abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23272687
Ik heb pas een paar blokken banketbakkers chocolade gehaald.

Nu wil ik er iets lekkers mee maken.
Wie heeft er lekkere recepten voor chocolaatjes, bon bons of taarten?
Zwaar werk is lekker, hoef ik niet meer naar de sportschool.
  vrijdag 12 november 2004 @ 19:03:34 #2
97108 J.A.N.A.
JustAnotherNicknameAgain
pi_23273349
Wat dacht je hier van:

Kip met kruidige pittige chocoladesaus uit Mexico

Ingrediënten:

½ liter groentebouillon
4 halve kipfilets
5 verse Chilipepers
50 gram amandelen met vlies
1 grote gehakte ui
2 geperste teentjes knoflook
60 gram gepelde tomatenblokjes
1 gebakken maïstortilla in stukjes (of oud witbrood)
¼ theelepel kruidnagelpoeder
½ theelepel gemalen anijs
stukje pijpkaneel
½ theelepel korianderzaad
zout en zwarte peper
100 gram reuzel
100 gram rozijnen
100 gram pure chocolade 70% cacao
1 theelepel suiker
2 eetlepels geroosterd sesamzaad
Bereiding:

Breng de bouillon in de pan aan de kook en pocheer hierin de kip gaar,ongeveer 10 minuten. Het kippenvlees is dan ondoorschijnend wit van kleur, laat de kip dan uitlekken. Schenk de bouillon in een litermaat. Snijd de pepers in vieren en verwijder de zaadjes.Voeg de amandelen, ui, knoflook, tomatenblokjes, maïstortilla, kruidnagelpoeder, anijs, kaneel, korianderzaad, zouten peper toe en maal dit fijn.Verwarm de reuzel in de hapjespan, voeg de mix toe en roerbak ongeveer 3 minuten.Blus met de bouillon en de rozijnen.Laat chocolade en de suiker op een zachte stand al roerende in de saus smelten. Verwarm de kip eventueel nog even in de saus.Of snijd de kip in dunne plakjes, serveer hierbij de saus en garneer met het sesamzaad. Lekker met rijst en maïs.
Eet smakelijk.
There is no pleasure in having nothing to do; the fun is in having lots to do and not doing it.
pi_23273584
Kip met chocola?

Klinkt apart. De moeite van het proberen waard.
Bedankt.
  vrijdag 12 november 2004 @ 19:26:59 #4
97108 J.A.N.A.
JustAnotherNicknameAgain
pi_23273847
Ik kan je vertellen dat het erg lekker is. Raar maar waar!
There is no pleasure in having nothing to do; the fun is in having lots to do and not doing it.
  vrijdag 12 november 2004 @ 19:31:26 #5
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_23273928
Waar haal je blokken banketbakkers chocolade?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_23274152
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 19:31 schreef Martijn_77 het volgende:
Waar haal je blokken banketbakkers chocolade?
Ik heb het gekocht bij een supermarkt in Putte een grensdorp ( Belgie).
Naast de bekende Nederlandse producten hebben ze daar ook vlaamse merken.
Merk Callebaut. Blokken van 500 gram.

Ik heb echt zin om er iets lekkers van te maken.
pi_23291920
J.A.N.A heb je misschien nog meer van die niet allerdaage maar wel lekkere recepten?
Voel je hem?
  zondag 14 november 2004 @ 11:30:17 #8
97108 J.A.N.A.
JustAnotherNicknameAgain
pi_23302771
quote:
Op zaterdag 13 november 2004 17:50 schreef commeric het volgende:
J.A.N.A heb je misschien nog meer van die niet allerdaage maar wel lekkere recepten?
Jawel maar niet met chocolade:

Hutspotflappen.

Neem bladerdeeg
Maak hutspot
Snijd een rookworst in stukjes
Smeer het bladerdeeg in met mosterd
Verdeel de worst en de hutspot op het bladerdeeg en vouw het als een appelflap.
Even in de oven en smullen maar!

Om toch in het chocoladethema te blijven: Neem chocladevla na!

Volgens m'n vrouw (chocolate addict) als toetje:

Rijstpudding met chocolade

Ingrediënten :
200 gr rijst - 200 gr fondantchocolade - 75 gr suiker - 50 gr boter - 1/4 liter room - 1/2 liter melk - 1 citroen - 1 glaasje likeur naar eigen smaak

Bereiding :
Doe de melk met de suiker in een pan en zet die op een matig vuur. Als de melk begint te koken, doe je er de rijst bij en laat koken tot alle melk opgenomen is. Vergeet niet regelmatig te roeren.
Als de rijst klaar is, doe je er de boter bij en de geraspte schil van een citroen evenals de likeur. Meng goed en laat afkoelen.
Klop de room op en voeg hem pas bij de rijst als die volledig afgekoeld is.
Doe de rijstpap dan in 1 grote of 6 individuele puddingvormpjes die je vooraf ingeboterd hebt. Zet ca. 2 uur in de koelkast.
Laat de chocolade smelten au bain-marie. Giet over de rijstpap die je uit de vorm gehaald hebt en omgekeerd op een schaal gelegd hebt. Zet terug in de koelkast tot de chocolade opgesteven is.

Smakelijk eten!
  zondag 14 november 2004 @ 11:34:20 #9
97108 J.A.N.A.
JustAnotherNicknameAgain
pi_23302844
Nog een raar recept:

Chocolate-Cheese Truffles

Makes 12 to 18 truffles

Harold McGee, the author of On Food and Cooking, is my guru for all kinds of food chemistry questions. He tells me that a few years ago he heard that a celebrated Parisian chocolatier was making cheese-filled chocolates. Harold was intrigued by the combination because chocolate and cheese both go through fermentation stages that produce a number of flavor notes in common—a potential bridge between two otherwise highly contrasting foods. When he eventually got to sample the chocolates in question, he was less than enchanted by the way the idea had been realized. However, his disappointment only spurred him to experiment and create the following new twist on truffles.

McGee finds that of the three suggested chocolate-cheese pairings, the Camembert provides "a buttery richness, the goat cheese a creamy piquancy, the blue cheese a savory saltiness." (Do not try Roquefort instead of the Stilton or Gorgonzola; it will be too salty and sharp.) Serve the truffles at the end of a meal with a complex red wine like a Banyuls or late-harvest Zinfandel.

FILLING
4 ounces (weight without rind) ripe Camembert,
fresh goat's milk cheese, or
Stilton or Gorgonzola, at room temperature
1 tablespoon superfine sugar
1 to 2 ounces Scharffen Berger dark chocolate
(70% cacao), finely chopped

COATING
6 ounces Scharffen Berger dark chocolate
(70% cacao), finely chopped

Trim any rind from the cheese and bring it to room temperature. In a mixing bowl, combine the cheese and sugar and mix until the sugar has dissolved.

Melt the filling chocolate in the top of a double boiler over simmering water. Use 1 ounce chocolate for Camembert and goat cheese fillings; use 2 ounces for blue cheese fillings. Make sure the cheese you use is at room temperature and very soft. If it is too firm, microwave it very briefly to soften it.

Combine the melted chocolate, superfine sugar, and cheese and work together with a wooden spoon or flexible spatula until the mixture is homogeneous. (This may be easier if you add a few drops of water or a little butter.) If the mixture is too soft to shape, refrigerate for 15 to 20 minutes.

Roll portions of the mixture into 1/2-inch balls and refrigerate for 15 to 20 minutes. Melt and temper the coating chocolate (see book for information on tempering). Dip the cheese balls in the tempered chocolate, letting the excess drain off. Allow to set at room temperature. Keep in a cool place and serve on the same day.

Note: Cheese will resume fermentation if left at room temperature, so this is one case where truffles should be refrigerated if kept for more than a day. Place on a sheet or tray and wrap snugly in waxed paper, then plastic wrap, before refrigerating. Allow to warm to room temperature before unwrapping.
pi_23347673
Wat voor recept zoek je ik heb nog n aantal heerlijke snoepgerechten (gebak, koekjes, desserts, ...) , kleine traktaties, ...
Laat maar weten.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
pi_23348056
Chocolade risotto is ook echt super! Ik heb het exacte recept niet bij de hand, maar echt moeilijk is het niet. Neem wat goeie risotto en vervang de bouillon door kokende melk met een beetje cardamom. Zet een stevige pan op het vuur met een goeie klont roomboter en laat deze smelten. Voeg dan de risotto toe en laat deze glazig worden, als er niet genoeg boter bij zit, meer bij doen...
Blussen met melk of een lekkere drank (ik zou een lekkere drank nemen). Ik neem vaak een desertwijn of gewoon witte wijn. Even goed laten verdampen en vervolgens elke keer wat kokende melk toevoegen. Nou ja, net als bij normale risotto elke keer laten verdampen en weer melk erbij. De vuistregel is dat koken in melk 1,5 keer zo lang duurt als koken in water. Ondertussen de chocolade vast rustig opwarmen, zodat het sneller mengt. Als de risotto bijna goed is, de chocolade toevoegen en doorroeren. Eigenlijk is je chocolade risotto dan klaar!
Ik doe er vaak iets in, lavendel of rozemarijn ofzo en serveer het dan met een zelfgemaakte jam, liefst iets met gember erin!
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  dinsdag 16 november 2004 @ 11:50:37 #12
107004 Leep
of wel natuurlijk
pi_23349032
kleine tip:
bij de slegte heb je het chocolade kookboek. Heel uitgebreid en t kost maar 3 euro ofzo.
of niet natuurlijk
pi_23354804
Een heel simpel maar lekker gerecht; Romige chocoladerijst (voor 4 personen)

Je hebt nodig:

1l melk
100g bruine suiker
130 g witte kortekorrelrijst
100g pure chocolade fijngehakt
300ml slagroom
30g pure chocolade geraspt

Doe de melk en de suiker in een middelgrote steelpan met dikke bodem.
Zet de pan op het vuur en roer tot de suiker is opgelost.
Breng het mengsel aan de kook en roer de rijst erdoor.
Laat de bereiding 50 minuten sudderen of tot de melk bijna volledig geabsorbeerd is.
Regelmatig roeren.

Neem de pan van het vuur, voeg de gehakte chocolade toe en roer totdat hij is gesmolten.
Laat de bereiding afkoelen tot kamertemperatuur.

Klop de room stijf.
Schep de helft van de room door de rijstbereiding.
Lepel het mengsel in 4 schaaltjes en zet ze 1 uur in de koelkast.
Garneer de rijst met de resterende room en geraspte chocolade.
SMULLEN MAAR!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
  dinsdag 16 november 2004 @ 16:36:53 #14
62583 RigorMortis
Ik ben een fokker.
pi_23355260

Callebaut is echt de lekkerste chocolade by the way! Ik moet gauw weer eens naar de horeca-detailhandel.
pi_23370327
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 10:31 schreef Little_angel_nr1 het volgende:
Wat voor recept zoek je ik heb nog n aantal heerlijke snoepgerechten (gebak, koekjes, desserts, ...) , kleine traktaties, ...
Laat maar weten.
Gebakjes / desserts klinkt altijd lekker.
Ik vind koken en bakken leuk en de laatste tijd probeer ik wat nieuwe dingen uit. Met chocolade heb ik nog niet veel gedaan ( 1x sachertorte gemaakt ).

Ik sta open voor alle lekkere recepten
pi_23372862
In de Tip culinair van deze maand staan een paar overheerlijke recepten: chocolate fudge brownies, choco-munt-repen, chocolade rol en XL chocolate chip cookies.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')