abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 november 2004 @ 18:36:48 #1
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_23171509
Het is eindelijk zover, Woensdag gaat de eerste aflevering uitgezonden worden op Net5, om 22:10!. Hier kan er over gebabbeld worden

Ik ga wanneer het open is er zeker een hapje eten, en ben er uiteraard zeer benieuwd naar. Ook hoe het in vergelijking met sterrenrestaurants gaat smaken (afgelopen zaterdag weer bij Beluga wezen eten, voortreffelijk, alles klopt er gewoon! Wel voor 8 man 2500 euro moeten betalen, maar dat is offtopic )

Voor meer informatie kun je kijken op http://www.fifteen.nl (ze zoeken nog personeel )

Iig, babbel on darling!
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_23171965
Patser
(en zo goed vind ik die Jamie nou ook weer niet)
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  maandag 8 november 2004 @ 18:56:31 #3
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_23171999
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_23778137
Topic gaat weer open, omdat we het hier over het eten zelf gaan hebben.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  zondag 5 december 2004 @ 14:49:24 #5
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_23778237
ze spreken over klanten:

voor iedere klant is er wel een passende wijn te vinden.

beetje slordig ik moet het bij mij chef niet over klanten hebben dan krijg ik even een uit brander
pi_23778393
Ik heb ook geleerd dat je over 'gasten' spreekt.
Dat straalt toch wel een ander gevoel uit idd.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  zondag 5 december 2004 @ 15:52:00 #7
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_23779429
quote:
Op maandag 8 november 2004 18:36 schreef Euc- het volgende:
Het is eindelijk zover, Woensdag gaat de eerste aflevering uitgezonden worden op Net5, om 22:10!. Hier kan er over gebabbeld worden

Ik ga wanneer het open is er zeker een hapje eten, en ben er uiteraard zeer benieuwd naar. Ook hoe het in vergelijking met sterrenrestaurants gaat smaken (afgelopen zaterdag weer bij Beluga wezen eten, voortreffelijk, alles klopt er gewoon! Wel voor 8 man 2500 euro moeten betalen, maar dat is offtopic )

Voor meer informatie kun je kijken op http://www.fifteen.nl (ze zoeken nog personeel )

Iig, babbel on darling!
In Londonse versie was het eten er allesbehalve naar de prijs die ervoor moest betaald worden. Misschien is dat ondertussen bijgeschaafd, maar ik denk dat je veel betaald voor de naam.

enne...Dat offtopic gedoe. ¤2500 voor 8 man...kan ik nog begrijpen, maar wie heeft het betaald? Want als je alleen kok als bijbaantje hebt, dan stel ik me toch vragen. Maar ik gun je voordeel van de twijfel. Hoe was het eten daar en wat had je zoal gehad? Ik verwacht eerder dure wijnen en zo die de prijs omhoogstuwden.
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
I'm going to burn in hell anyway, so why can't I ???
  zondag 5 december 2004 @ 18:44:43 #8
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_23782681
quote:
Op zondag 5 december 2004 15:52 schreef Ashram het volgende:

[..]
enne...Dat offtopic gedoe. ¤2500 voor 8 man...kan ik nog begrijpen, maar wie heeft het betaald? Want als je alleen kok als bijbaantje hebt, dan stel ik me toch vragen. Maar ik gun je voordeel van de twijfel. Hoe was het eten daar en wat had je zoal gehad? Ik verwacht eerder dure wijnen en zo die de prijs omhoogstuwden.
Nouja alleen kok, ik werk in praktisch al mijn vrije tijd bij Da Vinci, wat behoorlijk lekker verdiend moet ik zeggen Maar het was de 50 jarige bruiloft van mijn ouders, dus was het feest, en met enkele zeer naaste familie daar geweest eten.

En wat ik gegeten heb: een 7 gangen verrasings menu. Met oa Coquilles, een terrine van eend(enlever), kikkerbilletjes, een beetje soep waar ik de naam van ben vergeten, wilde zalm filet, nog een paar dingen en een aardappeltaart met ijs als nagerecht. Dit zou wat langer duren (ongeveer 30-40 minuten) omdat het vers bereid werd, maar in de tussentijd kreeg ik allerlei lekkere kleine hapjes voorgeschoteld!

Verder is mijn vader wijnhandelaar, met een voorkeur voor zeer lekkere wijnen (wat vaak ook duur betekend), en we deden niet echt zuinig aan met drinken
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zondag 5 december 2004 @ 20:11:51 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_23784088
Welke wijnen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 5 december 2004 @ 20:13:13 #10
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_23784110
quote:
Op zondag 5 december 2004 18:44 schreef Euc- het volgende:

ik werk in praktisch al mijn vrije tijd

Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
  zondag 5 december 2004 @ 21:25:02 #11
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_23785916
Vrije tijd van school en andere verplichtingen

En PietVerdriet: Ik zal het als ik morgenavond bij mn pa ben navragen!
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_23787557
lekkere recepten op de site van http://www.jamieoliver.com/
Let's check out that wave, before it checks out us!
  zondag 5 december 2004 @ 23:05:43 #13
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_23788340
inspirerend weer wat nieuwe recepten
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
  maandag 6 december 2004 @ 12:06:12 #14
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_23796065
Mijn stukje uit het Fifteen-topic in SHO:
quote:
Het was best lekker, maar niet spectaculair! De porties waren wel heel erg klein. En de lokatie maakt dat het een soort eetfabriek is, een diner voor twee zou ik daar niet gaan doen. Wel grappig is de open keuken, ik zag bijna alle kandidaten aan het werk!

We hadden als voorgerecht toost met krab, st. jacobsmossel, en een biet met zure room, als tussengerecht risotto met paddenstoelen, als hoofdgerecht fazant met boter en honing en witlof en als nagerecht schaafijs en pannacotta
Toevoeging:
Het was wel duidelijk dat er nog het e.e.a. aan de gerechten moest worden gesleuteld.
Een van de voorgerechten vonden we maar raar, was een mossel zonder schelp gedrapeerd op een lepel met een soort bessen erop. Die bessen hadden een keiharde pit vanbinnen. Dat is dus niet handig als je dat ding in 1 keer opeet zoals wel hoort met zo'n lepel. Verder vond bijna iedereen een component van het nagerecht niet te eten. Was een soort amandelpuddinkje met grappa (zo hoorden we later) erdoorheen, maar het was net spiritus. Van de bedrijfsleider die we later spraken hoorden we dat ze dat recept sowieso gaan aanpassen, omdat ze het zelf ook vies vonden. Het is wel zo dat ze zich heel strikt aan de recepten van Oliver zelf moeten houden. Ze krijgen die aangeleverd vanuit Londen. Er wordt niets zelf bedacht.
pi_23802041
Pfff dat is toch een beetje de essentie van kok zijn? Dat je ook je eigen dingen kunt gaan serveren?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  maandag 6 december 2004 @ 17:41:37 #16
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_23802514
zeker, sorry hoor maar in 1 jaar kan je echt niet top of the bill koken ben zelf al bijna 4 jaar bezig en weet ook nog niet alles en denk nou maar niet als je onder een chef werkt in top-restaurant dat je lekker het vlees mag gaan bakken dat doet meestal de chef.

trouwens bij da vinci wat doe je daar altijd intresant om te weten trouwen's leuk artikel over Margo Reuten in het blad man of all seasons
  woensdag 15 december 2004 @ 16:36:44 #17
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_23992396
Zijn er al meer mensen geweest? Ik ben van plan om er in januari te gaan eten, dus meer recensies zijn welkom!

"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
pi_23994432
Naar de programma's van jamie oliver kijk ik graag!
Vind het altijd grappig hoe hij op zn scooter overal zijn ingredienten gaat halen enz.
En dan daar iets moois van maakt.
En vind zijn boeken ook leuk om te lezen

Alleen vind het jammer dat hij zn naam enz weggeeft aan een restaurant in nederland.
Hij doet er zelf niets aan , en laat het door 2 andere koks doen.
En ik vind nou niet echt dat die 2 iets speciaals hebben
Baby make your move !!!
  woensdag 15 december 2004 @ 18:28:36 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_23994629
quote:
Op woensdag 15 december 2004 18:16 schreef Björk het volgende:

Alleen vind het jammer dat hij zn naam enz weggeeft..
Weggeven *proest*
Meneer scoort enorm veel geld voor dit soort ellende
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 15 december 2004 @ 18:30:47 #20
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_23994662
Het is niet alsof hij er zelf staat te koken neem ik aan, so what's the fuss about?
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  donderdag 16 december 2004 @ 13:17:29 #21
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_24010650
Ondanks dat hij er genoeg aan verdiend, vind ik wel dat de gedachte erachter goed is hoor; min of meer kansloze jongeren op deze manier een vak te leren.

edit: die website is echt slecht (oa geen menu)

edit 2: Oh ja, toch wel
Ik heb al een boek.
  Moderator donderdag 21 april 2005 @ 14:27:12 #22
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_26403536
Raar, maar lekker en leuk

JOHANNES VAN DAM
(Parool, 16-4-2005)
Cijfer: 9-

Enige maanden na de opening mag je er wel van uitgaan dat de kinderziekten uit een bedrijf zijn - hoe ingewikkeld ook. Daarom wacht ik altijd een tijdje. Toch was me bij mijn eerste bezoek (niet voor Proefwerk) - en op de eerste dag nog wel - al opgevallen dat alles bij Fifteen eigenlijk heel goed ging.

Het enige dat me toen niet beviel, was een enkel gerecht, dat nota bene een signature dish was van Jamie Oliver, de godfather van dit gebeuren voor kansarme jongeren. Dat was gewoon vies. Hier serveren ze dat dan ook niet meer.

Hier, dat is in een pakhuis aan de Veemkade, pal naast de Passenger Terminal. Volg de borden naar de kade. De ingang zit trouwens, na wat stenen treden een ijzeren trap op, aan het overal onvindbare Jollemanhof.

De hal is gigantisch, de garderobe vriendelijk en dan word je door de garderobejuffrouw, die ook de reserveringscomputer doet, overgeleverd aan een ander, die je naar je plaats in de grote fabriekshal brengt. Daar krijg je weer te horen dat je verder door Teun wordt bediend en wordt ingeschonken door weer een ander. En dan heb je al spitsroeden gelopen langs een lounge met bar.

Er klinkt muziek, waarvan soms alleen de bassen te horen zijn (lelijk is dat), maar als de zaal, met zijn verschillende niveaus, volstroomt, hoor je vooral geroezemoes. Je mag wel hopen dat je niet in iemands rook zit. Als ze niet afzuigen, blijft die flink hangen. Vlakbij steekt een tafel van vier als op bevel na elke gang vier sigaretten op - soms twee keer per gang. Debielen!

Fifteen werkt met een weekmenu, maar voor wie bijvoorbeeld geen vlees eet en wel vis - of andersom - is er een alternatief voor elke gang. Dat menu heeft op papier twee kanten, een Engelse en een Nederlandse, die ook deels in het Engels is, maar wel in miserabel, soms verwarrend Engels.

Eerst maar het gewone, vaste menu, dat ¤42,50 doet. Dat begint met biologische gemarineerde zalm en bruschetta met geroosterde bloemkool en ricotta. Er ligt ook wat sla bij. Dat de zalm biologisch is (iemand zei wild, maar dat klopt natuurlijk niet), maakt hem niet echt voller van smaak, maar hij is oké. De bloemkool ook wel, maar de bruschetta heeft niet de inwendige smeuīgheid zoals het hoort; het is keihard, in stukken uiteenspattend, geroosterd brood. Bruschetta kun je niet 'smiddags, bij de mise en place, afmaken! Altijd ā la minute!

Dan volgt, op zijn Italiaans, als primo, de linguine met venusschelpjes in knoflook, koriander, peterselie en chili-gradassi olijfolie, geserveerd in een grote kom, van boven schuin afgesneden, zodat je niet helemaal in de diepte hoeft te putten. Toch geen handig pastabord. Maar op het gerecht zelf is niets aan te merken. Gradassi is overigens een Umbrisch olijfoliemerk.

Als secondo gebraden lamsschouder van 'het Baambrugs zuiglam' met venkel uit de oven en bosui.

Het vlees is uitstekend bereid en erg goed van smaak, de venkel is heerlijk en de bosui verricht zijn taak adequaat. De salsa verde eromheen is ook goed. Misschien niet moeilijk als je de beste spullen gebruikt, maar je kunt het ook goed verpesten.

En dan, als dessert, panna cotta met limoen en rabarbercrumble met huisgemaakt vanille-ijs. Misschien was iets meer vanille in dat ijs goed geweest, maar een kniesoor die daarover valt, want de panna cotta heeft er voldoende van (twee keer dezelfde smaak?) en de crumble is zalig.

Het alternatief voor het voorgerecht is een salade met parmaham; oké, maar niet eruitspringend. De pasta is alla puttanesca, met ansjovis, aubergine en tomaat en pepertjes: al even goed als de vaste primo.

Als secondo zijn er twee alternatieven: kalfsvlees of zeebaars, de laatste is op de huid gebakken, met knapperig vel en goed gaar, op het randje. De begeleiding is net als die van het lamsvlees; venkel gaat eigenlijk zelfs beter bij vis.

In plaats van het dessert kiezen we voor de kaas. We krijgen een voor ons gemaakte keuze (waar je dan ¤4,00 extra voor betaalt), met een blozende leerling aan je tafel, die uitleg probeert te geven bij de Brie de Meaux, de Petit

Doruvael, de Pyreneese en de Baskische blauwe kaas, waar nog wat vijgenbrood en Carasau, dat vliesdunne Sardijnse brood, bij komen, met wat druiven en noten. Netjes. Als je het als volledige extra gang wilt hebben, betaal je ¤7,50. Het brood, dat als amuse met olijven en olie wordt geserveerd, is helaas wat matiger, vrij slap.

De wijnkaart is heel behoorlijk, ingedeeld naar druivenras, wat de meeste mensen in de war zal brengen. Een arrangement (package noemen ze dat hier) kost ¤22,50, en dat doen ze heel behoorlijk.

Om het een beetje samen te vatten: ze doen erg hun best hier en het resultaat mag er zijn. Het maakt soms wel een wat erg modieuze indruk, maar beschouw dat maar als folklore. Ik hoop dat ze het volhouden. Het is raar, maar lekker en leuk. Voor een zaak met ingebouwde handicaps (lees: Jamie Oliver) heel goed.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
  woensdag 27 april 2005 @ 01:57:38 #23
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_26535960
Oe klinkt dus nog steeds wel goed
Hmm ik wil er nog steeds naartoe.. mocht het snel gebeuren dan ga ik het hier posten
De prijzen vind ik reuze meevallen trouwens.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_26536488
9- is wel erg hoog cijfer bij zo'n recensie...
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  woensdag 27 april 2005 @ 07:46:34 #25
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_26537158
Vooral voor van Dam, maar ik gok dat hij er onbewust toch nog een beetje rekening mee heeft gehouden dat het allemaal leerlingen zijn..
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')