Ik ben ook student en heb daar gewoon een abbo. Laatst nog verlengd zelfs.quote:Op donderdag 4 november 2004 15:40 schreef Cutie het volgende:
Bij Telfort is dat méér dan genoeg reden.
Misschien afgesloten voordat ze die maatregel troffen...quote:Op donderdag 4 november 2004 15:53 schreef Rodie83 het volgende:
[..]
Ik ben ook student en heb daar gewoon een abbo. Laatst nog verlengd zelfs.
18 - 23 is een risicogroep. Deze groep krijgt in veel gevallen geen goedkeuring om een abonnement aan te sluiten. Dit is vooral het geval als 18-23-jarigen op zichzelf wonen, in een studentenhuis wonen of in een risico-postcodegebied wonen.quote:Op donderdag 4 november 2004 15:24 schreef Rodie83 het volgende:
Verdomme! Krijgt mn vriendin net vandaag een afwijzing voor een abonnement van Telfort, omdat een zogenaamde EDR Group een negatief advies zou hebben gegeven. Het slaat verdomme nergens op! Mn vriendin is 20, heeft nog nooit in dr leven schuld gehad of iets niet betaald, ze kan niet eens rood staan, puur omdat ze dat niet nodig heeft. Ben er echt pissig om
Of aan een vriendin die geen abo krijgt omdat het ergens niet goed zit... Het zal wel een raar wijf zijn dan...quote:Op donderdag 4 november 2004 21:57 schreef Lucille het volgende:
Ik zou het uitmaken, wat heb je aan een vriendin die niet bereikbaar is?
Vind ik wel ja, onvoldoende verhaalsmogelijkheden als ze een enorme rekening heeft en deze vervolgens niet kan betalenquote:Op donderdag 4 november 2004 15:37 schreef Rodie83 het volgende:
Ja ze is student. Sinds wanneer is dat verdorie een reden om iemand zomaar af te wijzen
Dat je niet rood kunt staan, is dat soms omdat je nog geen 18 bent? Dan heb je ook meteen je antword te pakken.quote:Op maandag 15 november 2004 16:59 schreef Legally_Brunette het volgende:
DIT HAD IK OOK VANDAAG!!!!
ik ben echt boos, ik mag dan wel student zijn maar dat betekent nog niet dat ik geen geld heb. Ik heb ook nog nooit rood gestaan (kan nog niet eens) en ik heb nog nooit een aanmaning gehad of iets dergelijks. Ik heb maar een fax gestuurd naar die EDR met een verzoek om opheldering. Als ze dan zeggen: 'tja je bent student ' word ik gek!![]()
En het ligt echt niet aan mijn postcode want ik woon nog thuis en in een nette normale wijk
De studenten krijgen anders nooit bezoek van een deurwaarder, dat is bij andere (soms werkende!) jongeren die hier om me heen wonen soms wel anders.quote:Op donderdag 4 november 2004 22:08 schreef Stuart het volgende:
[..]
Vind ik wel ja, onvoldoende verhaalsmogelijkheden als ze een enorme rekening heeft en deze vervolgens niet kan betalen![]()
Aangezien je graag uit je nek lult: maak het jezelf en de wereld gemakkelijk en pas het instrument in je avatar toe.quote:Op maandag 15 november 2004 19:01 schreef FoXje het volgende:
Dan ben je dus echt een loser als je niet eens een mobiel abo krijgt
Helaas bewijzen een hoop andere buitenlanders het tegendeel.... vooral wanneer ze plotseling de benen nemen weer terug naar het buitenland. (ik werk bij 1 van de Service Providers op de financiele afdeling... zie dit dagelijks)quote:Op maandag 15 november 2004 19:05 schreef APK het volgende:
Een vriendin van mij mocht slechts bij KPN als ze 400¤ borg betaalde, omdat ze buitenlandse is.
Een Ierse die al 10 jaar in Nederland woont.![]()
Voorzichtigheid is best, maar níét op basis van mijn postcode.quote:Op maandag 15 november 2004 19:07 schreef Frank-NL het volgende:
Het is echt niet zo gek hoor dat bedrijven wat minder gretig zijn met klanten... als je ziet hoeveel mensen hun rekening niet kunnen betalen en wat een gedoe dat meebrengt voor het incasserende bedrijf. Voorzichtigheid lijkt me hier wel op z'n plaats.
Ook bij vrouwen uit Ierland die 10 jaar lang keurig hun rekeningen en belastingen betalen in Nederland?quote:Op maandag 15 november 2004 19:09 schreef Duna het volgende:
Helaas bewijzen een hoop andere buitenlanders het tegendeel.... vooral wanneer ze plotseling de benen nemen weer terug naar het buitenland. (ik werk bij 1 van de Service Providers op de financiele afdeling... zie dit dagelijks)
Yep er zijn er juist veel die na een aantal jaren terugkeren....quote:Op maandag 15 november 2004 19:30 schreef APK het volgende:
[..]
Ook bij vrouwen uit Ierland die 10 jaar lang keurig hun rekeningen en belastingen betalen in Nederland?![]()
quote:Op maandag 15 november 2004 19:41 schreef Duna het volgende:
[..]
Yep er zijn er juist veel die na een aantal jaren terugkeren....
Tuulijk ben ik al 18, wat is dat nou weer voor onzin.quote:Op maandag 15 november 2004 18:36 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Dat je niet rood kunt staan, is dat soms omdat je nog geen 18 bent? Dan heb je ook meteen je antword te pakken.
Dat is geen onzin, er staat geen leeftijd in je profiel, je woont nog thuis en zegt dat je niet rood kunt staan, lijkt me een hele logische vraag dan. Bij alle studentenrekeningen kun je volgens mij rood staan, alleen moet je dat dan aanvragen.quote:Op maandag 15 november 2004 21:20 schreef Legally_Brunette het volgende:
Tuulijk ben ik al 18, wat is dat nou weer voor onzin.Ik heb een studentenrekening van de ABN-AMRO en volgens mij kan je daar niet rood staan.
Je kunt met telfort wel bellen op het duitse netwerk, dus je kunt best wat aan je abo hebben, alleen wordt het bellen heel duur en gebruik je daar je minuten niet voor. Of het je nog lukt om op telfort te komen 10 km. over de grens heeft te maken met je toestel, of er duitse palen in de buurt staan en of er nederlandse net over de grens staan, soms lukt het.quote:Op dinsdag 16 november 2004 11:10 schreef LintuxCx het volgende:
Uhm, wat is er nou zo gek aan het feit dat je in Duitsland niet bij een Nederlandse GSM aanbieder kunt zitten? Ze hebben in Duitsland geen masten, dus dan heb je gewoon niks aan hun abo. En het is als je 't mij vraagt alleen maar netjes dat je uiteindelijk zo snel van je tweejaarse abo af kon komen...
Kon je 10 kilometer over de grens nog via Telfort NL bellen dan?
quote:Leeftijdsdiscriminatie bij Telfort?
Alexander van de Bilt uit Philippine is 18 jaar als hij voor de periode van één jaar een abonnement afsluit bij Telfort. Hij besluit bij Telfort te blijven, maar zegt zijn abonnement op en meldt zich aan als nieuwe klant, omdat hij dan een nieuwe telefoon krijgt. Hij vult alle papieren in en krijgt dan, tot zijn stomme verbazing, een aantal dagen later van Telfort te horen dat hij geen abonnee kan worden. Telfort heeft een risicoanalyse laten uitvoeren. Het bedrijf dat die opdracht heeft gekregen, EDR uit Den Haag, heeft een negatief advies uitgebracht. Dat providers van mobiele telefonie de kredietwaardigheid van hun potentiële klanten laten checken is niets nieuws. Er is wettelijk niets op tegen en het is ook opgenomen in de algemene voorwaarden van de meeste providers.
Reden weigering blijkt vaag
Natuurlijk wil Alexander weten waarom hij opeens geen abonnement meer krijgt. In zijn zoektocht belt hij met zowel Telfort als EDR. Beide bedrijven wijzen naar elkaar als het gaat om de verantwoordelijkheid.
EDR laat hem weten: “EDR Group heeft voorlopig een verhoogd ingeschat risicoadvies afgegeven in uw geval vanwege in het verleden geconstateerde negatieve betalingservaringen van jongeren tussen de 18 en 21 jaar. Daarom heeft onze opdrachtgever bepaalde inkomenseisen aan deze groep gesteld alvorens tot het verstrekken van een abonnement over te gaan” Telfort zegt: “Van deze leeftijdsgroepregel ben ik niet op de hoogte, deze beslissing ligt bij het EDR.”
Leeftijdsdiscriminatie
Ook Dat Nog vraagt zich af of Telfort zich met deze opstelling niet schuldig maakt aan leeftijdsdiscriminatie. We vroegen het aan een aantal instanties die zich daarmee bezig houden. Het antwoord is onthutsend. Zowel de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) als het Expertisecentrum leeftijd en Maatschappij (LBL) en het Meldpunt Discriminatie scharen bovenstaande onder leeftijdsdiscriminatie. ODN belde ook met de andere providers om te kijken hoe de zaken er daar voor staan. We vragen ze ‘stellen jullie aanvullende inkomenseisen aan de groep 18 tot 21 jarigen?’ Zonder uitzondering was het antwoord nee. Geen van de andere providers laat potentiële klanten salarisstrookjes opsturen naar het instituut dat de kredietwaardigheid checkt
Nauwkeurigheid ver te zoeken
Telfort blijkt ook niet al te nauwkeurig in het noemen van instanties en rapportages waarop zij haar risicoanalyse baseert. Zo noemt het bedrijf een onderzoek van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het NIBUD. Het ministerie heeft alleen niets met het onderzoek te maken en steunt alleen de bijbehorende campagne ‘Jongeren en schulden.
Marjolein Zaal, voorlichter van het ministerie laat weten dat Telfort niet goed heeft gelezen. “Het onderzoek waar zij uit putten, dat is een peiling van alleen het NIBUD geweest. Er loopt wel een campagne van Sociale Zaken en het NIBUD over jongeren en schulden, maar met dat rapport hebben wij niets te maken.”
Antwoord Telfort blijft uit!
Ondertussen heeft Alexander zelf een brief geschreven naar de afdeling ‘consumer market’ ter attentie van Taco Morelisse, de directeur. Deze brief is gedateerd op 7 november 2003 en tot op heden heeft Alexander helemaal niets meer gehoord van Telfort. Alexander heeft inmiddels een nieuw abonnement afgesloten bij Orange. Daar kon hij wel zonder problemen, en zonder aanvullende informatie te verstrekken, lid worden. Omdat er geen wetgeving of jurisprudentie bestaat voor dit probleem, is een andere provider zoeken het enige wat je kunt doen. Dus providers opgelet: neem dit mee in jullie concurrentiestrijd!
Leeftijdsdiscriminatie? Doe er wat aan!
Voelt u zich als consument benadeeld vanwege uw leeftijd? De volgende instanties staan open voor uw klacht:
Op deze site vind je een formulier waarop je leeftijdsdiscriminatie kan melden. Expertisecentrum Leeftijd en Maatschappij
Naar website LBL
De website van de Commissie Gelijke Behandeling
Ook hier kunt u discriminatie melden.
Naar website CGB
Het Meldpunt Discriminatie Amsterdam is een onafhankelijke stichting die zich ten doel stelt elke vorm van discriminatie te bestrijden en in de openbaarheid te brengen.
Naar website Meldpunt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |