quote:
Moskee weert bezoeker met begrip voor moord
AMSTERDAM - De moskee El-Tawheed in Amsterdam heeft een vaste bezoeker de toegang ontzegd omdat die woensdag in Twee Vandaag had gezegd dat Van Gogh de moord heeft "uitgelokt". Dat zei woordvoerder F. Zaari van de moskee, die enkele malen in opspraak is geraakt wegens de verkoop van radicale lectuur, donderdag.
De bezoeker heeft volgens Zaari "vreselijke dingen" gezegd. De man zei de dood van Van Gogh te betreuren, maar tekende daarbij aan dat de filmmaker en columnist die door zijn gescheld op de islam had uitgelokt. Van Gogh had volgens hem "klappen voor zijn bek" verdiend.
quote:
Marokkaanse organisaties slaan handen ineen
AMSTERDAM - Een twintigtal Marokkaanse organisaties heeft donderdag laten weten dat ze op zeer korte termijn een bijeenkomst willen organiseren. Daarin willen ze nogmaals hun volledige afkeuring uitspreken over de moord op Theo van Gogh.
Een bloemenzee is alles wat nog rest op de plek waar Theo van Gogh werd vermoord.
Volgens de organisaties wordt de moord ook in Marokko, het tweede land van de verdachte, sterk veroordeeld. "In geen een religie op deze aarde bestaat het recht om iemand van zijn leven te beroven."
Onder de deelnemende clubs zitten zowel landelijke als lokale organisaties, liet voorzitter A. Darrazi van stichting Marocprofs weten. Zij zijn allen verbijsterd en verslagen. "Wij veroordelen deze laffe moord en beschouwen dit als een aanslag op de vrije meningsuiting en de democratie in Nederland. De brute moord op Theo van Gogh heeft ons en ongetwijfeld de hele Marokkaanse gemeenschap in Nederland diep geraakt."
De organisaties zeiden verder te hopen dat de gebeurtenis niet zal leiden tot nog meer verdeeldheid in de samenleving. "Wij hopen dat deze moord de inspanningen die wij geleverd hebben en nog steeds leveren om bruggen te slaan niet in de weg zal staan."
quote:
Angst beheerst discussie onder Haagse studenten
DEN HAAG - In hoeverre mag je nog een persoonlijke mening hebben? Dat vragen studenten van de Haagse Hogeschool zich af na de moord op Theo van Gogh. Moet Nederland grenzen stellen aan de vrijheid van meningsuiting? Van de studenten op de multiculturele school is ongeveer 30 procent allochtoon. " Moslims zijn heel bang dat zij worden aangekeken op de moord", vertelt Adeel Mahmood van studentenvereniging MashriQ.
MashriQ heeft een kleurrijke achterban van Indiaas-Pakistaanse, Marokkaanse, Turkse, Surinaamse en Nederlandse jongeren. Regelmatig organiseert de vereniging bijeenkomsten, zoals maandag de Iftaar, het breken van de vasten in de Ramadan.
"Het eerste wat wij dachten toen we het hoorden, was 'hopelijk is de dader geen moslim"', zegt Ashraf Ashrafi van MashriQ. "Ik vraag me af in hoeverre mensen nog een eigen mening mogen hebben", zegt Erik van der Veen van Ars Vivendi, een christelijke studentenvereniging op de hogeschool. "Volgens mij zit er iets helemaal fout tussen twee bevolkingsgroepen. Hoe moeten we dit oplossen?"
"Die angst zit aan twee kanten", denkt Jilani Sayed van MashriQ. " De situatie in Nederland lijkt alleen maar erger te worden. Moslims hebben geen problemen met kritiek, maar je moet niet hun geloof of de profeet beledigen."
Islamitische studenten spraken vaak over Van Gogh's column in de gratis krant Metro, vertelt Sayed. "Eerst werden we vaak boos om zijn provocerende en beledigende teksten over de islam, maar op het laatst hadden we zoiets van 'laat hem maar'." "Ik denk dat bij sommige mensen de emoties hoog zijn opgelopen. Maar dat rechtvaardigt natuurlijk nooit een moord", zegt Adeel Mahmood, ook van MashriQ.
"Je mag grappen maken over moslims, maar je moet niet aan de heilige geschriften komen", vindt Ashrafi. " Of dingen als 'geitenneukers' gaan roepen. Veel moslims zijn niet gewend dat er zo over hun geloof gesproken wordt en vatten het op als een persoonlijke belediging." " Wat natuurlijk niet wil zeggen dat we goedkeuren wat er gebeurd is", voegt Sayed toe.
"Van Gogh heeft ook wel eens dingen als 'christenhond' geroepen, en dat trek ik me ook niet persoonlijk aan", zegt Van der Veen. "Ik denk dat het belangrijk is dat iedereen kan zeggen wat hij wil." Sayed vindt dat Nederland een grens moet stellen aan de vrijheid van meningsuiting. " Mensen mogen best kritiek hebben, maar dan op een respectvolle manier." Ashrafi voegt daaraan toe: "Als je een dialoog wil aangaan, bereik je dat niet door provocatief bezig te zijn."
De jongeren vinden dat de verdachte de islam heeft misbruikt om zijn daad goed te praten. "Een kleine groep moslims, zoals bijvoorbeeld de Wahabieten, heeft extremistische ideeën. Het zou me niks verbazen als de verdachte tot deze groepering behoort", denkt Ashrafi. "MashriQ probeert juist om de islam op een goede wijze naar buiten te brengen. We moeten zelf de dialoog aangaan."
Hiermee wil ik tonen aan de Fokkers die zeggen dat Marokkanen crimineel zijn .
Niet alle Marokkanen zijn crimineel en ze veroordelen het ook net als ik
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.