuurlijk wist niemand precies waar de chicane lag."
"Op het bewuste punt hebben we snelheid geminderd, toen we linten zagen. Als je bij de chicane kwam en dan pas het punt zag, dan ging het echt wel snel. We hadden daar toch een snelheid van 170 per uur. Poulsen vertelde me dat hij er maar net was doorgeraakt, Wevers stond dwars voor de chicane. Wij hadden ingehouden en na ons kwam Bijvelds ..."
Volgens ooggetuigen heeft de Mitsubishi van Bijvelds de chicane, opgetrokken uit grote strobalen, niet eens geraakt. De auto is beginnen slippen op bladeren op de weg, gleed dan tegen de rotswand langs de chicane en is tenslotte tegen een muur tot stilstand gekomen.
Na het droeve bericht dat Piet Bijvelds bij het ongeval was omgekomen, trok Erik Wevers zich zwaar aangeslagen terug uit de wedstrijd. Op dat moment beslisten de organisatoren van de Benelux Rally Trophy ook om het klassement na proef 9 te bevriezen. Wevers werd uitgeroepen tot winnaar en hij was meteen kampioen voor Tsjoen en Van Woensel. Ook Van Woensel besliste te stoppen, net als Melissa Debackere en Dominique Bruyneel.
Buysmans: "Na het ongeval had Chris er zijn gedachten niet meer bij. Hij had geen zin meer. Het zou ook dom geweest zijn om nog verder te rijden, omdat het klassement voor de Benelux Trophy was vastgelegd. In ieder geval stond Chris zijn hoofd er niet meer naar."
"De organisatie van de rally heeft iedereen gevraagd om in koers te blijven, uit vrees dat ze volgend jaar niet meer zouden kunnen organiseren, mocht de rally meteen stilgelegd worden."
De Deen Kristian Poulsen besloot de rally wel helemaal af te werken en haalde het in zijn Toyota Corolla WRC met bijna 10 minuten voorsprong op de groep N-Clio van Jean-Pierre Van de Wauwer en meer dan 11 minuten op de Honda Civic van Pascal Achen.
17:00 (pba)
(c) pitstop.tv
Dit bleek een enorme roddel te zijn, om verwarring te voorkomen heb ik dit verwijdert.quote:-bericht verwijdert-
Idd, erg slechte actie al zeg ik het zelf. Net of dat veel belangrijker is, snap het echt niet.quote:Op zondag 14 november 2004 07:46 schreef _-rally-_ het volgende:
Dit is verschrikkelijk.
En de tendentieuze berichtgeving vanuit de organisator maakt het er niet beter op.
Overigens: belachelijk voor woorden dat de wedstrijd door is gegaan, ondanks dat de deelnemers wilden stoppen: de organisatie is bang de vergunning kwijt te raken.
Klopt niet, de chicane was opgetrokken uit strobalen. Ook dit heb ik weer gehoord van ooggetuigen.quote:Ik heb Kees Maas gebeld, proevenchef van de Golden Tulip.
Hij had begrepen dat het een chicane met containers is geweest. Moet een gigantische klap zijn geweest !!
De situatieschets met de rotsen en chicane klopt wel, maar Peter zelf zegt dat ze niet zijn gaan slippen op de bladeren:quote:Volgens ooggetuigen heeft de Mitsubishi van Bijvelds de chicane, opgetrokken uit grote strobalen, niet eens geraakt. De auto is beginnen slippen op bladeren op de weg, gleed dan tegen de rotswand langs de chicane en is tenslotte tegen een muur tot stilstand gekomen.
AL met al is het behoorlijk onduidelijk hoe het precies gebeurd is, maar wat de oorzaak nou ook is, het maakt toch niet uit...quote:Eerste reactie Peter
14.11.2004: Graag wil ik iedereen alvast bedanken voor het overweldigende medeleven van het overlijden van mijn vader co-piloot maar vooral grote vriend, ik kan jullie vertellen dat dit de meest zwarte en zware dag is uit mijn leven en dat ik ook erg veel steun haal uit het medeleven.Verder wil ik nog heel kort terug komen op het ongeval, bij het lezen van het persbericht van de organisatie stond daar tot mijn verbazing dat wij uitgeschoven zouden zijn over de bladeren bij het aanremmen van de chicane. Dit is pertinent niet het geval ook het feit dat ooggetuigen dit gezien zouden hebben lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, mede doordat het zeker enkele minuten duurde voordat de eerste hulpverlener bij de auto was waar ik en mijn vader zich nog in bevonden omdat we er niet uit konden.Graag zou ik deze ooggetuige dan ook willen spreken.Nogmaals wil ik iedereen bedanken ook namens mijn Moeder en zus Ria voor het medeleven.
Peter Bijvelds
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |