HeyFreak | maandag 8 november 2004 @ 13:18 |
Opleggers van vrachtwagens sturen mee als ze in de bocht zitten. Mijn (misschien domme) vraag is, waar wordt er bepaald wat de hoek van deze wielen moet zijn. Bij het stuurwiel van de vrachtwagen of misschien bij het scharnierpunt van de vrachtwagen en de oplegger? | |
whizzer2250 | maandag 8 november 2004 @ 13:44 |
Naar mijn weten gebeurd dit allemaal computer gestuurd, de computer rekent gewoon uit welke hoek hij wanneer moet maken als de voorwielen draaien. {denk ik} ![]() | |
HeyFreak | maandag 8 november 2004 @ 13:53 |
niemand die het zeker weet?![]() | |
MikeyMan | maandag 8 november 2004 @ 13:54 |
Heb ik me ook al af zitten vragen... Ben zelf tot de -misschien voorbarige- conclusie gekomen dat het het makkelijkst zou zijn om de hoek tussen vrachtwagen en oplegger in verminderde mate aan de achteras door te geven... Maar nu ik daar weer over nadenk zou dat wel een hele berg tandwielen enzo met zich meebrengen... | |
Soulshaker | maandag 8 november 2004 @ 13:55 |
volgens mij is het op de weg computergestuurd.... maar denk dat de chaufeur bij achteruitrijden bijvoorbeeld het zelf kan sturen met een pookje... dat kon ik altans wel bij een van de machine's achter de trekker, toen mijn pa nog boer was ![]() ![]() | |
whizzer2250 | maandag 8 november 2004 @ 13:56 |
quote:Ik weet het wel een beetjuh zeker hoor, voor 50 % ![]() | |
Pikkebaas | maandag 8 november 2004 @ 13:56 |
dat verschilt. De oude systemen hebben een 'voeler' op de kingpin zitten die mechanisch/pneumatisch/hydraulisch de achterste assen stuurt. Dat is vrij ouderwets. De nieuwe systemen zijn computergestuurd en monitoren niet alleen de hoek die de trekken maakt maar ook de snelheid van de combinatie. Bij lagere snelheden stuurt de oplegger tegen en bij hogere niet of mee (kreeften). | |
Pikkebaas | maandag 8 november 2004 @ 14:02 |
quote:Vaak is er ook een los kastje om er achter te kunnen lopen. | |
HeyFreak | maandag 8 november 2004 @ 14:08 |
mijn collega's theorie:ik denk dat de hoek die de wielen van de trailer maken, puur afhankelijk is van de stuuruitslag en de snelheid van de vrachtwagen.... waarbij ( net zoals bij de voorwielen) rekening gehouden word met het ackermann principe.. hierdoor is wat de bestuurder doet altijd de bron, en kan dat door de boardcomputer worden vertaalt in de juiste hoek De voorste wielen moeten naar mijn idee altijd bepalen waar het voertuig heen gaat.... en niet het scharnierpunt waar volgens mij een ongelooflijke vertraging in zit en dat meters kost om te sturen mijn theorie: De hoek van de vrachtwagen t.o.v. de oplegger is bepalend hoever de achterwielen sturen. Ik zie de trailer als een auto en de achterwielen die onder het scharnierpunt zitten zie ik als de voorwielen van deze auto. Dus de hoek waarin de achterwielen van deze trailer moeten staan wordt gemeten bij het scharnierpunt, niet bij het stuurwiel of voorwielen van de vrachtwagen zelf. [ Bericht 48% gewijzigd door HeyFreak op 08-11-2004 14:15:05 ] | |
HeyFreak | maandag 8 november 2004 @ 14:56 |
we zijn er nog steeds niet over uit... | |
HeyFreak | maandag 8 november 2004 @ 15:33 |
iemand? ![]() | |
MikeyMan | maandag 8 november 2004 @ 15:43 |
Dude, cut it out... Dit is echt onnodig kicken, en zeker binnen veel te korte tijd... Als je het zonodig wilt weten, ga je maar naar een transporteur/carroseriebouwer... | |
PeuRac | maandag 8 november 2004 @ 16:45 |
Pikkebaas heeft het goede antwoord al gegeven ![]() | |
HeyFreak | maandag 8 november 2004 @ 23:30 |
quote:Nou, Pikkebaas bedankt ![]() | |
Pikkebaas | dinsdag 9 november 2004 @ 14:34 |
quote:Graag gedaan ! ![]() http://www.v-s-e.nl/electronic-trailer-steering-uk.htm Dit gaat over een bus maar het principe is het zelfde: http://www.nabiusa.com/resource_page.cfm?res_id=11 | |
Virus.NL | dinsdag 9 november 2004 @ 19:45 |
Opleggers kunnen worden voorzien van kabelbesturing, stangbesturing of hydraulische besturing. De meeste cityopleggers zijn voorzien van kabelbesturing. Opleggers voor zwaar/uitzonderlijk transport zijn meestal voorzien van hydraulische besturing en dan ook nog op afstand bestuurbaar. In de meeste gevallen bepaalt de schotel/kingpin hoeveel er gestuurd moet worden. Dus de stand van de trekker tov. de oplegger. meer info: http://www.floor-bv.nl/index.php (deze hele week rij ik met een 2-assige 13,60-oplegger waarvan de achterste as gestuurd wordt dmv. een kabel. En de trekker is een demo-Actros 1844 automaat ![]() | |
Alexxxxx | dinsdag 9 november 2004 @ 22:22 |
truck-topic-tvp | |
Virus.NL | woensdag 26 januari 2005 @ 20:09 |
Met mijn tel. even een foto gemaakt van de meestuuras van de oplegger, waar je de stuurkabel ziet.![]() En dat is van deze wagen, waarvan de achterste as meestuurd: ![]() | |
vipergts | woensdag 26 januari 2005 @ 20:49 |
Niets meer aan toe te voegen | |
#ANONIEM | donderdag 27 januari 2005 @ 07:55 |
Nee. |