abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 november 2004 @ 01:39:22 #226
99433 Tup
Tupperwaar
pi_23134360
quote:
Op zondag 7 november 2004 01:31 schreef milagro het volgende:
Ja hoor, Theodoor Holman (o.a.) zag of sprak sinds jaar en dag vrijwel dagelijks met van Gogh, was zijn beste vriend, en denkt na zijn vriend met doorgesneden keel te hebben zien liggen na of iets wel salonfähig is.
Right.
..een goede vriend die zijn liefde voor die vriend uit middels een onbegrijpelijke brief. Schrijf dan gewoon: Theo ik hield van je, ik zal je missen, we konden zo goed praten...
Wasserwunderland
  zondag 7 november 2004 @ 01:40:30 #227
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_23134379
quote:
Op zondag 7 november 2004 01:39 schreef Tup het volgende:

[..]

..een goede vriend die zijn liefde voor die vriend uit middels een onbegrijpelijke brief. Schrijf dan gewoon: Theo ik hield van je, ik zal je missen, we konden zo goed praten...
en de hele context waardoor hij zijn vriend moet missen, links laten liggen?
wat moet ik hier nu neerzetten?
pi_23134420
wat me opviel in al die programma's
moslims hebben geen humor., niet zoals wij dat kennen., helemaal niks.
humor-tollerantie
wij lachen wat af, wrang?
De Puta Madre
pi_23134486
quote:
Op zondag 7 november 2004 01:37 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Volgens mij hebben beleefdheid en respect wel degelijk raakvlakken. Het zit 'm dan toch echt in omgangsvormen die wij allen hebben meegekregen van huis uit.

En normaliter leer je daar niet dat als je het ergens niet meer eens bent , je je dan gaat verlagen tot het niveau van een gemiddelde achterbuurt waarin iedereen elkaar respectloos uit loopt te schelden..

Respectloos = niet beleefd
Respect = dus ook wel degelijk beleefd/beleefdheidsvormen.
Kan wel zijn.
Ik denk erover zoals ik beschreef.
Respect heb ik niet a priori, ik blijf gewoon netjes, niet uit respect, maar omdat het mijn 'neutral mode' is.

Ik haalde het voorbeeld vd Winter al aan, ik respecteer die man totaal niet, maar waarom zou ik gaan gillen tegen hem dat ie niet deugd en weetikwat, als hij gewoon aan me vraagt hoe laat het is.
Ik behandel een ieder zoals hij mij behandelt.
Wil jij dat respect noemen, prima.
Ik zie dat gewoon anders, al begrijp ik wel wat je bedoelt.

Laten we zeggen dat er respect en respect is.
De eerste is de vorm waar jij het over hebt, de tweede suggereert een zekere 'bewondering, eerbied'.. ongeacht of juist omdat je het met 's mans ideeën/daden eens bent of ze bewondert
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_23134530
quote:
Op zondag 7 november 2004 01:39 schreef Tup het volgende:

[..]

Ga jij nu zeggen wat hij had moeten schrijven
Hij is jou niet, en jij bent hem niet.

De een jankt zijn ogen uit bij het overlijden van een geliefd persoon.
De ander wordt stil en trekt zich terug
Weer een ander gaat gewoon door met de dagelijkse dingen.
Zegt niets over de mate van verdriet en of die er überhaupt is.

Ieder heeft een andere manier van zijn gevoelens uiten.
De een schrijft een gedicht.
De ander schrijft muziek
Een derde schrijft een sarcastische open brief aan de dader.
pi_23135567
quote:
Op zondag 7 november 2004 01:25 schreef Tup het volgende:
Slechte brief: niet leuk en het gaat nergens over.
Als je niet ziet waar het over gaat kijk je niet goed, of wil je het niet zien.
quote:
Veel problemen in NL ontstaan doordat we niet goed communiceren. Sarcasme is een stijlmiddel die slechts weinigen begrijpen, zo dat al kan.
Een duidelijker voorbeeld dan deze brief kan ik niet niet noemen. Bedenk ook dat deze brief niet een manier is om de dialoog aan te gaan of standpunten te verduidelijken maar het geven van een mening over de moordaanslag.
quote:
Waarom schreven ze niet wat ze ECHT voelden?
Omdat woorden tekort schieten. Deze vorm is veel krachtiger dan de grofste uitingen van kwaadheid en verbolgenheid.
quote:
Nu krijg ik het idee dat het intellectuele grachtengordel circuit rond vG een originele brief wou maken, omdat emoties en sentiment nou eenmaal niet salonfahig zijn.
It's in the eye of the beholder. Je kan alles interpreteren hoe je wilt. Deze interpretatie getuigt m.i van weinig inlevingsvermogen.
pi_23136424
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 23:02 schreef milagro het volgende:

[..]

als een been helemaa aan flarden is geschoten en men moet naderhand er ook nog eens mee 'aan de slag' om de kogels te verwijderen, is het ms dusdanig weinig van over "om de boel bij elkaar te houden" (......) dat ze het maar afgezet hebben.
ik verbaasde me daar ook over, maar ze hadden zijn been nog nodig voor verder pathalogisch onderzoek (hoorde ik nog heel gauw gezegd worden door Theodor).
You love me you hate me, you hate to love me you love to hate me||| De nieuwe wereld komt eraan!
pi_23140071
quote:
Op zondag 7 november 2004 08:40 schreef kaatje65 het volgende:

maar ze hadden zijn been nog nodig voor verder pathalogisch onderzoek
jakkie bah. Misschien minder erg dan de gruwelijke dingen die ik me al in m'n hoofd haalde,
maar nog steeds erg luguber...
  maandag 8 november 2004 @ 10:33:12 #234
107474 bertuskamphof
meer dan bezorgd
pi_23160414
alle goedwillende lieve moslims stift op een wit t shirt aan op Suikerfeest :ik ben NIET Mohammed B. op de voorkant ,op de achterkant ,ik hou van Nederland ik wil bij jullie horen en WIJ zijn!De andere niet islamieten in Nederland ook een wit t-shirt stiften :Ik ben Ayaan Hirsi Ali,Ik ben Achmed Aboutaleb ik ben Geert Wilders,en op de achterkant Ik ben Theo van Gogh.trek het over jullie dagelijkse werkkleding zie elkar loop elkaar toe begroet elkaar en zeg wij zijn WIJ,stuur ieder dit bericht naar 10 anderen ,en maak re zo een kettingreactie van.Op Suikerfeeest van 12.00 to18.00 uur .Expres mensen op gezet de vermoord is of serieus dat te wachten staat .Laten we dit doen kost nog geen 5 euro die jij al uitgeven had .WE moeten nu WIJ worden want anders nader ons zeer onheile tijden,een ieder goedwillende stap over je verdriet boosheid verdriet heen, en redt met alle macht wat er nog te redden valt .Je maintaindrai Bertus
pi_23160515
quote:
Op maandag 8 november 2004 10:33 schreef bertuskamphof het volgende:
alle goedwillende lieve moslims stift op een wit t shirt aan op Suikerfeest :ik ben NIET Mohammed B. op de voorkant ,op de achterkant ,ik hou van Nederland ik wil bij jullie horen en WIJ zijn!De andere niet islamieten in Nederland ook een wit t-shirt stiften :Ik ben Ayaan Hirsi Ali,Ik ben Achmed Aboutaleb ik ben Geert Wilders,en op de achterkant Ik ben Theo van Gogh.trek het over jullie dagelijkse werkkleding zie elkar loop elkaar toe begroet elkaar en zeg wij zijn WIJ,stuur ieder dit bericht naar 10 anderen ,en maak re zo een kettingreactie van.Op Suikerfeeest van 12.00 to18.00 uur .Expres mensen op gezet de vermoord is of serieus dat te wachten staat .Laten we dit doen kost nog geen 5 euro die jij al uitgeven had .WE moeten nu WIJ worden want anders nader ons zeer onheile tijden,een ieder goedwillende stap over je verdriet boosheid verdriet heen, en redt met alle macht wat er nog te redden valt .Je maintaindrai Bertus
huh?
pi_23160967
pi_23161236
Ik persoonlijk vind deze brief om lichtjaren te kort.

Als je dan een open brief naar zo´n relie Psycho stuurt, doe het dan wat vetter.
deze brief raakt noch Mohammed b , noch zijn Psycho vrienden die "nog" vrij rond lopen
pi_23161271
quote:
Op maandag 8 november 2004 11:20 schreef CANARIS het volgende:

deze brief raakt noch Mohammed b , noch zijn Psycho vrienden die "nog" vrij rond lopen
inderdaad, maar de uiteindelijke bedoeling is meer wat frustratie kwijtraken voor de schrijvers dan dat het helpt onze samenleving leefbaarder te maken.
  maandag 8 november 2004 @ 11:52:31 #239
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_23161850
quote:
Beste Mohammed en vrienden,

Wat vervelend dat het zo gelopen is.
We hadden geen idee dat het allemaal zo gevoelig lag.
We hebben ons lesje wel geleerd.
Gaat het een beetje met je been?
Laten we vooral proberen de boel bij elkaar te houden,
uit respect naar elkaar toe lukt dat vast wel, anders wordt het weer zo'n kliederboel.
Zou je ons wat strakke richtlijnen kunnen geven over wat we wel en niet mogen zeggen?
Dat dit nou potverdorie net tijdens de ramadan moet gebeuren.
We zullen ons uiterste best doen ons meer te verdiepen in jullie geloofsovertuiging om verdere misverstanden te voorkomen.
We schamen ons allemaal kapot, Mohammed.
Dat we jou in dit lastige parket hebben gebracht, valt ons zeker zeer aan te rekenen.
We zijn dit keer toch echt te ver gegaan.
We steken de hand in eigen boezem.
Probeer in godsnaam niet je gevoel voor humor te verliezen,
want dat zal je hard nodig hebben de komende tijd.
We hopen dat er in deze open brief geen dingen staan
die jou of je geloofsgenoten eventueel zouden kunnen kwetsen.
Vergeef ons dat dan, wij zijn ook een beetje in de war.
Nou gozer, kop op!
Probeer het een beetje van je af te zetten, morgen is er weer een dag.
En denk er maar aan, wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.

Sterkte en tot schrijfs

De vrienden van Van Gogh
Ik vind die brief
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 13:45 schreef BansheeBoy het volgende:

Ik ben getrouwd in Marokko omdat ik wil dat mijn latere kinderen niet vernederlandsen en dus de Marokkaanse taal zullen spreken, tevels wil dat mijn kinderen later de normen en waarden van Marokko zullen kennen en daar zo veel mogelijk naar proberen te leven, uiteraard enkel als dit niet botst met de wet
Ga dan lekker daar wonen, profiteur
Feyenoord!!! * Barça
  maandag 8 november 2004 @ 11:57:05 #240
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_23161958
quote:
Op maandag 8 november 2004 11:52 schreef Bonobo11 het volgende:

[..]Ga dan lekker daar wonen, profiteur
Daar kan ik niet "profiteren"

Wat zijn sommige mensen toch kortzichting en on-amabel

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  maandag 8 november 2004 @ 12:02:45 #241
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_23162076
quote:
Op maandag 8 november 2004 11:57 schreef BansheeBoy het volgende:

[..

Je stelt je in je posts anders aardig onaangepast op

het is aimabel
Feyenoord!!! * Barça
pi_23162469
Waar ik enige moeite mee heb is dat het een open brief is. Het gaat hier min of meer om communicatie tussen 2 personen, de schrijver(s) van de brief, en Mohammed B. waarom moet heel NL dit dan lezen? Als ik het vergelijk met de spreekkoren. Ik mag Sylvie Meis best een hoer vinden. En dan heb ik het ook over: IK VIND.... Maar desondanks dat zie ik niet in waarom ik dat openbaar in een stadion zonder enige connectie zou gaan schreeuwen. Die mening zonder enige reden verkondingen lijkt me vrij zinloos. Daarom hou ik die mening dan ook voor me. Pas als er een discussie zou zijn over Sylvie wel of geen hoer, dan kan ik met mijn mening en argumenten aankomen.
Naar mijn mening had deze brief dus ook gewoon naar Mohammed B kunnen gaan, en voor de rest naar niemand anders.
pi_23162556
quote:

[..]

Hier kan je lekker laten zien wat voor nep-moslim je bent, door je broeders in Marokko in de steek te laten (ga helpen het land opbouwen ofzo ), en door misbruik te maken van alle gemakken die met een dubbele nationaliteit gepaard gaan.
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
pi_23162763
quote:
Op maandag 8 november 2004 12:18 schreef xFriendx het volgende:

Naar mijn mening had deze brief dus ook gewoon naar Mohammed B kunnen gaan, en voor de rest naar niemand anders.
Heb je moeite met begrip van de term 'open brief' ...?

Theo van Gogh was een columnist
Holman is een columnist
die gebruiken stijlfiguren om zich te uiten: sarcasme, ironie, provocatie ...
vaak ligt de boodschap niet eens in het letterlijk nemen van woorden, maar ook feeling hebben voor de emotie erachter... te begrijpen dat het ook een response is op tientallen andere vastgelegde cliche's die mensen uiten, zeker degenen met hun ambstkettingen om, fo die vanuit officiele functies moeilijk gaan kijken (Van Gogh's lievelingsbeeld uit zijn 0605-film was niet voor niks de bedrukte koppen van andere politici bij de begrafenis van Fortuyn; hij wilde vermijden ooit zelf met zo'n kop rond te moeten gaan lopen, en ja, dat is hem dus gelukt)

Voor die stijlfiguren van columnisten een beetje begrip te leren hebben, is een goede methode om in nederland niet te verworden tot een kogels-en-messen-slingerende psychopaat:
want in de nederlandse cultuur was het dood- en doodnormaal om zulke stijlfiguren te gebruiken ...
laten we hopen dat die term niet permanent omgedraaid blijft.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_23162982
Het is een open brief omdat deze nu openbaar is lijkt me. Maar als ik die brief lees is het toch vooral persoonlijk gericht aan Mohammed B. Of je nou columnist bent of niet, het is in mijn ogen toch een soort persoonlijke aanval op M.B. Stel dat ik een meid leuk vind, maar ze gaat er met jou vandoor, en ik schrijf een (open) brief aan haar, waarin ik via allerlei stijlfiguren geen spaander van haar heel laat. Weet niet of dat wel zo in dank wordt afgenomen.
pi_23163046
@xFriendx
Je bedoeld dat je wilt weten wat de boodschap van de brief is?
pi_23163053
quote:
Op maandag 8 november 2004 12:41 schreef xFriendx het volgende:
.. het is in mijn ogen toch een soort persoonlijke aanval op M.B.
ach gut ...
dat is inderdaad niet helemaal zo kies, die schobbejak van een Holman toch, grutjes ...

Ik denk dat het nut zou hebben om als leraar nederlands deze brief met een klas vol 3mavo scootermarokkaantjes te bespreken ... als onderdeel van de les nederlandse literatuur interpetatie:
als je dan aan het eind van de les tegen zijn eigen krijtbord genageld hangt, hebben je leerlingen tevens een waardevolle stukje nederlandse cultuur geleerd, wat nu de meeste mavo-leerlingen niet meer meekrijgen volgens mij

[ Bericht 37% gewijzigd door RM-rf op 08-11-2004 12:49:53 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_23163056
quote:
Op maandag 8 november 2004 12:41 schreef xFriendx het volgende:
Het is een open brief omdat deze nu openbaar is lijkt me. Maar als ik die brief lees is het toch vooral persoonlijk gericht aan Mohammed B. Of je nou columnist bent of niet, het is in mijn ogen toch een soort persoonlijke aanval op M.B. Stel dat ik een meid leuk vind, maar ze gaat er met jou vandoor, en ik schrijf een (open) brief aan haar, waarin ik via allerlei stijlfiguren geen spaander van haar heel laat. Weet niet of dat wel zo in dank wordt afgenomen.
Wat een vergelijking

Alsof je Mohammed B moet ontzien, zeg, want je zou zijn reputatie kunnen schaden
  maandag 8 november 2004 @ 12:45:33 #249
14571 Goochie
 huh?? Mot dat dan ?
pi_23163073
quote:

[..]

Komop jongens, we gaan lekker met zijn allen bij BansheeBoy inwonen. Kunnen we lekker van zijn centen profiteren!!!
als in goochelaar
  maandag 8 november 2004 @ 12:46:58 #250
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_23163106
quote:
Op maandag 8 november 2004 12:44 schreef RM-rf het volgende:

dat is inderdaad niet helemaal zo kies, die schobbejak van een Holman toch, grutjes ...

Denk dat de open vorm van deze brief iets meer effect sorteert in het algemeen dan een persoonlijk verstuurde brief aan Mo B.
Zet (ook) andere mensen wellicht aan het denken.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')