En de oppervlakte van de vloeistofspiegel natuurlijkquote:Op vrijdag 5 november 2004 18:15 schreef Xlarge het volgende:
en het oppervlakte van de onderkant van het glas
kookpunt ethanol (alchol) : 351 Kquote:Op vrijdag 5 november 2004 18:25 schreef Hidden het volgende:
niet eerder als het water
Volgens mij kan je alcohol met 70 C uit dranken destilleren. En de tijdsduur hangt af van de hoeveelheid alcohol die erin zit.quote:Op vrijdag 5 november 2004 18:25 schreef Hidden het volgende:
niet eerder als het water
Offtopic... wat een geweldige avatar!quote:Op vrijdag 5 november 2004 18:46 schreef maartena het volgende:
Alcohol kookt bij een temperatuur van ongeveer 80 graden. Met een destilatie apparaat (waar dus het verdampte water weer terug in de vloeistof komt door het onder de 90 graden te houden) kun je als je het gecontroleerd doet de alcohol uit een drank halen.
Als je een glas alcohol laat staan op een tafel bij kamer temperatuur dan kan het weken, zoniet maanden duren voor er een merkbaar verschil in zit. En afhankelijk van de drank is het na een dag of twee ook niet meer te zuipen trouwens, zoals bijvoorbeeld bij bieren, wijnen en champagne.
Champagne en bier kan ik in komen, maar waarom is wijn niet goed meer te consumeren na verloop van enkele dagen?quote:Op vrijdag 5 november 2004 18:46 schreef maartena het volgende:
Alcohol kookt bij een temperatuur van ongeveer 80 graden. Met een destilatie apparaat (waar dus het verdampte water weer terug in de vloeistof komt door het onder de 90 graden te houden) kun je als je het gecontroleerd doet de alcohol uit een drank halen.
Als je een glas alcohol laat staan op een tafel bij kamer temperatuur dan kan het weken, zoniet maanden duren voor er een merkbaar verschil in zit. En afhankelijk van de drank is het na een dag of twee ook niet meer te zuipen trouwens, zoals bijvoorbeeld bij bieren, wijnen en champagne.
Wijn wordt snel zuur als het in aanraking komt met zuurstof toch?quote:Op vrijdag 5 november 2004 19:01 schreef TheDon1985 het volgende:
[..]
Champagne en bier kan ik in komen, maar waarom is wijn niet goed meer te consumeren na verloop van enkele dagen?
Door de conserverende werking van de alcohol zal de wijn haar eigenschappen toch gewoon behouden, of...... ?
En whisky, jenever,.....?
Waarbij je wel vergeet dat water zich de hele tijd (onder gewone druk) zich in het coexistentie gebied bevind en je dus niet kunt voorkomen dat een deel verdampt.quote:Op vrijdag 5 november 2004 18:46 schreef maartena het volgende:
Alcohol heeft echter een lagere dichtheid dan water en zal dus (als het glas niet bewogen word) uiteindelijk boven in het glas aanwezig zijn waar het dus eerder zal verdampen dan water..quote:Op vrijdag 5 november 2004 20:35 schreef Daan518 het volgende:
[..]
Waarbij je wel vergeet dat water zich de hele tijd (onder gewone druk) zich in het coexistentie gebied bevind en je dus niet kunt voorkomen dat een deel verdampt.
Wat dan helaas niet opgaat, omdat zowel water als alcohol moleculen ins taat zijn om H-bruggen te vormen, en dus gewoon gelijkmatig zullen mengen.quote:Op zaterdag 6 november 2004 11:57 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Alcohol heeft echter een lagere dichtheid dan water en zal dus (als het glas niet bewogen word) uiteindelijk boven in het glas aanwezig zijn waar het dus eerder zal verdampen dan water..
Althans, dat lijkt me logisch..
Correct! Dan heb je wijnazijn. Heb nooit scheikunde gehad, weet wel dat alcohol een lager kookpunt heeft (ergens rond de 73 graden) dan water. Kan me er wel iets bij voorstellen dat de alcohol sneller verdampt dan bijvoorbeeld water.quote:Op vrijdag 5 november 2004 19:06 schreef Ultrawuft het volgende:
[..]
Wijn wordt snel zuur als het in aanraking komt met zuurstof toch?
Ik wist dat uit mijn hoofdquote:Op vrijdag 5 november 2004 18:31 schreef DJKoster het volgende:
[..]
kookpunt ethanol (alchol) : 351 K
kookpunt water : 373 K
VolgensBinas
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |