Aan de andere kant, is dat dan zo vreemd? De wereld heeft al zat ervaring met fundamentalistische aanslagen. Het feit dat er mensen in de Arabische wereld zijn die juigend de straat op gaan als 45.000 onschuldige burgers om het leven zijn gekomen, helpt ook niet echt een open mind te houden.
Wat betreft de dader, dat kunnen er niet zoveel zijn. De aanslagen vereisen behoorlijke logistiek, geld, manschappen, planning en voorbereiding. Echt niet dat dit een een of ander klein groepje is geweest.
Maar nu naar het onderwerp, gaan het nu echt fout in het Midden Oosten. Zal Israel dit voorval aangrijpen om nog harder op te treden? Zal de arabische wereld zich nu verenigen en zich keren tegen het westen? Wat zal er gebeuren als een van de Arabische landen vind dat dit wel een goede zet was en besluit het nog eens tegen Israel te proberen. Zullen de Palestijnen zich gesterkt voelen door deze aanslag en meer aanslagen gaan plegen?
Mensekinderen, ik moet er niet aan denken als bepaalde idioten (van zowel westerse als oosterse zijde) gaan gooien en schieten met dingen die ze niet kunnen beheersen...
Het is nog allemaal moelijk te bevatten. Maar gezien vanuit terroristisch oogpunt is dit de meest succesvolle, best geplande en grootste aanslag geweest in de geschiedenis...
En dat de mens hier toe in staat is, dat stemt mij zeer triest...
quote:Dat valt op zich nog mee, nu bin Laden heeft ontkend ook maar iets ermee te maken te hebben. Toch wel een van die personen die graag zoiets op zijn Cv zou willen bijschrijven...
Op woensdag 12 september 2001 10:51 schreef RaTz het volgende:
Het ergste is nog dat die mensen daar in de rij staan, om wie de eer mag hebben, een zelfmoordactie te doen voor het land/volk.
quote:Nou, de leaseauto is mijn minste zorg. Maar inderdaad, als die idoten daar de oliekraan dichtdraaien, dan heeft de westerse wereld een serieus probleem. En hier in NL? Las net een bericht over feestvierende jongeren in Ede? Sorry, maar die zou ik dus ook af willen schieten. Dus ja, het kan escaleren...
Op woensdag 12 september 2001 11:06 schreef LaTiNo het volgende:
Man, alleen al als de arabische wereld zich tegen het westen keert en de oliekraan dichtdraait is het een ramp. Wereldeconomie stort in. Wat gaat er hier in NL gebeuren? Mensen raken hun baan kwijt, gaan zich afreageren op alle arabieren in NL, dei gaan zich samen organiseren om zich tegen die 'gekken' te verweren. Rampen, rampen, rampen. Daar gaat mijn nieuwe leaseauto
quote:Ik hoop toch echt dat je dit sarcastisch bedoelde....
Op woensdag 12 september 2001 11:06 schreef LaTiNo het volgende:
Daar gaat mijn nieuwe leaseauto
Blijven over Lybie, Irak, Noord Korea, Afganistan maar ook daar kan ik geen reden zien waarom deze landen uit zouden zijn op een escalatie.
Het lijkt me te absurd voor woorden dat je zo''n gigantische aanslag pleegt, midden in Amerika en dat je daar geen verantwoording voor opeist zonder dat het deel uitmaakt van een wat groter plan. Of denk ik nu te ver door? Als men in staat in het WTC te vernietigen en het Pentagon (of all places!!!) aan te vallen, dan is er toch eigenlijk niks waar men voor terug zou schrikken.
Aanslagen worden in het algemeen binnen een paar uur opge-eist door de verantwoordelijken. Mij lijkt het puur plegen van zo'n aanslag dom en nutteloos (wat het natuurlijk ook is, maar ook vauit oogpunt van een terroristische groepering) zonder bijna direct daarna aandacht te vragen voor je zaak.
quote:Dat idee had ik ook, ik denk namelijk dat aanslagen in vooral Israel, Frankrijk en GB niet uit zullen blijven en de boel verder zal laten escaleren. Vooral Israel is niet meer zo begripvol...
Op woensdag 12 september 2001 11:48 schreef Jarno het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af: "what's next?"Het lijkt me te absurd voor woorden dat je zo''n gigantische aanslag pleegt, midden in Amerika en dat je daar geen verantwoording voor opeist zonder dat het deel uitmaakt van een wat groter plan. Of denk ik nu te ver door? Als men in staat in het WTC te vernietigen en het Pentagon (of all places!!!) aan te vallen, dan is er toch eigenlijk niks waar men voor terug zou schrikken.
Aanslagen worden in het algemeen binnen een paar uur opge-eist door de verantwoordelijken. Mij lijkt het puur plegen van zo'n aanslag dom en nutteloos (wat het natuurlijk ook is, maar ook vauit oogpunt van een terroristische groepering) zonder bijna direct daarna aandacht te vragen voor je zaak.
Karl Marx zei het al eens: "Geloof is het opium van het volk".
quote:Geloof heeft hier geen klap mee te maken. Extremisme en fanatisme des te meer.
Op woensdag 12 september 2001 13:00 schreef L-X het volgende:
Deze aanslag heeft ondermeer bewezen dat het geloof, de godsdienst, de spirituele leiders zoveel invloed hebben op individuen, dat het een gevaar vormt voor de medemens.Karl Marx zei het al eens: "Geloof is het opium van het volk".
quote:Offcourse!
Op woensdag 12 september 2001 11:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:[..]
Ik hoop toch echt dat je dit sarcastisch bedoelde....
quote:Tuurlijk wel. Geloof brengt deze mensen bij mekaar. Extremisme en fanatisme voeren het uit.
Op woensdag 12 september 2001 13:02 schreef clarify het volgende:[..]
Geloof heeft hier geen klap mee te maken. Extremisme en fanatisme des te meer.
Voor wie het interessant vindt..
Gisteravond was er een Engelse expert aan het woord op de Belgische televisie die o.a. wees op de zeer eenzijdige aandacht van met name CNN en de Amerikaanse opinie, voor de technische details van het hoe en waarom.
"Hoe hebben ze de aanslag kunnen plegen, hoe kan zo'n stevig gebouw instorten, hoe kunnen we ons zelf beter beschermen? enz."
Geen enkele vraag daar gaat over de achtergronden en beweegredenen van Bin Laden & co en de voedingsbodem van deze extremistische groepen. Het gaat alleen maar over gevaarlijke enge groepen waartegen wij ons zullen moeten verdedigen. Het liefst moeten ze worden uitgeroeid..
Als zometeen Bin Laden of een ander als schuldige wordt aangewezen en gestraft, wat dan??? De intelligentie waarmee lijkt te gaan worden opgetreden stijgt maar weinig uit boven het installeren van een raketschild.
De enige uiteindelijke oplossing in mijn ogen is het streven naar vrede in de wereld, en het wegnemen van de grote verschillen in rijkdom en welvaart. Straffen zal de voedingsbodem nooit wegnemen.
Sterker nog: als je nu al niet duidelijk maakt ook de voedingsbodem (ongelijkheid en gebrek aan erkenning) weg te willen gaan nemen gaat het hele proces van straffen alleen maar averechts werken.
Een relatief mild klinkende Bush en behoedzame NATO-steun stemt dan nog steeds weinig gerust. Immers: Bin Laden (o.a.) is groot geworden door de kracht van splintergroepen en guerrilla warfare, van hem kunnen we winnen maar niet van die methode van vechten...
[Dit bericht is gewijzigd door Ettepet op 13-09-2001 14:48]
quote:Klopt. Ik las een artikel van BBC online (ben link ff kwijt) over een Jihad school waar kinderen geleerd wordt dat doden goed is en sterven voor 'the cause' nog beter. Ze leren oa om explosieven om te binden etc.
Op woensdag 12 september 2001 10:51 schreef RaTz het volgende:
Het ergste is nog dat die mensen daar in de rij staan, om wie de eer mag hebben, een zelfmoordactie te doen voor het land/volk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |