abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1616946
Iedereen wijst in de richting van Bin Laden. Ik ben het op zich wel eens met verschillende mensen hier die ervan balen dat de vinger gelijk in de richting van moslims wordt gewezen.

Aan de andere kant, is dat dan zo vreemd? De wereld heeft al zat ervaring met fundamentalistische aanslagen. Het feit dat er mensen in de Arabische wereld zijn die juigend de straat op gaan als 45.000 onschuldige burgers om het leven zijn gekomen, helpt ook niet echt een open mind te houden.

Wat betreft de dader, dat kunnen er niet zoveel zijn. De aanslagen vereisen behoorlijke logistiek, geld, manschappen, planning en voorbereiding. Echt niet dat dit een een of ander klein groepje is geweest.

Maar nu naar het onderwerp, gaan het nu echt fout in het Midden Oosten. Zal Israel dit voorval aangrijpen om nog harder op te treden? Zal de arabische wereld zich nu verenigen en zich keren tegen het westen? Wat zal er gebeuren als een van de Arabische landen vind dat dit wel een goede zet was en besluit het nog eens tegen Israel te proberen. Zullen de Palestijnen zich gesterkt voelen door deze aanslag en meer aanslagen gaan plegen?

Mensekinderen, ik moet er niet aan denken als bepaalde idioten (van zowel westerse als oosterse zijde) gaan gooien en schieten met dingen die ze niet kunnen beheersen...

Het is nog allemaal moelijk te bevatten. Maar gezien vanuit terroristisch oogpunt is dit de meest succesvolle, best geplande en grootste aanslag geweest in de geschiedenis...

En dat de mens hier toe in staat is, dat stemt mij zeer triest...

When that small wonder looks into your eyes, it's all worth it...
pi_1616955
Ik denk dat het 1 groot zooitje gaat worden daaro....
pi_1616969
Het ergste is nog dat die mensen daar in de rij staan, om wie de eer mag hebben, een zelfmoordactie te doen voor het land/volk.
  woensdag 12 september 2001 @ 10:55:17 #4
13223 Fielmich
www.fielmich-media.nl
pi_1617001
Het maakt mij een beetje bang, wat hier allemaal de gevolgen van kunnen zijn...Ik hoop het beste voor iedereen, behalve degene die dit heeft aangericht. VS (en rest van wereld zint op wraak)
Fielmich Media
pi_1617086
Man, alleen al als de arabische wereld zich tegen het westen keert en de oliekraan dichtdraait is het een ramp. Wereldeconomie stort in. Wat gaat er hier in NL gebeuren? Mensen raken hun baan kwijt, gaan zich afreageren op alle arabieren in NL, dei gaan zich samen organiseren om zich tegen die 'gekken' te verweren. Rampen, rampen, rampen. Daar gaat mijn nieuwe leaseauto
pi_1617092
quote:
Op woensdag 12 september 2001 10:51 schreef RaTz het volgende:
Het ergste is nog dat die mensen daar in de rij staan, om wie de eer mag hebben, een zelfmoordactie te doen voor het land/volk.
Dat valt op zich nog mee, nu bin Laden heeft ontkend ook maar iets ermee te maken te hebben. Toch wel een van die personen die graag zoiets op zijn Cv zou willen bijschrijven...
pi_1617111
quote:
Op woensdag 12 september 2001 11:06 schreef LaTiNo het volgende:
Man, alleen al als de arabische wereld zich tegen het westen keert en de oliekraan dichtdraait is het een ramp. Wereldeconomie stort in. Wat gaat er hier in NL gebeuren? Mensen raken hun baan kwijt, gaan zich afreageren op alle arabieren in NL, dei gaan zich samen organiseren om zich tegen die 'gekken' te verweren. Rampen, rampen, rampen. Daar gaat mijn nieuwe leaseauto
Nou, de leaseauto is mijn minste zorg. Maar inderdaad, als die idoten daar de oliekraan dichtdraaien, dan heeft de westerse wereld een serieus probleem. En hier in NL? Las net een bericht over feestvierende jongeren in Ede? Sorry, maar die zou ik dus ook af willen schieten. Dus ja, het kan escaleren...
pi_1617247
quote:
Op woensdag 12 september 2001 11:06 schreef LaTiNo het volgende:
Daar gaat mijn nieuwe leaseauto
Ik hoop toch echt dat je dit sarcastisch bedoelde....
  woensdag 12 september 2001 @ 11:43:19 #9
10752 clarify
maakt het wel duidelijk.......
pi_1617360
Ik denk niet dat het zal escaleren. Er zijn teveel landen in het MiddenOosten die met heun hele hebben en houwen aan de westerse wereld hangen. De Saoedies, behoorlijk extreme islamieten, zijn al jaren aan trouwe bondgenoot van de VS. Het kost hun miljarden als het tot een conflict komt.
Vanuit Iran zal er ook niet veel te verwachten, die willen niets liever dan de betrekkingen met de VS normaliseren.
Egypte heeft ook geen belang bij een conflict, die hebben net de economie weer een beetje op poten, het zelfde geldt voor Syrie en Jordanie. Alle andere landen in het MO hebben simpel weg geen militaire mogelijkheden.

Blijven over Lybie, Irak, Noord Korea, Afganistan maar ook daar kan ik geen reden zien waarom deze landen uit zouden zijn op een escalatie.

[b]C'est pas facile de savoir pourquoi.[/b]
pi_1617398
Ik vraag me eigenlijk af: "what's next?"

Het lijkt me te absurd voor woorden dat je zo''n gigantische aanslag pleegt, midden in Amerika en dat je daar geen verantwoording voor opeist zonder dat het deel uitmaakt van een wat groter plan. Of denk ik nu te ver door? Als men in staat in het WTC te vernietigen en het Pentagon (of all places!!!) aan te vallen, dan is er toch eigenlijk niks waar men voor terug zou schrikken.

Aanslagen worden in het algemeen binnen een paar uur opge-eist door de verantwoordelijken. Mij lijkt het puur plegen van zo'n aanslag dom en nutteloos (wat het natuurlijk ook is, maar ook vauit oogpunt van een terroristische groepering) zonder bijna direct daarna aandacht te vragen voor je zaak.

"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  woensdag 12 september 2001 @ 12:17:43 #11
10752 clarify
pi_1617675
Misschien is er wel niemand meer om de aanslagen op te eisen.
  woensdag 12 september 2001 @ 12:54:59 #12
11800 Tazzie
Geschokt...:(
pi_1617916
quote:
Op woensdag 12 september 2001 11:48 schreef Jarno het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af: "what's next?"

Het lijkt me te absurd voor woorden dat je zo''n gigantische aanslag pleegt, midden in Amerika en dat je daar geen verantwoording voor opeist zonder dat het deel uitmaakt van een wat groter plan. Of denk ik nu te ver door? Als men in staat in het WTC te vernietigen en het Pentagon (of all places!!!) aan te vallen, dan is er toch eigenlijk niks waar men voor terug zou schrikken.

Aanslagen worden in het algemeen binnen een paar uur opge-eist door de verantwoordelijken. Mij lijkt het puur plegen van zo'n aanslag dom en nutteloos (wat het natuurlijk ook is, maar ook vauit oogpunt van een terroristische groepering) zonder bijna direct daarna aandacht te vragen voor je zaak.

Dat idee had ik ook, ik denk namelijk dat aanslagen in vooral Israel, Frankrijk en GB niet uit zullen blijven en de boel verder zal laten escaleren. Vooral Israel is niet meer zo begripvol...
  woensdag 12 september 2001 @ 13:00:33 #13
904 L-X
The Lover X
pi_1617946
Deze aanslag heeft ondermeer bewezen dat het geloof, de godsdienst, de spirituele leiders zoveel invloed hebben op individuen, dat het een gevaar vormt voor de medemens.

Karl Marx zei het al eens: "Geloof is het opium van het volk".

It takes a minute to have a crush on someone,
an hour to like someone,
and a day to love someone,
but it takes a lifetime to forget someone.
  woensdag 12 september 2001 @ 13:02:24 #14
10752 clarify
pi_1617957
quote:
Op woensdag 12 september 2001 13:00 schreef L-X het volgende:
Deze aanslag heeft ondermeer bewezen dat het geloof, de godsdienst, de spirituele leiders zoveel invloed hebben op individuen, dat het een gevaar vormt voor de medemens.

Karl Marx zei het al eens: "Geloof is het opium van het volk".

Geloof heeft hier geen klap mee te maken. Extremisme en fanatisme des te meer.
pi_1617985
Het lijkt me heel sterk dat de arabische wereld zich nu tegen het westen keert. Die lui hebben toch totaal geen kans, het enigste wat ze kunnen is terroristische aanslagen plegen en je kunt zien aan Israël dat het niets oplevert. Die landen stellen toch helemaal geen klap voor, ze kunnen met z'n allen nog en eens Israël aan laat staan dat ze een serieuze bedreiging vormen voor het westen. En je hebt dikke kans dat Rusland en China ook aan onze kant staan in dit conflict dus een derde wereld oorlog lijkt mij snel afgelopen.
This is this. This ain't something else, this is this!
pi_1618437
quote:
Op woensdag 12 september 2001 11:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik hoop toch echt dat je dit sarcastisch bedoelde....

Offcourse!
Ik vrees eigenlijk meer voor mijn baan. Werk bij een klein detacheringsbureau. De eersten die het merken als de economy instort zijn IT's en dan zeker van de kleine bedrijfjes
  woensdag 12 september 2001 @ 14:11:54 #17
904 L-X
The Lover X
pi_1618469
quote:
Op woensdag 12 september 2001 13:02 schreef clarify het volgende:

[..]

Geloof heeft hier geen klap mee te maken. Extremisme en fanatisme des te meer.

Tuurlijk wel. Geloof brengt deze mensen bij mekaar. Extremisme en fanatisme voeren het uit.
It takes a minute to have a crush on someone,
an hour to like someone,
and a day to love someone,
but it takes a lifetime to forget someone.
  woensdag 12 september 2001 @ 14:20:10 #18
3342 Wolk
Vrijheid = respect voor elkaar
pi_1618518
Een overzicht van links over de aanslagen op Amerika is te zien op www.paria.net

Voor wie het interessant vindt..

pi_1627241
Israel heeft weer aanvallen uitgevoerd. Ik zou meerdere aanslagen binnenkort niet uitsluiten...
  donderdag 13 september 2001 @ 14:43:44 #20
5981 Ettepet
Schrijft veelzeggend weinig
pi_1627292
Mijns inziens gaat het straffen van dader(s) weinig oplossen:

Gisteravond was er een Engelse expert aan het woord op de Belgische televisie die o.a. wees op de zeer eenzijdige aandacht van met name CNN en de Amerikaanse opinie, voor de technische details van het hoe en waarom.

"Hoe hebben ze de aanslag kunnen plegen, hoe kan zo'n stevig gebouw instorten, hoe kunnen we ons zelf beter beschermen? enz."

Geen enkele vraag daar gaat over de achtergronden en beweegredenen van Bin Laden & co en de voedingsbodem van deze extremistische groepen. Het gaat alleen maar over gevaarlijke enge groepen waartegen wij ons zullen moeten verdedigen. Het liefst moeten ze worden uitgeroeid..

Als zometeen Bin Laden of een ander als schuldige wordt aangewezen en gestraft, wat dan??? De intelligentie waarmee lijkt te gaan worden opgetreden stijgt maar weinig uit boven het installeren van een raketschild.

De enige uiteindelijke oplossing in mijn ogen is het streven naar vrede in de wereld, en het wegnemen van de grote verschillen in rijkdom en welvaart. Straffen zal de voedingsbodem nooit wegnemen.
Sterker nog: als je nu al niet duidelijk maakt ook de voedingsbodem (ongelijkheid en gebrek aan erkenning) weg te willen gaan nemen gaat het hele proces van straffen alleen maar averechts werken.

Een relatief mild klinkende Bush en behoedzame NATO-steun stemt dan nog steeds weinig gerust. Immers: Bin Laden (o.a.) is groot geworden door de kracht van splintergroepen en guerrilla warfare, van hem kunnen we winnen maar niet van die methode van vechten...

Deze zin loopt dood. Deze gaat door...
  donderdag 13 september 2001 @ 14:47:31 #21
5981 Ettepet
Schrijft veelzeggend weinig
pi_1627335
Ik denk ook dat wij op termijn meer te vrezen hebben van het midden-oosten en omliggende regio dan andersom. Wij met onze kwetsbare cultuur hebben minstens zoveel belang bij het streven naar rust en gelijkheid in de wereld. Zelfs als ons dat kapitalen gaat kosten.

[Dit bericht is gewijzigd door Ettepet op 13-09-2001 14:48]

Deze zin loopt dood. Deze gaat door...
pi_1627340
quote:
Op woensdag 12 september 2001 10:51 schreef RaTz het volgende:
Klopt. Ik las een artikel van BBC online (ben link ff kwijt) over een Jihad school waar kinderen geleerd wordt dat doden goed is en sterven voor 'the cause' nog beter. Ze leren oa om explosieven om te binden etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')