abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23077719
quote:
Moskee weert bezoeker met begrip voor moord
AMSTERDAM - De moskee El-Tawheed in Amsterdam heeft een vaste bezoeker de toegang ontzegd omdat die woensdag in Twee Vandaag had gezegd dat Van Gogh de moord heeft "uitgelokt". Dat zei woordvoerder F. Zaari van de moskee, die enkele malen in opspraak is geraakt wegens de verkoop van radicale lectuur, donderdag.

De bezoeker heeft volgens Zaari "vreselijke dingen" gezegd. De man zei de dood van Van Gogh te betreuren, maar tekende daarbij aan dat de filmmaker en columnist die door zijn gescheld op de islam had uitgelokt. Van Gogh had volgens hem "klappen voor zijn bek" verdiend.
quote:
Marokkaanse organisaties slaan handen ineen
AMSTERDAM - Een twintigtal Marokkaanse organisaties heeft donderdag laten weten dat ze op zeer korte termijn een bijeenkomst willen organiseren. Daarin willen ze nogmaals hun volledige afkeuring uitspreken over de moord op Theo van Gogh.

Een bloemenzee is alles wat nog rest op de plek waar Theo van Gogh werd vermoord.

Volgens de organisaties wordt de moord ook in Marokko, het tweede land van de verdachte, sterk veroordeeld. "In geen een religie op deze aarde bestaat het recht om iemand van zijn leven te beroven."

Onder de deelnemende clubs zitten zowel landelijke als lokale organisaties, liet voorzitter A. Darrazi van stichting Marocprofs weten. Zij zijn allen verbijsterd en verslagen. "Wij veroordelen deze laffe moord en beschouwen dit als een aanslag op de vrije meningsuiting en de democratie in Nederland. De brute moord op Theo van Gogh heeft ons en ongetwijfeld de hele Marokkaanse gemeenschap in Nederland diep geraakt."

De organisaties zeiden verder te hopen dat de gebeurtenis niet zal leiden tot nog meer verdeeldheid in de samenleving. "Wij hopen dat deze moord de inspanningen die wij geleverd hebben en nog steeds leveren om bruggen te slaan niet in de weg zal staan."
quote:
Angst beheerst discussie onder Haagse studenten
DEN HAAG - In hoeverre mag je nog een persoonlijke mening hebben? Dat vragen studenten van de Haagse Hogeschool zich af na de moord op Theo van Gogh. Moet Nederland grenzen stellen aan de vrijheid van meningsuiting? Van de studenten op de multiculturele school is ongeveer 30 procent allochtoon. " Moslims zijn heel bang dat zij worden aangekeken op de moord", vertelt Adeel Mahmood van studentenvereniging MashriQ.

MashriQ heeft een kleurrijke achterban van Indiaas-Pakistaanse, Marokkaanse, Turkse, Surinaamse en Nederlandse jongeren. Regelmatig organiseert de vereniging bijeenkomsten, zoals maandag de Iftaar, het breken van de vasten in de Ramadan.

"Het eerste wat wij dachten toen we het hoorden, was 'hopelijk is de dader geen moslim"', zegt Ashraf Ashrafi van MashriQ. "Ik vraag me af in hoeverre mensen nog een eigen mening mogen hebben", zegt Erik van der Veen van Ars Vivendi, een christelijke studentenvereniging op de hogeschool. "Volgens mij zit er iets helemaal fout tussen twee bevolkingsgroepen. Hoe moeten we dit oplossen?"

"Die angst zit aan twee kanten", denkt Jilani Sayed van MashriQ. " De situatie in Nederland lijkt alleen maar erger te worden. Moslims hebben geen problemen met kritiek, maar je moet niet hun geloof of de profeet beledigen."

Islamitische studenten spraken vaak over Van Gogh's column in de gratis krant Metro, vertelt Sayed. "Eerst werden we vaak boos om zijn provocerende en beledigende teksten over de islam, maar op het laatst hadden we zoiets van 'laat hem maar'." "Ik denk dat bij sommige mensen de emoties hoog zijn opgelopen. Maar dat rechtvaardigt natuurlijk nooit een moord", zegt Adeel Mahmood, ook van MashriQ.

"Je mag grappen maken over moslims, maar je moet niet aan de heilige geschriften komen", vindt Ashrafi. " Of dingen als 'geitenneukers' gaan roepen. Veel moslims zijn niet gewend dat er zo over hun geloof gesproken wordt en vatten het op als een persoonlijke belediging." " Wat natuurlijk niet wil zeggen dat we goedkeuren wat er gebeurd is", voegt Sayed toe.

"Van Gogh heeft ook wel eens dingen als 'christenhond' geroepen, en dat trek ik me ook niet persoonlijk aan", zegt Van der Veen. "Ik denk dat het belangrijk is dat iedereen kan zeggen wat hij wil." Sayed vindt dat Nederland een grens moet stellen aan de vrijheid van meningsuiting. " Mensen mogen best kritiek hebben, maar dan op een respectvolle manier." Ashrafi voegt daaraan toe: "Als je een dialoog wil aangaan, bereik je dat niet door provocatief bezig te zijn."

De jongeren vinden dat de verdachte de islam heeft misbruikt om zijn daad goed te praten. "Een kleine groep moslims, zoals bijvoorbeeld de Wahabieten, heeft extremistische ideeën. Het zou me niks verbazen als de verdachte tot deze groepering behoort", denkt Ashrafi. "MashriQ probeert juist om de islam op een goede wijze naar buiten te brengen. We moeten zelf de dialoog aangaan."
Hiermee wil ik tonen aan de Fokkers die zeggen dat Marokkanen crimineel zijn .
Niet alle Marokkanen zijn crimineel en ze veroordelen het ook net als ik
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  donderdag 4 november 2004 @ 17:01:43 #2
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_23077788
Lieve Meki, natuurlijk heb je gelijk. Maar besef wel dat er onderhuids wel degelijk veel anti-westerse ideeen worden rondgestrooid zoals eerder aangetoond met geheime bezoeken aan die moskee. Heel goed dat ze openlijk de moord veroordelen maar mijn achterdocht hebben ze echt niet overwonnen. Ik geloof hun oprechtheid niet!
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
pi_23077816
Krokodillen tranen........
pi_23077879
quote:
Op donderdag 4 november 2004 17:03 schreef Halfgedraaide het volgende:
Krokodillen tranen........
Ben jij er weer
Ga fietsen man
verpest mij topic niet
pi_23077899
ik geloof het wel.

De extremisten mogen van mij idd een vliegtuig pakken richting landen waar ze beter passen.
Maar zeggen dat elke Marokkaan een crimineel of hangjongere is slaat natuurlijk helemaal nergens op.

zie ondertitel
pi_23077906
"Sayed vindt dat Nederland een grens moet stellen aan de vrijheid van meningsuiting."

Wat lult die Sayed nou?? Omdat hij er niet tegen kan dat zijn kut geloofje terrecht belachelijk word gemaakt. HIj mag van mij welk geloof dan ook belachelijk maken dat is zijn goed recht. En dat recht moet iedereen gehouden worden. Ze lullen maar net wat hun het beste uit komt. Belachelijk dat die gast meent te bepalen wat we in ons land wel en niet mogen zeggen.

Marokkanen en hun geloof
pi_23077912
Trek je niks aan van de flames. Die mensen weten waarschijnlijk toch niet waar ze het erover hebben.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_23077947
net zoals dat sommige moslims gewoon niet snappen wat Jihaad volgens de koraan betekend, ik vind het echt raar dat al die dingen zo verkeerd begrepen worden.
pi_23077957
quote:
Op donderdag 4 november 2004 17:04 schreef Meki het volgende:

[..]

Ben jij er weer
Ga fietsen man
verpest mij topic niet
Jij wil maar net horen wat jou het beste uit komt. Ik mag mijn mening hier best ventileren. Ik zeg toch ook niet dat jij hier geen topics meer mag posten. Ik vind jou mening belachelijk. Jij de mijne.
Moet kunnen of niet???
pi_23077980
jep, daarvoor wonen jullie in Nederland
pi_23077984
quote:
Op donderdag 4 november 2004 17:05 schreef Halfgedraaide het volgende:
<knip>
Belachelijk dat die gast meent te bepalen wat we in ons land wel en niet mogen zeggen.

Marokkanen en hun geloof
als ik jou hier zo bezig zie heeft ie wel gelijk
Onderbroeken zonder knopen hoef je alleen maar af te stropen!
  † In Memoriam † donderdag 4 november 2004 @ 17:09:07 #12
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_23077990
quote:
Op donderdag 4 november 2004 17:05 schreef Logician het volgende:

De extremisten mogen van mij idd een vliegtuig pakken richting landen waar ze beter passen.

zie ondertitel
Weet je wat het leuke is?
Die extremisten kunnen vanuit élk land opereren, of wilde je zeggen dat (bijvoorbeeld) de mannen die de uiteindelijke aanslag op het wtc hebben gedaan allemaal inwoners van NY waren?
pi_23078001
quote:
Op donderdag 4 november 2004 17:07 schreef Halfgedraaide het volgende:

[..]

Jij wil maar net horen wat jou het beste uit komt. Ik mag mijn mening hier best ventileren. Ik zeg toch ook niet dat jij hier geen topics meer mag posten. Ik vind jou mening belachelijk. Jij de mijne.
Moet kunnen of niet???
Jah maar wat is Kro...... tranen een mening
neeh
pi_23078003
en in de Koraan staat: Heb Uw buurman lief, wat zijn geloof ook moge zijn.
pi_23078012
quote:
Op donderdag 4 november 2004 16:59 schreef Meki het volgende:

[..]

[..]

[..]

Hiermee wil ik tonen aan de Fokkers die zeggen dat Marokkanen crimineel zijn .
Niet alle Marokkanen zijn crimineel en ze veroordelen het ook net als ik
het mag ook niet te hard opvallen, weet je
Als we maar gelukkig zijn...
pi_23078026
quote:
Op donderdag 4 november 2004 17:09 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Die extremisten kunnen vanuit élk land opereren, of wilde je zeggen dat (bijvoorbeeld) de mannen die de uiteindelijke aanslag op het wtc hebben gedaan allemaal inwoners van NY waren?
Leuke?
Verkeerde woordkeus?

Scares the shit out of me...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_23078028
quote:
daar heb je helemaal gelijk in, maar die kan ik moeilijk weg wensen of wel?
helaas ..
pi_23078059
quote:
Op donderdag 4 november 2004 17:09 schreef Meki het volgende:

[..]

Jah maar wat is Kro...... tranen een mening
neeh
Ga maar in je sprookjesboekje bladeren vriend............
  donderdag 4 november 2004 @ 17:13:45 #19
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_23078094
quote:

[..]

Nee, maar de FBI had ze gewoon het land uit kunnen zetten, als ze wisten wat er ging gebeuren.
Dat is makkelijker dan iemand veroordelen.

Daarna mogen ze gewoon het land niet meer in (dat dat op illegale manier toch kan, daar gaat het dan even niet om).
Don't Hold Me Back, This Is My Own Hell.
No keyboard found, press F1 to continue
pi_23078114
zucht, halfgedraaide, op deze manier doe je jezelf ook geen eer aan.
laten we idd elkaar vooral gaan lopen provoceren ipv een normaal gesprek te houden.
  † In Memoriam † donderdag 4 november 2004 @ 17:14:39 #21
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_23078119
quote:
Op donderdag 4 november 2004 17:10 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Leuke?
Verkeerde woordkeus?
Verkeerde? Nee hoor
Je bent niet van dit probleem af als je hen verkast.
pi_23078223
quote:
Op donderdag 4 november 2004 17:14 schreef Logician het volgende:
zucht, halfgedraaide, op deze manier doe je jezelf ook geen eer aan.
laten we idd elkaar vooral gaan lopen provoceren ipv een normaal gesprek te houden.
Normale gesprekken zijn allang geen orde van de dag meer tegenwoordig......
Helaas maar waar!
pi_23078244
Ik ben het er 100% mee eens dat mensen die zich ergeren aan deze maatschappij en onze normen en waarden niet willen accepteren misschien beter naar een ander land kunnen immigreren, maar
ik vind niet dat je iemand op zijn afkomst kan beoordelen.

Wel denk ik dat het goed is om meer sociale controle onder de Marokkaanse jeugd te organiseren omdat in Marokko de mensen veel meer op elkaar en elkaars kinderen letten dan hier in Nederland als je in Marokko iets fout doet, word je door je buurman berispt, maar doordat in Nederland de maatschappij niet zo ineens steekt ontstaat er een groot misverstand, ouders gaan er van uit dat alles goed gaat zolang ze niets van de buren horen, over hun kind, ondertussen zien de kinderen wel het verschil en maken hier misbruik van, met als gevolg dat de kinderen geen duidelijke grensen meer hebben en mogelijk ontsporen, nu is het een feit dat kinderen onbewust toch regels nodig hebben en dus hun grensen op zoeken, die steeds vager worden, en op deze manier worden kinderen ook sneller slachtoffer van extremistische organisaties denk ik..
pi_23078257
Ik ben het er helemaal mee eens dat er genoeg Marokkanen zijn waar niks mis mee is. Er is gewoon een bepaald gedeelte, dat door hun extreme overtuiging niet spoort.
Ik vind het wel vreemd dat in het bijzonder Marokkanen worden aangekeken op het hele gebeuren. Persoonlijk denk ik dat de dader van iedere Arabische nationaliteit had kunnen zijn, mits die er hetzelfde soort extreme denkbeelden op na houdt.
pi_23078267
quote:
Op donderdag 4 november 2004 17:07 schreef Halfgedraaide het volgende:

[..]
Ik vind jou mening belachelijk. Jij de mijne.
Moet kunnen of niet???
Niet altijd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')