abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23163835
Opleggers van vrachtwagens sturen mee als ze in de bocht zitten. Mijn (misschien domme) vraag is, waar wordt er bepaald wat de hoek van deze wielen moet zijn. Bij het stuurwiel van de vrachtwagen of misschien bij het scharnierpunt van de vrachtwagen en de oplegger?
pi_23164479
Naar mijn weten gebeurd dit allemaal computer gestuurd, de computer rekent gewoon uit welke hoek hij wanneer moet maken als de voorwielen draaien.

{denk ik}
- ..mux.. -
pi_23164715
niemand die het zeker weet?

  maandag 8 november 2004 @ 13:54:01 #4
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_23164733
Heb ik me ook al af zitten vragen... Ben zelf tot de -misschien voorbarige- conclusie gekomen dat het het makkelijkst zou zijn om de hoek tussen vrachtwagen en oplegger in verminderde mate aan de achteras door te geven...
Maar nu ik daar weer over nadenk zou dat wel een hele berg tandwielen enzo met zich meebrengen...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  maandag 8 november 2004 @ 13:55:30 #5
73044 Soulshaker
Design is kinky!
pi_23164774
volgens mij is het op de weg computergestuurd.... maar denk dat de chaufeur bij achteruitrijden bijvoorbeeld het zelf kan sturen met een pookje... dat kon ik altans wel bij een van de machine's achter de trekker, toen mijn pa nog boer was
en 't fotoboekje = http://fotoboek.fok.nl/user.fok?id=73044
Restoring a 1966 Triumph GT6 mk1
pi_23164807
quote:
Op maandag 8 november 2004 13:53 schreef HeyFreak het volgende:
niemand die het zeker weet?

Ik weet het wel een beetjuh zeker hoor, voor 50 %
- ..mux.. -
  maandag 8 november 2004 @ 13:56:57 #7
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_23164818
dat verschilt. De oude systemen hebben een 'voeler' op de kingpin zitten die mechanisch/pneumatisch/hydraulisch de achterste assen stuurt. Dat is vrij ouderwets. De nieuwe systemen zijn computergestuurd en monitoren niet alleen de hoek die de trekken maakt maar ook de snelheid van de combinatie. Bij lagere snelheden stuurt de oplegger tegen en bij hogere niet of mee (kreeften).
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  maandag 8 november 2004 @ 14:02:38 #8
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_23164965
quote:
Op maandag 8 november 2004 13:55 schreef Soulshaker het volgende:
volgens mij is het op de weg computergestuurd.... maar denk dat de chaufeur bij achteruitrijden bijvoorbeeld het zelf kan sturen met een pookje... dat kon ik altans wel bij een van de machine's achter de trekker, toen mijn pa nog boer was
Vaak is er ook een los kastje om er achter te kunnen lopen.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_23165100
mijn collega's theorie:ik denk dat de hoek die de wielen van de trailer maken, puur afhankelijk is van de stuuruitslag en de snelheid van de vrachtwagen.... waarbij ( net zoals bij de voorwielen) rekening gehouden word met het ackermann principe.. hierdoor is wat de bestuurder doet altijd de bron, en kan dat door de boardcomputer worden vertaalt in de juiste hoek
De voorste wielen moeten naar mijn idee altijd bepalen waar het voertuig heen gaat.... en niet het scharnierpunt waar volgens mij een ongelooflijke vertraging in zit en dat meters kost om te sturen

mijn theorie: De hoek van de vrachtwagen t.o.v. de oplegger is bepalend hoever de achterwielen sturen. Ik zie de trailer als een auto en de achterwielen die onder het scharnierpunt zitten zie ik als de voorwielen van deze auto. Dus de hoek waarin de achterwielen van deze trailer moeten staan wordt gemeten bij het scharnierpunt, niet bij het stuurwiel of voorwielen van de vrachtwagen zelf.

[ Bericht 48% gewijzigd door HeyFreak op 08-11-2004 14:15:05 ]
pi_23166401
we zijn er nog steeds niet over uit...
pi_23167119
iemand?
  maandag 8 november 2004 @ 15:43:17 #12
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_23167219
Dude, cut it out... Dit is echt onnodig kicken, en zeker binnen veel te korte tijd... Als je het zonodig wilt weten, ga je maar naar een transporteur/carroseriebouwer...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_23168693
Pikkebaas heeft het goede antwoord al gegeven
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_23180263
quote:
Op maandag 8 november 2004 16:45 schreef PeuRac het volgende:
Pikkebaas heeft het goede antwoord al gegeven
Nou, Pikkebaas bedankt
  dinsdag 9 november 2004 @ 14:34:41 #15
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_23191331
quote:
Op maandag 8 november 2004 23:30 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

Nou, Pikkebaas bedankt
Graag gedaan !

http://www.v-s-e.nl/electronic-trailer-steering-uk.htm

Dit gaat over een bus maar het principe is het zelfde:

http://www.nabiusa.com/resource_page.cfm?res_id=11
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_23199462
Opleggers kunnen worden voorzien van kabelbesturing, stangbesturing of hydraulische besturing. De meeste cityopleggers zijn voorzien van kabelbesturing. Opleggers voor zwaar/uitzonderlijk transport zijn meestal voorzien van hydraulische besturing en dan ook nog op afstand bestuurbaar.

In de meeste gevallen bepaalt de schotel/kingpin hoeveel er gestuurd moet worden. Dus de stand van de trekker tov. de oplegger.

meer info: http://www.floor-bv.nl/index.php

(deze hele week rij ik met een 2-assige 13,60-oplegger waarvan de achterste as gestuurd wordt dmv. een kabel. En de trekker is een demo-Actros 1844 automaat )
pi_24765432
Met mijn tel. even een foto gemaakt van de meestuuras van de oplegger, waar je de stuurkabel ziet.



En dat is van deze wagen, waarvan de achterste as meestuurd:
pi_24766445
Niets meer aan toe te voegen
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_24772861
Nee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')