abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 november 2004 @ 08:58:18 #1
32106 FREAKY_ME
Bastard Operator From Hell
pi_23184533
Hoi,

Ik, of eerder gezegd mijn vriendin heeft nogal een vervelend probleem. Ze heeft vaak last van nachtmerries.

Ik heb met search naar wat andere topics hierover gezocht, maar die kwamen vaak neer op dat mensen vroeger gepest waren. Ik weet niet of dit hier ook speelt.

Mijn vriendin is vroeger wel veel gepest, maar de nachtmerries die ze heeft zijn echt totaal willekeurig en gaan niet over vroeger. Misschien dat de nachtmerries indirect daar een oorzaak van zijn?

Zo gaat het een hele tijd goed en heeft ze nergens last van, maar het kan zo in een keer omslaan. Ik probeer al een tijd te achterhalen waar dat nou eigenlijk vandaan komt. Het komt er zeg maar op neer dat ze nogal een levendige fantasie heeft. En niet zo'n klein beetje ook.

Ik noem een voorbeeld: Vorige week vrijdag keken we "van Helsing". Voor de mensen die deze film niet kennen: Het is een film waar nogal veel vampiers en andere wazige figuren in voorkomen'.

Toen we eenmaal gingen slapen ging haar fantasie echt helemaal op hol en ze ligt dus ook zo echt uren wakker. Een direct gevolg hiervan is dat ze ook bang in het donker wordt/is.

Ze heeft dit trouwens niet alleen met fims, maar ook met dingen die in het dagelijks leven gebeuren. Mijn vriendin is 20 en ze schaamt zich er heel erg voor. Ik probeer haar voor zover ik kan te helpen. Ik heb haar uitgelegd wat ze zou kunnen doen in geval van een nachtmerrie. Ze heeft een levendige fantasie, maar kan die in geval van een nachtmerrie niet zo manipuleren dat de nachtmerrie verdwijnt.

We hebben al overwogen om naar een dokter/psychiater te gaan, maar ik wilde eerst hier informeren of jullie nog ideeen hebben.

Thanks.
I hang up. This is a matter of life or death. Quick as I can I rip the computer power cable out of the UPS and plug the TV in. Damn! Wylie missed again!
pi_23184608
Met nachtmerries heb ik geen ervaring, maar van helsing kijken vind ik in haar geval toch niet echt een geschikte keuze. Kijk gewoon Shrek 2 of zo.
1. En zet die zuiger op je fontanelletje!
pi_23184872
Dromen hoeven niet altijd wat te betekenen of een logisch gevolg zijn van. Die simplistische gedachte is meer een urban legend denk ik.
Je kan het beste ermee naar de psychiather gaan.
Sterkte ermee!
t00t
pi_23184894
Vroeger ( toen ik nog een kleine jongen was jaar 12/13 ) had ik ook veel last van nachtmerrie's. Ik heb toen keer advies gehad van zo'n zielenknijper. Zodra je wakker wordt/schrikt gelijk weer te gaan te proberen te slapen, maar dan ook heel actief nadenken over wat je droomde. En te gaan proberen te praten met de " Monsters ", dit neem je dan meestal mee naar je droom toe.

Ik bleef meestal wel onrustig slapen, maar het werkte wel. Tegenwoordig heb ik soms nog steeds last van nachtmerrie's en het werkt voor mij nog steeds perfect. Verder heb ik nog een positief uit gehaald, en dat ik redelijk makkelijk lucide dromen kan opwekken. ( http://www.xs4all.nl/~jorisbr/dromen_lucid.html )
  dinsdag 9 november 2004 @ 09:25:30 #5
26982 Wooly_Mammoth
More than just Wooly..
pi_23184916
Een vriendin van me heeft hetzelfde, ze heeft soms perioden waarin ze nachtmerries heeft, maar die gaan meer over de dagelijkse dingen, maar ze gaan dus wel altijd fout.

Ik zou ook niet weten hoe dit komt, misschien is ze onbewust voor allerlei dingen bang, en komen die in haar dromen naar boven en kan ze die makkelijk onderdrukken als ze wakker is.
Laat die gedachte maar even marineren...
pi_23184925
Ik heb daar ook af en toe last van.
Als ik het druk heb, of op een andere manier druk ben in mijn hoofd, dan krijg ik vaak nachtmerries. De meeste zijn bij mijn lift-dromen, die liften gaan dan echt alle kanten op, of heel hard naar beneden.
Maar ook wel enge dromen over films, familie (heb gedroomd dat mijn moeder dood was), dieren (groot roze konijn).
Voor mij helpt het als ik veel kan praten over de dingen die me dwars zitten. Dan slaap ik beter door en kan de situatie overdag ook beter aan. Met als gevolg dat er daarna geen nachtmerries meer komen.

Misschien kun je dus voor je vriendin nagaan of het bij haar ook komt door stress, of andere gedachten waar ze druk mee is.
En laat haar dat dan goed van haar afpraten.
Succes ermee.
pi_23185000
Mijn ex kon in haar dromen ook vanalles tegenkomen....zo stond ze wel eens naast het bed om weg te duiken voor vleermuizen (FOR REAL) en zo had ze nog wel vaker wat...
Op zo'n moment lag ik helemaal in een deuk maar het is wel raar inderdaad....
bla bla bla......
pi_23185255
Ik droom soms ook vanalles aan elkaar. Meestal gaat het over stijgend water. Of ik wordt achtervolgd. Als ik dan wakker word (meestal maak ik mezelf wakker in de droom door mezelf te vertellen dat ik droom), lig ik ook lang wakker.

Vaak droom ik als ik ergens mee zit. Niet per sé dat ik met iets belangrijks zit, maar gewoon ergens lang over nadenk.
.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_23185355
Ik droom ook best veel, ik kijk dus geen enge films voor het slapen gaan en probeer naar bed te gaan met een "leeg hoofd" dat wil zeggen dat ik ruzies/dingen die me dwars zitten bespreek voor ik ga slapen.

Ook droom ik vaak over mijn schoolwerk wat ik nog moet doen, daarvoor verzin ik voor ik ga slapen hoe en wanneer ik dat ga doen om rust te creeëren.

succes
pi_23185387
Van Helsing is trouwens verre van eng, ik vond 'm meer lachwekkend. Je vriendin moet er gewoon niet zo serieus mee omgaan.

pi_23185408
Hoi, ik ben zo'n meisje dat er ook last van heeft.
Zelf hou ik het erop dat ik 'feiten en fictie' moeilijk uit elkaar kan houden. Van een enge film kan ik echt bang worden en die angst is dan niet weg nadat ik de film heb gezien en dan krijg ik er nachtmerrie's over. Angst voor het donker is me ook niet vreemd, heb er nu gelukkig maar met vlagen last van, was vroeger erger.
Of als ik ergens eng over droom, dan word ik regelmatig wakker en weet niet of het echt is of gedroomd (de 1e minuten) maar het is zo realistisch dat de angst echt aanvoeld en ik het echt zo beleef.

Het helpt bij mij om na het zien van een enge film of na een nachtmerrie erover te praten. Hoe sneller je er rationeel over kan praten hoe minder erg de angst en nachtmerries. Als je zelf niet automatisch het verschil kan zien tussen echt en onecht moet je jezelf gaan vertellen dat het niet echt is en daar logische argumenten voor gebruiken om te zorgen dat je jezelf ook echt gelooft.

Ik hoop dat het minder word voor je vriendin
  dinsdag 9 november 2004 @ 09:55:26 #12
32106 FREAKY_ME
pi_23185414
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 09:03 schreef Drinkemaatje het volgende:
Met nachtmerries heb ik geen ervaring, maar van helsing kijken vind ik in haar geval toch niet echt een geschikte keuze. Kijk gewoon Shrek 2 of zo.
Ik snap wat je bedoeld. Ze wilde de film zelf graag kijken. Het was ook maar een voorbeeld. Rampenfilms is nog een voorbeeld waar ze last van krijgt.
I hang up. This is a matter of life or death. Quick as I can I rip the computer power cable out of the UPS and plug the TV in. Damn! Wylie missed again!
  dinsdag 9 november 2004 @ 09:57:40 #13
32106 FREAKY_ME
pi_23185473
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 09:54 schreef Roellio het volgende:
Van Helsing is trouwens verre van eng, ik vond 'm meer lachwekkend. Je vriendin moet er gewoon niet zo serieus mee omgaan.

Dat is waar zo kijk ik ook naar films. (vond freddy vs jason vette humor). Ik kan dat wel tegen haar zeggen, maar wat ze ook doet. Ze krijgt er toch last van
  dinsdag 9 november 2004 @ 10:00:53 #14
32106 FREAKY_ME
pi_23185525
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 09:23 schreef LuCarD het volgende:
Vroeger ( toen ik nog een kleine jongen was jaar 12/13 ) had ik ook veel last van nachtmerrie's. Ik heb toen keer advies gehad van zo'n zielenknijper. Zodra je wakker wordt/schrikt gelijk weer te gaan te proberen te slapen, maar dan ook heel actief nadenken over wat je droomde. En te gaan proberen te praten met de " Monsters ", dit neem je dan meestal mee naar je droom toe.

Ik bleef meestal wel onrustig slapen, maar het werkte wel. Tegenwoordig heb ik soms nog steeds last van nachtmerrie's en het werkt voor mij nog steeds perfect. Verder heb ik nog een positief uit gehaald, en dat ik redelijk makkelijk lucide dromen kan opwekken. ( http://www.xs4all.nl/~jorisbr/dromen_lucid.html )
Ah thanks. ik zal het eens aan dr voorleggen
pi_23188138
Ik zou het zoeken in wat voor de hand liggende zaken zoals bijvoorbeeld voeding. Rusteloosheid of het niet in slaap kunnen vallen kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden omdat je te laat nog wat gegeten hebt. Vocht tekort (uitdroging) is ook veel voorkomende oorzaak. Let eens vooral op die twee zaken.

Als ze trouwens niet in slaap kan komen dan moet ze ipv een hele tijd wakker te blijven liggen en zichzelf gek te maken gewoon wat gaan doen. Fokken bijvoorbeeld.
  dinsdag 9 november 2004 @ 12:49:37 #16
32106 FREAKY_ME
pi_23188863
Ze heeft geen problemen met in slaap vallen.
  dinsdag 9 november 2004 @ 12:54:17 #17
39158 confined
breaking the waves
pi_23188979
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 09:31 schreef Stiffmaster het volgende:
Mijn ex kon in haar dromen ook vanalles tegenkomen....zo stond ze wel eens naast het bed om weg te duiken voor vleermuizen (FOR REAL) en zo had ze nog wel vaker wat...
Op zo'n moment lag ik helemaal in een deuk maar het is wel raar inderdaad....
Heel herkenbaar! Ik ben ook wel eens weggedoken voor een zwerm vliegjes en stond ook een keer naast het bed omdat er een boom uit het plafond groeide
En mijn vriend maar lachen
pi_23189048
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 12:49 schreef FREAKY_ME het volgende:
Ze heeft geen problemen met in slaap vallen.
Mijn post slaat niet enkel op het niet in slaap kunnen vallen. Ook op hele heftige nachtmerries.
pi_23189129
Gaat het toevallig ook om dromen waarin ze achtervolgt wordt?
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_23189610
Ze is gewoon iemand die erg visueel ingesteld is en erg gevoelig is voor haar omgeving.
Mogelijk dat deze factoren in combinatie met onderdrukte angsten naar boven komen in haar dromen.
Wist je dat nachtmerries de beste ontlading voor je geest zijn trouwens?
Dit omdat aspecten als angst, eenzaamheid en woede behandeld worden in de droom.

Zie het als een periode, je kunt iemands dromen simpel weg niet sturen. Advies vragen daarover lijkt me dan ook erg moeilijk.
Zoals jij al zegt heb jij het probleem, en dat is omdat je s'nachts wakker van d'r wordt.
Ik dacht dat liefde geven en nemen was, en niet uit puur egoisme gaan vragen hoe jij aan een betere nachtrust kan komen.
Niet helemaal eerlijk naar haar toe, is het wel?
pi_23194332
Toevallig niet met occulte dingen zoals glaasje draaien o.i.d. bezig geweest?
pi_23194432
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 16:17 schreef dehero het volgende:
Toevallig niet met occulte dingen zoals glaasje draaien o.i.d. bezig geweest?
Nee, Satan verkacht haar gewoon in d'r slaap...
Of Poltergeist heeft haar lichaam s'nachts onder controle
Wacht, Aliens penetreren haar geest als ze slaapt.

pi_23194546
Beetje rare reactie van je...
Nooit gehoord van geestverschijningen????
pi_23194623
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 16:24 schreef dehero het volgende:
Nooit gehoord van geestverschijningen????
Ja, ik droom er zelfs naar van.
Nachtmerries dat ik heb, ongelofelijk...
pi_23194673
oke voor geestesverschijnselen en andere vage zaken hebben we het WFL forum ofzoiets
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')