quote:
Op dinsdag 9 november 2004 00:45 schreef zhe-devilll het volgende:Moeten deze jongens van marokkaanse afkomst dan zelf ervaren wat het is als je kind zegt oke
ik ben homo?
Wat doen ze dan?
Hun eigen kind ombrengen ofzo?
Dat ligt eraan. Je hebt culturele aspecten en religieuze, die elkaar overlappen. Qua cultuur is er niet zo'n enorm verschil mbt homosexualiteit als (oorspronkelijk) in zuid Europese landen. Iedereen moet z'n gang maar gaan, maar loop er niet mee te koop. Dwz. niemand mag merken dat het bestaat. Het religieuze aspect is wat een dergelijk standpunt kan verharden. Het is een van de aspecten, zienswijzen, waarin een religie een dankbaar handvat kan vinden. Dan heb je vervolgens extremistische mensen die bepaalde 'richtlijnen' die ze menen te ontwaren enorm letterlijk nemen. Tel daarop de omgeving waarin iemand verkeert en dan kan het vervelend aflopen. Eerwraak om de schande van de familie teniet te doen. Niet zo heel wereldvreemd hoor, tot in de jaren 60 was het bijvoorbeeld een enorme schande als je als ongetrouwd meisje zwanger werd, in Nederland. Mijn ouders hebben heel het feest mogen meemaken, terwijl mijn beide ouders uit niet-gelovige families kwamen. Geen eerwraak natuurlijk, maar voldoende om het dagelijks leven tot 'heel vervelend' te maken.
Dingen als eerwraak zijn zeer extreme uitingen. Ik wil daar niets mee bagataliseren, iedere vorm van oppressie of gewelddadigheid is er eentje teveel, maar het is niet zo dat iedere moslim, of zelfs een grote minderheid, tot dergelijke dingen in staat is. Kijk voor de aardigheid naar sites/reacties van jonge fanatieke moslims. Die vinden hun ouders maar watjes.
off topic, maar ik ben toch bezig.. ik vind het zo enorm jammer wat er nu gebeurt. Ik ken moslims die precies zo in hun geloof staan als christenen die ik ken. Geen kerkegangers, wel bidden als iemand ziek is bijvoorbeeld. Geen vooroordelen, geen geldingsdrang. Positieve dingen uit hun overtuiging halen en dit delen in daden, niet door praatjes, helemaal niet door dreigementen of wat dan ook. Integriteit in een hoog vaandel, van mening dat extremistische elementen ziek in hun hoofd zijn en alles voor iedereen verpesten.
'Cultuurverrijkers' lees ik weer tig keer in diverse reacties, her en der. En ja, ik vind het een verrijking. Kennismaken met andere culturen is een verrijking van de menselijke cultuur an sich. Dat wil niet zeggen dat aspecten van de oorspronkelijke cultuur het onderspit moeten delven. Absoluut niet. En dat hoeft niet. Er zijn zoveel andere culturen in Nederland waar je nauwelijks niets negatiefs van merkt. Of het nu de Chinese familie op de hoek is, exotische kruiden in een speciaal winkeltje, of het lichtfeest. Verdomme zeg, Nederland is sinds haar ontstaan een multiculturele samenleving. En denk maar niet dat een synagoge in de 17e eeuw in een overwegend katholiek/protestants Nederland 'in het straatbeeld paste'.
Ik vind het verschrikkelijk wat er gebeurt is, vorige week. Ik ben er nog steeds kapot van, en ik denk elke dag aan van Gogh. 'Ja hij is echt dood', en ik kan het niet bevatten. Bij Fortuyn bleek het om een gek te gaan, hier blijkt het over een ideologie te gaan. Een gedachtegoed dat nota bene mensen ertoe heeft bewogen om asiel aan te vragen in Nederland. 'Tijd van praten is voorbij' hoor ik. Tja. Praten met wie, denk ik dan. Mensen die hun kinderen niet in toom kunnen houden? Dat is bij autochtone Nederlanders al verspilde moeite. Net als praten met extreem-gelovigen van welke religie dan ook.
Nederland is in de war, zei van Agt. Ik deel dat idee, ik ben ook even in de war geweest. Maar gelukkig komt er genoeg onzin op je af om het pak kaarten in je hand te herschikken, en te zien dat de pot nog niet verloren is. Integendeel. 'Vrijheid van meningsuiting' hoor ik, gevolgd door 'snoer hen de mond'. En weer klinken er stemmen om bepaalde mensen grondrechten te ontnemen. Tja. Tja. Tja. Ik zou ondergronds gaan, al zou zo'n wet uberhaupt door de Kamers komen. 'Ruggespraak' en 'hagepreek' zijn uitdrukkingen die we kennen uit een tijd dat een andere religie er op die manier aan moest geloven.
Geef je ogen de kost op internet. Bekijk allerlei sites, van extreem-links, tot extreem-rechts, tot extreem religieus. Maar kijk ook bij de middenmoot. Trek je conclusies.
Sinds 9-11 is er de vrees dat internationaal terrorisme z'n opwachting zou kunnen maken in Nederland. Niet te geloven, maar toch. Enkele maanden geleden werd een verhoogde staat van weet-ik-het in het leven geroepen, er waren aanwijzingen dat er iets op handen was. Iedereen, ook ik, reageerden laconiek. Nu, november 2004, is het gebeurd. En het is niet iets wat uit de lucht komt vallen.
Terrorisme is niets nieuws. Ook niet in Nederland. We hebben gijzelingen gehad op basisscholen in de jaren 70 die uit hadden kunnen lopen op 'Beslan'. Treinen zijn gekaapt, mensen zijn beschoten. Het verschil nu is dat er een andere drijfveer is om te terroriseren. Een drijfveer die aangepakt moet worden. Moslims de schuld geven? Tja, waarom is de Paus nog niet ter verantwoording geroepen voor Noord-ierland, denk ik dan. Laat staan katholieken/protestanten, om het even aan welke kant je staat. Spanje en Basken, Turkeije en Koerden, noem maar op.
Extremisme moet belemmerd worden. Voorkomen is helaas onmogelijk, zelfs het zeer effectieve en nietsontziende Nazi-Duitsland had z'n verzet. Of noem de Rode Khmer, of Stalin, of whatever. Je gaat het niet redden op die manier. Belemmerd dus. Met wetgeving, opsporingsinstanties. Geen wetten die mensen gaan achterstellen op basis van hun mening of (vermeende) afkomst. Je mag ook best een beetje trots zijn op Nederland. Ik ben het in ieder geval wel. Ookal zijn er genoeg redenen en emoties om de noodtoestand uit te roepen en massaal iedereen met een dialect het land uit te gooien zie je dat vooral verontrusting en zelfreflectie de boventoon voert. Geen geitewollensokkengeblaat maar een tegenwoordigheid van geest. Onze voorouders -waar ze ook hebben gewoond- hebben met excessen te maken gehad. Nederland is gebouwd op palen die rusten in een moeras van vooroordelen, onverdraagzaamheid, bedreigingen en crisis. Zonder nationalistisch te willen klinken, nogal wat sociale en humanitaire zienswijzen hebben in Nederland het levenslicht gezien.
Het zit wel goed. Laat extremisten zich aub kapotlopen op de koppigheid van den 'Ollander. Net als destijds de imperialistische Fransen, katholieke Engelsen, Spanjolen en Portugezen, nazi Duitsers en wie-ik-ook-vergeten-ben.
Deze nederlander heeft 1 boodschap richting extremisten: maak svp een afspraak met een psycholoog danwel psychiater. Dat bedoel ik niet negatief. Ook niet respectloos en ook niet naief. Met de die-hards ga ik graag in discussie.
Excuus voor deze mega post, lekker scrollen.