FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Opeens heb je het... je wilt een SAAB
Oosthoekdinsdag 9 november 2004 @ 00:37
En wat doe je als die gedachte niet meer loslaat? Je koopt er een. Nooit meer lenen van vader, moeder, broer of zus. Zie hier mijn eerste autootje.





Het betreft een 'cochillen rode' 900i uit 1986 (met de rechte neus dus) met een donkergrijs interieur en +/- 222.000 km op de klok. De 2.0 liter injectie levert 118 pk op 1146 kg, geen dragster maar het komt goed vooruit. Verder zitten er originele turbo-velgen onder, heeft ie een turbo-spoiler onder de voorbumper en is ze gezegend met chromen raamlijsten en dito handgrepen. Al met al ga ik vandaag met n glimlach mn bed in

De trekhaak gaat er waarschijnlijk nog af, maar wordt zeker bewaard, you never know.
-Xerxes-dinsdag 9 november 2004 @ 00:41
trekhaken
-Xerxes-dinsdag 9 november 2004 @ 00:41
wég met alle trekahaken!
Tommy_Kuklinskidinsdag 9 november 2004 @ 00:50
Ik vind het tof voor je, vooral omdat je Saab gek bent, dat je er 1 gekocht heb, ik wens je er dan ook alle plezier mee en veel succes..

MAAR wat een ongelofelijk hok
bukgeitdinsdag 9 november 2004 @ 00:52
Nou, ik vind 'm prachtig. Gefeliciteerd met je aankoop.
mixologistdinsdag 9 november 2004 @ 01:25
mooi man!
Sandertje21dinsdag 9 november 2004 @ 01:36
Saabs ownen.
daheidinsdag 9 november 2004 @ 01:36
Wat vind je nou zo mooi aan een Saab?
Jordy-Bdinsdag 9 november 2004 @ 02:02
wat staat die voorruit recht omhoog... Heb je dan niet dat je d'r vol met je neus tegenaan zit? Of lijkt dat maar zo?
knowalldinsdag 9 november 2004 @ 02:05
getsie
Vampierdinsdag 9 november 2004 @ 02:36
urgh... saab 0% design
Don_Tomdinsdag 9 november 2004 @ 02:37
gefeli, mooie bak een klassieker-to-be!
Nu maar sparen voor het onderhoud.....
bofnegerdinsdag 9 november 2004 @ 02:44
goede koop

De trekhaak kan je natuurlijk altijd gebruiken voor het achteruit inparkeren
DJ-Mauritsdinsdag 9 november 2004 @ 07:13
Wat een schoonheid! .
ook_gekdinsdag 9 november 2004 @ 07:52
onverwoestbaar
Ridocardinsdag 9 november 2004 @ 08:16
waarom die trekhaak eraf slopen?
Mensen die een hekel hebben aan trekhaken snap ik sowieso niet.

Wel een mooie auto btw.
jurjen13dinsdag 9 november 2004 @ 08:26
Trekhaken zijn handig, vooral in de stad... Mensen achter je doen een stuk meer hun best met inparkeren zonder je te raken. En, mocht je in het (puur hypothetisch) zeldzame geval per ongeluk de auto achter je raken met inparkeren dan heb je zelf geen schade.
SvenThaMandinsdag 9 november 2004 @ 08:53
Mooie bak!

Doe je hem nog wel even voorzichtig inrijden?
Tjabbodinsdag 9 november 2004 @ 09:08
Dat zijn toch geen turbovelgen?

Verder stoere bak. Ik heb wel eens in een exact hetzelfde type gereden maar het rijdt als een koning
Tjabbodinsdag 9 november 2004 @ 09:08
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 08:53 schreef SvenThaMan het volgende:
Mooie bak!

Doe je hem nog wel even voorzichtig inrijden?
Inrijden met 200Dkm+ op de klok
ook_gekdinsdag 9 november 2004 @ 09:13
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 09:08 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Inrijden met 200Dkm+ op de klok
je vriendin een hersenschudding neuken in de auto.
De auto inwijden of inrijden is het zelfde
Oosthoekdinsdag 9 november 2004 @ 09:22
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 02:02 schreef Jordy-B het volgende:
wat staat die voorruit recht omhoog... Heb je dan niet dat je d'r vol met je neus tegenaan zit? Of lijkt dat maar zo?
Op de 3e foto zie je dat het dashboard een flinke ruimte creëert tussen de ruit en het stuur, valt wel mee dus.
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 09:08 schreef Tjabbo het volgende:
Dat zijn toch geen turbovelgen?

Verder stoere bak. Ik heb wel eens in een exact hetzelfde type gereden maar het rijdt als een koning
Dit zijn turbovelgen, de velgen die jij bedoelt zijn waarschijnlijk de 3 spaaks aerovelgen. Die zijn idd wel mooier

Ik ga hem eerst maar even uitlaten deze ochtend
Oosthoekdinsdag 9 november 2004 @ 09:23
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 08:26 schreef jurjen13 het volgende:
Trekhaken zijn handig, vooral in de stad... Mensen achter je doen een stuk meer hun best met inparkeren zonder je te raken. En, mocht je in het (puur hypothetisch) zeldzame geval per ongeluk de auto achter je raken met inparkeren dan heb je zelf geen schade.
Schade? Mwoah, met 30 cm bumper aan iedere kant heb ik wel wat speling
Oosthoekdinsdag 9 november 2004 @ 09:25



Herr.Flickdinsdag 9 november 2004 @ 10:29
Mooie trekhaak!

alleen jammer van die lelijke auto die eraanvast zit!




FF serieus nu, veul pluzier met je Saabie
Xtreemdinsdag 9 november 2004 @ 11:16

Je hebt smaak en je hebt smaak... maar dit is smaak
Dennis121dinsdag 9 november 2004 @ 11:22
Die bak is echt geniaal
Kreatordinsdag 9 november 2004 @ 11:23
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 11:22 schreef Dennis121 het volgende:
Die bak is echt geniaal
Zeker. Tis tenminste weer es een originele keuze om als eerste bak te kiezen. (beter dan een golf 2 gti oid).
Dennis121dinsdag 9 november 2004 @ 11:27
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 11:23 schreef Kreator het volgende:

[..]

Zeker. Tis tenminste weer es een originele keuze om als eerste bak te kiezen. (beter dan een golf 2 gti oid).
Inderdaad ja. Tenminste niet zo standaard.
Verder ziet ie er natuurlijk ook gewoon veel stoerder uit dan een Golf oid.
Klonkdinsdag 9 november 2004 @ 11:31
super eerste auto, mooi, degelijk en snel

vergeet niet dat trekhaken ook een voordeel hebben als een of andere kneus in een lease bak te laat remt en van achteren tegen je aan rijdt komt ie als eerste de trekhaak tegen, jij geen schade, hij wel
PeuRacdinsdag 9 november 2004 @ 11:35
Saab

* PeuRac had bijna een Red Arrow van een mede fokker gekocht
Steve-O2dinsdag 9 november 2004 @ 11:45
wat kost dat nou ?
Metro2005dinsdag 9 november 2004 @ 12:03
leuke auto hoor
mijn overbuurman is ook helemaal gek van dit model saab
(is geloof ik al aan zijn 6e bezig )
Tjabbodinsdag 9 november 2004 @ 12:27
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 11:45 schreef Steve-O2 het volgende:
wat kost dat nou ?
Volgens mij tussen de 1000 en 2000 eurie afhankelijk van de staat.,
Juggernautdinsdag 9 november 2004 @ 12:35
waar is de pleerol op de hoedenplank?
Tjabbodinsdag 9 november 2004 @ 12:36
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 09:22 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Dit zijn turbovelgen, de velgen die jij bedoelt zijn waarschijnlijk de 3 spaaks aerovelgen. Die zijn idd wel mooier
Ik was even in de war met EMS velgen, en de 99 Turbo velgen. sowwie
Oosthoekdinsdag 9 november 2004 @ 13:44
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 12:27 schreef Tjabbo het volgende:
Volgens mij tussen de 1000 en 2000 eurie afhankelijk van de staat.,
Da's wel een juiste schatting. Je kunt ze voor onder de 1000 euro krijgen, maar dan heb je vrijwel zeker een brak hok. Tussen de 1000 en 2000 heb je een fatsoenlijke oude (1980 tot 1990) maar voor de nieuwere modellen tussen 1990 en 1993 moet je gauw richting de 2500 gaan als minimumprijs. Komt omdat die vaker zijn uitgerust met meer gadgets als abs en electrische ramen/spiegel etc. Als je dan ook nog een turbo wilt, moet je voor de nieuwere toch zo'n 4 a 5 duizend euro uittrekken. En dan heb je het onderhoud nog niet gehad
Tjabbodinsdag 9 november 2004 @ 13:46
Oh ja turbo. Mijn schatting was voor een 'normale' 2.0i DOHC met haast alle opties. Ik was ff het turbo verhaal vergeten. My miss.
Oosthoekdinsdag 9 november 2004 @ 13:49
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 12:35 schreef Juggernaut het volgende:
waar is de pleerol op de hoedenplank?
Naast de 'ik rem voor dieren'-sticker!!
Oosthoekdinsdag 9 november 2004 @ 13:50
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 12:03 schreef Metro2005 het volgende:
leuke auto hoor
mijn overbuurman is ook helemaal gek van dit model saab
(is geloof ik al aan zijn 6e bezig )
Zit ie op saabforum.nl?
Tjabbodinsdag 9 november 2004 @ 13:52
Mijn kameraad (die verschillende saabs heeft/heeft gehad) is webmaster van de saabclub btw.

edit- ik zie net dat dat forum niets met de saabclub site van doen heeft.
Oosthoekdinsdag 9 november 2004 @ 13:52
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 13:52 schreef Tjabbo het volgende:
Mijn kameraad (die verschillende saabs heeft/heeft gehad) is webmaster van de saabclub btw.
Goed plan, moet me nog even aanmelden bij saabclub nederland!
Tjabbodinsdag 9 november 2004 @ 13:56
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 13:52 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Goed plan, moet me nog even aanmelden bij saabclub nederland!
voor de gein. klik en dan zoeken met ctrl+f op "beugelink". Hij heeft nu nog 2x SAAB 99 EMS. hij had er 3 + een turbo maar die turbo en een van de EMS-sen (er zijn er maar 10 in heel nederland nog) zijn verkocht.
2cvdinsdag 9 november 2004 @ 14:37
Mooi ding ! Maar trekhaak er onder laten. Altijd leuk als je een aanhanger wilt trekken

Met een B-rijbewijs + die saab mag je max. 1146 kg trekken (eigengewicht + laadvermogen aanhanger), mits er op je kentekenbewijs staat hoeveel je met die Saab mag trekken en deze getallen niet onder de 1146 kg zitten.
yupdinsdag 9 november 2004 @ 14:48
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 00:41 schreef -Xerxes- het volgende:
trekhaken
Handig bij het inparkeren
Oosthoekdinsdag 9 november 2004 @ 15:13
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 13:56 schreef Tjabbo het volgende:
voor de gein. klik en dan zoeken met ctrl+f op "beugelink". Hij heeft nu nog 2x SAAB 99 EMS. hij had er 3 + een turbo maar die turbo en een van de EMS-sen (er zijn er maar 10 in heel nederland nog) zijn verkocht.
Erg cool, vind de 99 mooier dan de 900, maar de onderdelen zijn veel moeilijker aan te komen en ze roesten vaak een stuk harder dan een 900. Dus heb maar voor een 900 gekozen omdat ik er toch wel wat jaartjes in rond wil tuffen.
Tjabbodinsdag 9 november 2004 @ 15:25
Een 900 is ook cool. Eigenlijk verplicht sigaren roken in die auto he
RedArrow68dinsdag 9 november 2004 @ 16:35
heel mooi
ik ben blij dat je eindelijk een saab hebt Oosthoek!
Vampierdinsdag 9 november 2004 @ 16:40
Sasandradinsdag 9 november 2004 @ 16:48
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 00:37 schreef Oosthoek het volgende:
En wat doe je als die gedachte niet meer loslaat? Je koopt er een. Nooit meer lenen van vader, moeder, broer of zus. Zie hier mijn eerste autootje.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik ben jaloers. Al jaren droom ik van zo'n auto. Helaas heb ik momenteel te weinig geld. Maar deze staat bovenaan mijn lijst (of anders een oude volvo stationwagen, die vind ik ook prachtig. Mijn filosofie in deze : hoe logger en ouder, hoe beter Ik ben alleen een beetje bang voor eventuele onderhoudskosten bij zo'n oude auto.
SvenThaMandinsdag 9 november 2004 @ 17:20
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 09:08 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Inrijden met 200Dkm+ op de klok
Yup!

http://www.autotrack.nl/o(...)_id=6985417&p_page=1

Dit zijn echte zweedse kilometervreters
smvsdinsdag 9 november 2004 @ 18:32
Een must see voor de Saab liefhebber: http://www.uvm.edu/~nogrizov/pics/vids/saab.asx

(en voor ieder ander die van knappe truukjes met auto's houdt)
Hyperdudedinsdag 9 november 2004 @ 18:51
Doe n's ff je achterste kentekenplaat recht

Wat mij betreft eerder karakteristiek dan mooi; maar deze 2 deurs is iig de mooiste van deze serie.
4 deurs, met "kleine' kofferklep, ziet er echt niet uit.
Lupa_Solitariadinsdag 9 november 2004 @ 18:56
Mijn mama heeft ook zo'n Saabje.
Tjabbodinsdag 9 november 2004 @ 19:56
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 17:20 schreef SvenThaMan het volgende:

[..]

Yup!

http://www.autotrack.nl/o(...)_id=6985417&p_page=1

Dit zijn echte zweedse kilometervreters
Kameraad heeft een saab 9000 turbo gehad (full pressure turbo met redbox) en die had 4 ton op de teller. geen centje pijn.
Oosthoekdinsdag 9 november 2004 @ 20:26
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 16:40 schreef Vampier het volgende:
[afbeelding]
Té relaxt! Nu weet ik zeker dat het kreng er af gaat dit weekeinde.
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 16:48 schreef Sasandra het volgende:
Ik ben jaloers. Al jaren droom ik van zo'n auto. Helaas heb ik momenteel te weinig geld. Maar deze staat bovenaan mijn lijst (of anders een oude volvo stationwagen, die vind ik ook prachtig. Mijn filosofie in deze : hoe logger en ouder, hoe beter Ik ben alleen een beetje bang voor eventuele onderhoudskosten bij zo'n oude auto.
Een hoop onderdelen kun je bij de sloop halen, zeker als je een 8v injectie neemt. Als je een beetje kan sleutelen kun je ook nog een HOOP arbeidskosten drukken, vooral de arbeidsuren zijn erg duur.

Als je alles laat doen door iemand ben je aan onderhoud per jaar zeker wel de helft van de aanschafkosten kwijt schat ik. Het is namelijk niet echt een handige sleutelauto, het kost nogal veel tijd om dingen los te halen etc. Toen de Saab 9000 uitkwam, hadden ze die in de helft van de tijd van een 900 in elkaar
Oosthoekdinsdag 9 november 2004 @ 20:28
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 16:35 schreef RedArrow68 het volgende:
heel mooi
ik ben blij dat je eindelijk een saab hebt Oosthoek!
Hoe zit het met jou en de Saabs en Benzen?
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 15:25 schreef Tjabbo het volgende:
Een 900 is ook cool. Eigenlijk verplicht sigaren roken in die auto he
En werther's echte uitdelen aan kleine kinderen
Jyrundinsdag 9 november 2004 @ 21:33
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 12:27 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Volgens mij tussen de 1000 en 2000 eurie afhankelijk van de staat.,
dan koop ik me er ook eentje
nice car
GiSHdinsdag 9 november 2004 @ 21:51
waar zijn die luchtroosters voor, op het achterspatbord??
RedArrow68dinsdag 9 november 2004 @ 22:06
Mn Red Arrow staat geschorst in de stalling Wordt t een en ander aan vertimmerd...
De G-klasse is er nog
Voor de dagelijkse kilometers gebruik ik een E-combi diesel
Hyperdudedinsdag 9 november 2004 @ 22:26
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 21:51 schreef GiSH het volgende:
waar zijn die luchtroosters voor, op het achterspatbord??
Dan kunnen de sigaren en/of pijp dampen uit het interieur ontsnappen
Oosthoekdinsdag 9 november 2004 @ 23:56
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 22:26 schreef Hyperdude het volgende:
Dan kunnen de sigaren en/of pijp dampen uit het interieur ontsnappen
Schuifdak

Maar ik weet ook niet precies wat het doel is van die roosters
Tjabbodinsdag 9 november 2004 @ 23:59
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 23:56 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Schuifdak

Maar ik weet ook niet precies wat het doel is van die roosters
Ik dacht gewoon ontluchting.
VanDreaddonderdag 11 november 2004 @ 11:02
Goed bezig! dit is gewoon DE auto voor de beginnende koper
Zit er ook aan te denken in de toekomst...... me blingbling maat met civic op 17" ziet me al aankomen denk ik haha
Ultimoradonderdag 11 november 2004 @ 11:11
mooie auto, heerlijk met het open dakkie in de zomer rondcruisen
stienus5gtturbodonderdag 11 november 2004 @ 11:45
quote:
Op donderdag 11 november 2004 11:02 schreef VanDread het volgende:
Goed bezig! dit is gewoon DE auto voor de beginnende koper
Zit er ook aan te denken in de toekomst...... me blingbling maat met civic op 17" ziet me al aankomen denk ik haha
Koop een mooie low pressure turbo!
Die maat van je lacht je uit, totdat je aan sprintjes begint
OK 0-100 is niet geweldig, maar zeker rap, in de 8 sec schat ik. Maar vanaf de 50 o.i.d. ( in zn 2) laat je m dik achter je!
ook_gekdonderdag 11 november 2004 @ 12:13
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 22:06 schreef RedArrow68 het volgende:
Mn Red Arrow staat geschorst in de stalling Wordt t een en ander aan vertimmerd...
De G-klasse is er nog
Voor de dagelijkse kilometers gebruik ik een E-combi diesel
Wheheh je gaat met stappen achteruit
Straks ga je nog een smart rijden

PS
Wanneer mag ik nou eens komen scheuren in je achtertuin dan met m,n vaders ML
XcUZ_Medonderdag 11 november 2004 @ 12:17
Mooie wagen
Mijn vriend gaat ernstig jaloers op je zijn denk ik, die heeft nog niet zo lang geleden z'n silver arrow turbo verkocht... Erg jammer, fijne bak, maar prijzig in z'n onderhoud.

Enne: veel succes met in- en uitparkeren met die gigantische neus van dat slagschip
Oosthoekdonderdag 11 november 2004 @ 13:47
quote:
Op donderdag 11 november 2004 12:17 schreef XcUZ_Me het volgende:
Mooie wagen
Mijn vriend gaat ernstig jaloers op je zijn denk ik, die heeft nog niet zo lang geleden z'n silver arrow turbo verkocht... Erg jammer, fijne bak, maar prijzig in z'n onderhoud.

Enne: veel succes met in- en uitparkeren met die gigantische neus van dat slagschip
Qua inparkeren wel wat gewend met de E-klasse van m'n moeder gelukkig
Oosthoekdonderdag 11 november 2004 @ 13:48
Ben trouwens van plan om hem liefkozend 'Stalin' te noemen vanwege het onverwoestbare imago en zijn uitgesproken politieke voorkeur.
MercedesCLdonderdag 11 november 2004 @ 20:11
quote:
Op donderdag 11 november 2004 13:48 schreef Oosthoek het volgende:
Ben trouwens van plan om hem liefkozend 'Stalin' te noemen vanwege het onverwoestbare imago en zijn uitgesproken politieke voorkeur.
Noem m dan Lenin ofzo, maar zo'n massamoordenaar... Das net als Hitler, die moorde ook. Stalin hield het puur in z'n eigen land op enkele Duitse mannetjes na

Saab verdient een naam met respect. Denk nog even verder zou ik adviseren
gr8w8donderdag 11 november 2004 @ 21:10
Hij is TOP! Saabsvind ik meestal erg mooi, met een geheel eigen uitstraling en een goed imago. En die trekhaak? Laten zitten! Ooit een tank zonder trekhaak gezien? Nou?
RedArrow68donderdag 11 november 2004 @ 22:01
quote:
Op donderdag 11 november 2004 12:13 schreef ook_gek het volgende:

[..]

Wheheh je gaat met stappen achteruit
Straks ga je nog een smart rijden

PS
Wanneer mag ik nou eens komen scheuren in je achtertuin dan met m,n vaders ML
Heeft je pa die brakke ML nog steeds? :')
He maar zover ga ik niet achteruit hoor Een E combi is mooier, sneller, kan meer in, en heeft geen hard plastic interieur

edit; ja okee t is niet zon supergoeie terreinwagen zoals een ML (A)
RedArrow68donderdag 11 november 2004 @ 22:02
ik vin btw die 'oude' neus zoals Oosthoek heeft ook veel mooier dan die nieuwe zoals de RedArrow heeft
ook_gekdonderdag 11 november 2004 @ 22:08
quote:
Op donderdag 11 november 2004 22:01 schreef RedArrow68 het volgende:

[..]

Heeft je pa die brakke ML nog steeds?
He maar zover ga ik niet achteruit hoor Een E combi is mooier, sneller, kan meer in, en heeft geen hard plastic interieur

edit; ja okee t is niet zon supergoeie terreinwagen zoals een ML (A)
we hebben toen een nieuwe gekocht toch
RedArrow68donderdag 11 november 2004 @ 22:59
o